Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Antakaa vinkkejä ekaa asuntoa ostavalle nuorelle äidille! ov.

Vierailija

Aion ostaa aivan ensimmäisen oman asuntoni. Tähän mennessä en ole itse valinnut edes vuokrattavaa asuntoa, vaan sen on aina tehnyt isäni tai mieheni tai kumpikin. Nyt olen sitten ihan omillani, joten vinkkejä otetaan kiitollisena vastaan!

Kaksi lasta on minulla.

Eli mitä asunnossa pitäisi katsoa, maksanko mukisematta pyydetyn hinnan vai mitä? Kysynkö naapurilta millaista seutu on jne?

-Kiitos jo etukäteen!

Kommentit (6)

Vierailija

älä osta vielä, jos ei oo pakko, hinnat on niin sika hirveet nyt, älä varsinkaan jos et samalla myy edellistä asuntoa (josta kans sais nyt hyvän hinnan).

Vierailija

asunto-osakeyhtiön edellisvuoden paperit: kunottarkastutkset, tilitaseet ym. Onko tulossa remontteja jne. Soita isännöitsijälle, kysy tulevista vuosista.

Hinnassa 5-10 % ilmaa. Voit siis tarjota hyvin 100 000 jos pyyntö 110 000.

Ota näyttöön mukaan joku ystävä/läheinen joka osaa auttaa.

Katso lattiat, kelpaako ne. Lattiaremontti on aika iso juttu. Puhumattakaan keittiöstä ja kylppäristä.

Onko taloyhtiö hyvin hoidetun näköinen?

Vierailija

Kun astut sisään, miltä tuoksuu: tunkkaista, vanhaa? Jos ei ole raikas ilma, on todennäköisesti huononlainen ilmanvaihto.

Koputtele märkätilojen kaakeleita.. Kaakelit on oltava suikussa koko seinän matkalla.

Katso sähköpistokkeet; maadotetut pitää olla.

Jos epäilyttää, eikä tunnu kodilta älä hätiköi ostamaankaan! Tee vaikka lista mistä asioista et tingi.

Tarkista mahtuuko pesutorni jos sinulla sellainen on.

Katso seinien pintoja. Maalipinta on siinä mielessä parempi, että ehkä helpompi itse rempata jos lapset sattuvat vähän taiteilemaan.

Tarkista onko kunnon eteinen. Ja paljon pitää olla kaappitilaa.

Mieti jo järjestystä miten sijoittaisit huonekalut. Jos tuntuu ahtaalta unohda. Maailmassa riittää pohjaratkaisuja.

Kysy naapureista ja taloyhtiön toimivuudesta.

Jos ostat todella vanhaa, kysy putkiston kunnosta ja rakenteista. Kysy onko tulossa suuria remppoja, jotka vaikuttavat vastikkeisiin tai jopa joutuuko yhtiö ottamaan vierasta pääomaa eli lainaa.

Tarkista vesi- ja sähkö.. Mitä kuuluu vastikkeeseen? Kuka hoitaa pihatyöt ja yhtiön kunnossapidon.

Tarkkaile hintoja sillä alueella.. Jos tuntuu, että on kallis, mutta voisit ostaa.. Tarjota voit jopa 20 000¿ alle pyynnin, myyjä tekee sitten vastatarjouksen. Mutta jos haluat välttämättä juuri sen tarjoa lähelle se mitä pyydettiin.

Nykypäivänä asunnoista pyydetään aivan sattumanvaraisia summia. Niillä ei ole oikein mitään järkiperusteita. Samassa talossa saattaa olla kaksi aivan samankuntoista asuntoa eri hintaan erillä välittäjällä. Tai sitten voi olla kaksi aivan toisistaan erilaista asuntoa samalla hinnalla, huonompi haluaa saman kuin oikeasti paremmasta saakin pyytää.

Välittäjän on valvottava myös sinun etuasi vaikka onkin myyjän palkkaama.

Kysyppäs lisää jos tulee mieleen..

Uusimmat

Suosituimmat