Vierailija

Minusta jokainen meistä on yksilö ja toimii yksilönä. Minua rasittaa yleistys! Yhden takia kaikilla huono maine. Mur, mur!

Kommentit (9)

" Miksi miehet eivät kudo sukkia?" ei tarkoita etteikö KUKAAN mies kutoisi sukkia. Harvassa kuitenkin lienee sukkia kutovat miehet.

Toki yleistyksissäkin voidaan liioitella.

tarvitse liiemmin analysoida ja miettiä miten asiat oikeasti mahtavat olla. Yleistäminen on yksinkertaista, eikä vaadi älykkyyttä tai viisautta. Jokaisen on pakko välillä yleistää asioita, sillä muuten elämästä ei tule mitään. Monesti asioita voisi kyllä hieman miettiä pidemmällekin, kaikilla eikä kaikkina aikoina siihen vain ole resursseja.

Tämäkin mielipide on tietyllä lailla yleistys:-)

Sisältö jatkuu mainoksen alla

ja joka kerran olisimme yhtä hämmentyneitä, kun se olikin hapanta. Tosin epäilen, että jotkut täällä niin tekevätkin.

Kaiken keskustelun pohja on yleistys. Emme voi keskustella edes huomisen säästä, jos emme ensin yleistä, että huominen yleensä on tulossa (joskushan se säännön vahvistava poikkeus tulee...) Yleistäessä puhutaan todennäköisyyksistä. Ja niistä puhuminen todellakin vaatii hieman älyä ja tietoa. Pitää ymmärtää, että suurikaan todennäköisyys ei ole sama kuin aina, että yksi vastakkainen tulos ei osoita yleistystä vääräksi eikä mitään johtopäätöksiä (eli yleistyksiä) voi vetää liian pienestä näytejoukosta. Vielä olisi hyvä ymmärtää, että oma kokemuspiiri ei edusta koko maailmaa. Eli vaikka minä ja minun viisi parasta kaveriani ajattelisi asiasta A näin, ei voi yleistää, että kaikki ajattelevat.

Kyllä minä esimerkiksi koen, että voimme puhua tupakoinnin haitoista tai (aiheeseen sopivasti) imetyksen hyödyistä, vaikka kyse onkin pelkistä yleistyksistä. Kaikki tupakoitsijat eivät sairastu mihinkään uhkaavista sairauksista eikä imetys suinkaan suojaa kaikkia lapsia korvatulehduksilta tai allergioilta. Molemmat vain lisäävät todennäköisyyttä.

Mistä te oikein keskustelisitte ilman yleistyksiä?

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat