Vierailija

Lapseni on saanut kasvaa ympäristössä, joka on varsin salliva sukupuoliroolien suhteen. Äiti hoitaa meillä raha-asiat, isä ompelee, pojan paras kaveri on vahvatahtoinen tyttö. Syli kuuluu lapsille (ei väliä sukupuolella), poikaani on aina kehuttu empatiakyvystään (jos kohta haukuttu jääräpäisyydestä ja hurjaluonteisuudestaan), hän on esim. pk-ryhmässä se, joka ensimmäisenä lohduttaa sitä jota sattuu jne. Hän leikkii ihan yhtä luontevasti työttöjen kuin poikien kanssa (ellei jopa paremmin tyttöjen,koska poikien kesken meno menee tällä kaverilla välillä liian villiksi) ja ihan yhtä luontevasti tyttöjen kuin poikien leluilla.

Mutta jouduin vetämään rajan. Lapsi halusi kovasti kokeilla punaista kynsilakkaani ja huulikiiltoani kun aamulla meikkasin. Ei ymmärtänyt lainkaan tätä sukupuoliperustelua jonka annoin. Mutta auta armias mikä älämölö siitä olisi päiväkodissa syntynyt, jos 5v pojalla olisi ollut kynsilakkaa ja huulikiillettä.

Olisi tosi kivaa, jos lapset saisivat elää maailmassa, jossa saisivat aidosti etsiä sukupuoli-identiteettinsä. Elämme kuitenkin tässä maailmassa, ja tässä maailmassa poika, joka on kiinnostunut meikkaammisesta ei välttämättä ole helpon taipaleen päässä. Voisi jopa sanoa, että jos olisin antanut lapsen tehdä mitä tahtoo, hän olisi myöhemmin syyttänyt minua siitä kun annoin.

Kommentit (17)

Lainaus:

Uskaltaisitko laittaa poikasi mekossa päiväkotiin jos hän tahtoisi? Jos et, niin mikä olisi perustelusi?

Muistaakseni pojalla on ollutkin mm. prinsessamekko mukana oman lelun päivänä. Saisi toki muutenkin pukea hameen tai mekon, jos haluaisi.

Poikani lempivärit ovat oranssi, punainen ja pinkki ja näitä värejä hän pitää siis myös pk:ssa.

t. 2

Siis meillä pojille on laitettu pinni päähän jos ne on halunut ja kynsilakkaa myös.

Tottakai poikia kiinnostaa miltä tuntuu kun äiti ja isi aina harjaa ja laittaa tyttöjen hiuksia. Joten aina kun haluavat saavat päiväkotiin pinnit hiuksiin päiväkotiin (tosin eivät ole pyytäneet kuin pari kertaa).

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Mutta jos kerran ei mitään rajoja ole, niin laitapa vaaleanpunaiset sukkahousut jalkaan ja kaksi lettiä pään molemmin puolin, vaaleanpunaisella silkkinauhalla kiinni. Miksi ei?

ap

samoin, ap. AIVAN SAMA, mitä itse ajattelen huulipunaa käyttävistä pikkupojista - muut samanikäiset pojat joka tapauksessa olisivat hänelle siitä irvineet.

Viisivuotiaat tytöt JA pojat ovat erittäin tietoisia sukupuolirooleista ja vetävät niitä suorastaan YLI eli tyhmää kuvitella, ettei lapset toisiaan siitä kiusaisi.

Kotona olisin kyllä antanut leikkiä noilla ja sanonut mieluummin, että LAPSET (siis tytöt tai pojat, kummatkaan) ei meikkaa tarhaan.

Lainaus:

Lapseni on saanut kasvaa ympäristössä, joka on varsin salliva sukupuoliroolien suhteen.

Jos ymmärsin oikein, luet siis myös itsesi "varsin sallivaksi sukupuoliroolien suhteen"? Minusta sinä taas kuulostat hyvinkin "konservatiiviselta".

Olen itse aina kokenut itseni suht avoimeksi näissä asioissa, mutta taidankin olla sitten ihan eri kaliiberia...

En tosiaankaan kieltäisi poikaani pukeutumasta kukkamekkoon, jos tämä itse niin haluaisi. Luultavasti varoittaisin siitä, että joku voisi sitä naureskella - mutta toisaalta kiusaajia ja muita typeryksiä löytyy aina, joten mitä sitä suremaan.

t. 2/11

Lainaus:

Lyön vaikka vetoa, että sinulla on vielä aika pieni poika... katsotaan uudemman kerran sitten kouluiän kynnyksellä tai lähettäisitkö ekaluokkalaisen kukkamekossa kouluun. Mutta ihanaa, että uskot sukupuoliroolien hajottamiseen. ap

(4v5kk) ja tytär on menossa ekalle, ikää vielä 6v.

Ei minulla mielestäni ole mitään ruusunpunaista kuvaa "sukupuoliroolien hajoittamisesta". Minusta on hienoa että on miehiä ja naisia, tyttöjä ja poikia, ja että molemmat sukupuolet ovat erilaisia - mutta myös että ihmiset ovat erilaisia.

Tyttäreni on "hyvin tyttö", ei mikään prinsessa vaan (yöks) girliemäinen "neiti", poikani taas avoin kaikelle, erityisen temperamentinen ja tunteikas ja samalla todella liikunnallinen.

Itse olen puolipäiväinen kotiäiti, hoidan perheemme kaikki raha-, laina- ja vakuutusasiat, ajan aina autoa, remontoin, korjaan ja suunnittelen.

Mieheni tienaa rahat, itkee elokuvissa ja on heavybandin basisti. Me perheen aikuiset olemme ulkomuodoltamme hyvin konservatiivisia.

Ehkä me olemme vaan tavallista itsevarmempia:-)

Kynsilakka ja kukkamekko pojalla eivät meidän arkeamme hetkauttaisi.

t. 2/11

Lainaus:

Mutta auta armias mikä älämölö siitä olisi päiväkodissa syntynyt, jos 5v pojalla olisi ollut kynsilakkaa ja huulikiillettä.

Oma poikani (tosin vasta 4v) on ollut tarhassa kynsilakkoineen, ponnaritöyhtöä on käytetty usein 1,5-3-vuotiaana ja nukke kainalossa on lähdetty minne vaan.

Ei tulisi mieleenikään sanoa pojalle ettei saa käyttää kynsilakkaa, kun se on naisten juttuja!

Lainaus:

LAPSET (siis tytöt tai pojat, kummatkaan) ei meikkaa tarhaan.

ei meilläkään lapset tarhaan saa meikata, mutta kynsilakka tai kukkamekko (ap:n toisesta ketjusta) eivät minusta ole meikkaamiseen verrattavissa.

Ja 6v tyttö meillä on muuten myös, joten meikkauksen kielto tarhaan on ollut jo tapetilla.

t. 2/11

Vaan kavereiden. Ainakin täällä 5-6-vuotiaat pojat EIVÄT pysty näkemään genderblendausta vaihtoehtona, vaan poika joka meikkaa= tyttö (tsihtshih!)

Ja väitänpä että missä päin suomea tahansa, ryhmässä kuin ryhmässä vaikkapa tytön vaatteita käyttävä poika ei välty kiusaamiselta. Uskaltaisitko laittaa poikasi mekossa päiväkotiin jos hän tahtoisi? Jos et, niin mikä olisi perustelusi?

ap

Lyön vaikka vetoa, että sinulla on vielä aika pieni poika... katsotaan uudemman kerran sitten kouluiän kynnyksellä tai lähettäisitkö ekaluokkalaisen kukkamekossa kouluun. Mutta ihanaa, että uskot sukupuoliroolien hajottamiseen. ap

Lainaus:

Lainaus:

Lapseni on saanut kasvaa ympäristössä, joka on varsin salliva sukupuoliroolien suhteen.

Jos ymmärsin oikein, luet siis myös itsesi "varsin sallivaksi sukupuoliroolien suhteen"? Minusta sinä taas kuulostat hyvinkin "konservatiiviselta".

Olen itse aina kokenut itseni suht avoimeksi näissä asioissa, mutta taidankin olla sitten ihan eri kaliiberia...

En tosiaankaan kieltäisi poikaani pukeutumasta kukkamekkoon, jos tämä itse niin haluaisi. Luultavasti varoittaisin siitä, että joku voisi sitä naureskella - mutta toisaalta kiusaajia ja muita typeryksiä löytyy aina, joten mitä sitä suremaan.

t. 2/11

kun sen insuliinisurmaajan poikalapsella oli letit. Ja nyt taas tässä keskustelussa kynsilakkojen kieltäminen on niin ahdasmielistä. Koittakaa nyt löytää se kantanne.

meikit on aikuisten juttuja, eikä lapset meikkaa päiväkotiin mennessään. Kotona voidaan illalla tai viikonloppuna höpsötellä ja vähän kokeilla meikkejä. Mutta pienet tytöt ja pojat menee päiväkotiin ihan 'puhtain poskin'. Miksi tämä asia on sukupuoliroolisidonnainen? Kyllä mun käsittääkseni pienet pojat voi ihan yhtä hyvin vähän leikkiä äidin meikeillä. En antaisi tyttärenikään meikata tarhaan sen enempää kuin poikani.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat