Seuraa 

Hei

kysyisin nyt täältäkin tietoa raskausdiabeteksestä, koska lääkäri ultran antaman painoarvion mukaan epäili, että minulla on kasvamassa " sokerivauva" .

Odotan kolmatta lasta, olen normaalipainoinen (BMI 20), painoa on tullut tähän mennessä (rv 23) noin 4,5-5kg. Virtsassa ei sokeria näy ja muutenkin kaikki ok, syön kasvispainotteista perusruokaa ja liikun normaalisti. Aijemmissa ei raskausdiabetestä.

Eli riskit vähäiset ja ainoa merkki siitä, että voisi olla diabetes on tosiaan tuo vauvan koko. Nyt rv 22+6 painoarvio oli 607g ja arvio laskettuun aikaan noin 4kg. Aijemmat olleet 3400g ja 3700g. Vauva kuitenkin vastasi ekassa ultrassa rv 8 viikkoja, tokassa rv 19 heittoa oli vajaa viikko, nyt kolmannessa heittoa jo miltein 1,5vkoa eli kasvua on tapahtunut runsaasti.

Sain lähetteen sokerirasituskokeeseen, omasta mielestä turhaan mutta toki sinne menen. Onkohan kuitenkin mahdollista, että kyse on normaalista yksilöllisestä kasvusta, joka ehkä hidastuukin raskauden aikana? Kenelläkään kokemusta? Vai onko odotettavissa " jättivauva" tai tosiaan raskausdiabetes?

Mayella rv 23+0

Kommentit (7)

4kg syntymäpaino ei kyllä edes ole mikään iso, siis ei aiheuta mitään erikoistoimnepiteitä. Lääketieteellisessä mielessä vasta yli 4,5kg on iso vauva, silloin vauvalta mitataan synnärillä sokereita ja äidille tehdään sokerirasitus joko 3 vuorokauden kuluessa synnytyksestä tai seuraavan odotuksen aikana.

Sinun tilanteesi, jossa oma painosi on noussut ihan normaalisti (tai mun mielestä vähän...), ei BMI ennen raskautta tosi hyvä, ruokailutottumukset hyvä, ei sokeria pissassa jne. on minusta aika hätiköityä edes laittaa sokerirasitukseen. Vaikka eihän siitä mitään haittaa ole, mutta älä siis murhehdi nyt etukäteen yhtään mitään!

Todennäköisempää on, että sun sokerit on ok. Itse tässä odottelen sokerirasituskutsua, esikoinen oli siis " oikeasti" iso, eli 4,7kg ja rasitukseen joudun ihan vain sen takia tässä toisessa raskaudessa.

.. paastoverensokeriin , kun yhdessä aamupissassa oli yhden plussan verran sokeria. Ja olin aamiaisen yhteydessä juonut pari lasia tuoremehua. BMI itsellä on 23, painoa tullut rv 33 mennessä ainoastaan 6 kg ja vauvan painoarviot ja kohdunpohjankorkeus menneet kokoajan keskikäyrällä, ei kertaakaan sen yli.

Pidin aivan järjettömänä mennä tuonne sokerirasitukseen, ja turha reissu se olikin. Kaikki oli ookoo, olisin ymmärtänyt tuon jos muksu olisi edes isokokoinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Lääkärien painoarvioihin ei oikein voi luottaa. Yhdelle ystävälle povattiin isoa, yli kg vauvaa ja kauhisteltiin. Lopulta hän synnytti ale 3kg lapsen.Itselleni povattiin kamalan pientä vauvaa ja kauhisteltiin, etteikasva kunnolla. Loppujen lopuksi synnytin täysin normaalikokoisen yli 3kg painavan lapsen. Ja nämäolivat nimenomaan ultran mukaan tehtyjä arvioita. Arvioitahan tehdään vatsan ympärysmitan mukaan, hieman lyhyemmät lapset jahieman pitemmät lapset siis eivät anna tässä tapauksessa luotettavaa arvioita. Omani oli aika pitkä ja taas ystäväni lyhyt. Eli hänen lapsensa arvioitiin isoksi, koska oletettin, että olisi keskipituinen, minun taas arvioitiin kevyeksi, koska olikin pitempi.Jos saat tästä mitään tolkkua...Ja sitä paitsi eikös yleensä seuraavat lapset ole aina hieman isompia kuin edelliset. 4kg ei minusta vielä ole edes kauhean iso. Nykyään monet tuppaavat sellaisia saamaan.Olikohan tästä mitään apua? Sokerirasitus kuulostaa kyllä aika turhalta, jos pissassa ei ole sokeriaja syöt muutenkin terveellisesti ja ennen raskautta olit todela ihannemitoissa!

Rv 29+5 ultrassa lääkäri laski vauvani painoarvioksi 1,7 kg eli viikkoihin nähden isokokoinen vauva. Lääkäri ohjasi sokerirasitukseen ja nyt olen saanut tulokset, sokeriarvot on ok. Katsotaan nyt miten vauva jatkossa kasvaa, vai onko vauvalla ollut vain kasvupyrähdys. Kaikissa ultrissa vauva on kyllä ollut aina pidemmällä joten iso kokohan voi olla vain siitä johtuvaa, että vauva on oikeasti isompi kuin luulemme.. mutta tiedän miltä sinusta tuntuu. Kyllähän sitä miettii. Mutta tosiaan lohdutukseksi voin sanoa, että monella tutullani (kun nyt olen asiasta puhunut muiden kanssa) on käynytkin niin, että " jättiläisvauvaksi" ennustettu onkin ollut ihan normaalikokoinen vauva. Ja toisilla vain vauvat kasvavat isommiksi. Ja jos vauva kovin isoksi alkaa kasvamaan kyllä sinun raskauttasi sitten seurataan ja vaikka käynnistetään synnytys aiemmin. Iloista odotusta!

Ja ihmettelen kanssa.

Minulla BMI ennen raskautta 23. Vkolle 25+3 oli painoa tullut lisää 6kg. Kerran on näkynyt sokeria hieman virtsassa, mutta olin juuri syönyt kunnon aamupalan, jossa lisäkkeenä reilusti hunajaa. Muulloin sokeria ei ole sen jälkeenkään ollut.

Minullekin puheltiin sokerirasituskokeesta, mutta ei lannettu ähetettä vielä.

Ultrien mukaan vauvan strategiset mitat ovat olleet täysin viikkojen mukaiset (hedelmöittymishetki tunnetaan tarkasti ja ultria ollut normaalia enemmän). Ihmettelen, kuinka tarkkaa tämä onkaan.

Minulla painonnousu tosin oli 600g/vko nyt viimeksi nvlakäyntien välillä, mikä on kai liian suurta. Toisaalta alkuraskaudessa se oli terkan mukaan liian pientä, vaikka söin kuin hevonen. (Enkä tarkoita, että pelkkää heinää..)

Tuli vain mieleeni, että onkohan neuvoloilla uusia ohjeita tämän asian suhteen. Eli ehkä jossain tutkimuksessa on huomattu BMI=normaalipainoinen -ryhmässä joitain riskitekijöitä raskausdiabeteksen suhteen ja satumme nyt sitten osumaan siihen. Mutta hyväähän ne neuvolassa tarkoittavat, onhan se parempi, että varoo turhaan kuin saada raskausdiabetes. Ihmetyttää silti kyllä.

Tämän kakkosen odotuksessa sain 4D-ultrassa rv 25 painoarvioksi tasan 1000g - eli huisin iso. Syntymäpainoarvio niillä mitoilla oli reilusti yli 4500g laskettuna aikana syntyessä. Minulla oli edellinen vauva painanut syntyessään vain 3070g, joten sokerirasitukseen minutkin sitten passitettiin. Oma painoni oli noussut vain pari kiloa ja pissa aina puhdas, alku-BMI 23, mutta varmuuden vuoksi rasitus tehtiin kuitenkin. Kaikki arvot olivat odotetusti ihan priimat.

Tyttö syntyi sitten rv 41+6 ja oli juuri keskikokoinen 3670g :) Eli oman kokemukseni mukaan vauvat tosiaan kasvavat pyrähdyksittäin jo vatsassa. Ole huoleti mutta käy varmuuden vuoksi rasituksessa. Hyvähän se vaan on kun tutkitaan kunnolla :)

Huojentavaa kuulla, ettei muidenkaan mielestä tässä ole nyt " tosi kyseessä" ja tosiaan 4kg syntymäpaino ei vielä kovin suuri ole. Lähinnä koon puolesta mietytyttää se, että vauvan kasvu on muutamassa viikossa ollut huisia (painoarviota en siitä tokasta ultrasta saannut, mutta siis vastaisi kooltaan isompia viikkoja)

En kuitenkana huolehdi turhia, menen sinne sokerirasitustestiin ihan vain lääkärin ja oman mielenrauhan vuoksi ja katsotaan siitä sitten eteenpäin. Raskausdiabetes tuntuu hieman kaukaa haetulta... Aion kyllä pyytää uudestaan ultraan ja painoarvioon rv 37-38 tai menen yksityiselle, ihan vain siksi ettei sitten synntyksessä huomata vauvan kasvaneen jo viisi kiloiseksi :)

Mayella rv 23

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat