Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Autopahoinvointiin apuja?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Kaksivuotiaamme on alkanut voimaan pahoin kaikilla kauppareissua pitemmillä matkoilla. Mikä on teillä auttanut, vai auttaako mikään? Turvaistuimen käänsimme jo nenä menosuuntaan, mutta ei se sitten auttanutkaan (tosin kääntäminen olisi ollut muutenkin ajankohtaista koska pitkällä pojalla oli polvet jo ihan linkussa..). Samoin yritämme pitää syömisen ja autoilun välillä vähintään tunnin väliä, koska pahoinvointi tulee aina menomatkalla, ja paluumatkat esim. keskustassa käydessä sujuu hyvin kun syömisestä on jo pitempi aika, mutta aina ei voi tätäkään täydellisesti noudattaa.. Olikos sitä olemassa jotain lääkettä, ja käykö se näin pienelle? Vinkkejä odotelleen...

Katinka

Kommentit (10)

Vierailija

Tyttö on nyt 2-vuotias. Ensin käänsimme istuimen oikeinpäin ja sitten yksin matkustellessa joudun laittamaan istuimen eteen, vaikken saisi sitä pitääkään siinä turvatyynyn takia. Laitan vain auton penkin mahdollisimman taakse. edessä hän ei ole oksentanut kertaakaan. Istun muutoin hänen kanssaan takana ja otetaan päänoja etuistuimesta pois, että hän näkee kauas. Istuin on pesty moneen kertaan ja nyt olen ottanut pienen vadin mukaan aina. Lisäksi varaan vaihtovaatteet, vettä pulloon ja paperia sekä pyyhkeitä ( vakiona oltava aina, kun lähtee pidemmille matkoilla; tarkoittaa 30 km matkoja ja pitempiä). Matkustaminen on aina stressi. Yritämme lähteä päiväunien aikaan pitemmille matkoille. Lopun matkaa joudun sitten keksiä kaikki keinot. Hänelle ei ole väliä syökö ennen lähtöä vai ei, oksennus saattaa tulla jokatapauksessa. Hän onneksi alkaa kitistä ja yskiä, että tiedän varautua. Vati mukana on ollut pelastus. Vahakankaalla olen koittanut vuorata auton penkkiä. Junassa matkustaminen ei ollut sen kummempi. Hän meinasi oksentaa sielläkin.

Vierailija

En tiedä toimiiko tämä lapsien kohdalla, mutta vuosia sitten luin jostakin vinkin, että menthol auttaa matkapahoinvointiin. Ja sen jälkeen olen itse usein turvautunut siniseen Mynthoniin, kun on meinannut autopahoinvointi iskemään päälle ja se on kyllä helpottanut oloa. Lapset ei varmaan noin voimakkaita pastilleja suostu syömään, mutta löytyisköhän jotain miedompia menthol-karkkeja.

Vierailija

En ole niitä pitkään harkittuani halunnut hankkia. Kaikki eivät niitä edes anna alle 6-vuotiaille. Syykin on selvä, kun niillä voi olla pahojakin sivuvaikutuksia, ja niitä ei noin pieni välttämättä osaa vielä kertoa kunnolla. Lisäksi, tietämäni lääkkeet aiheuttavat lapselle vuorokaudeksi sellaisen uneliaan " tainnutustilan" , joten en senkään vuoksi halua niitä. Ja ne pitäisi ottaa pari tuntia ennen matkan alkua. Mutta jos joku tietää lyhytvaikutteista lääkettä, niin kiitos tännekin pidemmille reissuille...

Vyöhyketerapiasta voi olla myös apua satunnaisesti, jos löytää jonkin kokeneen terapeutin tai lääkärin, olen lukenut näin, mutta en tiedä tarkemmin aiheesta...

Vierailija

Meillä ainoa mikä auttoi oli maasturin hankkiminen (ei me kyllä sitä pahoinvoinnin takia hommattu...). Tyttö 8v. voi edelleen pahoin kaikissa " pikkuautoissa" , myös farmarimallisessa kakkosautossamme, mutta maasturissa ei ole koskaan ongelmia. Luultavasti sen takia että maasturissa istutaan korkealla ja sieltä näkee hyvin joka puolelle, myös eteen ja ilma kiertää paremmin. Tyttö istuu keskellä takana.

Vierailija

Napa siis teipataan sillä tavalla että navan yläpuolella olevaa ihoa vedetään navan peitoksi laastarilla. Kuulin että on jokin akupisteisiin vaikuttava juttu.

Kannattaa kokeilla ja on taatusti vaaraton!

Vierailija

Meillä auttaa vähän, jos yrittää olla syöttämättä juuri ennen automatkaa. (Tai ainakaan ei mitään mustikkaa tms)

Lisäksi istuin on kasvot eteenpäin ollut jo 11kk lähtien, ja varavaatetus aina mukana, sylissä liinaa ja pyyhettä.

Näkkärin pureskelulla ja veden juonnilla viime kesänä päästiin 500km vain yhdellä oksennuksella...

Ehkä myös se auttaa, jos on korkeammalla, jeepissä tai vastaavassa isossa korkeassa autossa näkee paremmin eteenpäin, ja siellä ei meidän tyttö toistaiseksi ole oksennellut. Vain tavallisessa autossa. Ja ilmastointi kannattaa olla myös, mutta sekään ei auta... viileä ilma pitäisi pyrkiä säilyttämään autossa kesälläkin ja että lapsella hyvä olo.

Ja kuopat ja mutkat yritetään ottaa hyvinkin rauhallisella ajolla. Lukea ei saisi, pitäisi tuijotella mieluiten eteenpäin, ei ainakaan sivulle ohikiitäviä puita tms. Ja jos paha olo iskee, niin yritetään päästä vähän matkaa vielä jutustelemalla niitä näitä, jotta päästään pysähtymään johonkin. Säästyy edes auton penkit...

Nukkumisaikoihin koitetaan ajoittaa matkanteko myös, kun nukkuvana ei okseta...

Kaikilta tietämäni perusteella se matkapahoinvointi autossa ei mene ohi ennenkuin murrosiässä, yleensä sitten kyllä...

Vierailija

Ymmärrykseni kaikille matkapahoinvoinnista kärsiville. On muuten tosi inhottava. Itse olen kärsinyt pahoinvoinnista ensin vuotisesta reilusti kouluikäiseksi, sitten murrosikäisenä oli vähän helpompaa ja opiskeluaikana kun kuljin paljon linja-autossa aloin oksentaa taas uudellee. Nyt pahoinvointi voi tulla myös paikallisvuoron linja-autossa, jos en pääse hyvälle paikalle istumaan. Meidän molemmat pojat ovat myös matkapahoinvoijija. Vanhempi, nyt 13v, alkoi oksennella jo alle vuotisena ja reakoi etenkin mutkaiseen tiehen. Nyt murrosiässä oireet ovat helpottaneet. Nuorempi 3v alkoi oksentelut viimeistään vuotisena ja ei kestä etenkään mäkisiä teitä. Minä itse reakoi kaikenlaisiin teihin.

Pahoinvointeihin on joitain lääkkeitä ainakin yli 12v. Paras taitaa olla vähentää ruokailua ja etenkin makean syöntiä ennen matkaa. Autossa syömistä ja juomista tulee rajoittaa minimiin (paitsi ehkä ei veden, jos se tuntuu pysyvän sisällä) ja kaikenlainen lukeminen tms sellainen on kielettyjen listalla. Helpointa on jos lapsi nukkuu matkat. Jos matkalla pahoinvointi yllättää, ei matkan vauhdin hidastaminen paljoa auta, koska ainakin minulla pahoinvointi kestää jopa pari tuntia kerran tultua.

Ja tietysti kuskin on opittava ajamaan mutkat ja mäet rauhallisesti

Vierailija

Esikoinen oksensi aikoinaan aina vähänkin pidemmillä matkoilla.

Erityisesti juomisen huomasin pahentavan asiaa..

Jostain luin että Zyrtec auttaa asiaa. Meillä oli lääkärin määräämänä allergiaan ja koetettiin sitä pari kertaa ja riittävän aikaisin ennen matkaa annettuna saattoikin vaikuttaa. Sitä on nestemäistä ja käy pienillekin lapsille. Ei tosin kaikille auta tähän vaivaan...

Vierailija

Meillä matkustellaan nykyään essu päällä (autossa ilmastointi), niin ei ainakaan vaatteet sotkeudu, ja siltä varalta että vaatteille menisi essusta huolimatta oksennusta, otetaan nykyään vaihtovaatteet mukaan. Myöskin penkin suojaksi on hankittu iso suojapeite. Toivottavasti nyt ei montaa vuotta kestäisi...

Vierailija

Naapurin 4-v. pojalla auttoi, kun laitettiin laastari navan päälle. Selitettiin, että " mahan pipi paranee, niin kuin muutkin pipit laastarilla" . Omassa perheessä ei matkapahoinvointikokemusta (kopkop!), mutta joillakin siis auttaa ihan psykologiset konstit.

Curie

Uusimmat

Suosituimmat