Vierailija

Näin sanoi 2 kätilöä, kun heidän kanssaan juttelin. En sitten tiedä, itse en ole klö. Kuulemma nämä 40 v. ovat lukeneet kaiken kirjoista, mutta maalaisjärki puuttuu täysin, mitä löytyy sitten nuorilta, heiltä käy kuulemma synnytys ja vauvanhoito kuin luonnostaan.

Kommentteja?

Sivut

Kommentit (88)

Kommentoin viestiä jossa sanottiin että lapset kuuluu tehdä nuorina, sillä yleensä tarkotetaan jotain 20-25 v? En yhtään ihmettele että nelikymppiset saa palautetta iästään kun kolmekymppinenkin kuulee noita heittoja.

t mikäsemunnnumeroolikaan

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Ja useimmilla ne alkavat reilusti yli 40-kymppisinä. Eli jos on " luonnotonta" tehdä lapsi 40-vuotiaana, pitäisi sitten varmaan käyttää " luonnollisia" e- tai katumuspillereitä tai sitten tehdä " luonnollinen" abortti.

Voi ehkä olla, että iäkkäät ensisynnyttäjät hössöttävät liikaa. Se on kuitenkin fakta, että lastensuojelutapauksia on suhteellisesti enemmän nuorilla kuin vanhemmilla äideillä. Niin että puolensa ja puolensa kummallakin ikäryhmällä...

Älkää nyt hyvät ystävät pitäkö kätilöiden puheita minään jumalan sanana. Minulle eräs kätilötuttava lateli esimerkiksi sellaisia mielipiteitä, että hänen ei ikinä käy sääliksi synnyttäviä naisia vaan näiden miehiä. Tai jos synnyttäjä ei saa kivunlievitystä halutessaan niin " so what" .

Hän ei myöskään hyväksy sektiota pelkosynnyttäjille, eikä osoittanut mitään sympatiaa tällaiseen sektioon kuollutta synnyttäjää kohtaan vaan ilmoitti, että " oli aika korkea hinta maksettavaksi" . Neuvolatyössään hän myös halveksi odottajia, jotka huolehtivat liikaa oman tai sikiön terveydestä. Että kyllä niitä kätilöitäkin on monenlaisia.

nämä synnyttäjät kuuluvat riskiryhmään, joten arvon terkat/kätlöt joutuvat hieman enemmän tsemppaamaan siellä työpaikoillaan.

Samoin, kun on hieman maailmaa ja elämää nähnyt, niin kaikkea ei ihan purematta niele vaikka virkaihminen jotain sanoisi.

Ja itse en kuulu ap:n mainitsemaan viiteryhmään.

Nelikymppiset uskaltavat avata suunsa ja kyseenalaistaa terveydenhuollon henkilöstön ohjeita, jos kokevat ne omalla kohdallaan sopimattomiksi. Parikymppinen pimu ei yleensä uskalla suutaan avata, jos neuvolassa käsketään vaikka siirtymään korvikkeisiin, jos imetyksessä on jotain väliaikaisia ongelmia. Nelikymppinen uskaltaa pyytää perusteluita, vaatia selvityksiä ja on taatusti valveutuneempi vanhempi. Helpompi asiakashan tuollainen parikymppinen on kuin nelikymppinen terveydenhuollossa.

on olemassa naisia ja pariskuntia, jotka eivät kertakaikkiaan saa lasta aiemmin vaikka kuinka haluaisikin. Ja moni synnyttää ekan kerran noin 40-vuotiaana, ei ole lainkaan tavatonta nykypäivänä. Toki silloin raskaudessa ja synnytyksessä on suurempia riskejä ja toipuminen on hitaampaa kuin nuoremmalla, mutta aina ei todellakaan voi suunnitella lapsen syntymän aikaa. Eli lapsia ei TEHDÄ silloin kuin haluaa, vaan lapset todellakin SAADAAN. Itselläni kokemus vuosien lapsettomuudesta ja antaisin mitä vaan, jos tietäisin saavani lapsen vaikka sitten 4-kymppisenä!

Ja ap:lle: kätilöillä on toki oikeus mielipiteeseen ja varmasti heillä on kommentillensa perustelut. En usko, että ammattilainen moista sanoisi vain loukatakseen tai arvostellakseen. Siviilielämän keskustelut onkin sitten asia erikseen..

Miksi pitäisi kyseenalaistaa asiat ihan kyseenalaistamisen takia? Miksi pitäisi VAATIA jakkarasynnytystä tai aqua-rakkuloita epiduraalin sijaan, jos on ensisynnyttäjä, siis mistä voi tietää että se jakkarasynnytys on niin mukava ja mahtava? Näin mä ainakin ajattelin - en suunnittele että missä asennossa haluan synnyttää tai kuinka monen tunnin välein imetän koska en minä tiedä miltä se tuntuu ja miten se homma menee. Eipä kukaan ehtinyt pelotella, omalla maalaisjärjellä vaan ajattelin.¨

Voin kuvitella että kätilöillä on tympeää niiden kanssa, jotka kuvittelevat olevansa asiantuntijoita lukemiensa kirjojen ja synnytysvalmennuksen perusteella. Vaikka ei kätilön kanssa olisi samaa mieltä niin voi hänen neuvonsa kuitenkin kuunnella ja ottaa huomioon.

Alle 18 vuotiaan ei pidä hankkia lapsia. Esim. Downin syndrooman

riski on nuorilla synnyttäjillä yhtä suuri kuin yli 35 vuotiailla

synnyttäjillä! Ja tämä on fakta.

Paras lapsen hankintaikä olisikin 19 v. - 25 v.

30 v. naisen hedelmällisyys laskee ensimmäisen kerran, sitten

se suorastaan romahtaa 35 v. iässä. Lisäksi yli 35 v. tosiaan

Downin syndrooman ym. riski kasvaa.

Olla sit melkein eläkkeellä kun lapsi on täysi-ikäinen... mahtaa lasta hävettää kun toisilla on mummot samanikäisiä.

Minun äiti täytti just 45v ja minä olen 25vuotias ja omia lapsia.. Mummoni on 65. Olisi aina omituista jos jollain minun kaverillani olisi minun mummon ja papan ikäiset vanhemmat.

Ei oikein mene minun kalloon miksi tehdä mummo iässä enää lapsia.

joka toivoo, ettei joutuisi omassa synnytyksessään kovin lähelle näin ajattelevia kätilöitä. Ensimmäisenä tulee nimittäin mieleen, että nämä ovat juuri niitä kätilöitä, joiden hoitamissa synnytyksissä synnyttäjän omat toiveet jäävät väistämättä sinne liukuhihnan ja kätilön työmukavuuden alle. Väliliha jostain kumman syystä pitää leikata ja ponnistusasennon olla se puoli-istuva jne. Synnyttäjän suurin ansio on olla helppo, kiltti ja hiljaa.

Nuorelle ensisynnyttäjälle, joka on jo ennen synnytystä peloteltu " laatimasta valmista käsikirjoitusta synnytystä varten" (lue= ottamasta selvää, miten itse haluaisi ja ei haluaisi synnyttää) on aina helppo perustella, että näin sen nyt vaan piti mennä. Sitten vielä kehutaan päälle joustavuudesta ja helppoudesta, niin ettei seuraavalla kerrallakaan tule mieleen vaatia mitään omituisuuksia. Vanhemmalle ja siten todennäköisemmin asioista selvää ottaneelle ja koulutetulle synnyttäjälle ei ehkä menekään ihan kaikki käytännöt purematta läpi.

Ja mitä tulee imetykseen, sen jo joku mainitsi, niin suurijn riski imetyksen epäonnistumiselle on juuri nimenomaan tämä " huoleton ja joustava" asenne, eli mistään ei ole otettu selvää vaan uskotaan että kaikki sujuu itsestään. Kun ei sitten sujukaan, siihen tarvitaan tasan yksi määrätietoinen ammattilainen, joka sanoo että nyt lisämaitoa kehiin, ei noista rinnoista tule mitään, ja se siitä. Kun taas se " käsikirjoituksen laatinut" tietää todennäköisesti ongelmista, joita imetyksen alussa voi tulla ja osaa vaatia kunnon imetysohjausta jne.

" Kun minä olen saanut lapseni nuorena, kaikkien muidenkin pitäisi tehdä samoin" . Kuulostaa nuorten ihmisten kypsymättömyydeltä, itserakkaudelta ja röyhkeydeltä.

Ei ne synnyttäjät ainakaan nuorentumaan ja nöyrtymään päin ole. Koko ajan ollaan paremmin perillä asioista ja osataan vaatia kunnollista asennetta ja hoitoa. Vanhan ajan hirmukätilöt jäävät lehdelle ruikuttamaan, muut menevät ajan mukana eteenpäin...

Sulta on tainnut nyt mennä jotakin ohi. Kätilö on sairaalassa töissä, ammattilainen, ammattiinsa koulutettu ihminen, jonka työtä ja puheita sitoo vaitiolovelvollisuus. Vrt. opettaja suhteessa oppilaisiin, lääkäri suhteessa potilaisiin. Synnyttäjää ei sido mikään vaitiolovelvollisuus kellekään. Karkeasti ottaen siis asia on juuri niin kuin sanot, että synnyttäjä saa haukkua kätilö miten haluaa mutta kötilö ei synnyttäjää, paitsi siellä kahvihuoneessa muulle hoitohenkiökunnalle. Valitessaan ammattinsa kätilö tietää alkavansa työhön, jossa ollaan tekemisissä ihmiselämän herkimpien asioiden ja hetkien kanssa ja jossa varmasti saa jossain vaiheessa negatiivistakin palautetta. Jos tämä on sinulle uutinen, toivottavasti et edusta kyseistä ammattiryhmää!

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat