Seuraa 

Onko kukaan kokeillut risiiniöljyä synnytyksen käynnistäjänä? Toimiko ja miten paljon pitää ottaa?

Kysyin kätilöltä öljystä ja sanoi nauraen, että siitä saa hyvän ripulin. Oletettu vaikutus perustuu kuulemma siihen, että jotenkin rentouttaa lihaksia tuolta alapäästä, mikä sitten voisi laukaista synnytyksen.

Itellä tänään laskettuaika. Supisteli viimekin yönä pitkin matkaan, mutta ei riittävästi. Vauva on lähtökuopassa, viimeistä laukaisua odotetaan. Ajattelin, jos kokeilisi tuota öljyä, vaikka en oikein usko näihin kotikäynnistyksiin. (Esikoisen kohdalla kokeiltiin sauna, seksi, siivous, lenkit, verhojen vaihdot ja lattian pesut, tuloksena ei mitään. Nytkin on verhot vaihdettu ja seksiä vähän siinä sivussa). Esikoinen syntyi 40+3 ja neuvolassa kätilö uskoo vakaasti, että tämäkin tulee ilman käynnistystä, jota en haluaisi. Alkaa tietenkin kärsivällisyys loppumaan. Iso maha ja 1v9kk taapero yhdistelmä on ajoittain haastava. :)

Sekä mieheni että minä olemme molemmat olleet isokokoisia vauvoja, joten pelkään, että tämänkin vauva kasvaa jättiläiseksi. Kohtu kasvaa hienosti yli käyrien, jos sillä nyt sitten on mitään merkitystä. Esikoinen oli ihme kyllä alta neljä kiloa, toivottavasti tämänkin kaveri.

Kärsivällisyyttä vaan kaikille ja voimia viimeisiin koitoksiin.

Kommentit (8)

Risiiniöljy ei vaikuta vauvaan millään tavalla, sillä se ei imeydy äidin elimistöön. Vauva ei siis saa risiiniöljyä istukan kautta, risiiniöljyn vaikutus perustuu nimenomaan siihen, että se kulkeutuu äidin suoleen, jossa saa suolen supistelemaan ja paskan lentämään ;) Eli öljy EI saa vauvalle suolen tyhjentymistä aikaan, vain äidille.

Risiiniöljyn vaarallisuus perustuu nimen omaan siihen (Karolankin mainitsemaan seikkaan), että se saattaa saada liian voimakkaat supparit äidille. Eli siis kun äidin suoli supistelee, niin suoli stimuloi myös kohtua supistumaan. Joskus nuo supparit on liian rajuja, eikä äidin (esim. aikaisemmin sektioitu) kohtu kestä niitä, vaan se repeää.

Itse siis olen tätä asiaa miettinyt ja selvittänyt (mm. tuota imeytymistö) silloin, kun asia oli omalle kohdalle ajankohtainen. Mulle neuvolan kätilö ekaa odottaessa suositteli risiiniöljyä ja siksi tohdin sitä ottaa. Suoli tyhjeni, supparit alkoi ja vauva syntyi. Ja kaikki meni niin kuin piti.

Mutta oman kokemukseni perusteella en sitä kenellekään muulle suosittele! Itse tohdin ottaa sitä vain ja ainoastaan siksi, että kätilö sitä suositteli (oli itsekin molemmat synnytyksensä sillä käynnistänyt). Nyt toista odottaessani en meinaa siihen enää koskea, ihan vain sen kohdun repeämisen pelossa, vaikka sekin kai vaatii tapahtuakseen jonkin ns. vian kohdussa (mutta kukapa meistä oman kohtunsa tilaa tietää...?).

Mutta siis näin. Eli ei kakkaamista lapsiveteen, mutta kohdunrepeämisen vaara on.

mulla seurasi kyllä supistuksia ekalla kerralla, mutta laimeita. tokalla kerralla alkoi vaan valumaan sitä ensimaitoa. en sitten halunnut enää jatkaa, ettei rinnat ala vielä täyttymään maidosta. tiedä sitten olisiko ollut mahdollistakaan, että maito alkaisi jo nousta.

mä sain kyllä öljyä apteekista ja siellä se seisoo jääkaapin ovessa. ajattelin vielä omasta neuvolasta kysyä, mitä siellä sanotaan. aika on tunnin päästä. enkä muuten edes tiedä, paljonko sitä edes pitäisi ottaa, jos ottaisi. mutta taitaa olla niin, että kärsivällisyys on paras lääke tähän synnyttämisen kaipuuseen.

päivänjatkoja!

ps: tänään olis siinä mielessä kiva synnyttää, kun sit syntymäpäiväksi tulisi 02062006. 20.6. olis tietty vielä parempi.. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Se oli tosiaan Akuutissa missä painotettiin ettei risiiniöljyn vaikutuksista tiedetä tarpeeksi. Ohjelma lähetettiin syksyllä 2004, toimittajana oli Tiia Väre. Haastateltava oli TYKSin naistenklinikan ylilääkäri Risto Erkkola. Kysyin ohjelmasta sähköpostitse Väreeltä, ja hän lähetti Erkkolan sitaatin:

" Risiinöljyllä on jokin vaikutusmekanismi, jota me emme tunne. Se tietysti stimuloi suolistoa ja voi olla, että suolistosta vapautuu, joitakin muita aineita, jotka sitten aiheuttavat kohdun supistumistoiminna lisääntymisen, mutta tämä on kyllä selkeästi dokumentoitu, että risiiniöljyllä saadaan supistustoimintaa käyntiin. Ongelma on se, että joissain tilanteissa se on ollut hallitsematon. On esim. kuvattu kuolemantapaus, jossa lapsivettä on tämän voimakkaan supistustoiminnan takia joutunut äidin verenkiertoon ja

äiti on kuollut tämän risiiniöljyn ottamisen jälkeen. Ja toisessa

tapauksessa, kun äiti on ottanut 5 ml risiiniöljyä, niin hänelle tuli niin

voimakas supistustoiminta, että kohtu repesi vanhasta

keisarinleikkaushaavasta ja tämäkin äiti oli hyvin vähällä kuolla."

Väre: Erkkola viittasi siis tutkimuskirjallisuudessa esitettyihin

potilastapauksiin.

Ei missään nimessä risiiniöljyä käynnistelyihin!! Aiheesta oli joku juttukin tv:ssä, noin vuosi sitten (olisko ollut Akuutti-ohjelmassa...) Tyksin synn.ylilääkäriä siinä haastatetiin ja hän varotti tästä, nimenomaan tuon repeämisvaaran takia. Hän kielsi ehdottomasti risiiniöljyn käytön.

Kun synnytyksiä käynistetään sairaalassa, tehdään se aina valvotuissa olosuhteissa. Minullakin yliaik. käynnistettiin kakkonen, ja se oli hyvä kokemus. Tilanne oli jo niin kypsä ja lähti hyvin käyntiin. Uskomatonta, että joku terkkari/kätilö on voinut tuollaista edes suositella.. Meidän paikkakunnalla apteekit eivät edes myy risiiniöljyä raskaana oleville.

Jos kotona haluaa käynnistellä yliaikaista, niin nännien pyörittelyä vaan. Sillä saa supistuksia, kun malttaa kunnolla pyöritellä. (Erittää oksitosiiniä)

Onnea ja voimia tuleviin synnytyksiin!

olen itse miettinyt tuota risiiniöljyn käyttöä.. olen vähän kuitenkin epäröinyt juuri siitä syystä että siitä on varoiteltu niin paljon mutta kuitenkin kun lukee ihmisten kokemuksia niin ei mitään suurempaa ole sattunut.. eli olisko ketään kellä olis kertoa ihan omakohtaista kokemusta siitä että jotain pahaa on öljyn käytön vuoksi käynyt.. aine tuntuu kuitenkin monella toimivan..

Esikoinen käynnistettiin 42+0 ja oli ihana synnytys! Aamulla ysin jälkeen pilleri alapäähän ja 4130g tyttö synty 20.26. Kipunlievitystä oisin tarvinnu vasta just ennen ponnistusta jollin tietty myöhäistä mut ilokaasulla selvittiin ilman välilihan leikkausta. Älä turhaan pelkää käynnistystä!!

Pikkukakkonen uhkaili tulollaan jo rv 30 lähtien, joten söin estolääkitystä ja olin pariinotteeseen tarkkailussakin ja kipeitä ja kivuttomia supisteluja kokoajan, olin poikki.. Join pikkuisen risiiniöljypullon ja istuin vessassa.. 6h supisteluja, synnärille, auki hyvin hitaasti, kipeää, kaikki mahdolliset kivunlievitykset melkein taju lähti, silti piti antaa oksitosiinia suoneen. Kaamea synnytys, iihana lopputulos! =)

en juo toiste...

Miksi kiire synnyttämään? Ei kukaan lapsi oo sisälle jääny ja kun noin paljon viikkoja niin kyllä sinä kohta pääset synnyttämään. :)Jaksamista vaan kovasti ja kärsivällisyyttä! Joskus se synnytys lähtee vasta silloin käyntiin kun äiti lopettaa yrittämisen ja lepää. Kokeile vaikka vyöhyketerapiaa, kaverilla lähti heti käyntiin sillä.

Mutta älä ota risiiniöljyä, voi aiheuttaa sen että vauvalla myös suoli tyhjenee eli kakkaa lapsiveteen -> lapsivesi likaantuu, vauva voi vetää likaista vettä kauhkoihinsa ja silloin voi olla edessä keikka vastasyntyneitten teholle. Asia, josta monesti vaietaan. Risiiniöljy voi myös aiheuttaa niin rajut supistukset, että kohtu repeää. Ei toki aina käy niin, mutta voi käydä.

niin en todellakaan kokeile. Öljystä vaan aina joskus puhutaan, mutta ei sitten ilmeisesti oikeanlaista tietoa.

Eikä tässä oikeasti mitään kiirettä olekaan, tulee sitten kun aika on kypsä. Ja kyllähän sen tietän, ettei synnytystä oikeasti voi itse käynnistää. Kai sitä vaan aina tahtoo uskoa kaikenlaista.

Mulla jostain syystä kummittelee toi käynnistäminen. En haluaisi joutua siihen, vaikka monilla on hyviä kokemuksia. Ja sekin pelottaa, että vauva kasvaa kovin isoksi, jos menee vaikka viikkokin vielä. Mutta toisaalta jos viikossa kertyy painoa vaikka 200g niin eihän se niin kamalasti ole. Yksi fazerin sininen.

rentoutumisesta puheenollen, olin melkein tunnin lämpimässä kylvyssä. teki tosi hyvää!

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat