Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Jos avopuoliso kuolee, vain lapset saavat perhe-eläkkeen. Avioliitto täytyy olla, jotta leskelle tulee eläke-oikeus.

Perhe-eläke ei ole rahallisesti todellakaan mikään pikku-juttu. Sen määrä on edesmenneen henkilön kerryttämä työeläke plus siihen päälle kertymätönkin aika eli ns. täysi työeläke. Leski saa sitä lopun ikäänsä, jollei mene uusiin naimisiin. Lapset saa 18 vuotiaiksi saakka.

Kelalla on myös oma perhe-eläke.

Kommentit (10)

eikä rahalla korvata puolisoa. Mutta kun hänen tulonsa putovat perheestä pois, varmasti se tuntuu useimmissa perheissä ankarasti.

Keskimäärin suomalaiset naiset tienaavat yhä n. 75 prossaa miesten tulotasosta, joten miehet on perheen pääasiallisia elättäjiä. Mutta työeläkettä saa myös mies, jos vaimo kuolee. Sitä ei moni tiedä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

nämä lakisääteiset rahat vastaan. Mutta kyllä varmaan harmittaisi vetää perhettä eteenpäin omilla tuloilla ja lapsen perhe-eläkkeellä, jos olisi pelkällä papin aamenella saanut itsekin oman perhe-eläkkeen.

ihan pikkujuttu ole. Jos mitään testamentteja tms. ei ole tehty, leskellä on oikeus jäädä asumaan yhteiseen asuntoon eikä sitä voi laittaa " lihoiksi" . Avoliitossa tämä tarkoittaisi, että kämppä vaan myyntiin/leski ottaa lainaa että saadaan perinnönjako tehtyä.

Useimmilla ihmisillä ei kai nyt niin suuria säästöjä ole, että tuosta vaan maksaa perilliset ulos pesästä.

ja tiedän miten monelle tämän otsikon asia tulee täytenä yllätyksenä sitten kun jotain on tapahtunut. Montaa itkevää leskeä olen lohduttanut, mutta lakisääteistä tosiseikkaa ei voi toiseksi muuttaa. Avioliittoa ei joko ole ollut tai se on solmittu liian myöhään.

Sitten leski jää kitkuttamaan omilla tuloillaa ja pienillä eläkkeillään.

Riippuu toki tuloista, jos on normaalit naisen tulot niin ei kai sitten riitä?

Mulla on kuitenkin hyvä palkka niin sillä elättää perheen.

Enemmän mua kyllä surettaisi se kuollut mies kuin rahat...

ehkä ihan vanhana. Jos siis ollaan edelleen yhdessä. Toinen on tiedemies ts. meidän on muutenkin skarpattava omavaraisesti paljon. Tietysti olisi suotavaa, että asema tuossa suhteessa parantuisi. Toisaalta; pärjäämme hyvin.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat