Vierailija

Mun lapsi 6 kk täysimetetty, ja jatkuvassa flunssassa 4-5kk, korvatulehdus 6 kk, kurkunpääntulehdus 7kk...

Sivut

Kommentit (25)

Meidän lapsi täysimetettiin 6kk:n ikään asti ja kokonaan imetys lopetettiin 1v4kk:n ikäisenä. Silti oli korvatulehduksia ja flunssia. Lapsella oli kyllä muitakin sairauksia, jotka myötävaikuttivat korvatulehdusten syntyyn.

Ei tämäkään asia ole ihan mustavalkoinen...

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Esikoisella oli reilu 1-vuotiaana kesällä jaloissa ihottumaa, jonka lääkäri sanoi atooppiseksi ihottumaksi. Se oli vain sen kesän. Itse kyllä epäilin sen jostakin ruoasta johtuvan. Nyt esikoisella iho hyvä.

Kuopuksella ei ole mitään allergioita.

Ennen vuoden ikää useita flunssia ja korvatulehduskierre alkoi 11 kk ikäisenä. Toinen lapsi täysimetetty 3,5 kk: ensimmäinen flunssa 8 kk ikäisenä, ei yhtään korvatulehdusta, ikää nyt 4 v

Naapurissa myös täysimetetty 6kk, silti sairasti paljon alle 6kk, jolloin sisar otettiin pois tarhasta ja sairastelut loppui

minä taas en ole kovin pitkälle imetetty, allerginen, tyytymätön ja paljon sairastellut..

eiköhän ne ole monen tekijöiden summia nuo sairastamiset.. mitään yksiselitteisyyttä on turha hakea

Kuopuksella ei ole ollut ainuttakaan lääkärinhoitoa vaatinutta sairautta, esikoisella alle 2 vuotiaana pari korvatulehdusta. Molemmat on rokotettu ohjelman mukaisesti.

Uskon enemmänkin geeneihin ja paljoon ulkoiluun tautien ehkäisijänä. Itse olen ollut aina todella terve, ensimmäisen antibioottikuurini sain yli kakskymppisenä.

olisko ollut alle 4 kk kun sai ekan kurkunpäätulehduksen ja siitä muutaman kk:n välein korvatulehduksia. Täysimetetty 6 kk ja tavallista maitoa sai n. 1-v.

Huippu oli kun odottelin yskäisen vauvan kanssa lastenlääkärille eristyksessä (ettei olisi muihin tarttunut) tuli huoneeseen joku imettämään vauvaansa. Hoitaja opasti muualle, vaan tämä äiti sanoi, ettei siihen (vauvaan) mikään tartu kun on täysimetyksellä!

Korvatulehduksissa korvakäytävän rakenne on varmaankin se tärkein tekijä. Imetys suojaa allergioiltakin (samoin kuin mm. kotieläimet), mutta se ei tietenkään tarkoita, että imetetyille ei voisi tulla allergiaa tai että imettämättömille tulisi. Välillä tuntuu, että ihmiset eivät ymmärrä, että tutkimuksissa puhutaan suurista massoista ja todennäköisyyksistä ja niiden usein melko pienehköistä eroista ja niistä ei yleensä voi ennustaa yksittäistapauksen suhteen yhtään mitään.

Molemmat lapset ovat 6kk täysimetettyjä, esikoista imetin 1v3kk ja kuopusta imetän edelleen, ikää 11kk. Esikoinen sai ensimmäisen korvatulehduksen reilun vuoden iässä kun aloimme käydä perhekahvilassa ja muissa riennoissa, joissa oli paljon lapsia. Ei meinannut ollenkaan parantua flunssasta, vaan koko syksy oli räkäistä aikaa. Sinä talvena sai kolme ab-kuuria, mutta sen jälkeen ei ole saanut korvatulehduksia (ikää 2v8kk).

Kuopus on sairastellut nuhia heti pienestä, isosiskon mukana tulee tauteja. Kolme ab-kuuria on jo syöty. Nytkin alkoi nenä taas vuotaa, mutta jos alkaa itkeä korviaan, aion etsiä " antibioottimaltillisen" lääkärin. Tähän asti tapaamamme yksityiset lääkärit ovat aina sitä mieltä että antibiootti tarvitaan, vaikka olen yrittänyt kysyä että pärjätäänkö ilman. Kurkunpääntulehduskin sairastettiin muutama kuukausi sitten.

Kuopuksella en ole allergioita havainnut, esikoisella on maitoallergia. Molemmat ovat muuten sektiolla syntyneitä, sekin saattaa vaikuttaa sairasteluihin. Maitohappobakteereita olen tosin antanut.

on nyt reipas leikki-ikäinen ja hänellä on ollut " vain" kaksi antibioottikuuria. Tämän vuoden aikana hän on ollut kuumeessa yhden kerran. Alkuun sai muuten rintamaitoni lisäksi jotain keskosmaitoa ja kotiin päästyään sekoitin vielä pumppaamaani rintamaitoon rasvalisät ja keskosjauhetta.

ettei länsimainen lääketiede todellakaan ole maailman käytetyin (eli tutkituyin eli arvostetuin) Tulee vasta kolmantena.

Ihan maalaisjärjellä jo voi päätellä, että länsimaisen lääketieteen tyyli parantaa jonkin sairauden yksittäistä oiretta väliaikaisesti ei vvoi todellakaan olla viisasta =DDDDD

ei olla käyty lääkärissä minkään sairauden vuoksi, ei ole ollut mitään korvatulehduksia tms. yksi lievä yrjötauti oli siinä 6kk kieppeillä, ja talvella muistaakseni jotain nuhanpoikasta. nyt on ollut muutaman päivän flunssassa, minusta tarttui.

en lähde suotta arvelemaan miten erilainen meininkin olisi ollut ilman vaikka tuota 6kk imetystä. mulla itselläni on hyvä vastustuskyky (vaikka just äsken olinkin siis flunssassa, se olikin eka kerta pariin vuoteen), ja mua on ylipäätään imetetty 3kk ajan.

koskaan ei ole mitään ongelmia.... jos jotain nuhaa joskus onkin niin pidetään ihan luonnonmukaisilla keinoilla huolta ettei tauti edes pääse siihen pisteeseen että siitä kehittyisi mitään korvatulehduksia tai ties mitä kamalaa.....

Koskaan ei ole edes yskäissyt!

ja mahakivuista kans.

Eli tää on vaan mun käsitys:

Rintamaitovauvalla enemmän mahakipuja ja allergioita? Äiti usein dieetillä? Huono iho? Ei kestä d-vitamiinia?

Korvikevauvalla vähemmän mahakipuja ja allergioita?

Tässä mun kahden lapsen saldo. Toinen täysimetetty 6kk ikään ja toinen pelkästään korvikevauva.

Joo ja mä kannatan kuitenkin sitä imetystä! Saas nähdä miten kolmannen kanssa käy!

Esikoista täysimetin 3,5kk ja jatkoin osittaisimetystä 1-vuotiaaksi. Hänellä on ollut vain yksi antibioottikuuri vähän vakavampaan tautiin 1v8kk iässä. Lisäksi hänellä on ollut kerran oksennustauti ja monta tavallista flunssaa. Ikää nyt 3v2kk.

Kuopusta täysimetin 5kk ja jatkoin osittaisimetystä 9kk asti (kuopus itse lopetti). Hänellä myös ollut sama vakavampi tauti 1v2kk iässä, kuin esikoisella ja siihen yksi antibioottikuuri. Lisäksi hän on sairastanut vain tavallista flunssaa 5 kertaa. Ikää nyt 1v3kk.

Suht terveitä lapsia meillä..

Lapsi on ollut hyvin terve: nyt vajaa 3-vuotiaana on ollut yksi antibiootteja vaativa angiina ja yksi silmätulehdus. Muuten vain pikkuflunssia.

Kaverilla taas oli pitkä täysimetys ja lopetti kokonaan vasta 2 vuoden paikeilla. Lapsi kärsi pitkään jatkuvasta korvatulehduskierteestä.

Nämä ovat esimerkkejä, en aio tällä otannalla todistaa mitään. Haluan vain todeta, että imettämällä ei aina voi estää tulehduskierteitä ym. Niihin vaikuttavat monet muutkin seikat kuin äidinmaidon antavat vasta-aineet. Toki äidinmaidolla on hyvät vaikutuksensa, mutta valitettavasti se ei yksin riitä.

Korvatulehduskierre alkoi 5 kk iässä, putkitus 9 kk iässä. Antibioottia syötiin 100 päivää putkeen, näin kuume ei noussut (siis aamuin illoin, ei estohoitona). Putkitusta jouduttiin lykkäämään tuohon 9 kk ikään asti koska painoa olisi suotavaa olla lähellä 10 kg nukutuksessa. Ja minä joskus luulin ettei lapseni ainakaan sairastu kun täysimetän häntä!

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat