Vierailija

Esim. kun luet kirjaa, keskusteletko kuvista ja tapahtumista? Miten?

Itseäni vähän huolettaa 3- vuotiaan suppeahko sanavarasto ja asioiden ja ilmiöiden huono ymmärtäminen toisiin samanikäisiin verrattuna. Ajattelinkin, että ehkä " vika" on meissä vanhemmissa. (kiire...) Todellista huolta ei kuitenkaan nlan mukaan ole.

Kommentit (6)

- Luemme usein satuja

- Joka ilta sekä minä että mieheni käymme kertomassa lapselle sadun hänen valitsemastaan aiheesta ja keksimme myös itse laulun. Esim. eilen illalla 3-vuotias tyttömme halusi kuulla sadun lentävästä karhusta. Ennen nukkumaan menoa myös juttelemme päivän tapahtumista. Lapsi kysyy jo itsekin: " Mitä sinä olet tänään tehnyt?" . Laskemme myös kahteenkymmeneen ja menemme peiton alle yhdessä piiloon.

- Silloin tällöin sadutamme lapsen kanssa, eli hän saa itse kertoa tarinan ja me kirjoitamme tarinat ylös.

- Teemme nämä asiat kahdella kielellä, koska mieheni on eestiläinen.

- Olen ostanut monta lasten laulukirjaa ja laulan lapselle usein lauluja. Lapsi osaa jo ulkoa millä sivulla minkäkin laulu on.

- Käymme kirjastossa kerran viikossa ja lapsi saa lainata haluamansa kirjan ja videon.

- Teemme muovailuvahasta kirjaimia ja muodostamme sanoja. Lapsi osaa tehdä jo muutamia kirjaimia itsekin. Hän myös tietää useista sanoista millä kirjaimella ne alkavat, mm. O on opettaja-kirjain (olen opettaja itse), Ä on äiti-kirjain, I on isä-kirjain ja omansa ja tuttujen nimien alkukirjaimet

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kerron lapselle mikä on mitäkin ja miksi mitäkin tapahtuu. Aina kun jaksan ja muistan. Yleensä se tulee tavanomaisesti, huomaan että mieheni ei usein juttele mitään kun esim. vie lapsen suihkuun.

Kannustan kun lapsi osuu oikeaan, vaikka toistaa vähän jotain sanomaani sanaa niin sanon että " hyvä, hienosti tiesit, on banaani" tms.

Yritän välttää sanomasta " tämä" , " tuossa" jne. Jos tulee sanottua että " laita se tähän" niin korjaan perään että " laita lautanen pöydälle" .

Kirjoja luetaan jonkun verran, mutta lapsi ei vielä ole innostunut satukirjoista, enemmänkin katselukirjoista joissa on pikkuisen tarinaa. Ymmärtää kyllä jo lukemisen käsitteen, tuo kirjan luokse ja sanoo " tä tä tä tä tä tä" , ilmeisesti tavoittelee lukemisesta tulevaa ääntä :D

Ikää 1v 3kk lapsella.

mä ja mies ollaan aina puhuttu hänelle todella paljon, luettu kirjoja, kerrottu asioista. Siis juteltu hänelle kaikesta, mitä ulkona nähdään jne. ja siksi varmaan hänellä jo 3 sanan lauseita ja osaa kertoa mitä haluaa.

Eihän lapsi voi kunnolla oppia jos ei hänelle puhuta, lueta ja muuten kehitetä sitä kielellistä valmiutta.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat