Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Niin, eka käynti lapsettomuustutkimuksiin tulossa ja nyt näyttää siltä, ettei mieheni pääse tähän tapaamiseen mukaan. Onko muilla ollut näin, ettei mies mukana? Onko ensimmäisellä käynnillä mahdollisesti jotakin tutkimuksia myös miehelle? Vai onko se paikkakuntariippuvaista?

Jänskättää aika paljon. Mitä siellä ekalla kerralla tehdään?

Kommentit (9)

Kävin pkl:lla. Yksin. Eivät olleet tästä pahoillaan. Mutta asiat eivät koskaan ole sitä, mitä on kuvitellut. Eli mun hormonitoiminnassa ei olekkaan probleemaa. Vaan syytä lähdetään etsimään nyt sitten laparoscopiateitse (endo-epäily vahva). Toisaalta olen onnellinen, että hormonitoiminta pelaa (edes siedettävästi), mutta toisaalta anatomiset ja rakenteelliset ja/tai endometrioosi voi olla ja tuottaa varsinaista tuskaa.Nyt sitten jälleen jäädään odottelemaan aikaa toimenpiteeseen. Sillä välin tietysti kannattaa " harjotella" ahkerasti. Kuten kaikki nämä " tuskan" vuodet tässä ollaan tehtykkin. ...

Jos ennen tätä teidän ekaa käyntiä ei ole tehty mitään tutkimuksia, niin ekaksi lekuri (ehkä hoitopaikasta riippuen) tekee naiselle sisätutkimuksen ja passittaa naisen erinäisiin verikokeisiin, ja mies passitetaan spermanäytteen antoon. Ekalla kerralla ei siis vielä saada tietää, minkälaista miehen siemenneste on... ihan vain tarkennukseksi :) Käsittääkseni sperma-analyysin tuloksen saaminen kestää 2-3 vkoa, naisen verikokeissa hivenen kauemmin. Tulosten saavuttua voidaankin ihan eri tavalla hahmottaa, mikä hoito olisi soveliain parille. Jos käy kuten meille, että miehellä ei ole ollenkaan siittiöitä, sanomattakin on selvää, ettei siinä inseminaatiot ja muut kevyet/-hköt hoidot auta.

Minusta on kyllä tärkeää, että molemmat ovat mukana alusta asti, onhan se kuitenkin yhteinen asia. Koittakaa saada uusi aika, jotta pääsette molemmat!

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Mitä sinulla lukee kutsussa? Meillä luki jo kutsussa, että ensimmäiselle käynnille toivotaan mukaan molempia. Jos kutsussa ei ole mainintaa miehen mukaan tulosta, niin sitten se ei varmaan ole aivan välttämätöntä. Ja ainahan tosiaan voit soittaa ja tarkistaa asian. Voihan olla, että tuurilla ajan saisi siirrettyä vaikka seuraavalle päivälle (jos se siis sopisi miehellesikin).

Meilläkin oli miehen simpat tutkittu jo ennen ensimmäistä käyntiä ja tulokset olivat tulleet jo postissa kotiin. Ensimmäisellä käynnillä tuloksia käytiin sitten vielä yhdessä läpi. Lisäksi lääkäri haastatteli myös miestä tarkasti ja tutki käsin kivekset.

Meillä tutkittiin miehen sperma eka käynnillä ja myös vastaus saatiin eka käynnin aikana eli nopeaa toimintaa oli. Ja tulos ei ollut sitä mitä odotti eli miehellä on siittiöitä heikonlaisesti. Minusta ei ole löytynyt toistaiseksi mitään vikaa kuten niin kovasti kuvittelinkin. Aika järkyttynein mielin lähdettiin kotiin, vaikka tuota ongelmaa on " helppo" hoitaa.

keskustelutilaisuus, niin sitten voisin vaikka yksinkin mennä. Toki olis hyvä, että mies mukana, jotta sitten alusta asti " virittäytyy" tunnelmaan. Ja on se hyvä olla tietoinenkin asioista. Ja toisaalta miehellä voi olla kysymyksiä, jotka mua ei mietitytä yhtään. Muutenkin mieheni hieman turhan " tietäväinen" kaikesta, joten toivoisin, että hänkin saisi kysymyksiin asiantuntijalta vastaukset. Mun vastaukset eivät ole kuulemma päteviä...

Tietty, jos mieskin tutkitaan " läpikotaisin" , niin olishan se hyvä että paikalla olisi. Äh, mut nyt todella näyttää siltä, että hän ei mukaan pääse. Harmi. En vain viitsi vaihtaa toiseen päivään, kun muutenkin kesti niin kauan saada aika. Tai ainakin musta tuntuu, että liian kauan.

Itse asiassa meillä todennäköisin syy on mun hormoneissa, joten mikäli sikäli siimahännät on ok, niin ehkä mä olen se " päähoidettava" . Joo, mut soittamallahan tämäkin asia selviäsi.

ja hoitojenkin kanssa on pitäny venkslata ja jännätä, miten pääsee mukaan reissutyön vuoksi.

Mut kannattaa soittaa. Eka käynnillä ei meillä ainakaan muuta ku juteltiin. Oli opikeestaan aika perseestä koko eka käynti. Onneks siirryttiin yksityiselle.

ja otat miehen jatkossa mukaan. Mun mieheni on ollut 95%sti joka kerta mukana, mutta ei se välttämätöntä ole. Sä varmaan saat lähetteen miehelle testeihin. Ainakaan TAYSissa miehelle ei tehty mitään tutkimuksia eka kerralla, sai vaan lähetteet sperma-analyysiin ja verikokeisiin. Ja tuloksetkin tuli kotiin. Käytännössä miehen ei tartte olla mukana kuin niillä kerroilla, kun spermaa pitää luovuttaa, eli inseminaatioissa tai ivf:n punktiopäivänä.

Jos sinua hirveästi mietityttää, voitko mennä yksin, soita etukäteen polille ja varmista asia. Uskoisin kyllä, että pyytävät yksin käymään, koska aikoja voi olla tosi vaikea vaihdella. Mutta kysyvä ei koskaan tieltä eksy!

Tsemppiä hoitorumbaan!

-Osse

joissa mulla prolaktiiniarvo epätavallisen korkea. tämä saattaa olla raskautumattomuuteni syy. Tai sitten ei. Olen käynyt tätä ekaa käyntiä varten jo verikokeissa (Makroprolaktiini, TSH,FSH)ja miehen siimahännät viety tutkittavaksi, joten oletan että niistä saadaan tietoja nyt heti ekalla käynnillä.

Tehdäänkö miehelle aina myös kivesten tutkimus? Entä tutkitaanko miehestä joitakin verinäytteitä?

Vai onkohan noikin sitten yksilöllisesti määrättyjä hoitoja?

Tiedän, että yhdessä sinne vastaanotolle pitäisi ilman muuta mennä, mutku... Nyt sitten sattui yllättävä pakollinen meno miehelle. Ja todella, en voi harkita ajan siirtoa. Tämä prosessi on vienyt aivan mielettömän kauan. Pelkään, että vieläkin pitkittyy, jos halutaan poissulkea tai varmistaa magneettitutkimuksella onko aivolisäkkeessä jokin kasvain? Ja jos sitten vasta aloitetaan mahdollinen hormonihoito. Näitä tietty on turha etukäteen pohtia ja murehtia, mutta eipä se niinkään ole, etti " missään tunnu" . Odottavan aika on TODELLA piiiitkä. uskon, että moni sen täällä allekirjoittavat...

Väestöliitolla tais kylä olla vaatimus, että mies on eka kerralla mukana. Samalla käynnillä tutkittiin hänen spermanäyte ja otettiin verikokeet + käytiin läpi hänen " menneisyys" eli mitkä mahdollisesti vois vaikuttaa hänen osaltaan raskautumiseen. Samalla myös selvitettiin hoidot ja mistä aloitetaan ja hoitoihin täytyy olla molemmilta kirjallinen suostumus. Mutta soita ja kysäise mikä siellä käytäntö.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat