Seuraa 

Pitäisi hankkia sellainen istuin, jossa olisi hyvä nukkuakin, kun usein ajamme matkoja päiväuniaikaan - onko kallistettavia istuimia näissä isompien lapsien malleissa? Ei saisi olla kovin hiostavakaan.. Vielä pitäisi tietysti istua selkä menosuuntaan, mutta lapselle tulee huono olo ja jalat alkaa olla koukussa - varmaan ostamme istuimen joka siis vain kasvot menosuuntaan..



Oliko Briolla joku uusi 9-36 kg istuin, onko jollakulla kokemusta isommilla lapsilla tästä?



En tiedä, miten ihmeessä tämän jutun ratkaisisi.. nyt meillä vain vanha Akta-istuin, jossa ei kunnon pääntukea ja päätä pitää tukea milloin milläkin räteillä retkahtelemasta.. eikä myöskään voi säätää asentoa paremmaksi nukkujalle..



Tietääkö joku muuten, miksi Gracon 25 kiloon asti olevat istuimet (Duoflex, Cosmic) on saaneet (kuulemani mukaan) huonoja arvioita turvatesteissä? Nämä kun voisi olla yksi vaihtoehto kun useimmat istuimet on 9-18 kiloa ja jäisi siis lapselle jo pian pieneksi.

Kommentit (11)

Muistaakseni nimenomaan tuo Cosmic XTP taisi voittaa Tekniikan Maailman turvaistuin vertailun (lehti 10/05). Lastentarvikemyymälässä sanoivat muutama vuosi sitten niistä huonoista testituloksista, että istuimet olivat väärin kiinnitetty. Siitä en sen paremmin tiedäkään.



Meillä siis on nämä istuimet käytössä 3,5v ja 1,5v lapsilla ja todella tyytyväisiä on oltu. Istuimet on saatu kiinnitettyä tukevasti sekä selkä- että kasvotmenosuuntaan. Tosin vie aika paljon tilaa selkämenosuuntaan asennettuna, eli meidän kolmivuotias käännettiin sitten kasvotmenosuuntaan kun jalat olivat jo ihan koukussa. Mutta suuremmassa autossa tämäkään ei tuskin ole ongelma. Istuin on hyvän mallinen eikä pää retkahtele nukahtaessa, varsinkin uudemmassa XTP-mallissa on hyvät pääntuet. Istuinta pystyy kallistamaan paikoillaan jonkin verran, mutta ei kovin paljoa.



Me ollaan siis oltu Gracoon varsin tyytyväisiä, tosin muista malleista ei ole juurikaan kokemuksia.

Ensiksi niistä Gracon istuinten testituloksista... Ainakin osa niistä on tehty jenkkimalleilla eli ne ovat käytännössä aivan erilaisia kuin Suomessa valmistettavat Akta Gracon istuimet. Kyllähän nuo Gracon istuimet, jotka ovat tällä hetkellä myynnissä ovat varmasti ihan turvallisia.



Britaxilta löytyy varsin hyvän oloinen turvavyöistuin Evolva, joka menee 9-36 kg lapselle kasvot menosuuntaan. Vaikutti Lastentruvassa sitä katseltaessa varsin pätevältä istuimelta. Siinä on tosi muhkeat tuet.



Recarolla on muutama vaihtoehto... Esim. Young Sport istuin, joka suunniteltu 9-36 kg lapselle. Tämä istuin kasvot menosuuntaan. Voi käyttää ensin istuimen omilla 5-pistevöillä 18 kg saakka. Sen jälkeen toimii turvavyöistuimena. Siinä on säädettävä selkänoja eli niskatuki/pääntuki on aina oikealla korkeudella. Sama istuin löytyy myös isofix-kiinnityksellä.



Sekä Recaroa että Britaxia voit käydä tutkailemassa www.lastenturva.fi -sivuilla.



masunasu rv28+3 ja tyttö 2v2kk, joka myös tarvitsee pian uuden istuimen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

www.autoliitto.fi. Itse paadyin noiden testitulosten perusteella Römer King TS Plus turvaistuimeen. Tuo on siis kasvot menosuuntaan. Tilasimme sen saksalaisesta nettikaupasta, hintaa postikulujen kanssa tuli noin 200e. Istuin on helppo asentaa, vaikuttaa tukevalta ja poika 2v5kk istuu siina mielellaan. Olemme olleet tyytyvaisia.

nuo Recaro Young Sport ja Britax Evolva. eikä edes kovin kalliita. Ongelmana on vaan että haluaisin vielä pitää lapsen selkä menosuuntaan.. Ruotsissa yleinen suositus on pitää selkä menosuuntaan vielä 4-vuotiaaksi ja ylikin..

Kiitos vinkistä! Ja vielä muistakin vastauksista!



Juhannusreissullamme lapsipolo oksensi vanhassa selkä menosuuntaan -istuimessa 2 kertaa pikkuteillä, joten aion unohtaa jo tämän vaatimuksen istuimen kohdalla.. Ilkeä lapselle.. Enkä jaksaisi itsekään vahtia koko aikaa ja yrittää pyydystää yrjöä..



Päädymme varmaankin joko Britax Römer Kid Plus tai Britax Evolva -istuimeen. Jälkimmäinen oli tosi muhkea, kävin jo sitä katsomassa (mutta tuleva matkustaja ei ollut yhteistyöhaluinen eikä suostunut sovittamaan). Ihmettelen vain, miksi se sai Autoliiton (eli Saksan Adacin) testissä huonomman arvostelun kuin tuo Kid Plus joka on huomattavasti köykäisempi eikä siinä ole istuimessa omia vöitä vaan on pelkkä vyöistuin. !!! Tietääkö joku? Johtuisiko siitä että Evolva on 9 kilosta lähtien mutta ei sellaisena kuitenkaan oikein pärjää vaan on parempi vasta 15 kg ylöspäin.. Jos tämä on syy, mikseivät ne sitten testaa eri kokoisilla lapsilla..

Tuo istuin on 9-36 kg ja jonkunlainen kallistuskin löytyy. Ainoastaan kasvot menosuuntaan kylläkin. Mies löysi jonkun testin jonka istuin oli voittanut ja sen perusteella tilattiin istuin Pikkupingviinin nettikaupasta. En ole muualla nähnyt myynnissä, paitsi ulkomailla. Minusta hinta on edullinen siihen nähden että on pitkä käyttöikä.

Brio Zento vaikuttaa kyllä hyvältä vaihtoehdolta. Varsinkin kun siinä voi ymmärtääkseni vielä kasvot menosuuntaankin istua istuimen omissa vöissä. Mutta voiko sitä kallistaa ajon aikana jos lapsi nukahtaa? Gracoihin verrattuna vielä mietityttää myös se ettei siinä näytä olevan samanlaista päänsuojaa/nukkumatukea pään ympärillä.



Tekisi niin mieli ostaa jo kasvot menosuuntaan -istuin mutta eipä vielä oikein sitä kannata tehdä..

...kun piti saada edellinen istuin pikkusisaren käyttöön. Eli noin 2,5vuotiaalle mekin ostettiin. Jos olisin ostanut kasvot menosuuntaan istuimen, niin olisin ostanut ehdottomasto Britax Kid Plus istuimen, sitä soviteltiinkin ja oli todella hyvän oloinen ja hyvät arvostelut turvallisuudesta saanut. Säätövaraa paljon, lapsen kasvaessa.



Halusin kuitenkin istuimen jonka saa vielä menosuuntaan. Monia käytiin sovittelemassa ja me päädyttiin tuohon Brion Zento istuimeen. Se vastasi juuri meidän toiveita ja vaatimuksia. Jalkatilaa jäi vielä kivasti eli matkustaa selkä menosuuntaan vielä varmaan vuoden verran. Sen jälk istuimen saa käännettyä toisin päin, kuitenkin niin että lapsi on edelleen istuimen vöissä kiinni ja myöhemmin saa poistettua nuo istuimen vyöt ja toimii tavallisena vyöistuimena. Todella tukeva istuin, ja istui meidän autoon kuin nakutettu.





Oz babyt ainakin myyvät.



Itse kyselin silloin myös vinkkejä istuimen hankintaan ennen kuin tuo ostettiin. Tuossa linkki siihen keskusteluun, jos saisit jotain apua siitäkin :)



http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=7435342&t=7435342&appid=&p...

Kyllä, kasvot menosuuntaankin matkustetaan vielä istuimen omissa vöissä, se oli meillä yks ratkaseva tekijä valinnan suhteen. Myöhemmin ne saa sitten pois ja toimii tav.vyöistuimena.



Ajon aikana tuota kallistuskulmaa ei saa säädettyä, mutta meillä ainakin istuin sen verran takakenossa että hyvin on neiti siinä pystynyt nukkumaan. Kannattaa käydä sovittamassa lasta istuimeen ja autoon niin näkee miten istuu teidän autoon ja miten lapsi sopii siihen :)



S.O.:

Lainaus:


Brio Zento vaikuttaa kyllä hyvältä vaihtoehdolta. Varsinkin kun siinä voi ymmärtääkseni vielä kasvot menosuuntaankin istua istuimen omissa vöissä. Mutta voiko sitä kallistaa ajon aikana jos lapsi nukahtaa? Gracoihin verrattuna vielä mietityttää myös se ettei siinä näytä olevan samanlaista päänsuojaa/nukkumatukea pään ympärillä.



Tekisi niin mieli ostaa jo kasvot menosuuntaan -istuin mutta eipä vielä oikein sitä kannata tehdä..

Jenkkien turvaistumia ei saa täällä edes kuulemma käyttää, kun ne eivät täytä eurooppalaisia turvallisuusstandardeja.



Me ostettiin Recaron Young Sport istuin isommalle. Ollut nyt muutaman viikon käytössä ja se on mukavan tuntuinen istuin.

Omat viisipistevyöt lapselle ja aivan mahtava vartalon ja pään sivutuki. Sen saa tosiaan myös kallistettua ja tenava nukkuu siinä todella hyvässä asennossa. Pää ei roiku rinnalle, kuten meidän vanhassa istuimessa.



Young Sportissa ei muuten ole Isofix-kiinnitystä. Se on taas Young Expert mallissa.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat