Muita parvorokon raskaana ollessa sairastaneita?

Vierailija

Miten raskauttasi seurattiin? Tarttuiko siköön? Mitä sitten tapahtui? Tuli jotain seuraamuksia?

Kaikenlaiset kokemukset kiinnostaa. Itselläni todettiin hiljattain tuoreet vasta-aineet (rv 20) ja nyt olen 12 viikon seurannassa.

Kommentit (5)

Vierailija

Mä en oikein tajunnut kysellä mitään, mutta onhan mulla tässä vielä 11 kertaa aikaa.. Olin vähän hölmistyny koko jutusta, kun olin jotenkin ajatellu, että tietty oon sen ite sairastanu joskus lapsena..

Mä käsitin, että sikiövauriot ja keskenmenot on yleisimpiä varhaisilla viikoilla, anemia taas keski vaiheessa. Anemiaa hoidetaan sitten sillä verensiirrolla, eli jos sikiössä todetaan turvotusta, aletaan sitä sitten hoitaa ja se on ilmeisesti melko riskitön toimenpide. Mutta mä kyselen näitä sit ensi viikolla lääkäriltä tarkemmin.

ap

Vierailija

Ei ole omakohtaista kokemusta, mutta tuli luettua viimetalvena kaikki mahdollinen asiasta, kun pojan päiväkodissa riehui parvorokko ja itselläni ei löytynyt vasta-aineita eikä pojaltakaan. Olin onneksi sairaslomalla pahoinvoinnin takia monet kriittisistä viikoista. Mitä silloin luin, niin noilla viikoilla taisi olla melkoinen merkitys siitä, että mitä sikiölle voi käydä. Periaatteessa kai tarttumisen riski on pieni ja sitten se, että sattuuko mitään seuraamaan, mutta kyllä itseäkin se mahdollinen 10% huonosti käymisen pelko peloitteli kovasti vaikka en siis kait tartuntaa saanut.

Mistä sinulla osattiin tartuntaa epäillä?

Voimia rankkaan elämäntilanteeseen.

- melba -

Vierailija

Poikani sairasti rokon, oireet huomasin kohta kolme viikkoa sitten (onneksi tuli voimakas ihottuma!). Kun lastenneuvolassa oli asia varmistettu arjen tullen, pyysin äitiysneuvolasta lähetteen vasta-aine verikokeeseen. Ja tällä viikolla sitten sain tuloksen suoraan polilta ja seuraavana päivänä ultraan. Lääkäri sanoi, että 12 viikon ajan ultrataan kerran viikossa. Ekassa ultrassa kaikki oli onneksi hyvin, mutta aika pitkä jännityshän tässä vielä on. Mutta mä oon positiivisella mielellä, koska sikiötartunnat kuitenkin on melko harvinaisia.

ap

Vierailija

Juu, sen mäkin ymmärsin, että ei ole mitenkään helpoiten vauvaan tarttuvaa sorttia oleva tauti ja vaikka tarttuisi, niin ei välttämättä aiheuttaisi mitään. Puhuko ne siellä polilla jostain hoidoista sulle jotain? Mä luin netistä, että joillekin on joillakin viikoilla annettu kai verta anemiaan... Mut en sitten löytänyt ketään kelle olisi moinen operaatio tehnyt.

Niin ja sitten mulle annettiin ymmärtää, että tuolla keskikolmanneksella on ne riskialtteimmat viikot (eli ei alkuviikoilla, kuten yleensä kai on tautien kanssa), mutta sitten taas vauvalle on periaatteessa kaksi vaihtoehtoa eli vaikka sikiö sairastuisi, niin se joko kuolee tai sitten jää henkiin ilman mitään seuraumuksia. Eli ei pitäisi aiheuttaa mitään pysyviä vaurioita vauvalle. Puhuiko ne tämmöisestä siellä polilla?

- melba -

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat