Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Miten jotkut uskaltaa lähteä ominpäin?

Sivut

Kommentit (42)

Nykyisin kun lapseni on pieni ostan yllärilomia eli tiedän lentokentän etukäteen mutta en majoitusta. Ovat erittäin edullisia. Hotellista käsin sitten teemme omia retkiä ja miksei voi yöpyäkin välillä muualla yön tai kaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

useamman kerran. Vakuutukset kannattaa omatoimimatkoilla olla todellakin kunnossa ja vähän pitää tietää, mihin ei kannatta nokkaansa työntää :) Mutta muuten on ollut superkivaa! Suosittelen, rohkeesti vaan!!!

hieman kärjistetysti sanottuna: valmismatkoja käyttävät on kielitaidottomia juntteja ja omatoimisesti matkaavat ovat kielitaitoisia kosmopoliitteja =)

Olen matkannut sekä että. Teini-iässä matkailin jonkin verran valmismatkoilla etelään, kaupunkilomille taas omatoimisesti (asui paljon kavereita ulkomailla). Olen asunut useampaan otteeseen ulkomailla ja aina perheenperustamiseen asti olen matkaillut ainoastaan omatoimisesti (siis niiden teinivuosien jälkeen)

Nyt lasten kanssa matkailen pääsääntöisesti valmismatkoilla. Ja syynä siihen se, että se on helpompaa: matkustan lasten kanssa yksin ja siksi arvostan tiettyjä palveluita (lentokenttäkuljetus jne) paljon. Omatoimisesti matkaan lasten kanssa ainoastaan muutamiin keski-Euroopan kaupunkeihin, joissa asuu ystäviä.

Maksan mielelläni tällä hetkellä vaikka hieman lisää siitä, että saan yhdellä puhelinsoitolla varattua koko matkan. Käytän aina 4 tai 5 tähden hotelleja ja omien laskelmieni mukaan valmismatka tulee jopa halvemmaksi, varsinkin tasokkaampien hotellien ollessa kyseessä.

olen eläessäni käynyt varmaan 1:llä valmismatkalla muutoin varmaan 20 maassa omin päin, työ ja lomamatkojen lisäksi asunut vuosia ulkomailla, ilman kenenkään ulkopuolisen järjestelyapua. Nykyään on netin kautta vielä niin helppo vertailla hintoja ja tehdä matkavarauksia. Rohkeasti matkaan vaan!

Se, että hotelli ja lennot tulee pakettimatkatoimistoilta ei tarkoita sitä että joka riennoissa ollaan mukana. Tein tiukat hintavertailut ja ihan sama hinta tuli ostamalla erikseen lennot ja hotelli kuin koko paketti finnmatkoilta. Saatiinpa sitten vielä kuljetus kentältä hotelliin niin ei taksikyyteihin tartte varata extraa. Kaikki vapaushan on paikanpäällä tehdä ihan mitä lystää. Tosin jos haluaa vaihdella paikkaa muutaman päivän välein ja kierrellä enemmän niin sittenhän ei valmispaketit ole sopivia. Mutta jos hakee lomalta esim. vaan lämpöä, aurinkoa ja rentoutumista niin paketit on ihan ok.

Eikähän kukin tiedä itse mitä lomaltaan hakee ja varaa matkansa sen mukaan.

Kokemusta on molemmista tavoista

Molemmissa matkustustavoissa on omat hyvät ja huonot puolensa.

Lasten kanssa valmismatkat ainakin viikon matkalla saattavat olla parempia, ainakin heti tietää missä majoittuu, ja on saanut sellaisen majoituksen minkä haluaa. Jos on pidempään lomalla, omatoiminen matkailukin on helpompaa.

Seuramatkankin hotellia voi käyttää kääntymispaikkana, näin olen tehnyt harrastaessani saarihyppelyä Kreikassa, halvin tapa päästä kohteeseen ja välillä pääsee vaikka siihen omaankin hotelliin.

Olen myös mennyt omatoimisesti mm. Meksikoon ja ostanut sieltä seuramatkan Cancuniin, hauska reissu sekin, ja oli halvin tapa nähdä sitä aluetta.

Omatoimisesti olen käynyt useilla kaukomatkoilla, olen autoillut Euroopassa, seuramatkojakin on takana jo varmaan parikymmentä, ehkä vähän vähemmän on takana noita omatoimimatkoja.

Kielitaito on varmaan oikeasti suurin kysymys, samoin se, kuinka paljon on joustovaraa matkustaessa, omatoimisesti, kun menee, suunnitelmien pitää joustaa.

Internetti on ihmeellinen: Osta halvat lennot, vuokraa auto ja ehkä pari ekaa hotelliyötäkin. Lapsetkin tulee siinä mukana ihan ettei huomaakaan.

Ei se kovin paljon rohkeutta vaadi tilata lentoja/laivalippuja/junalippuja tai hotellia/mökkiä/telttapaikkaa . . .

On mukava liikkua, kun on vapaus tehdä mitä haluaa ja liikkua niin kuin itse haluaa. Olemme myös asuneet ulkomailla ja meillä on varsin hyvä kielitaito mieheni kanssa. Varsinkin kielitaidosta on hyötyä, kun liikkuu omineen.

Suosittelen kokeilemaan. Aloittakaa helpommalla eli ensiksi Eurooppa Tour ja sen jälkeen olettekin valmiita lähtemään minne päin maailmaa ikinä mieli tekee.

Useammin valmismatkoilla ihan sen vuoksi, että on edullisempaa ja kun on vain vähän lomaa niin varsinkin parin viikon matkalla omatoimimatka tulee kalliiiksi (kun lento voi maksaa saman verran kuin lento+hotelli valmismatkalla).

Tämä ketju on aloitettu kysymyksestä, onko kukaan käynyt ulkomailla omatoimisesti ja kuinka joku uskaltaa lähteä matkalle omin päin.

Sitten vastaajat, jotka kertovat kokemuksistaan, ovat säälittäviä ja kehuvat vain sillä, että osaavat varata matkansa internetistä. Jos alkuperäisenä kysymyksenä olisi ollut, kumpi matkustustapa on parempi, tai kuvittelevatko omatoimimatkalaiset olevansa pakettimatkaajia parempia, ymmärtäisin tähän tulleet vastaukset. Mutta tässä tapauksessa en voi kuin pahoittaa mieleni siitä, että ylipäänsä osallistuin tähän keskusteluun.

Tosin vain lentojen takia. Määränpäässä ilmoitin hotelliin, etten ole tulossa ja menin paikallisten ihmisten luo majoittumaan, enkä muutenkaan osallistunut mihinkään pakettimatkan toimintoihin lentoja lukuunottamatta.

Yleensä järkkäilen itse kaikki lennot ja majoitukset ja muut vastaavat.

Itse asiassa valmismatkalla tarkoitetaan omatoimimatkaakin jos lennot ja majoitus ostetaan samasta paikasta. Minä ostin jokin aika sitten valmismatkan Bulgariaan hintaan 220 ¿/2 vk. Matkallani olin 5 yötä Sofiassa, 5 yötä Istanbulissa ja 4 yötä Sunny Beachilla. Näin matkani tuli huomattavasti edullisemmaksi kuin mennä kokonaan omatoimisesti. Miksi maksaisin enemmän vain siksi että pääsen kehumaan että olin omatoimimatkalla.

Vierailija:

Lainaus:

Tietysti ominpäin matkustaminen edellyttää jonkinlaista kielitaitoa ja halua nähdä ja kulkea itsekseen.

Jos tavoittena on mennä jonnekin perusrantakohteeseen, asua keskinkeraisessa huoneistohotellissa, viettää päivät altaalla tai rannalla, kävellä pikkuisen kaupungilla ja syödä lähiravintoloissa, niin siihen riittää kyllä valmismatkakin. Saattaa tulla jopa halvemmaksi ostaa valmismatka Kreetalle, kuin räätlöidä matkaa itse.

Useimmiten ainakaan meidän perheemme ei löydä valmismatkoja paikkoihin, joihin haluamme matkustaa. On kiva todella mennä miettiä kohde johon haluamme, suunnitella matka, kulkeminen, majoitus ym. juuri haluamallamme tavalla. Etukäteisvalmistelua tämä tietenkin edellyttää, että saa majoituksen, lennot ja autonvuokra-ajat täsmäämään, mutta suunnittelu on itsessään jo puoli matkaa. Ja kivaa sellaista.

Olemme jo vuosia vuokranneet kansainvälisten arvostettujen asunnonvälitysfirmojen kautta talon aina maasta, johon haluamme matkustaa. Tutkimme, mihin on järkevintä silloin lentää ja vuokranneet koko ajaksi auton lentokentältä. Täytyy tietysti vuokrausehdoista varmistaa, millaisia rajoituksia siinä on maista, joihin autoa ei saa viedä. Pääsääntöisesti olemme aina kuitenkin tehneet päivän, parin reissuja myös muihin maihin ja varanneet majoituksen jo etukäteen näihin paikkoihin. Tavarat säilyvät hyvin siellä vuokratussa talossa, pyykit saa hyvin pestyä ja muutenkin tällä lapsilaumalla on helpompaa olla ihan talossa, kuin jossakin pienessä hotellihuoneessa.

Hyvä kartta matkaan ja tervettä järkeä ja seikkailumieltä myös. Euroopassa ainakin tiestö ja opasteet ovat pääsääntöisesti niin hyviä, ettei autoilu ole mikään ongelma. Pääsee sinne minne haluaa ja silloin kun haluaa. Näkee sellaista, mitä ryhmämatkoilla ei ehkä näkisi.

Aivan ehdottomasti suosittelen rohkaistumaan ja jättämään valmismatkat ostamatta.

omatoimimatkan ja valmismatkan välillä. Valitsen sen mukaan kumpi halvempi. Valmismatkojahn Suomesta myydään ihan Tyynenmeren saaria myöten. Nytkin pääsisiin Cook-saarille valmismatkalla mutta menen ihan omatoimisesti kun tulee halvemmaksi.

Valmismatkoja järjestetään vaikka minne. Mene matkatoimistoon ja osta valmismatka vaikka Chuukiin. Valmismatka tarkoittaa matkaa jossa ostat lennon ja hotellin samasta paikasta eli vaikka jostain matkatoimistosta vaikka muuten matkustaisitkin sinne omatoimisesti.

Tai no, Leningradissa joskus 80-luvulla.

Ihan samanlaisia ihmisiä täällä " ulkomailla" on kuin Suomessakin. Jos hitustakaan osaa edes englantia, niin kyllä pärjää.

Nuorempana reissasin aina niin.

Nyt lasten kanssa en enää viitsi, on helpompaa (siis enemmän lomaa!) kun on huone yms. valmiina. Ei sitä lasten kanssa yhtä hyvin voi vain vaihtaa maisemaa, jos ei saa majotusta natsaamaan kuin mitä aikuisten kanssa.

Tietysti ominpäin matkustaminen edellyttää jonkinlaista kielitaitoa ja halua nähdä ja kulkea itsekseen.

Jos tavoittena on mennä jonnekin perusrantakohteeseen, asua keskinkeraisessa huoneistohotellissa, viettää päivät altaalla tai rannalla, kävellä pikkuisen kaupungilla ja syödä lähiravintoloissa, niin siihen riittää kyllä valmismatkakin. Saattaa tulla jopa halvemmaksi ostaa valmismatka Kreetalle, kuin räätlöidä matkaa itse.

Useimmiten ainakaan meidän perheemme ei löydä valmismatkoja paikkoihin, joihin haluamme matkustaa. On kiva todella mennä miettiä kohde johon haluamme, suunnitella matka, kulkeminen, majoitus ym. juuri haluamallamme tavalla. Etukäteisvalmistelua tämä tietenkin edellyttää, että saa majoituksen, lennot ja autonvuokra-ajat täsmäämään, mutta suunnittelu on itsessään jo puoli matkaa. Ja kivaa sellaista.

Olemme jo vuosia vuokranneet kansainvälisten arvostettujen asunnonvälitysfirmojen kautta talon aina maasta, johon haluamme matkustaa. Tutkimme, mihin on järkevintä silloin lentää ja vuokranneet koko ajaksi auton lentokentältä. Täytyy tietysti vuokrausehdoista varmistaa, millaisia rajoituksia siinä on maista, joihin autoa ei saa viedä. Pääsääntöisesti olemme aina kuitenkin tehneet päivän, parin reissuja myös muihin maihin ja varanneet majoituksen jo etukäteen näihin paikkoihin. Tavarat säilyvät hyvin siellä vuokratussa talossa, pyykit saa hyvin pestyä ja muutenkin tällä lapsilaumalla on helpompaa olla ihan talossa, kuin jossakin pienessä hotellihuoneessa.

Hyvä kartta matkaan ja tervettä järkeä ja seikkailumieltä myös. Euroopassa ainakin tiestö ja opasteet ovat pääsääntöisesti niin hyviä, ettei autoilu ole mikään ongelma. Pääsee sinne minne haluaa ja silloin kun haluaa. Näkee sellaista, mitä ryhmämatkoilla ei ehkä näkisi.

Aivan ehdottomasti suosittelen rohkaistumaan ja jättämään valmismatkat ostamatta.

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat