Kohonneet maksa arvot

Vierailija

Mistä voisi johtua puolivuotiaan lapsen kohonneet maksa arvot?

Sivut

Kommentit (30)

Vierailija

Mitään peruuttamatonta et kuitenkaan epäsäännöllisellä D-vitamiinitippojen antamisella ole saanut aikaan. Riisitauti hoidetaan D-vitamiinia antamalla, vain huomattavasti isommilla määrillä kuin normaalisti. Siihen ei kokemukseni riitä, että voivatko huonosti nukutut yöt johtua tästä, vai onko siinä jostain aivan muusta kyse. Joskus riisitauti tekee lapselle luustokipuja.

Jostain syystä kaikki lapset eivät saa riisitautia, vaikka eivät saisikaan D-vitamiinia. Tämä voi johtaa yleiseen harhaluuloon, että D-vitamiini olisi tarpeeton. Minulla on neuvolatyössä viiden vuoden aikana tullut vastaan kaksi riisitautista lasta.

22

Vierailija

D-vitamiinit oli saanut, mutta syyksi paljastui keliakia, joka oli vaurioittanut suolistoa niin ettei mm. D-vitamiini päässyt kunnolla imeytymään.

Vierailija

Karkas äsken.

Kannattaa sit kysyä mitä niiden arvojen kuuluisi olla kun sanovat et vähänhän ne on koholla.

Niiden mun maksa-arvojen kuului olla naisilla 10-45 ja ekassa verikokeessa ne oli yli 900 ja toisessa yli 1300 ja siitä kolmen päivän päästä ne oli lähteny laskemaan jo ja olivat vain 700.

Eli arvot kyllä saattaa olla välillä hurjankin korkeita ilman että niille tehdään muuta kuin tarkkaillaan.

Toivottavasti ei ole mitään vakavaa teillä siellä! Ja soittelet vaan usein ja pyrit tutkittavaksi jos siltä tuntuu ja pyydät et selittävät asiat kunnolla että ymmärrät ne.

Kannattaa melkein kirjoittaa kotona asiat ylös ja antaa paperinpala sitten lääkärille kun mulla on tapana ainakin sen verta jännittää et sit unohtaa kysyä osan ja kotona asia vaivaa sitten. Ja varsinkin kun on lapsesta kyse niin sitä tuppaa olemaan usein niin huolissaan et on pää hatara senkin takia.

Vierailija

Eli lapsella epäiltiin maitoallergiaa. Hän on hyvin itkuinen ja nukkuu todella huonosti. Eli tyyliin vartin pätkiä. Tämän vuoksi siis tutkimuksiin jouduttiin.

Vierailija

Ja unet vaan huononi kun 5 kuukauden iässä aloin antamaan maitopohjaisia puuroja. Itse olen ollut nyt maidottomalla dietillä ja nyt pitäisi vielä jättää kotimaiset viljat pois. Ja keliakia koe otettiin tänään. D-vitamiinia meidän vauva on kyllä saanut aika vähän. En vaan millään meinaa muistaa sitä antaa. Kauheaa jos olen omaa tyhmyyttäni aiheuttanut hänelle riisitaudin. Ap

Vierailija

Käytiin 1 kk välein lasten lääkärillä ja pienestä(8kk) otettiin paljon verikokeita(päästä). Mitään syytä ei löytynyt. kuudennen kerran jälkeen seurailu lopetettiin. Alunperin jouduttiin lasten lääkärille kun lapsi oli terkkarin mukaan pienikokoinen ja kasvoi liian hitaasti. Nyt kaikki on ihan ok ja edelleen siprakka terve 3 vuotias.

Vierailija

Hän vatsansa oli tosi kovalla kun kiinteä ruoka aloitettiin 4 kuukauden vanhana. Ja nyt oli hetken aikaa todella löysää kakkaa, mutta tällä hetkellä mun mielestä ihan normaalia, paitsi, että siinä on todella pistävä haju. Ap.

Vierailija

afosarvo koholla, pojalla jalkakipuja ja levottomia öitä. Oli osastolla 3päivää ja lisätutkimuksiin ollaan menossa, meillä epäillään kalsiumaineenvaihdunnan häiriöitä, osaako joku sanoa mitään kyseisestä häiriöstä?

Vierailija

Ja löytyy sappikivet syynä mitä ilmeisemmin (oon leikkausjonossa).

Mulla oli vatsa hurjan kipee minkä takia hakeuduin lääkäriin.

Jos lapsi rupee kauheesti kiukuttelee enemmän eli on kipeen oloinen, niin vie jo aikaisemmin lääkäriin.

Mulla ne maksa-arvot lähti itsestään laskuun ja palautu normaaliksi ilman mitään hoitoa tai lääkitystä. Maha vaan ultrattiin ja magneettikuvattiin myös.

Jos teillä on ne uudet ilmeisesti verikokeet otettu jo, niin ei niissä tuloksissa mene kuin muutama päivä, jos niissä on jotain tosi huolestuttavaa niin yleensä lääkärit soittavat jo aikaisemmin.

Itse soittelin meidän terveyskeskuksen neuvolatädille silloin kun tilanteeni oli akuutti ja vatsa tosi kipeenä ja lääkärin soittoaika olisi ollut vasta seuraavana päivänä. Ja se katsoi ne tiedot samantien ja yhdisti lääkärille heti kun se oli vapaa et sain tulokset ja pääsin jatkojatko tutkimuksiin Me.

Mulla on tapana soitella aina omien lasten neuvolatädille, jos meillä on kuka tahansa kipee, kun se on jo aika tuttu täti. En jaksa niitä ajanvarausihmisiä kun ne aina sanoo et aika on sit kolmenkuukauden päässä tuu aikaisemmin jos tilanne pahenee.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat