Kaakelointi vaiheesta...

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Kaakelointi vaiheesta! (pesutilat, khh, wc sekä keittiön tasovälit)

Oletteko teetättäneet työn ammattilaisella vai oletteko itse laatoittaneet? Meillä tulee pesutilat laattapintoja vaille valmiina ja nyt mietinnässä tehdäkö laatoitus itse vai alan osaajalla.

Te jotka tehneet itse ilman suurempaa kokemusta, mikä oli vaikeinta/onko jotain mitä tekisitte toisin ja ennenkaikkea olitteko tyytyväisiä käden jälkeenne?

Te jotka olette teetättäneet työn ammattilaisella, paljonko jouduitte työstä maksamaan ja nimenomaan pelkästään laatoittamisesta.

-Kiitos vastanneille!

Kommentit (7)

Vierailija

Laatoituskokemusta on luvalla sanoen paljon. Olen itse aikoinaan laatoittanut jo opiskeluaikana ostamani kaksion kylppärin ja keittiön välitilan, myöhennin ollut mukana veljeni kylppärin laatoituksessa ja sen jälkeen kaikki suuren talomme laatoitukset on tehty itse (mm. paljon laattalattioita, kaksi kylppäriä, vessa, kodinhoitohuone, keittiön välitila sekä sauna pesuhuoneineen, jossa myös lauteet laatoitettu).

Jos hommaan paneutuu ja sen tekee kunnolla ajan kanssa, niin jälki on huomattavasti parempaa kuin keskivertoammattilaisella johtuen juuri siitä, mitä joku aikaisemmin mainitsi: homma on niin hidasta, ettei sillä perhettä elättäisi. Jos tekee nopeasti hutiloiden eikä viitsi paneutua hommaan, niin jälki voi olla katastrofi.

Tärkein vaihe ovat pohjatyöt. Lattian kaadot ja suoruus on ehdottomasti oltava kunnossa ennen laatoitusta, laatoitusvaiheessa niitä ei enää korjata! Myös seinät kannattaa tasoittaa huolella ja sitä paremmin, mitä isompi laatta. Kannattaa myös katsoa, että seinät, oviaukot ja nurkat ovat suorassa, koska laatta ei anna anteeksi mitään. Ja jos eivät ole ja homma on siitä huolimatta tehtävä, niin pitää suunnitella todella huolellisesti niin, että vinous näkyy mahdollisimman vähän. Paikkoihin joissa on kaadot kannattaa valita mahdollisimman pieni laatta, koska mitä isompi laatta, sitä enemmän porrasta tulee laatan kulmiin.

Homma pitää muutenkin suunnitella huolellisesti. Seinissä laattajaot piirretään toisen laattarivin alle tulevaan lautaan ja korkeussuunta suunnitellaan myös samoin kuin mahdolliset ikkunan- ja ovenpielet, hananpaikat pistorasiat, jne. etukäteen niin, että niistä tulee hyvän näköiset ja ne on mahdollista tehdä siististi. Jos tulee erilaisilla laatoilla kuvioita tms. niin seinät kannattaa piirtää etukäteen paperille ihan laatta laatalta samalla tavalla kuin neuleohjeetkin ;) Lattian laatoitus kannattaa aloittaa lattiakaivon ympäriltä kokonaisilla laatoilla ja mielellään valita laatat niin, että lattiakaivon ympäryksen saa kokonaan kokonaisilla laatoilla. Lattian laattajako ja saumat tai ainakin joitain referenssiviivoja piirretään lattiaan kynällä ja koko ajan pidetään huoli siitä, että laatoitus kulkee oikeaan suuntaan mittaamalla sauman suuntaa ja laatoituksen etäisyyttä viivoista.

Sitten kannattaa hankkia kunnon välineet. Keraamiset laatat menevät yleensä hyvin palasiksi tavallisella laattaleikkurilla, kivipuristelaattoja tai kivilaattoja varten tarvitsee laattasirkkelin. Sellainen pyöreän reiän tekolaite laattaleikkurissa on näppärä ja sillä saa siististi ja nopeasti tehtyä kaikki reiät hanoja, pistorasioita, valokatkaisijoita jne. varten. Jos tulee ulkonevia kulmia (esim. ikkunoiden ja ovien smyygit, lauteen etureuna tms.) niin kannattaa miettiä miten ne tekee, koska aika usein laatta on pakko katkaista tällaisessa kohdassa eikä jälki välttämättä ole täydellinen. On olemassa kulmalistoja näihin paikkoihin, mutta omasta mielestäni ne ovat rumia ja meillä onkin laitettu ihan laatoituksen päälle alumiinilista, näyttää paremmalta. Saumalaastin levittämiseen kannattaa ehdottomasti hankkia sellainen ammattilaisen kahvallinen lasta, koska jälki on miljoona kertaa parempaa ja homma huomattavasti helpompaa kuin amatööreille tarjotuilla muoviläpysköillä.

Saumanaru / laattaristiasiasta oma kokemukseni on, että isoja seinälaattoja laatoittaessa laattaristit ovat ehdottomia. Sen sijaan esim. lattiaa tehdessä saumanaru on näppärämpää. Meillä niitä ristejä ei kuitenkaan ole upotettu sinne syvälle, kuten ohjeen mukaan kuuluisi tehdä, vaan ne on jätetty pinnan tasoon ja poistettu myöhemmin - ainakin kulmien kontrollointi on helpompaa. Itse olen myöskin ajan myötä siirtynyt yhä kapeampiin saumoihin, koska saumat ovat se paikka laatoituksessa, joka likaantuu ym. joten pidemmän päälle sitä paremmalta näyttää, mitä vähemmän sitä on riippumatta siitä, kuinka paljon käyttää saumasuojia ym. Ja valkoista saumalaastia ei kannata laittaa mihinkään eikä ainakaan paikkaan, jossa käytetään vettä tai lattiaan!

Laastia kannattaa opetella käsittelemään siististi ja pyyhkiä ylimääräiset pois nopeasti. Lasitetun laatan pinnasta laasti vielä lähtee hyvin, mutta jos saumat pursuilevat laastia laatoituksen jälkeen, niin sen pois saaminen on äärimmäisen työlästä ja joskus mahdotontakin. Kannattaa siis opetella laittamaan laastia aina " täsmämäärä" niin, että se riittää, mutta ei kauheasti pursua. Tämä vaatii tietysti harjoittelua ja kokemusta sekä monta erilaista laastikampaa erikokoisille laatoille, mutta se kannattaa!

Silikonointia varten kannattaa teipata kaikki saumat maalarinteipillä, vaikka se onkin aika työlästä. Lopputulos on kuitenkin huomattavasti parempi eikä silikonia ole ympäriinsä. Teippiä laitetaan siis tulevan sauman molemmin puolin koko matkalta, kulmat teipataan erikseen huolellisesti. Silikoni pursotetaan silikonipyssyllä tasaisesti, vedetään kertaalleen sopivan halkaisijan omaavalla sähköjohdon pätkällä siistiksi (paras) ja poistetaan maalarinteipit samantien.

Vierailija

Jos jaksat käyttää siihen aikaa paljon, niin onnistuu itseltäkin.

Teknisesti ok ja kohtuullisen järkeenkäypää touhua.

Ei siinä mitään sellaista ole ettei sitä pystyisi tekemään itse.

Ongelmaksi muodostuu hitaus eli ensi kertalaiselta siihen tuhraantuu aivan älyttömästä aikaa.

Toisaalta osan meillä teki ammattilaiset ja he tekevät nopeammin.

Toisaalta kyllä heidän jäljiltäänkin on laattojen koroissa eroja eli

joku laatta on jäänyt liian ylös suhteessa viereiseen. Itse tuommoisia hieroo vaikka kuinka kauan, mutta ammattilainen laittaa hieman suurpiirteisemmin.

Ei ammattilaisten jäljessä ole mitään suurempaa huomautettavaa, mutta kun nyt on itsekin asiaan tutustunut niin osaa kiinnittää pienempiinkin asioihin huomiota.

Suosittelen myös laattanarun käyttöä kulmien sijaan.

Vierailija

Se on ainoa millä saa lattian siistiksi jos lattaialla on viemäri...

Laatoitus ja saumaus vaatii tarkkaa silmää ja hyviä hermoja... Sitten kyllä onnistuu ihan ok varmasti. Yksi laatoittaja sanoi kerran, että jos on oman käden jälkeen tyytyväinen niin kaikki on ok... siis lopputulos on se mikä ratkaisee...

Vierailija

Tollero:

Lainaus:

(klipklip... osa viestistä leikkattu pois...)

Helpointa on laatoittaa 10x10 laattaa joka on verkossa.

Periaatteessa tuo on helppoa ja nopeaa, mutta meillä oli eräs laatta kasattu matoiksi sellaisilla silikoni- tms napeilla. Muuten helppoa, mutta saumat heittivät niin paljon, että mä leikkasin kaikki matot auki ja laitoin laatat yksitellen - sangen hidasta. Toisen valmistajan, samalla tavoin kootut laattamatot olivatkin helppoja ja vieläpä halvempiakin...

Vierailija

mihin tehtiin itse laatoitukset ja samoin nyt uuteen. Laatoitettavaa pintaa toistasataa neliötä, laattojen koko vaihtelee 2,5 x 2,5 senttisestä 30 x 60 senttiseen. Sanoisin että oppia ikävä kaikki :) Ei se ole ollenkaan vaikeaa, hieman hidasta alussa.

Työnjako on sellainen meillä että primeroinnin ja vesieristyksen tekee se kumpi ehtii, mies laatoittaa ja minä saumaan ja pesen. Vauhti on ollut primeroinnista viimeiseen pesuun esim. pikkuvessassa 4-5 päivää. Mutta töiden limittäminen toki nopeuttaa. Helpointa on laatoittaa 10x10 laattaa joka on verkossa.

Vierailija

paitsi osan isot lattialaatat keittiöön ja eteiseen laitatettiin. Varastoon laatoitin lattiatkin itse (samat laattat kuin K ja ET), ja niiden kanssa täytyi kyllä hieman harjoitella ja pohja olisi voinut olla paremminkin tasoitettu. Varaston jälkeen olisin kyllä uskaltanut ' julkisetkin' tilat laatoittaa itse, mutta harjoittelematta en suosittelisi.

Mielestäni laatoitus ei ollut erityisen vaikeaa. Netistä löytyi hyvin ohjeita. Huolellinen on oltava linjojen kanssa, jos lopputulosta pääsee katselemaan kauempaa ja esim. seinää sivusta: tällöin kaikki mutkat näkyvät sangen selvästi! Kokeilin ensin laatoitusta laattaristien kanssa, mutta laattojen koossa oli sen verran eroja, että saumanarun kanssa homma oli helpompaa. Lattialaattoja sai painaa kiinni ihan voimalla, jotta koko laatan pohja tuli laastin peittoon. Ja itse puhdistin saumat heti yli tursuavasta laastista, jolloin saumauspuuha oli helpompaa.

Joku laatoittaja joskus totesi, että kyllähän jokainen osaa laatoittaa, mutta pirun nopea saa olla, jotta sillä perheenkin elättää. Omaan työhön kannattaa siis varata riittävästi aikaa ja läästrätä sitä laastia vain pienelle alalle ensin, kunnes homma alkaa sujua. Jos aikataulut painaa päälle tai jos luonteelle ei sovi suorien linjojen mittailu, laattajaon laskenta järkevästi ja huolellisesti yms. edeltävät toimet, kannattanee kääntyä ammattilaisen puoleen.

Märkätiloissa kannattaa huomata, että laastina pitää käyttää vesieristeen kanssa samaa järjestelmää - myös silikoneissa ja saumalaastina!

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat