Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

hevosta hepaksi, tai koiraa hauvaksi, tai kuumaa popaksi.

Kommentit (14)

Meillä tulee lapselle pipi kun koskee poppaa hellaa ja haukkuja juoksee vastaan tai heppoja.

Kuitenkin lapsi tietää jos sanoo, että tulee kipeäksi jos koskee kuumaa hellaa ja koirat juoksee vastaan tai hevoset.

Onko tuo lapsille " lässyttäminen" jotenkin paha asia? Meillä ainakin puhutaan vaikka miten ja lapsi keksii omia sanoja vielä lisäksi. Väliäkös sillä jos kaikki ei ymmärrä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

pakko on tähän väliin todeta, että itse opin sanan poppa vasta aikuisena. Tai siis todennäköisesti olin kyllä kuullut sanan pienenä ymmärtämättä sen merkitystä. Mulle siis ei puhuttu " lasta" . Itsekin olen vähän nuivasti suhtautunut siihen, että lapsille pitäisi puhua eri tavoin kuin aikuisille (siis eri sanoin), mutta tuo kuulostaa kyllä järkevältä, että sanavaraston karttumisen ja puheen helpottamisen kannalta " lapsisanatkin" ovat tärkeitä.

Eiks se tule siitä että " polttaa" on " poppaa" ja siksi polttava olis poppa., vai miten? En käytä polttava-sanaa muutenkaan, joten en siis poppaakaan :)

Minulla on ihan oma ällötysasteikkoni ;) Ja kuten sanottu, hauva-sanan ällötyspisteet on melko korkeat, hepan ei :) Ei tässä mitään rationaalista selitystä ole. Jos ällöttää, niin ällöttää.

t. 2

Tuttu puheterapeutti on sanonut, että lapselle on syytä puhua monipuolista kieltä, jolloin lapselle tulee jo pienenä rikas sanasto. Ei siinä ole mitään pahaa, että lapsi oppii paljon puhekielen synonyymejä jo pienenä.

Monille lapsille poppa, pipi ja heppa ovat alkuun helpompia sanoa, eli sillä voi houkutella sanoja aiemmin kuin esim. sanoilla kuuma, haava ja hevonen. Ymmärrätte varmaan, ei siis ole tarkoitus leperrellä eikä myöskään opettaa että hella on pelkästään poppa ei siis lainkaan kuuma. :-)

Ja " poppa" on yksi ällöttävimmistä sanoista, joita tiedän. Joten sitä on meillä kyllä kartettu ja se olikin anoppilassa shokki, kun 1,5v. ei tiennyt mitä " poppa" tarkoittaa...

Heppaa on käytetty, se ei ole mun ällötysasteikolla kovin korkealla. Hauva on, joten sitä ei ole ikinä lapselle mainittu...

Käytännössä meillä on hyvin vähän ns. vauvakieltä lapselle puhuttu, jotenkin ihan turhaa se minusta on.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat