Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

todella KIVAA että käy kesävieraat meillä ja rakastan heidän jättämäänsä pyykkivuorta!

kuinka ANTOISAA että laitan ruokaa vieraille ja korjaan pöytää ihan itse työpäivän jälkeen!!!!!!!!!!!!!!!!!!

todella KIITOLLINEN että vieraat ostavat omat juomansa kun meidän täytyy hoitaa heidän ruokatarpeensa myös.

Suomalaisethan ovat todella kohteliaita!!!

Kommentit (11)

siis kyseinen meillä kyläilevä perhe on mieheni koulukaverin perhe (pohjanmaalta kotoisin)

viimeinen 10 vuotta...joka kesä sama juttu, soittele kesälomallaan, ilmoittaa vaan minä päivänä tulevat, tulevat hienolla autollaan, käy kaupassa omat siiderit hakemaan ja pari lelua meidän lapsille ... me kannamme heidän matkakassit sisälle kun heidän täytyy kantaa lapset ja siiderit...

sitten vaan istuu sohvalla ja odottaa kutsua syömään, saunaan, nukkumaan jne. Hän jopa käyttää mun hammaslankaa! (myönnän että olen vähän kyttänyt..)

ei koskaan pyyhkeita, lakanoita.. kerran yhtenä kesänä käytiin Chicossa, me maksoimme omat laskumme... no tietysti kai...

kaikista hirvintä on että kaverilla ei ole mitään muuta päällä kuin pikku kasarit saunan jälkeen ja koko aamun......yak!

me emme tarvitse käydä yöreisulla heidän luona kun mieheni vanhemmat asuvat heidän naapurikylässä kuten he hyvin tietävät....

Saanko minä pyytää heiltä tuoman omat lakanat, kustantaa omat ruokaa ja pitää vaateet päällä? Vai onko vika meissä?

Minusta olisi ikävää ruveta sitten illan kähmässä lakanoita pöllyttelemään. Koska vierashuone on yhteydessä olohuoneseen, haluan, että värit sointuvat ja on siistiä. Kuuluu mielestäni ihan normaaliin vieraanvaraisuuteen.

Meillä ei käy niin usein eikä niin monia yövieraita, että pyykki olisi ongelma. Välillä pesen vieraiden vaatepyykitkin - itse asiassa aina, kun on vieraita ulkomailta vähän pidempään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kyllä ap ihan asiaa puhuu: myös vieraiden on syytä olla huomaavaisia.

Jos ap asuu paikassa, jonne tuppautuu joka kesä lukuisia sukulaisia ja tutun tuttuja kylään "kun siellä päin liikutaan, eikä viitsitä mennä hotelliin, kun se on niin kallista", niin ymmärtäähän sen, että se alkaa jossain vaiheessa nyppiä.

Tuo lakanoiden tuominen taitaa jossain määrin olla heimokysymys. Itse pohjalaisessa suvussani koen, että ilman muuta ne lakanat pitää ottaa mukaan, koska on tyhmää pesettää emännällä yhden tai kahden yön yöpymisen jäljiltä lakanoita. Karjalainen käly taas naureskelee moiselle.

Ja syömiset ja juomiset kustannan ilomielin itse - mutta meillä ei olekaan mitään erityistä lomailijakavalkadia riesana.

Ja jos itse olen lomakylässä, tarjoan aina apua ruuanlaitossa ja pöydän siistimisessä. Se kuuluu minusta käytöstapoihin.

Vieraita voi ja pitää pyytää tekemään asioita yhdessä jos eivät itse tajua tarjoutua.

Jos teen ruoan niin vieras tiskaa ja siistii jäljet.

Lakanat voi kuljettaa ne jotka liikkuu autolla mutta junalla liikkuvilta en niitä odota. Matkatavaroita tulee jo muutenkin ja jos siihen vielä lakanat kannattaisin olisin surkea emäntä.

Meillä yöpyy lähisukulaisia jotka tuo lakanat tullessaan. Lisäksi osallistuvat kykyjensä ja taitojensa mukaan yhteisiin askareisiin.

Osa tuo jotain ruokaa tullessaan ei suinkaan kaikki.

Kokkailut hoidan itse koska olen siinä hyvä.

Meillä vieraat petaa yleensä vuoteensakin itse toki voin olla siinämukanakin.

eli soittavat ja ilmoittavat suunnitelleensa, että voisivat tulla meille kesälomareissullaan.

Lainaus:

Älä sit kutsu vieraita! Kun näyttää olevan niin vaikea...

Meille tulee joka kesä siskon perhe kyläilemään (=asumaan). Käyttävät meitä lapsenvahtina estoitta omiin menoihinsa ym. TOSI raskasta!

kymmeniä kesävieraita. Viime viikon ennätys oli 11 vierasta samaan aikaan! Mummuni 75v on ihan poikki! Hermoilee viikkoja etukäteen kun sukulaiset soittaavat ja ilmoittaavat,että me tullaan silloin ja viivytään niin monta yötä..(kutsuukin taloaan kesällä hotelliksi) Kivat lakana ja pyyhe pyykkivuoret! Eläkeläisten tuloillakaan ei helposti ruokita isoja porukoita. Ollaan yritetty sukulaisten kans vuorotellen mennä auttamaan ruuan laitossa ym.

Kuitenkin töissä ollaan kaikki niin päivisin ei onnistu. Olemme yrittäneet patistaa mummua ja ukkia vasta vierailuille, mutta eivät jaksa matkustaa pitkiä matkoja, vanhoja kun ovat. Vähintä tosiaan mitä vois tehdä niin ottaa ne omat lakanat mukaan. Miten vois kohteliaasti kieltäytyä ottamasta vieraita vastaan? Mummu ei halua myöntää vieraille olevansa vanha, sairas ja väsynyt..

Ps. vieraat eivät osallistu mitenkään askareisiin, istuuvat sohvalla ja odottaavat kutsua saunaan, ruokapöytään jne...

Ymmärrän kyllä ap:ta. Musta on aivan sairaan raivostuttavaa, kun vieraat saapuvat niin kuin hotellilomalle. Omalla autolla matkustavilta odottaisin omia lakanoita ja pyyhkeitä, muilta en. Toivoisin vieraiden osallistuvan ruokaostoksiin, etenkin, jos heitä on isompi porukka ja viipyvät useamman yön. Samoin ärsyttää suunnattomasti se, että vieraat istuvat perseellään ja odottavat, kun talon väki kokkaa, kattaa pöydät ja siivoaa jäljet. Mihinkään ei oma-aloitteisesti osallistuta. No, ehkäpä joskus teemme samanlaisen vastavierailun.....

Lainaus:

Minusta olisi ikävää ruveta sitten illan kähmässä lakanoita pöllyttelemään. Koska vierashuone on yhteydessä olohuoneseen, haluan, että värit sointuvat ja on siistiä. Kuuluu mielestäni ihan normaaliin vieraanvaraisuuteen.

Meillä ei käy niin usein eikä niin monia yövieraita, että pyykki olisi ongelma. Välillä pesen vieraiden vaatepyykitkin - itse asiassa aina, kun on vieraita ulkomailta vähän pidempään.

ainakin tottunut ottamaan pyyhket ja lakanat mukaan yökylään. Erityisesti johonkin mökkioloihin. Ei mitään kummalista, silkkaa huomaavaisuutta.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat