vauvan ruoka-aikana äiti poissa...

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

eli annetaanko vauvallenne (ihan muutaman viikon ikäiselle) korviketta vai omaa lypsettyä maitoa kun olet itse asioilla?

Kommentit (12)

Vierailija

...3,5 kk vanha tyttö syö sekä korviketta että rintamaitoa. Multa ei lypsämällä ole ihan alkuaikojen jälkeen hirveesti tullu, mutta vauva oppi sairaalassa pulloon ja korvikkeeseen mun raskausmyrkytyksen ja sektion " jälkipuinnin" aikaan ja ennen kun maitoo ees alko tulla, joten kun olen pois, niin mies antaa korviketta. Pullo on ollu meillä apu myös iltaraivoihin, en tiiä voiko olla niin, että on jääny tavaksi (sairaalassa ehti oppia pulloon niin hyvin, että imetyksen alottaminen meinas olla vähän hankalaa..) vai auttaako se vaan iltatankkauksessa; jaksaako väsyneenä tankata rinnasta??

En tiiä saako niin ajatella, mutta aika kätevää minusta, että voin olla joskus pois ja vauvalla varmasti pysyy maha täynnä. Ja jos olen pois, niin ei ole ihan minuuttiaikataulu. Neuvolassa arvelivat tähän, että maitoa minulta tulee kuitenkin vauvan imemänä hyvin, koska suostuu kuitenkin imemään rintaa kaikki muut vuorokauden ajat, paitsi just ennen yöunille menoa iltaisin.

Vierailija

Kun tytöt olivat ihan pieniä, ajoitin omat menoni vauvan syöntivälien mukaan. Ts. syötin juuri ennen lähtöäni ja heti kotiin tultuani. Vähän isompana tytöt ovat saaneet äidinmaidonkorviketta, kun tuon rintapumpun kanssa ei yhteistyö ole oikein toiminut ;o).

Vierailija

En ole nimittäin kertaakaan ollut poissa vauvan ruoka-aikoina. Vauva kulki aina mukana ja jos oli sellainen paikka, johon en vauvan kanssa voinut mennä, en mennyt ollenkaan. Esikoisen aikana pumppasin pakkaseen maitoa, jota ei sitten tullut käytettyä, joten kakkosen kohdalla en alkanut koko pakastustouhuun ollenkaan. Vauva kulki kätevästi liinassa joka paikkaan ja jos tuli nälkä kesken, pysähdyin jonnekin syöttämään.

Vierailija

" Ainoa oikea tapa" jeesustelijoille. Jos antaa vaikka kerran viikossa pullosta korviketta, niin ei muka täysimetä! Voi hyvänen aika. Mutta ethän silloinkaan täysimetä, jos annat pullosta omaa maitoa. Se kun ei ole imettämistä;) Oli pakko avautua, kun ottaa päähän nuo ainoan oikean tavan tietäjät. Se on ainoa oikea tapa, joka itsestä tuntuu hyvältä. Jokainen tuntee omat voimavaransa ja vauvansa parhaiten.

Itse annan omalle 6kk vauvalle, joka päivä 100ml korviketta, kun yritän opettaa juomaan tuttipullostakin. En halua pumpata, koska maitoa tulee edelleenkin todella paljon ja haluan välillä vähän vapaatakin tisseilystä. Kaikkina muina aikoina imetän.

terveisin esikoisesta 40l ja kuopuksesta 45l maitoa luovuttanut täysimettäjä

Vierailija

Mä oon kans koittanut syöttänyt vauvan aina just ennen lähtöäni, jos käyn nopeasti jossain jaksaa olla siihen saakka että syötän taas tultuani kotiin.

Jos on hiukan pidempi meno, tai vauva vain tulee nälkäiseksi ollessani poissa, sitä varten olen pikkuhiljaa lypsänyt pakkaseen maitoa. Mies sitten sieltä sulattaa ja lämmittää tarvittaessa. Tähän mennessä (vauva 6 kk) ollaan pärjätty omalla pakastetulla maidolla, tosin hirveän usein en pois ole ollut. Sit jos omat maitovarastot loppuu pakkasesta turvaudumme korvikkeeseen, mutta ensisijaisesti äidinmaidolla.

Gerda

Vierailija

Toinen oli hätätapaus kun jouduin takaisin sairaalaan. Sitten mies jo ostikin Tuttelia ja kerran antoi, vaikka pakastimessa oli omaa maitoa. Kauhistuin, mutta rupesin sitten miettimään, eyyä miksei välillä voisi antaa.

Kysyin sitä sitten imetystukilistalta (tiedäthän sen?) ja siellä sanottiin, että lehmänmaitoallergia voi tulla periaatteessa jo yhdestä kerrasta mutta tuskin käytännössä.

Mutta aivan juuri taas luin lehdestä, että kannattaa välttää vaikka sen yhdenkin kerran antamista, jos vaan voi. Mutta nyt en tietenkään muista, miksi. Titäisiköhän joku täällä?

Vierailija

meillä eka lapsi eli allergioiden vuoksi äidinmaidon turvin aina kiinteisiin ja imetin koko ekan vuoden. Mutta tämän toisen kanssa huokaisin helpotuksesta, kun korvikkeetkin sopii. Imetän aina kun mahdollista, sehän on helpoin vaihtoehto itsellekin! Mutta en ole 100%sti läsnä ja yritän välttää vauvan viemistä liikaa vieraisiin paikkoihin (mm. infektioiden vuoksi, lisäksi vauva selvästi rauhallisempi ollessaan kotona). Korvike on meillä " isän maitoa" ja uskokaa tai älkää, vauvan syöttäminen on myös isälle huippuhetki!

Niin, ja itselleni myös neuvolassa suositeltiin korviketta. Tämä lähinnä yösyöttöjen runsauden vuoksi (syödään yöt 1-2 tunnin välein). Olivat sitä mieltä, että ei väliä mitä maitoa, kunhan äiti voi hyvin. Äidin mieliala ja jaksaminen ovat vauvan kehityksen kannalta " täysimetystä" oleellisempia. En ole kyllä vielä viitsinyt öisin maitoa lämmitellä...:)

Vierailija

Alusta saakka päätin, että tätä vauvaa täysimetän ja jos tulee tarve lähteä jonnekin, niin sitten pumppaan varastoon. Tiesin jo että pumppaaminen onnistuu, kun esikoisten (kaksoset) kanssa tuli tuota pumppausta harjoiteltua. Pumppaushan on täysin tekniikkalaji ja siinäkin voi oppia tulemaan paremmaksi, ihan totta! Olen huomannut, että jos pumppauksen jättää pitkiksi ajoiksi niin pumpulla ei saa juuri mitään irti...

No asiaan. Päätin myös heti tämän kolmosen synnyttyä, että hänen on opittava syömään myös pullosta. Käyn suurinpiirtein kerran, pari viikossa jossain, esim. vain kaupassa tai pyörälenkillä. On kiva voida lähteä ilman että pitää aina ajoittaa lähdöt syöttöväleihin.

Pakkaseen olen onnistunut saamaan ehkä litran omaa maitoani. Pumppailen maitoani muutaman kerran viikossa, joskus saan vain 50 ml irtoamaan, joskus 200 ml.

Maidot on kätevä sulattaa kun ne on jäädytetty Minigrip-pusseihin. Mies ottaa maidot esille kun vauvalla on nälkä ja sitten hän sulattaa/lämmittää ne vesihauteessa.

Jos tiedän, että mulla on seuraavana päivänä menoa, aloitan pumppauksen edellisenä päivänä ja säilytän maidon jääkaapissa.

Haluan antaa vain äidinmaitoa koska mielestäni äidinmaito on pienelle vauvalle parasta ravintoa. Luin jostain myös että korvike pilaa vauvan suolinukan altistaen esim. myöhemmin ummetukselle. Toinen kaksosistani sai enimmäkseen korviketta pienenä ja nykyään hänellä on todella paha ummetus. Tiedä sitten mistä johtuu, mutta kun äsken luin juuri tuosta korvikkeen mahdollisesta haitasta niin päätös imettää säilyi vieläkin vahvempana!

Vierailija

Kerään maidonkerääjillä parin päivän satsin eli 40-50 ml, ja pakastan sellaisena. Mies sieltä sitten niitä sulattelee tarvittaessa. Jos tiedän että esim. seuraavana päivänä on menoa niin lypsän pumpullä jääkaappiin sen verran kun saan irti. Näin ollaan pärjätty ja tarkoitus olisi ainakin puolivuotiaaksi mennä, katsotaan sitten kun saa jo kiinteitä jos antaisin korvikettakin. Tai sitten mennään ihan vuoden ikään asti vain omalla maidolla.

Vierailija

samaa asiaa olen ensikertalaisena itsekin miettinyt ja nyt ensimmäistä kertaa tulossa parin tunnin poissaolo, jolloin vauva on isän hoivissa. Ajattelin myös syöttää vauvan hyvin ennen lähtöäni ja taas tultuani, mutta pakkaseen olen myös pumpannut hieman maitoa hätävaraksi.

Miten olette sulattaneet / lämmittäneet maidon nopeasti? Pakastin maidon pieniin pusseihin.

Vierailija

sehän oma päätöksesi: jos vauva saa korviketta, ei ole enää täysimetetty ;)

Itse en vauvan kanssa liinaillut, mutta vauva kyllä kulki sinne minne minäkin eli esim. kampaaja-ajan varasin vauvan päikkäriaikaan ja otin vauvan vaunuissa nukkumaan kampaamoon.

Minulla ei imetysaikana onneksi ollut tarvetta mennä juuri minnekään ilman vauvaa ja vauvan kanssa sitten paljon liikuimmekin.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat