Vierailija

Antakaa neuvonne. Itsellä tulee aina liikaa jauhoja ja sitten maistuvat pahalta ja ovat kovia. Aina tulee laitettua liikaa, kun ei millään meinaa takina irrota käsistä. Auttakaa, että saan tehtyä lapsille yllätyksenä välipalaksi pullaa.

Kommentit (11)

Sisältö jatkuu mainoksen alla

suoraan hellan levyllä. isään maidon ja annan lämmetä kunnolla. Kuivahiivaa suola, muna sokeri ja kaardemumma sekaan, sitten vain vähän jauhoja. Vatkaan taikinaa vispilällä, jotta hiiva saa kunnolla happea elääksen. Sitten lisään taas jauhoja ei vieläkään kaikkia. Vaivaan taikinaa käsin min 5 min, jotta tulisi kunnola sitkoa. Eli siis nousseet pullat pysyisivätkin koholla eivätkä lätsähtäisi. Sitten vielä ihan vähän jauhoja, jätän taikinan niin löysäksi, että on vähän vaikeakin irrottaa käsistä. Nousemaan vesihauteeseen, kunnes on tuplaantunut. menee noin tunti. Sitten van pyöritelen pullasia, jos meinaa tarttua niin nyt vähän jahoja avuksi. Tässä vaiheessa ei ulkonäöllä ole juurikaan merkitystä, koska pullat nouevat vielä pellillä n 1/2 tuntia, voitelen munalla ja sokerilla. Päälle kanelisokeria ai raesokeria. Paistan kiertoilmauunissa 200 astetta, n 10 min. Hyvää ja pehmeää pulaa on, vielä myöhmminkin pakkasen kautta kierrätettynä. Aikaa kyllä ottaa, yleensä ei alle 2 h onnistu.

Taikina on nousemassa ja hyvältä vaikuttaa. Olen ennen aina tehnyt 2,5 dl taikinan, kun tosiaan ne minun pullat ovat olleet pahoja, joten en ole uskaltanut isompaa taikinaa tehdä. Nyt sitten tein 5 dl:n taikinan ja ei se vaivaaminenkaan niin kamalan työlästä ollut. Jauhot mittasin etukäteen ja panin desin vähemmän kuin ohjeessa. Hyvin irtosi taikina käsistä ja kulhosta, joten kyllä taitaa ihan hyvät pullat tulla :)

reilusti rasvaa lopuksi ja anna pullien kohota vielä reilusti lämpimässä paikassa kun olet pyöritellyt ne valmiiksi. Itse laitan raat pullat pelille joka on hellan päällä ja napautan vähäksi alkaa levyn päälle, näin pelti lämpenee hieman ja pullat kohoavat kivasti.

onhan se vähän sellasta säätämistä...

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat