Miten tarkasti noudatatte?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Siis sitä että samalla lusikalla ei saa lasta syöttää? Suulle ei saa suukotella ym?

Meillä tyttö 8kk eikä vielä hampaita, mutta ajattelin että miten muut?

Entä kun viette hoitoon esim mummulaan? Oletteko selittäneet etteivät anna samasta lusikasta mitään?

Ja miten paha moka se nyt oikeesti sitten on jos samalla lusikalla syöttää?

Suulle meillä ei ole tapana vauvaa suukotella eli se ei ole ongelma, eikä kyllä lusikkakaan, mutta ajattelin että täytyykö muistaa isovanhempia myös valaista kysesestä asiasta?

-Tälläisiä mietiskellen, Alpukka

Sivut

Kommentit (24)

Vierailija

on yksi lapsen varhaisimmista kehitysvaiheista. Käytännössä tiedät sen siitä kun lapsi tunkee kaiken mahdollisen suuhunsa, siis tutkii ja tulkitsee maailmaa suunsa avulla.

Maaria

Vierailija

korttiakka:

[quote]

En koe asiaa niin tärkeäksi, ja meillä on niin vilkas seuraelämä, että jonkinlaista sylkikontaktia jonkun kanssa olisi tosi rasittavaa varoa loputtomasti.

Et koe tärkeäksi suojata lastasi rei' iltä??

Toisekseen, enpä usko, että nykyajan lasten huonot hampaat johtuu tuosta bakteerista

Ei taida sinä typerys olla kiinni siitä mitä SINÄ uskot. Useimmat meistä uskovat tutkimustuloksia onneksi.

Vierailija

En ymmärrä mikä taika siinä suulle pussailemisessa on, että niin on ehdoin tahdoin tartutettava kariesbakteeri. Meillä pussaillaan poskelle ja halaillaan, eikä mistään jäädä paitsi!

Se riski on pakko ottaa, että bakteeri tarttuu lapsen kaverilta. Mutta toivon totisesti että näiden kaverienkin vanhemmat ovat yhtä tarkkoja kuin me bakteerin suhteen, silloinhan ei mitään ongelmaa synny kun heidänkään lapsillaan ei bakteeria ole! Jos tiedän että joku on niin puupää että uskoo mieluummin kumminkaiman omakohtaisia kokemuksia kuin laajoja tutkimuksia hampaidenhoidosta, voi olla että kyläilyt jäävät vähiin, sillä haluan lapselleni terveet hampaat. Se ei ole kuin muutama ensimmäinen vuosi kun bakteerin kanssa täytyy olla tarkkana, ei se ole niin vaikeaa sen verran pinnistellä!

Meillä on mummeille ja muille sanottu, että samasta lusikasta ei syödä, ovat uskoneet. Ymmärtävät hampaiden merkityksen, sillä kaikki ovat saaneet tekarit melko nuorena.

Vierailija

jos esim. lapsen sormia/käsiä " mutustelee" omassa suussa ja sitten lapsi laittaa ne omaansa, tarttuuko kariesbakteeri? käsittääkseni aika monet leikkivät vauvojen kanssa näin. tulipa vain mieleeni, että voiko niitä kaikkia tilanteita sitten kuitenkaan välttää, vaikka kuinka yrittää. meillä ainakin monesti poskelle tarkoitetut pusut ovat osuneet suulle, kun vauva kääntää päätään.

Vierailija

Mutta kuten tuolla aiemmin sanoin, omassa lapsuudenperheessäni oli ihan selvästi niin, että minulla ja äidilläni oli samantyyppiset hampaat, hammasluu tosi valkoista ja kovaa, eikä reikiä tullut. Isälläni ja veljelläni taas on hampaat aina olleet aika kellertävät, helposti jopa rusehtavat, hammaskiveä tulee tolkuttomasti, hampaisiin tulee hiushalkeamia(?) helposti (siis hampaan pinnassa näkyy särö), ja hampaat reikiintyvät ihan todella helposti huolimatta hyvästä hoidosta.

Kuitenkin on selvää, että tuohon aikaan isäni varmasti nuoli meidän molempien lasten tutit puhtaiksi, samalla lusikalla syötiin jne. Joten näin omilla aivoillani ajateltuna tuntuu, että jotain me lapset olemme vanhemmiltamme perineet, kun kasvuolosuhteet on kuitenkin olleet ihan samat, (itse asiassa minä olen aina ollut huolimattomampi hampaiden hoidossa ja syönyt enemmän karkkia) ja hampaiden kunto ihan erilainen.

Vierailija

Olen vähän samaa mieltä kun joku muu tässä ketjussa, että isompi vaikutus on sillä millaiset hampaat " perii" , kun se että välttäis kaikkia pöpöjä. Siskon lapsista yksi päätti, ettei pese hampaitaan (koska oli vakuuttunut ettei sen takia ole reikiä), eikä niitä tosiaan pessyt kuin silloin tällöin ennen 8 ikävuotta. Ja hänen äitinsä putsasi tutit suussa, ja syötti samasta lusikasta, pussaili (tietenkin) jne. Nyt poika 20 vuotta, eikä reijän reikää ja loistavat hampaat kaikin puolin. Nuorimmaiselle taas ei antanut samasta lusikasta (silloin tämä sääntö oli juuri tullut), ja tällä lapsella taas on reikiä ollut jo muutama (3 luokalla tällä hetkellä).

Ja anteeksi nyt vaan, mutta aika karmeeta olisi, jos ei omaa lastaan sais suukottaa suulle, saati, etteivät lapset voisi leikkiä yhdessä ns normaalisti, vaan koko ajan pitäisi olla erottamassa, ettei vaan sylki vaihdu, huh huh. Käsittääkseni jopa aika mahdotonta.

Vierailija

Ensinnäkin on aikamoinen pelastus lapselle jos ei kariesta saa. Itse huonoista hampaista kärsivänä voin sen sanoa. Toisekseen sen välttäminen ei ole mitenkään vaivalloista, vaan lähinnä kiinni siitä että ottaa tietyt toimintatavat ja pitää niistä kiinni.

Meillä ei ole koskaan annettu samasta lusikasta eikä edes samalta lautaselta kuin itse syödään ja kaikki sukulaiset ja tuttavatkin sen tietävät. Tyttö tietää sen itsekin eikä koskaan edes halua mitään mitä esim. äiti on jo syöny. Suukolteltu on, suullekin, mutta ei mitään kielareita (höh, tietty) eikä kuolapusujakaan kuin tältä pienemmältä osapuolelta.

Ollaan paljonkin tekemisissä toisten lasten kanssa ja samoja leluja ovat imeskelleet pienestä pitäen. En ihan pahimmassa oraalisessa vaiheessa antanut toisten likomäriksi imeskeleviä leluja ottaa, mutta ei se mitään sairaalloista hössöttämistä ollut.

2-vuotiaana tytöltä otettiin näyte ja todettiin ettei kariesta ole, eli onnistuttiin se välttämään. Ja aika pienellä vaivalla loppujen lopuksi.

Mun mielestä on itsekästä ja aika hölmöäkin jos ei edes yritä välttää kariesta. Pieni vaiva itseltä, iso apu lapselle.

Maaria

Vierailija

... koska itse olen pienenä saanut joltakin vanhemmalta bakteeritartunnan suuhuni (hammaslääkärin mukaan) ja nyt hampaisiini on koko ajan tulossa reikiä juuri tästä syystä. Yritän säästää poikaani siltä, mutta varmaan pitäisi tiedottaa nyt muitakin välttämään sitä, kun poika on tulossa kiinteiden aloittamisikään. Onneksi ympärilläni on ymmärtäväistä sakkia ja uskon toivomustani noudatettavan. Kaikkihan haluaa pikkuisen parasta.

Vierailija

Täällä kans ollaan tosi tarkkoja. Ei todellakaan anneta samalla lusikalla kotona, eikä myöskään missään muualla.

Olen tehnyt selväksi sen, että samasta lusikasta EI anneta eikä suulle suukotella. Ja onneksi isovanhemmat ja tädit ovat tämän uskoneet.

Nämä kun on just niitä juttuja, miltä on helppo lastaan suojella :0)!

Heather ja neiti-nessukka 9kk

Vierailija

Nyt on pakko kysyä, mitä ihmettä tarkoitat

" En ihan pahimmassa oraalisessa vaiheessa antanut toisten likomäriksi imeskeleviä leluja ottaa.."

Mikä on " pahin oraalinen vaihe" ? Siis se aika kun vauvat kuolaa paljon, vai?

Tipy

Vierailija

Jos haluaa säästää (tai edes yrittää) lapsensa kariesta aiheuttavalta bakteerilta mahdollisimman pitkään, luonnollisesti täytyy asiasta kertoa kaikille aikuisille, joilta lapsi voi saada sylkikontaktin!!!

Jonsku

Vierailija

.. Mutta kun joku kysyi, mitä taikaa on suulle pussaamisessa, niin ei mikään muu kuin se valtava rakkaus ja hellyys, joka saa aikaan sen, että koko lapsi tekisi mieli pistellä poskeensa :)!Tiedätte varmasti kaikki tunteen?

Meillä kotona annettiin aina hyvänyön suukko suoraan suulle ja niin tehdään munkin kotona, tuli se karies-bakteeri sitä kautta, tai sitten ei. Järjetöntä on, että omaa lasta ei saisi helliä. Ja oletttaisinpa, että lapsi ei tule ikinä syyttämään vanhempiaan siitä, " että kun pussasitte suulle ja nyt on reikiä" .. Taitaisivat ne syytökset tulla siitä pussaamattomuudesta, " kuinka kliinisiä mun vanhemmat saattoivat olla, eikö se hellyyden tunne olisi sen ylittänyt? "

Ja lisäksi vielä.. Reikiä ei välttis tule, vaikka suulle pussataankin. Toisella voi olla tosi hyvät hampaat vaikka onkin pussailtu, toisella aivan surkeat vaikka ei olisi suulle kuuna päivänä pussattu! Eipäs nyt kiihkoilla liikoja..

Vierailija

Jotenkin vaan tuntuu niin ristiriitaiselta, kun tiedentään, mikä aiheuttaa hampaiden reikiintymisen ja mielestäni mikään niistä ei voi olla periytyvää. Ei täällä sattuis olemaan ketään hammaslääkäriä linjoilla? Tai no samapa tuo, kuitenkin yritän parhaani huolehtia vauvani hampaista siihen asti, että itse osaa huolehtia niistä.

Vierailija

miten hampaiden reikiintyminen voi olla periytyvää? Syyskukka kun toivoi, että vauvansa perisi miehensä hampaat, koska tällä ei ole ollut montaakaan reikää. Hmmm, eikö reikiintymisen aiheuttanut bakteeri, ei sitä voi periä. Sen voi kyllä siis antaa lapselle esim. samasta lusikasta syömällä. Hampaiden hoitaminen, ruokavalio yms. vaikuttavat siihen, miten paljon reikiä on. Mitään näistä ei voi periä. Eri on siis purentaviat, jotka ovat perinnöllisiä.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat