Vierailija

Näin siitepölyaikaan tulee syötyä antihistamiineja ja niistä olen päätynyt loratadin-tuotteisiin. Alunperin söin Clarityniä, mutta sitten tuli apteekkeihin edullisemmat rinnakkaistuotteen. Nyt parin vuoden ajan olen tyytyväisenä syönyt esim. Ratiopharmin " halpaa" versiota. Clarityn maksaa 6.66 ja Ratiopharm 4.85. Monissa apteekeissa on myös joku muu vajaa 5 euroa maksava tuote esillä, esim. Tuulix.

V-käyräni nousi kun kuulin että on olemassa vielä huomattavasti edullisempia loratadin-tuotteita (alunperin Kuluttaja-lehdessä viime vuonna), ne vaan eivät ole esillä. Olenkin ottanut tavakseni kysyä henkilökunnalta " niitä halvimpia" loratadineja ja yleensä minulle tyrkytetään Ratiopharmia tai Tuulixia. Kun pyydän etsimään niitä vielä halvempia, epäuskoisen ihmettelyn jälkeen niitä " aivan yllättäen" löytyy jostain tiskin alta (yleensä siitä vetolaatikosta joka on allergialääkehyllyn alaosassa).

Joka kerta kysyessäni apteekin kätköistä on löytynyt joku alle 3 euroa maksava tuote ja edullisin (Stada) maksaa vain 2 euroa. Apteekit siis pitävät esillä näitä " halpoja" vaihtoehtoja vaikka ne ovat yli kaksi kertaa kallimpia kuin halvin vaihtoehto. Ymmärrän hyvin että kalliimmista tuotteista saa paremmat katteet ja isoilla lääketehtailla on paremmat tarjoilut, mutta mielestäni tämä on todella moraalitonta. Lisäksi tämä on hyvin lyhytnäköistä, sillä tämä on erittäin hyvä perustelu sille miksi reseptivapaat lääkkeet pitäisi saada maitokauppaan. Euroshopper-loratadin olisi varmasti halvinta mitä markkinoilta löytyy.

Ainoa näkemäni poikkeus tähän käytäntöön on Helsingin keskustan Yliopiston Apteekki, propsit niille.

Kommentit (23)

tai valitaan ihan väärä pitoisuus, hoidon kesto on mitä sattuu, hyvin monet jää siksi koukkuun näihin korvaustuotteisiin. Henkilöt kenellä on muita lääkkeitä joutuvat ongelmiin kun lääkeainepitoisuudet muuttuvat kun korvaushoito aloitetaan ja tästä ei tiedetä jne. jne.

Kyllä siinä aika paljon farmaseuttista osamista tarvitaan että voidaan suunnitella oikea korvaushoito yksilöllisesti

asiantuntevaa ohjausta tarjolla, se on sitten asiakkaan moka jos ei sitä ota vastaan, mutta kaupoissa tätä ei ole. Toinen juttu on että ei kannattaisi hehkuttaa kipulääkkeitä ruokakauppoihin pelkän hinnan takia koska näissä maissa jossa ovat kaupoissa erittäin yleinen kuolinsyy on juuri tulehduskipulääkeiden aiheuttama vatsahaava.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Vierailija:

Lainaus:

Eiköhän ne tuotot ole tässä kuitenkin se todellinen syy.

valmisteita ei voida pitää esillä ja eihän apteekki ole mikään hyväntekeväisyyslaitos vaan tuottoa tekevä yritys joka kuitenkin kantaa osaltaan vastuuta antamalla lääkeneuvontaa ja siihen liittyvää ohjausta. Ja aina kysyttäessä tarjotaan sitä edullisinta valmistetta.

eli apteekki on voittoa tuottava liikeyritys, jolla on monopoliasema. Olen todella huolestunut jos et näe mitään ongelmaa siinä että säännönmukaisesti halvimmat vaihtoehdot ovat piilossa. Harva asiakas edes kehtaa pyytää halvinta vaihtoehtoa.

Buranaa ja Panadolia on pitkät rivit näytillä, mutta halvat ibuprofeiini ja parasetamol tuotteet on tiskin alla ja niitä pitää osata kysyä saadakeen.

Onneksi se monopoli murtuu pikkuhiljaa, kun halvempaa korvaavaa lääkettä pitää tarjota ja nikotiinikorvaushoitotuotteet pääsevät kauppojen hyllyille.

niin paljon vaihtoehtoja, että kaikkia valmisteita on mahdoton pitää hyllyssä esille. Esillä on ne tuotteet joita eniten kysytään ja joiden valmistajat ovat luotettavia ja tavaraa hyvin saatavilla. Ja aina voi asiakas kysyä löytyykö vielä edullisempaa vaihtoehtoa. Kukaan ei varmaan ostaisi euroshopper loratadiinia, koska lääkkeet on aina lääkkeitä ja et varmaan haluaisi mennä venäjän tyyliin jossa lähes 80% lääkkeistä on väärennettyjä, eli voivat sisältää ihan mitä vaan.

farmaseutti

Vierailija:

Lainaus:

Buranaa ja Panadolia on pitkät rivit näytillä, mutta halvat ibuprofeiini ja parasetamol tuotteet on tiskin alla ja niitä pitää osata kysyä saadakeen.

vähintään 5-6 valmistetta ibuprofeiinistakin.

Minulle tämä selvisi sattumalta lukemastani Kuluttaja-lehden artikkelista. Edes apteekkien henkilökunta ei tunnu näistä tietävän, sillä halvinta vaihtoehtoa kysyessäni minulle on tarjottu halvinta hyllyssä olevaa eli Tuulixia. Vasta kun olen erikseen sanonut että halvempiakin yleensä löytyy on ryhdytty epäuskoisena penkomaan laatikkoa ja sieltähän on alle 3 euron paketti löytynyt.

Miksi kukaan asiakas valitsisi yli tuplasti kalliimman Ratiopharmin jos tietäsi halvasta vaihtoehdosta? Ratiopharmin tuotemerkki on kuitenkin valtaosalle tuntematon, tai tunnettu edullisuuden, ei laadun vuoksi.

Riippuu aika paljon apteekkarista sekä apteekin tiloista mitä on esillä ja mitä ei. Yllättävän vähän olen nähnyt tätä, että jotain tiettyä valmistajaa suositaan. Yhdessäkään työpaikassa me työntekijät emme ole ruvenneet suosittelemaan tiettyä merkkiä mistään käskystä tai minkään lahjojen toivossa. Buranaa ja panadolia menee eniten eli niitä on myös eniten hyllyssä. Käsittämättömän moni ihminen nimenomaan haluaa ja vaatii alkuperäisvalmistetta, melkein suurempi osa! Ihan halvimmat vaihtoehdot eivät kelpaa läheskään kaikille ja monesti niitä tekevät yritykset ovat pieniä, saatavuus huonompaa jne. Koska menekki ja saatavuus voi olla heikkoa ja hyllytilaa on vähän niin on pakko laittaa laatikkoon osa. Itse esittelen esim loratadiinit kertoen, että nämä tässä ovat loratadiinia sisältäviä ja eri valmistajien lääkkeitä ja tämä ja tämä on halvin. Jos joku kysyy katson laatikosta tai koneelta onko jotain vielä halvempaa. Useimmat eivät tosiaan kelpuuta kuitenkaan halvinta ja jotkut melkein suuttuvat, että näytänkö minä siltä, että ostan halvinta????? Siitä syystä en ole ruvennut joka kerta kaivelemaan laatikosta halvinta mahdollista allergialääkettä, särkylääkettä tai muutakaan lääkettä. Ette uskokaan mikä voima on esim. nimillä burana ja zyrtec....

Anyway, en ole tällä hetkellä farmaseuttina koska apteekkarit ovat moraalittomia: työntekijöilleen. Tai sitten työkaverit on kamalia eli työyhteisöinä eivät olleet kivoja, asiakkaat olivat ihan parasta työpäivissä!

Vierailija:

Lainaus:

Onneksi se monopoli murtuu pikkuhiljaa, kun halvempaa korvaavaa lääkettä pitää tarjota ja nikotiinikorvaushoitotuotteet pääsevät kauppojen hyllyille.

tosin niistä ei saa asianmukaista ohjausta ja niitä käytetään väärin.

farmaseutti

että osa näistä todella halvoista yrityksistä ei kuulu ns lääkevahinkovakuutuksen piiriin. Jos sitten tällaista lääkettä käyttäessäsi saat jonkin pahan haitan, joudut hakemaan korvauksen ulkomailta oikeusteitse. Usein kaikkein halvimmissa teho on heikompi. Lääkkeen teho saa ihan luvallisestikin olla 20 prosenttia ilmoitettua pienempi. Siinäpä menee äkkiä pieni hinnansäästö. Nuo allergialääkkeet kannattaa hakea reseptillä kuten joku sanoikin, tulee vielä paljon halvemmaksi!

Ja en muuten ole apteekissa töissä;)

Vierailija:

Lainaus:

eli apteekki on voittoa tuottava liikeyritys, jolla on monopoliasema. Olen todella huolestunut jos et näe mitään ongelmaa siinä että säännönmukaisesti halvimmat vaihtoehdot ovat piilossa. Harva asiakas edes kehtaa pyytää halvinta vaihtoehtoa.

ihan samoin kuin muutkin yksityiset terveydenhuollon yritykset, lääkäriasemat ym. Ja lääkkeiden hinnat on kyllä laissa säädeltyjä, eli se kate joka apteekille jää on tarkkaan säädelty ja lisäksi apteekit maksavat tästäb tuotosta apteekkimaksua valtiolle. Mitenhän nämä palvelut mmuuten hoidettaisiin jos apteekkijärjestelmää ei olisi, harvassa muussa liikkeessä on niin hyvin koulutetut ihmiset myymässä lkuin apteekissa. Ja meillä ei ainakaan ole edulisemmat tuottet piilossa, mutta vähä menekkiset on laatikoissa kun hyllyihin ei mahdu ja lääkkeiden hinnat muuttuu tätä nykyä kahden viikon välein ett aika kova kilpailu on eri valmistajilla keskenään joten ihan ulkoa ei pysty osaamaan lääkkeiden hintoja.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat