Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Meillä jo pikkuvauvana (n.2kk) keksi mennä harson taakse piiloon ja nauroi siellä, nauraa kikatti kun joku veti tuttia pois ja antoi takaisin, nauroi kun joku matki hänen aivastustaan tai yskintää. Onko tavallista joka vauvalla (ei kokemusta)?

Kommentit (6)

mutta lapseni ollessa jonkun 1½ vuoden ikäinen kehoitimme häntä syödessä " ota maitoa päälle" . Lapsi nappasi veikeänä lasin ja nosti sen pään kohdille, tietäen kyllä että juomaan pyydettiin. Silloin näki, että on huumoria. :)

Huumoria on kaikki mitä edellä kuvasin. Esim. se että tehdään " toisesta naurun kohde" , jos toinen aivastaa ja matkitaan häntä. Huumria on myös se että menee toista piiloon ja kikattaa toiselle piilosta :) Ei kaikki vauvat sellaista itse keksi!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Sen sijaan olen samaa mieltä, että piilo-tyyppisiä leikkejä lapset harrastavat (ja niistä nauttivat) jo varsin pieninä, parin kk:n ikäisinäkin, varmaan jo aikaisemminkin.

Varsinaisen huumorintajun kehittyminen on aika pitkälti kiinni muun kommunikaatiokyvyn kehittymisestä ja siis siitä, miten vauvalle/lapselle kommunikoidaan. Meillä lapselle kehittyi huumorintajua joskus vähän ennen yhtä vuotta, sis sellainen huumorintaju, että hoksasi, että jotain hupaisaa tapahtui, kun esim. äidiltä putosi ruokaa vaikka syöttäessä lattialle ja kun sitä kommentoi ohops, tms.

Tarhan hoitajat olivat itse asiassa varsin ihmeissään (ja ihastuksissaan), kun lapsellamme oli niin " hyvä silmä" tilannehuumorille jo hyvin pienenä taaperona. Joten huumorintaju voi kehittyä hyvinkin ennen kouluikää!

Mutta " oikean" huumorintajun, eli sarkasmin ja sanaleikkien tajun olen huomannut kehittyvän vasta joskus lähempänä kouluikää. Eskari-ikäisille taitaa olla tyypillistä sellaiset " 2 tomaattia meni tien yli- kamoon ketshup" -vitsit ja Pikku-Kalle-vitsit.

Kyllähän lapset kikattavat mitä ihmeellisimmille jutuille jo pienempäkin, mutta se minkäikäisenä lapset oikeasti ymmärtävät vitsejä, olisi kyllä kiva tietää.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat