TOUKOVAUVAT, viikko 21

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Tervehdys, en pongannut jo aloitettua pinoa, joten aloitan itse.

Meillä on tämä toukokuu ollut sellaista hiljaiseloa, ja olen kyllä todella kiireisen työvuoden jälkeen nauttinutkin siitä. Vieraita on käynyt sopivasti, paljon vähemmän ihmiset nyt tuntuvat olevan kiinnostuneita kuin esikoisesta aikanaan. Esikoisen aikana nimittäin jo stressaannuin vierastulvasta, vaikka ihmisrakas olenkin. Silloin ehkä kävi sellaisia vieraampiakin (sukulaisia, joiden kanssa emme ole koskaan tekemisissä), nyt läheisiä.

Vauva on hurmaava ja hellyttävä pieni paketti. Ilmavaivat ovat usein iltaisin todella kovat, eikä mikään tunnu auttavan. Sama juttu oli esikoisen aikana. Vieläkö muilla ilmavaivat jatkuvat?

Minkä kokoisia vaatteita käytätte nyt vauvoillanne? Mä huomasin yllätyksekseni, että 50 -senttiset eivät enää mene. Esikoisella ne meni kauan, mutta hänpä olikin minikokoa.

vauvantuoksuista viikkoa kaikille!

Sivut

Kommentit (21)

Vierailija

hurjaa. poika tuntuu kasvavan silmissä. enää se ei ole se pieni rääpäle joka sairaalasta kotia kannettiin;)

meillä alotettiin d-vitamiinitipat niin että 1 tippa ekana päivänä, 2 toisena jne. kunnes viidentenä 5 tippaa. ja mekin testattiin jos ne ois ollu syypäänä masuvaivoihin, mutta ei tehonnut vaikka pidettiin niissä parin päivän tauko.

cuplaton on meillä vähän rauhoittanut tilannetta, mutta ei poistanut vaivoja. aivan pahimmat pitkät itkut on vähentyny. ajateltiin kans kokeilla sitä vyöhyketerapiaa, vaikka aika kallista onkin. tai ei niin kauhean jos vaan pari kertaa käy, mutta jos joutuu käymään useamminkin.

Emmi979: missäs kaupungissa kävitte vyöhyketerapiassa? ja onko se disflatyl jotain masulääkettä kans? pitää testata kaikki vaihtoehdot jos joku auttais. meilläkin poju vetää ittensä ihan kaarelle ja naama punasena huutaa niin että sattuu. sattuu katsella toisen tuskaa.

50 senttiset menee vielä myös meillä vaikka pituutta onkin jo enemmän. suurin osa on kuitenkin 56 senttisiä, jotka on vielä isojakin.

liberoita kannatan, pampersit ei oo niin hyviä. meidänkään lähikaupasta ei tosin saa just sitä liberon mini kakkoskokoa joten pitää kauempaa hakea.

tuttia ollaan annettu sinnikkäästi aina väsyitkuihin kun se tuntuu rauhoittavan. sinnikkäästi siksi, että tuttia joutuu nostamaan jonkun 50 kertaa ennen kun se sinne suuhun jää...

mulla on lähipäivinä ruennu taas tulemaan sellasia tosi inhottavia vihlasuja tonne alapäähän. en tiedä pitäskö niistä olla huolissaan. niitä tuli aikasemmin ehkä n. viikon vielä synnytyksen jälkeen, mutta sitten ne onneks hävis. nyt ne on kuitenki palannu, enkä tiedä voiko ne olla merkki jostain tulehduksesta (joka mulla siis jo kerran oli ja hoidettiin antibiooteilla) vai onko ne ihan normaaleja? tietääkö kukaan? voiko esim. jotain jälkisupistuksia tulla vielä kuukauden päästä??

täytyykin lopetella sillä kohta ilmaantuu taas kaverilauma kurkkimaan meidän " isoa" pikkupoikaa.

Vierailija

Kovasti tuntuu tohinaa vauvan kanssa riittävän, kotona ollaan nyt oltu tasan viikko eikä tätä ennen ole aikaa ollut. Vauva syntyi 15.5, kaksi päivää ennen laskettua aikaa (joka oli myös mun synttäri, ei ihan saatu yhteistä kakkua!). Hän on suloinen vaaleatukkainen poika, syntymäpaino oli 3320 g ja pituus 49 cm. Ensi keskiviikkona ollaan menossa ekalle lastenneuvolakäynnille (ja terkkakin vaihtuu, toivottavasti on kiva tyyppi), sitten kai nähdään onko kasvua tapahtunut.

Meidän pikkuinen on myös kärsinyt ilmavaivoista ja tänään jopa ripulista, joka kiidätti meidät terveyskeskuksen päivystykseen. Onneksi ei ollut kyse mistään vakavammasta, vaavin masu oli mennyt sekaisin syömästäni Kefexin-antibiootista, ja hoidoksi määrättiin Cuplatonia ja Gefilus-maitohappobakteereja. Vauva valvoo ja kiemurtelee ilmavaivoissaan päivisin, illalla puolenyön aikaan nukahtaa ja nukkuu 2-3 syötöllä tuonne yhdeksäänkin aamulla. Ollaan saatu levättyä univelkoja pois, mies on ollut isyyslomalla nämä kaksi viikkoa. Saa nähdä miten maanantaina yksin vauvan kanssa pärjäilen...

Niin tuosta antibiootista mun piti vielä selittää, että sylön sitä rintatulehdukseen. En tiedä miten onnistuin heti sellaisen saamaan, mutta todella inhottava vaiva. Tiistaina aamuyöstä nousi kuume 38,5 ja vasenta rintaa pakotti yhtäkkiä, en saanut sitä enää tyhjennettyä sähköpumpulla. Päivystyksessä sitten kävin ja sain nuo antibiootit, tänäänkin kävin tissejä näyttämässä, kun vieläkään ei pumpulla saa kuin pari pisaraa irti vasemmalta puolelta ja kovia pahkuroita on edelleen. Kuulemma on kuitenkin paranemaan päin. Onko teillä muilla ollut vastaavaa? Onko hyviä vinkkejä, mmiten saada tissi taas kuntoon? Imetän usein, lämmitän suihkussa ja lämpötyynyllä, mutta mitä muuta? Täällä on niin hyvä kysellä neuvoja, kun tosi monilla toukokuisilla on lapsia jo ennestään. Itse on ihan sormi suussa joka asiassa, kun tämä on esikoinen.

Tuon rintatulehduksen vuoksi emme ole vielä vaunuilleet ulkona ollenkaan, mutta lähipäivinä olisi tarkoitus lähteä liikkelle. Vieraita on käynyt varsin sopivasti, molemmat isovanhemmat, miehen veli (siis vauvan setä!) perheineen ja huomenna on tulossa miehen sisko kihlattuineen, he ovat myös vauvamme tulevat kummit. Tuosta tulikin mieleen, että täytyisi ruveta suunnittelemaan niitä ristiäisiäkin... Huh, hommaa on niin paljon, että kun lähdet tekemään yhtä asiaa, niin matkan varrella huomaat jonkin toisen asian, ja ensimmäinen jää tekemättä. Kuulostaako tutulta? Mutta on ihanaa olla äiti, en vaihtaisi tätä mihinkään, noista terveydellisistä vastoinkäymisistäkään huolimatta.

Kirjoittelemisiin!

Minttuli79 ja Pikku Prinssi 11 vrk

Vierailija

Siis mitä on Diflatyl? Kaikki vinkit ilmavaivojen vähentämiseksi ovat tervetulleita. Meilläkin vauva itkee sydäntä raastavasti nassu punaisena ja selkä kaarella.

Ilmavaivoista tai koliikista (masujuttu kuitenkin) tai millä nimellä haluaa kutsua kärsi myös esikoinen. Kävimme vyöhyketerapiassa todella päteväksi alan guruksi mainostetulla henkilöllä, mutta valitettavasti me emme tuolloin saaneet kyseisestä hoitomuodosta mitään apua. Odotin kyllä muuta, kun olin kuullut, että monilla muilla oli tehonnut. : )

Meillä vaippana ollut pampers. Olen ihan tyytyväinen ollut.

Vierailija

Nostellaanpas pinoa taas ylöspäin. =)

Hekusti, meillä on liberot ollu käytössä. Pamperseista tuli meidän poitsulla kovasti ohivuotoja. Tänään tosin otin muumit testaukseen kun oli paketti kaapissa. Kokona meillä on tällä hetkellä 3-6kg. Ekat kolme viikkoo mentiin liberon newborneilla.

Masuvaivoista on vieläkin vähän kärsitty. Eilen aamullakin poika oikein parahteli kun yritti saada kakkaa tulemaan. Kakka kuitenkin tulee joka päivä, mutta on joitain päiviä jolloin tulee vaan kerran vuorokaudessa ja silloin poika alkaa olla jo tuskaisen näköinen. Muuten kun kakka tulee 4-5 kertaa vuorokaudessa.

Cuplatonia oon antanut pari kertaa päivässä ja on se tuntunut ainakin vähän helpottavan. Rintareppu meillä kuitenkin on vieläkin se suurin apu. Siihen poika rauhoittuu aina.

Pid, mulla meni ihan ohi neuvolassa ohjeet d-vitamiinin antoon kun imetin samalla =D oon kuitenkin aloittanut samalla tavalla kun säkin. Eli viikon verran ajattelin antaa ensin yhtä tippaa, sitten viikon kahta jne.

Eilen oltiin pojan kanssa koko päivä kyläilemässä 7-kuukautisen serkkutytön ja äitinsä luona. =) Ja tänään sitten mennäänkin mökille yöksi yhden kaveripariskunnan kanssa.

Ai niin, meidän poju väläytti äidille ja isille eilen ensimmäiset ihan oikeat hymyt. =) Kyllä suli äidin sydän sille hymylle¿

[color=red]pikku-milli & paco 4vk![/color]

Vierailija

Siirryn minäkin tälle puolelle. Joo. Poika syntyi torstain 18.5. Koko juttu meni suhteellisen helposti ja tuli ihan yllätyksenä. Hassua sinänsä, olihan se odotettavissa :)... mutta jotenkin ajattelin, että yli menee ja käynnistetään. Mutta eipäs vaan... poju päätti itse tulostaa.

Niin. Yöllä kärsin pienistä suppareita ja kuuden aikaan aamusta nousin ylös, kun ei siitä nukkumisesta tai edes torkkumisesta tullut mitään. Mummi tuli hoitamaan esikkoa ja sitten synnärille kahdeksan aikaan. Tutkivat ja odoteltiin suurempia suppareita. Sitten saliin ja poika oli maailmassa noin klo 16. Synnytyksen kestoksi merkattiin 5h20min ja ponnistus vaihe oli 6min.

Pituutta Pojulla oli huikeat 52cm ja painoa 3770g.

Kotiin tultiin sitten lauantaina eli laskettuna päivänä. 20.5 siis. Täällä sitä sitten ollaan opeteltu uutta elämää. Vaikka täytyy sanoa, että aika rauhallisesti sitä itse vauvaan suhtautuu siis esikkoon verrattuna. Esikolle tämä kai on ollut vaikeinta, mutta nyt alkaa tuokin jo tottua toivottavasti. Mitenkään hirveän mustis ei tyttö ole ollut, mutta riiviömäisyydellään on koetellut meidän hermoja. Tekee kaikki pahat eikä tottele. Toisaalta pitää vauvasta tosi paljon pusuttaa ja roikkuu pinnasängyssä ja hokee " vauva" . Ja kun vauva itkee menee Tyttö ihan paniikkiin, kuvittelee kai että vauvalla on suurikin hätä.

Poika on kyllä kiltti ja ihana. Tosin rytmi meillä on vielä ihan sekaisin. Poju syö ja nukku hyvin päivisin. Sitten illalla, kun itse haluaisi nukkumaan pitäisi vaan seurustella... hih... rytmi siirtynyt masusta. No, toivottavasti löytää oikean rytmin pian. Äiskää näet väsyttää!

No, siinäpä pikaisia kuulumisia...

palaillaan myöhemmin asiaan...

Niin ja onnea kaikille tasapuolisesti ja

jaksua vauva-arkeen.

Typy, Riiviö-Esikko ja Poju 6pv.

Vierailija

Poitsu on nyt 13vrk ja uskoisin että nuo 50cm vaatteet menevät n.kuukauden ikään asti. Pituutta oli syntyessä 49cm, neuvolassa ei olla mitattu vielä, joten tämän hetkistä pituutta en tiedä. Ihana käyttää vauvalla sopivankokoisia vaatteita :)

Voi harmi, kun tuntuu monilla vauvoilla olevan masuvaivoja.. me aloitetaan huomenna d-tipat ja saapi nähdä kiusaavatko ne pientä vatsaa, toivottavasti ei. Toistaiseksi ilmavaivoja on ollut tosi vähän ja niistä on selvitty röyhtäytyksellä.

hattara4: tervetuloa joukkoon! Aikaisin päätti pikkuisenne syntyä, mutta kiva että kaikki hyvin.

Vaipoista: meillä on ollut käytössä pampersit ja suht tyytyväinen olen ollut. Voisin kyllä kokeilla myös liberoa, esikoisella tykkäsin käyttää niitä.

Alfiina+poitsu 13vrk

Vierailija

Meille syntyi poika 12.5.2006 ja painoi 3830g ja pituutta oli 50cm. laitokselta kun lähettiin paino oli laskenut 3510g. Meillä poika syö tuttipullosta koska multa ei tule kun paritippaa maitoa. Meillä on sama homma että pojalla on kauheet ilmavaivat ja on tosi levoton. Tämä on meidän ensimmäinen ja olen kauheen huolissani onko tämä normaalia? Poika syö joka kolmas tunti. En herätä poikaa vaan herää itse syömään. Poika syö hyvin eli noin 80ml joka syötillä. Paino oli alkanut kohota josta olen tosi tyytyväinen. Syötin tuttelia mut siirtysin eilen syöttämään nannia ja sen jälkeen poika ei olekkaan nukkunut hyvin ollenkaan paitsi yöllä nukkus. Pitäisikö mun siirtyä takas tutteliin jotta poika nukkuis vai kuinka paljon tän ikäisen pitäis ylipäätänsä nukkua?

Vierailija

meillä jatkuu ilmavaivarumba, ikävä kyllä. valveillaoloajat menee aika pitkälti hyssyttelyyn, tosi ikävältä tuntuu pikkuisen puolesta. yöt kumma kyllä nukkuu ihan hyvin, herää n.3 kertaa syömään ja nukahtaa aika nopeasti takas. vauva siis jo yli 3 viikkoa. cuplatonia oon antanu nyt 2 päivää ja sen pitäis rueta jo tehoamaan mikäli on tehotakseen, jota toivon suuresti. en tiedä onko kyseessä koliikki vai muuten vaan kovat ilmavaivat vai mitä. levotonta pyöriskelyä on tuo nukkuminenkin ja kädet ja jalat huitoo ympäriinsä. omasta ruokavaliosta en keksi mitään mikä voisi vaivoja aiheuttaa, en juo kahvia, enkä syö kaalia, sipulia, papuja jne.

miten usein teidän vauvat sitten päivisin syö? neuvolasta kun sanottiin että vois yrittää olla syöttämättä niin tiheään, jotta suolisto tyhjenis kunnolla syöttöjen välissä ja ilmavaivat saattais vähentyä. syötän päivällä 2h välein, kun tuntuu aina niin usein olevan nälkäinen. yöllä 3-4 h välein.

meillä on ystäviä käynyt ihan sopivasti kyläilemässä, ei liikaa tunkua, mutta kivasti aina joku piristämässä päivää. ja toistaseks ei oo käyny vielä kaukasempia sukulaisia, onneks.

ja oiskos vinkkejä miten sais tuon pojutsun suostumaan kantoliinaan? aina kun yritänkin laittaa siihen niin alkaa hirmunen huuto. en ymmärrä mikä siinä on niin vastenmielistä kun sylissä tahtoo aina muuten nukkua.

Vierailija

Ihan ensimmäiseksi kysymys teille. Mitä vaippa merkkiä käytätte?? Itselläni on nyt käytössä pampersit, mutta tekisi mieli viskata vesilintua niillä. Tuntuu että koko ajan saa olla tytölle vaihtamassa vaatteita kun tulee läpi. Vaipan vaihdan kolmen neljän tunnin välein. Aina silloin kun tyttö herää syömään. Kotona oli muutamia liberoja ja samoin silloin laitoksella käytössä ja olivat paljon parempia. Tänään käyn ostamassa kyllä uudet vaipat.

Meillä arki on sujunut hyvin. Tyttö nukkuu ja syö. Yöllä herää noin kaksi kertaa syömään. Rytmiä ei vielä oikein ole, mutta eiköhän se sieltä löydy. Jaahas nyt mamma rupeaa päivä kahville ja odottelemaan isukkia kotiin.

Heidi ja ihana tyttö 6pv =)

Vierailija

Amina, kiitos vastauksesta. Kyllä todella pitää paikkansa, että tapoja on monia ja neuvoja samoin. Tarkistin, että Baby Björnin sitteri todella on tarkoitettu vastasyntyneestä alkaen, nimenomaan makuuasennossa. Ongelmaksi muodostui, että sitterimme on ilmeisesti muutossa kadonnut. joka paikka on koluttu. Kyllä keljuttaa lievästi ilmaistuna ostaa uusi samanlainen, tyyriitä kun ovat. vaunuistakin on pyörä puhki.

Noista ohjeista. Ohjeviidakkoon todella helposti eksyy, ellei pidä varaansa. Itse kannan sammakkoasennossa lasta kantoliinassa, ja nyt parikin henkilöä on sanonut, ettei kantoliina sopisi näin pienelle vauvalle. Tiedä näistä sitten. naistenklinikan kätilö kyllä suositteli kantoliinaa.

Vierailija

Minä taidan hypätä tänne pinoon mukaan.. Meidän vauva otti varaslähdön ja heinäkuisesta tulikin toukokuinen.

Vauva kasvaa vielä sairaalassa, voi kylläkin ihan hyvin.

Hattara ja poika 3pv + isommat lapset 99, 01, 04

Vierailija

Disflatyl on cuplatonin kaltainen valmiste jota annetaan 2-3 krt päivässä 10-15 tippaa ruokailun jälkeen. Saatavana apteekista. Vyöhyketerapiassa ollaan käyty täällä pk-seudulla, Espoossa kun asutaan.

Nyt täytyy taas rientää...

Emmi

Vierailija

Meillä kävi maanantaina neuvolantäti vielä tokalla kotikäynnillä ja punnittiin poikanen, TOSI hienosti oli lähtenyt kasvamaan!

Syntymäpaino oli sen 3110g niin nyt 2670g eikä siis tippaakaan sitä lisämaitoa saanut.. =)

Ihanaa! Tuli usko siihen, että osaan imetyshomman, vaikkei esikoisen kanssa ihan niin mutkattomasti mennytkään! ;)

Th suositteli että kannattaa vielä pysytellä kotosalla ja pienessä piirissä vauvan kanssa, pojalla on niin hyvä rytmi (herää yölläkin 2krt syömään), että sen säilyminen onnistuu paremmin kun vauvaa ei lähdetä hyökkyyttämään paikasta toiseen heti pienenä.

Niinpä tutustutaan rauhassa omaan kotiin ja käydään aina välillä vaunuttelemassa, kyläilemään ehditään myöhemminkin. ;)

Meilläkin jäi eka vaippakoko pieneksi, käytetään pampersin kakkosta.

Liberot on sitten aina vaihteen vuoksi käytössä kun niitä sattuu saamaan, eivät nimittäin kuulu ne baby-koot nyt meidän kaupan valikoimaan..

Devitol aloitettiin tänään ja tehdään sen kanssa niin että viikko yhtä tippaa, viikko kahta tippaa ja vasta sitten lisätään.

Otetaan näin vähän varman päälle, ettei tulis siitä niitä masuvaivoja.

On oikeasti ihanaa kun pojalla masu toimii, muistaa esikoisen ajoilta miten kipeä vauva voi olla..

Tsemppiä ja jaksamista teille, joilla masuvaivoja!

Miten teille muille on opastettu noita d-tippoja annettavan?

Mutta nyt täytyy lähteä järjestämään iltapalaa Minnille ja viihdyttämään poikaa.. =)

Pid ja " Miettu" 2vk ja 4vrk

Vierailija

Kukas se kyselikään vauvamme kokoa. Syntyessa 3460 ja 50. Kahden viikon iässä 3600 ja 52. Voipi tietysti olla, että meidän vaattet jo hieman kutistuneita, kun paljolti isosiskon vanhoja. Tutan potkaressa vielä viisikymppiset uudet menevät.

Ilmavaivoista. Mäkään en syö mitään erityisesti ja tunnetusti vaivoja aiheuttavaa. Cuplaton on meillä ikäväksemme tyhjän kanssa. Näin oli myös esikon aikana. Isosisko itkeskeli sen kolme kuukautta, sitten loppui suurimmat porut.

Mä syötän vaihtelevin välein. Haluaa yleensä syödä melko usein. Välillä kolmen tunnin tauko, mutta iltaisin haluaa rinnalle tunnin tai puolen välein.

Oletteko muut antaneet tutin? Mä annoin tänään, kun tuntuu rauhoittavan. Esikoinen ei aikanaan tuttia huolinut, vaikka yritimme, mutta tämä poikanen otti heti.

Vointeja vauvoille ja perheille.

Vierailija

Jos joku saisi niistä apua massu vaivoihin...

Ai niin...

Annan pienen vinkin tänne puolelle jos nämä jo vauvan saaneet kävisivät tuolta vauva puolelta lukemassa tätäkin pinoa...

Monilla vauvoilla tuntuisi olevan ilmavaivoja ja itsellä on ollut 1 koliikki tapaus ja 2 ilmavaivaista vauvaa. Mie aikoinaan nukutin näitä meidän vaikeita tapauksia sitterissä hieman pysty asennossa ja tätä koliikkivauvaa nukutin auton turvaistuimessa joka oli huomattavasti pystymmässä mitä sitteri eikä huutanut läheskään niin paljon. Ja oli kätevää kun auton turvaistuimen sai nostettua meidän väliin yöllä ja sitteri minulla oli pinnasängyssä. Syötin melkein istuvassa asennossa (Siis vauvat melkein istuivat sylissäni kun imetin) jolloin ilmaa ei ainakaan omasta mielestäni mennyt niin paljon mahaan. Ja ilma tavallaan jää ylemmäs massussa.

Ja tää on neuvolan neuvo ilmavaivoista kärsiville jonka sain omasta neuvolasta v 98 mutta toimi ainakin meidän kohdalla: Nosta vauva olkapäälle ns röyhtäytys asentoon ja pidä toisella kädellä kiinni vauvasta jolloin toinen käsi jää vapaaksi kevyesti sivelemään vauvan kylkeä jolloin vauva jännittää (tämän tuntee ja huomaa) ja hieman taivuttaa vartaloaan sille puolelle jota hierotaan/sivellään eli jännittää itseään jolloin ilma tulee helpommin pieruna ulos.

Toivottavasti joku saanee apua tai ainakin helpotusta...

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat