Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Mä en ole varmaan ikinä maistanukaan kotitekoista maksalaatikkoa. En tunne ketään, joka sitä tekis. On niin helppoa ja halpaa ostaa valmiina, ja hyvää!

Kommentit (34)

Ihan hyviä he tekevät, mutta eivät vedä vertoja Saarioisten maksalaatikolle. Itse en joulupöytään maksalaatikkoa kaipaa, mutta muulloin ostan kaupasta, aika useinkin, kun se on niin hyvää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Meillä ei ikinä osteta (mitään) kaupan laatikoita. Jouluna tehdään maksalaatikkoa ihan itse. Muulloin sitä ei syödä. Muita laatikoita kyllä tehdään muulloinkin.

Meidän joulupöytäämme ei kuulu kapakala, enkä tiedä ketään, jonka joulupöytään kuuluisi. Silti en yhtään epäile, etteikö se olisi tavanomainen jouluruoka monissa perheissä.

Myöskin mieheni kodissa Pohjanmaalla sama perinne. Jotta mitähän tästä nyt sitten päättelisi... syödään siellä sun täällä, mutta voi olla ettei syödäkään.

Etelä-Karjalassa asutaan ja mies kotoisin Keski-Suomesta ja sielläkin tai ainakin heillä on joulupöydässä maksalaatikkoa itsetehtyä ja imellettyä perunalaatikkoa. Namm.

Taitaa osa porukasta olla rannikolta? Mut Pirkanmaalasena täälä sitä syödään.. Ja paljon. Kun katsoo kaupoissa hyllyjä niin sitä menee muulloinkin.

7

Mummon ohjeella, tuli super hyvää! Kaupan omaan en koske mutta itse tehtynä hyvää! Tosin maksan keittäminen maitoisessa puurossa näytti kuvottavalta vaan lopputulos oli hyvä:-)

Joulun aikaan saa esim. sitä saarioisten laatikkoa isossa 700g rasiassa joten kai se monen joulupöytään kuuluu : )

Toki tunnen ihmisiä jotka pitää maksalaatikkoakoiranruokana, mutta itse koen sen ihan ihmisen herkkuna, kuten muutkin maksaruoat.

Tässä myös resepti

Maksalaatikko

2 dl puuroriisiä

7 1/2 dl vettä

2 tl suolaa

5 dl maitoa

1 rkl voita tai margariinia

1 sipuli

350 g jauhettua naudan maksaa

1 muna

1 1/2 dl rusinoita

4-5 rkl siirappia

1/4 tl valkopippuria

1 tl meiramia

Pinnalle:

voinokareita

Keitä riisiä suolalla maustetussa vedessä noin 20 minuuttia. Hienonna sipuli ja kuullota sipulikuutiot rasvassa. Ota kattila pois liedeltä ja lisää kylmä maito, kuullotetut sipulikuutiot, maksa, muna, rusinat ja siirappi. Mausta seos valkopippurilla ja meiramilla. Kaada seos voideltuun uunivuokaan ja laita muutama voinokare pinnalle. Paista 175 asteessa noin 1 tunti 15 minuuttia.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat