Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

kaipaan neuvoja!

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Kertokaa miten olette lopettanut esikoisen imetyksen raskaus aikana, siis jos olette lopettanut? Meillä esikoinen jo 1v2kk ja vielä vaan tississä roikkuu ja nyt siis odotan toista lasta rv11+2. Neuvolassa heti sanoivat että imetys on loputtava ja olen toki sitä yrittänyt, mutta omat hermot ja voimat eivät enään riitä kun lapsi huutaa öisin tissille, joten annan periksi helposti! Tietääkö kukaan minkälaisia haittoja imetyksen jatkamisesta olisi? ja kokeneemmat antakaa vinkkejä lopettamiseen..

Kommentit (8)

Vierailija

Vieroitusneuvoja oletkin jo saanut, kannan siis oman korteni kekoon tuon imetyksen tiimoilta yleisesti.

Imetystä EI tarvitse lopettaa raskaana, jos äiti on terve eikä ongelmia ole. Imetys EI aiheuta keskenmenoa, siihen syyt löytyvät kyllä ihan muualta. Neuvoloissa ei välttämättä ole kovin paljon tietoa raskaana imettämisestä, koska se on kuitenkin aika harvinaista nykyään ja muutenkin imetystietoa päivitetään todella huonosti.

Nyrkkisääntönä voidaan pitää sitä, että jos seksi kielletään, kielletään imetyskin. Imetys raskaana vastaa kaksosraskautta eli tärkeintä on huolehtia omasta ravinnonsaannista, vauva mahassa ja lapsi rinnalla ottavat kyllä omansa.

Toisilla maito saattaa loppua raskauden aikana kokonaan, toisilla se voi muuttaa makua, mutta voi olla niinkin, että kaikki jatkuu kuten ennenkin. Usein lapsi itse lopettaa tissittelyn jossain vaiheessa raskautta. Esikoinen lopetti itse ollessani kahdeksannella kuulla, lapsi silloin 1v5kk, tämä toinen käy rinnalla edelleen useita kertoja päivässä, ikää nyt 1v4kk.

Onnea raskaudesta ja tsemppiä minkä päätöksen sitten teetkin!

Porenn, toista kertaa raskaana imettävä, tällä kertaa tandemiin varautunut ja Pimpula rv 26

Vierailija

Siinä mun vinkki :) Eli ite tulin uudestaan raskaaksi, kun esikoinen oli 10kk. Olin jo jonkin aikaa miettiny, että yöimetyksestä pitäs päästä eroon ja sitten kun raskauden myötä itelle tuli huono olo imettäessä (varsinkin öisin, meinasin pyörtyä) ni päätettiin et nyt loppu. Pelkäsin kovin et mimmonen ruljanssi siitäkin tulee, mut lopulta se taisin olla minä, jolla se imetyksen lopetus otti koville, ei tyttö.

Eli meillä toimittiin niin, että mies nousi öisin kun tyttö heräs. Mies silitteli tyttöä selästä (ns.tassuhoito josta ennen kuvittelin ettei IKINÄ tulsi toimimaan meidän tytöllä) tai hyssytteli muulla keinoin uudestaan uneen. Tunnustan, että kerran olin pari yötä kaksin tytön kanssa kun mies oli yötöissä ja imetin silloin vielä pari kertaa yössä kun se oli niin helppo konsti saada toinen uudestaan nukahtamaan. Mut meni varmaan viikko niin tyttö nukahti jo ihan helposti jos sattui öisin heräämään! ja pian alkoi nukkua yöt läpeensä, eikä enää kummankaan tarvinnut nousta hyssyttelemään!

Aloitin vierotuksen niin, että aloin antaa ensin päivällä pullosta maidon, iltaisin vielä nukutin tissille muutaman illan. Sitten pikkuhiljaa kun pulloon oli jo totuttu päivisin, koitin antaa myös illalla maidon pullosta. Yks ilta meni huutaessa, mut sen jälkeen alko myös iltamaito maistua pullosta ja pullolle myös nukahti. Kauna mentiin sitten niin, että tyttö sai pullon mennessän nukkumaan, nukahti itekseen sen pullon kanssa ja heräs vasta aamulla. Nyt tyttö on 1v4kk ja pari viikkoa ollaan oltu ilman sitä unimaitoa :) Eikä siitäknää vierottaminen tuottanut tuskaa! Pitkään aikaanhan ei oo enää pullosta juotu muuta kun iltasin, nyt sekin vaihettiin nokkikseen ja tyttö nukahtaa hampaiden pesun jälkeen ilman maitoja tai muita konsteja omaan sänkyynsä. Joskus silitellään uneen, jos kauan huutelee äitiä :)

No tässä tuli nyt jo vähän aiheen vierestäkin, mut kannustuksen sanana, niin kyllä se vierotus voi onnistua ihan ilman sen isompia ponnistuksiakin!

Tietty voit jatkaa imetystäkin, jos susta ITSESTÄ tuntuu hyvältä! Mut imetys ja raskaus yhdessä voi viedä voimat ihan tyystiin.. ja ´pyydä miestä apuun vierotuksessa, jos siihen päädytte, en olis ainakaan mä yksin jaksanu yöllä silitellä lasta kun se tissikin olis ollu niin helppo vaan tyrkätä suhun ja jatkaa itekki unia.

TSEMPPIÄ raskauteen ja imetykseen tai vierotukseen, kumpaan päädyttekin :)

Lootuska, tyttö 01/05 ja rv32

Vierailija

Imettämistä en ole lopettanut raskausaikana, mutta poikani oli aikalailla saman ikäinen lopettaessaan imetyksen. Meillä se kävi kyllä tosi helposti, annoin hänen valita joko juo rinnasta maitoa tai nokkamukista äidinmaidon korviketta, aika pian rinta jäi kakkoseksi.

Imettäinen raskausaikana saa kohdun supistelemaan, johan siinä omat vaaransa.

T: Äititobe

Vierailija

tuli mieleen aiemmasta viestistä, että aloin antaa heti tavallista kevytmaitoa ja siitä iho kuivui kovasti, mutta luomumaito sopi hyvin ja sitä annan vieläkin. aiheen vierestä, mutta kerroinpa kuitenkin :)

Vierailija

Otapa iisisti. Imetystä voit jatkaa, jos haluat. En kyllä suosittele sitä ihan sinun oman terveyden kannalta. Imettäminen alkuraskaudessa voi johtaa keskenmenoon, mutta jos toukka on kyydissä pysynyt tähän asti, niin tuskimpa hän enää kesken poissa tulee. Toinen ongelma on sinun oma hivenaineiden ja kalkin saanti. Molemmat lapset ottavat osansa, joten sinä jäät vähemmälle. Toisaalta suosittelen yöimetyksen lopettamista ihan senkin vuoksi, että saisit alkuraskaudessa riittävästi yöunta. Kun esikoinen lopettaa tissittelyn yöllä, hän luultavasti alkaa nukkumaan kokonaisia yöunia.

Varaa lopettamiseen aikaa 3 yötä. Anna miehesi hoitaa lapsi niinä öinä. Sinun osasi on vain kärsiä ja kuunneella hiljaa. Mies voi rauhoitella lasta tutilla tms, kunnes nukahtaa. Kolme yötä siinä menee, että lapsi tottuu, mutta sen jälkeen helpottaa. Voit nukkua itse myös viereisessä huoneessa, mutta meillä riitti, että mies nukkui lapsen sängyn puolella ne kolme yötä. Me tehtiin vierotus viikonloppuna, joten sekin helpotti asiaa, kun mies sai päivällä nukkua päikkärit.

Tsemppiä!

t.mm

äippä19wee:

Lainaus:

Kertokaa miten olette lopettanut esikoisen imetyksen raskaus aikana, siis jos olette lopettanut? Meillä esikoinen jo 1v2kk ja vielä vaan tississä roikkuu ja nyt siis odotan toista lasta rv11+2. Neuvolassa heti sanoivat että imetys on loputtava ja olen toki sitä yrittänyt, mutta omat hermot ja voimat eivät enään riitä kun lapsi huutaa öisin tissille, joten annan periksi helposti! Tietääkö kukaan minkälaisia haittoja imetyksen jatkamisesta olisi? ja kokeneemmat antakaa vinkkejä lopettamiseen..

Vierailija

Mulle neuvolan täti sanoi että keskenmenoriski on suurempi jos imettää samalla kun odottaa, ja että äiti joutuu turhan koville, kun joutuu yhtäaikaa kehittämään sekä maitoa lapselle, että pitämään huolen vauvan ravinnon riittävyydestä kohdussa.

Taitaa kyllä moni imettää raskaana ollessaa, en tiedä että onko nuo varoitukset sitten miten todellisia. Kaipa ovat, kun niitä neuvolassa annetaan.

Itsellä oli helppo homma, maidon tulo loppui kuin seinään kun tulin raskaaksi, vaikka edellisestä synnytyksestä ei ollut kuin vajaa 4kk. Meidän neuvolantäti taisi pelätä että koitan imettää silti, kun nuo varoituslitaniat minulle luetteli.

Vierailija

Ei kait ole estettä jatkaa imetystä raskauden aikana, jos kuitenkin voit hyvin ja molemmat nautitte imetyksestä. Itse lopetin, kun tyttö oli vuoden ikäinen ja hermostuin jatkuvaan puremiseen. Silloin olin n. vk 12 raskaana. Lopetus sujui kerralla, vaikka sitä ennen olin imettänyt myös öisin ja ottanut tytön yöllä omasta huoneesta meidän sänkyyn. Parina yönä mies meni silittelemään herännyttä tyttöä ja sitten yöheräilykin meni ohi. Tosin välillä sen jälkeen on tullut takapakkia ja tyttö on otettu viereen, mutta rintaa ei ole enää älynnyt haluta. Olisin varmasti jatkanut pitempäänki imettämistä, mutta pureminen taisi olla merkki siitä, että maidon tuotanto oli vähentynyt, maku muuttunut tai muuten vain aika oli kypsä lopettamiselle. Tsemppiä teille!

Vierailija

Meillä tyttö vieroitettiin rinnasta 1,5vuotiaana kun uusi vauva ilmoitti tulostaan. Alkuraskaudessa jatkoin imetystä n.vkolle 12 asti, mutta sitten itsestäni imettäminen alkoi tuntumaan vastenmieliseltä. Ja varsinkin ne yö heräämiset...aloin vähentämään imetyskertoja, mutta siitä ei tuntunut olevan apua, joten päätin lopettaa kerralla. Olihan se vaikeaa pysyä päätöksessä. Hieroin rintoihin sitruuna mehua ja selitin tytölle että maito on nyt pahaa. Pari kertaa maistoi ja irvisti ja sai yhden kunnon raivarin, mutta sittenpä alkoi pullo kelpaamaan:)

Ja siitä asti on nukkunut yöt heräämättä. Ihanaa:)

Mutta voit toki jatkaa imetystä. Tietoa aiheesta löytyy imetystuki ry:n sivuilta. Neuvoloissa taitaa olla vähän vanhentunutta tietoa...ainakin jos imetystuki ry:hyn on uskomista, niin imettämisen raskausaikana ei pitäisi olla mitenkään vaarallista.

Uusimmat

Suosituimmat