Seuraa 

Sivut

Kommentit (34)

Siis kateeks käy teitä kaikkia, joilla siellä neuvolassa on ne sydänäänet jo kuuluneet. Minä tosiaan kävin siellä neuvolalääkärillä ensimmäistä kertaa perjantaina (jolloi viikkoja 11+2) eikä se lääkäri saanut sydänääniä kuuluville. Mutta sanoi selitykseksi sen, että minulla on taaksepäin kallistunut kohtu. Harmitti kyllä hieman. Mutta torstaina eli ylihuomenna minulla on se np-ultra, jolloin näen onko se papu vielä siellä kohdussa. Hirvittävän pitkiä ovat nämä päivät, kun sitä torstaita odottaa.

Toivoovauvaa: Upeita uutisia sinulla! Täälläkin ollaan tosi iloisia siitä, että joku poistuu Tammenterhoista iloisen asian takia! Onnea!

Meku73: Täälläkin on yks, joka rakastaa helteitä! Näiden ei tarttis loppua ollenkaan, jatkuis vaan mun puolestani koko kesän! Täytyy kyllä myöntää, että en tiedä nauttisinko näistä helteistä niin paljon, jos olisin viimeisilläni raskaana :)

Sapa78: Kyselit miesten mukanaolosta. Meillä tuo olisi kovin innostuneena olemaan mukana enemmänkin. Ekalle neuvolakäynnille mies olisi tahtonut, muttei päässyt töiden takia. Ensimmäiseen ultraan hän on torstaina tulossa. Konkretisoituupahan miehellekin paremmin tää asia, kun näkee vauvan livenä monitorista :)

ON: Tänään on maha kun potkupallo. Kamala turvotus. Hame ei meinaa mahtua millään kiinni. Ehdottomasti eniten turvotusta tänään kuin koko aikana. Onkohan lämmöllä jotain tekemistä asian kanssa?

Mut nyt vuoroa seuraavalle...

Sulina + " papu" rv 11+6 (huomenna maaginen 12+0 raja menee rikki!)

En ole taas kirjotellu aikoihin, et ensin vähän vastailuja kysymyksiin... Elikkäs mulla on maha toiminut ihan normaalisti koko ajan. Ja paino ei o noussut oikeastaan ollenkaan. Se nyt muutenkin saattaa vaihdella ihan päivän mukaan kilon sinne tänne. Mutta kuitenkin mulla on jo mahaan ja reisiin ruvennut selvästi tulemaan ylimääräistä, mikä on jännä juttu. Mulla on kahdessa edellisessäkin raskaudessa kertynyt myös muualle kuin mahaan tavaraa, ja sitten ne katoaa hyvin nopeasti kun imettää. Ajattelenkin kun olen kuitenkin hoikka vartaloltani normaalisti, että ne on niitä rasvavaroja maitoa varten.

Mulla tänään rv 10+0 ihanaa kun on jo näinkin pitkällä. Eka neuvola on torstaina. Päätin tässä kolmannessa etten turhaan käy aiemmin kuin että suostuvat varmasti kuuntelemaan sydänääniä, kun mulle se on tärkein juttu koko neuvolakäynnissä. Ultra on rv 13+0 eli kaukana. Huoh... Sellainen kysymys muille, että oletteko harrastaneet liikuntaa raskaana ollessa? Ja kuinka totista? Onko tullut mitään ihme vaikutuksia, mitä normaalisti ei ole tullut? Mä oon kestävyysjuoksija ja aattelin et kevyemmin oisin treenannu niin pitkälle ku voi, ja kävisin jossain kisoissakin, mut en enää oikein tunnu pystyväni kilpailemaan. Ens viikolla ois vipa kisa, joka pitäis mennä suorittaan, mut sit en kyllä enää viitsi. Niin se vielä, että jostain syystä mulla harjoituksen jälkeen tulee kumpikin kylki ihan super kipeäksi. Ihan kuin mua ois hakattu kylkiin koko sen ajan ku juoksin. Outoa kun maha on kuitenkin ihan olematon. Täytyy varmaan siirtyä kävelyyn.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

ihan huuli pyöreenä kuulumisianne tässä luin. Oikein kovasti onnea marraskuulle Toivoovauvaa!

Alkuun gallup vastauksia:

PAINO on tuota... hyvässä nousussa.. 3-4 kg jo tullut, mutta lähtöpaino on kysymysmerkkinä kun km:n jälkeen en ollut vaa' alla käyny joten otettiin silloinen paino lähtöpainoksi. Herkut ei maistu, joten olisko paljon nesteitä kertyny

TÖISSÄ KERTOMINEN itse olen töissä kertonut pomolle ja tiimikavereille, ovat olleet suuri tuki km:ssa ja nyt uuden raskauden kohdalla tosi kannustavia :-) Ja tietysti muutama on kysellyt mahtaisinko olla pieniin päin kun on masu niin kasvanut ja olen kyllä vastannut rehellisesti. Kaikki kysyneet tietävät km:sta eivätkä kailottele asiaa ennen kuin ollaan " varmoilla vesillä" .

MIEHISTÄ meidän isukki ei ole koskaan ollut äitiysneuvolassa mukana. Ultrissa kylläkin, paitsi kolmosen kohdalla ei ehtinyt np-ultraan =( elikäs hänkään ei ole ns raskaustouhottaja. Kun liikkeet rupeaa tuntumaan ja synnytys lähenemään, niin isukkikin herää vauvan odotukseen. Kai se on niille jotenkin niin " outoa" ennenkuin on jotain konkreettisempaa mitä tuntea tai nähdä.

ON: ultra ajat tuli, jeeee! ensimmäinen on 6.7. torstaina ja seuraava elokuun lopulla. Nyt rupes oikeesti jännää.. Paha olo rupeaa helpottaa, aamuisin vielä tökkii syöminen. Rinnat vielä aristaa ja kohtu tuntuis olevan aika korkealla. Tää kuumuus tietysti rassaa mutta ihanaa kun on kesä =)

Nyt täytyy ruveta miettimään pakkaamisia. Ollaan juhannukseksi lähdössä mäntyharjun hujakoille mökille ja vanhin poika jatkaa siitä mummin kanssa Kuusamoon. Kurjaa vaan kun neiti 3v:lla on matkapahoinvointi herkässä. No, onneks ei ole kuin parin tunnin matka. Oikein mukavaa juhannusta kaikille jos nyt en enää palstalle ehdi. Ja onnittelut ultrassa käyneille ja bd bd bd kaikille ultraan meneville =)

Sunmom ja pirpana rv10+1

toivoovauvaa: Onnea! Kiva yllätys varmasti. Kohtahan sinulla sitten mahakin rupeaa olemaan jo aika pallukka :)

Tsemppiä loppu raskauteesi ja tulehan kertomaan meillekin sitten kun vauva on syntynyt!!

Vaikka on haikeeta että taas joku lähtee, niin tällä kertaa lähdön syy on iloinen. Se on kyllä loistava juttu!!

Rv 10+0

Pitäisi useammin malttaa istua koneelle ja lukea täältä kuulumisia. Helle tosin on ihana joten aika mennyt pihalla kun töistä on päässyt!! Eka kesälomapäivä huomenna, jes! 7.8. töihin, töissä ei kukaan vielä tiedä, kai ne jo raskauden näkee sitten elokuulla...säästyy kertomiselta.

PAINO menee miten sattuu, ruokaa ei kauheasti uppoa vaikka olo jo paljon parempi.

URHEILUSTA en tosissaanotetutna mitään tiedä, nyt kun ei enää edo kävin ekaa kertaa eilen vetämässä rulliksilla pitkän lenkin. Oli ihanaa!! Pitää koettaa nyt käydä useamminkin kun vielä voi.

ARDISA: Tuon meidän nuorimman aikaan huolehdin samaa lääkkeistä, olin ottanu jotain pahoinvointilääkettä ja toistakin kun en tajunnut raskaana olevani. Lääkäri lohdutti että MONELLE käy noin vahongossa eikä sillä pitäisi olla mitään haittaa jos ei ole tolkuttomasti mitään kuuria syönyt. Toivottavasti huoli helpottaa!

Pitänee mennä Aydinin sivuille raskausviikot tarkastamaan, ei pysy laskuissa mukana..Torstaina lääkärineuvola ja 28.6. niskapoimu, JÄNNÄÄ!! Mies on kahden aikaisemman kanssakin ollut jokaisessa ultrassa ja saa nytkin tulla. Ne on niitä kerran elämässä hetkiä kun näkee pienen EKAN kerran heiluvan kuvaruudulla. Ja onpahan toinen mukana jos jotain ikävääkin tulee...

Nyt ne rv.t setvimään...

Laaru ja Tekele 12+ jotain kaiketi...

Joudun valitettavasti poistumaan tammenterhoista ja siirtymään marraskuun puolelle.

Sain nimittäin niin shokki tietoo että olen jo rv 18,joten kiitän seurastanne ja mielenkiinnostanne ja haikein mielin siirryn toiseen pinoon...

Evulilli: Mitä se lääkäri sano kun oli arvioinu sun kohdun koon väärin?Mulle sano lääkäri viime torstaina että kohtu tuntuu pieneltä ja sai mut ihan paniikkiin.Huomenna on sit ultra josta selvii asian laita. Toivottavasti ois onnellinen loppu.

Olipa jänniä uutisia pinossa. Pelästyin aivan sikana kun luin niin huonosti sen toivoovauvan viestin. Käsitin et oli menny kesken mut hän oli jo rv 18. Sit piti pari kertaa lukea ni tajusin asian laidan:) Oikein paljon onnea!!

Juu kyllä tää helle alkaa kohta vaatia veronsa. Väsyttää, mut yölläkin on liian kuuma jotta saisi hyvin nukuttua.

Palailen kertomaan ultrakuulumisia huomenna.

Meillä alkoi esikoisella vatsatauti torstaina, ja vasta tänään päästiin taas liikkeelle. Tulee lyhyt työviikko kun joudun olemaan vain kolme päivää töissä juhannuksen ja ton sairastelun vuoksi.

Tänään on tällainen " pyöreä" päivä kun täynnä on nyt 10+0 . Hieno homma päästä jo kymmenluvuille!!Enää ei kauaakaan kun se maaginen kahdentoista viikon raja ( toivottavasti ) koittaa..Onnea teille kaikille jotka olette jo sinne asti päässeet!! Onneksi siellä on kohta kaikki tammenterhot, niin voi toivoa ettei kenenkään enää tarvitsisi poistua joukosta!!

Omin käsin tunnustellen kohtukin vaikuttaa taas kasvaneen jonkin verran. Alavatsa on tosi turvoksiin ja sen vuoksi maha näyttää normaalia isommalta. Tässä odotan innolla että maha alkaisi näkymään vauvan eikä turvotuksen vuoksi..

Torstaina lähdetään Joutsaan viettämään juhannusta, sitä odotellessa annan vuoroa seuraavalle...

Kataya 10+0

Aika hurja juttu! Oliko sinulla mitään aavistusta, että voisi olla jo noin pitkällä? Mahtava juttu, onnittelut! :)

Oksetusta, äklötystä, oksetusta ja äklötystä. Tämä on johtanut siihen, että syön kokoajan ja paino on taatusti noussut. Liikkumaan ei huvita lähteä, koska oksettaa ja äklöttää. Ruoka (harvat ja valitut lajit..) pitää pahoinvoinnin poissa, joten minä sitten syön kokoajan. Ei hyvä. Grillimakkara maistuisi, mutta olen koittanut pysyä tomaateissa ja mandariineissä. ;)

Mutta siis painoa on taatusti tullut enemmän kuin pitäisi olla tullut. Ihan kauhulla odotan ensi viikona neuvolaa ja punnistusta. Saadaan neuvolakorttiin hurjat lukemat lähtöpainoksi...

Aurinkoa piisaa! :)

Mullakin oli tänään neuvolalääkäri. Kätilö tykkäs, että on paikallaan kohdun koon arvioiminen epäsäännöllisten menkkojen ja " liian aikaisen" plussaamisen takia.. Ja niinhän se neuvolalääkäri meinas että jo viikolla 13 mennään.. elikkäs mulla laskettu aika siirtyy 22/12 tuonne vuodenvaihteeseen!!!

Mun on hirveen vaikea uskoa tätä. Ja mietinkin nyt kysyä teiltä, voiko lääkäri erehtyä noin kolmella viikolla?? Mulla kun menkat tuli 16/4, kesti kyl lyhyemmän aikaa kuin normaalisti eikä ollut kovia kipuja.. Olenko mie tosiaan kulkenut JO koko huhtikuun raskaana?! Eniten huolestuttaa että mie kärsin migreenistä, ja olen muistaakseni joutunut ottaan tabletteja toukokuun alussa... Lääkäri ei siihen oikeen sanonut mitään. Ja täällä idioottien maassa Ruotsissa kun asun, niin ultraan EN pääse ennen kuin vasta joskus 16-18 viikolla, eli elokuussa. Ja en sitten ällikältä keksinyt niitä ees pyytää kuunteleen sydänääniä (nekin kuunnellaan vasta rv20).... Ärsyttää odottaa niin kauan, kun en tiedä miten pitkällä tää raskaus nyt on...!!!!!!!!

Mua ei kannata varmaan kuitenkaan siirtää tuolla la listalla ylöspäin, kun en kuitenkaan tiedä mikä se uus la ois...

Muuten olo ihan ok. Maha on kasvanut. Paino ei oo noussut sitten ekan nlakerran (2 vkoa sitten). Monet ruoat ällöttää ja yököttää vieläkin, oksentaa saa melkein.

Ihana olla kesälomalla, 6 VIIKKOA!! Maanantaina lähdetään Suomeen ja taipanpa käväistä siellä ultrassa...

Ardisia rv 13??? + ?????

eli huomenta vain kaikille. meilläkin on tänään ihan eka ultra, viikkoja kasas tasan 8+0. hirveästi ei vielä jännitä mut luulen et kun istun siellä lääkärin vastaanotol oottamas et pääsen sisään niin johan alkaa jännittämään. mun mies ei oo ollu yhdessäkään näissä alkuraskauden ultrissa (eis siis niskaturvotus yms) mukana ja ei oo tulossa nyttenkään. muutenkin ei oo movinkaan mukana tässä odotuksessa, mutta niin se on ollu jokaisen raskauden kohdalla näin alkumetreillä. sitten vasta kun maha alkaa kunnolla kasvaa niin hänkin osaa paremmin suhtautua että siellä oikeasti on vauva mahas. sit kun vauva syntyy niin hyvä iskä hän on aivan varmastii, ei vaan oo mikään " raskaustouhottaja" ... onko muilla samaa tilannetta vai onko kaikkien muiden miehet enemmän hommassa mukana?

painosta kyseli toivoovauvaa. no mulla on menny tosi kummallisesti nää alkuviikot kun oon syöny oikeesti tosi paljon, mutta aina kun käy puntarissa niin lukema ei oo noussu kunj sen 1/2kg minkä vaaka näytti jo viikko plussaamisen jälkeen. toivottavasti ei nyt nousiskaan kun mulla on ollu aina kauhea ongelma päästä eroon raskauskiloista sit joskus reilu vuosi siynnytyksen jälkeen. ois kiva kun sitä painoo ei nyt tulis ees samalla tavalla ku aiemmissa raskauksissa, mut jos jatkan sömistä tähän samaan malliin enkä jaksa paljoo liikkua niintulos ei oo hyvä. pitää kyl heti tänään ottaa itteäniskasta kiinni vaikka ois kuinka väsyny ja lähtee lenkille, ei tästä muuten tuu mitään...

mutta nyt suihkuun, lastenvahti tulee tunnin päästä ja silloin pitäis olla menovalmiudes heittämän mies eka töihin ja sit ite lääkärille.

pidetään peukkuja pystyssä ettei meille kenellekään tuu ultrista tai mistään muualta huonoja uutisia...

sapa

Taidat olla lääkäri itse? =)

Joo, ultra selvittää la:n sitten prikulleen. Ei kai muuten tässä vaiheessa niin väliä ole tietää, mikä viikko on menossa. Pääasia että suunnilleen ;)

Noi mun ottamat migreenilääkket ei niin kovin vahvoja ole, mutta Almogrania ja Naproxenia ei kumpaakaan suositella käytettäväksi raskauden aikana. Mun ottama lääkemäärä ei kuitenkaan kovin suuri ole ollut, otin ehkä yhden Almogranin ja yhden Naproxenin (eri kohtauksissa). Kummallista kyllä migreenikohtauksia ei ole tuon huhtikuun jälkeen pahemmin edes ollut... Molemmissa aiemmissa raskauksissa migreeni on poistunut kokonaan odotusajalta... Eli tämäkin asia tukee tätä pitemmälle kehittynyttä raskautta..

Nyt kun asiaa oon muutaman tunnin miettinyt, niin tuntuu paremmalta. Ihanaa että riskiraja on ylittynyt huomaamatta ja eipä ole niin kauaa raskauttakaan jäljellä (kolme viikkoa vähemmän on paljon ;)

Vastaan Gallupeihin samalla...

-Maha toimii hyvin.

-Mies ei oo ollut vielä neuvolassa mukana, ultraan tulee sitten sekä tueksi pelkopolille.

-Asumme omakotitalossa, isossa sellaisessa ja pirun vanhassa ;)

-Jouluksi oli tarkoitus matkustaa Suomeen tänä vuonna. Tämä aikaistunut la taitaa kyllä estää sen, ellen halua synnyttää keski-suomen keskussairaalassa (vanhempieni sairaala..)

Muita gallupeja ei tule mieleen ....

Voikaahan paksusti kaikki ja nauttikaa kesän lämmöstä!

T. Ardisia rv jotakin 9-14 välillä =)

huomenta kaikki tammenterhot :)!

Sapa78 - Ensimmäinen lapsi tulossa ja olin myös ekoissa ultrassa (alkuraskauden ultra, np-ultra) yksin. Oon samaa mieltä sun kanssa, että mies tulkoon mukaan sitten vasta viikolla 20 rakenneultraan. En esim. kokenut kovin miellyttäväksi sitä, että ultra tehdään alakautta ja toinen on siinä vieressä pällistelemässä. Okei, huone ehkä on pimeä ja monitori ylhäällä (paitsi ettei ollut yksityisellä!) - muttei niin pimeä ja niin ylhäällä ;))... ja näkeehän tuleva isä sitten ultrakuvat ja kuulee uutiset :)

Mutta näin meillä...

E 11+5

Eka neuvola takana tänään.

Siellä ei mitään ihmeellistä, nämä samat vakiot, puntari, verikokeet, verenpaine ja vino pino kyselyjä ja ohje lippusten ja lappusten jakoa.

Minä sain kun sainkin neuvolatädin kokeilemaan mahtaako kuulua sykettä, mutta ei kuulunut, masiina rekisteröi kyllä sykkeen 145 mutta koska ääntä ei kuulunut niin ei myöskään kirjattu ylös.

Muuten olo on edelleen vakio, eli ei suurempia ongelmia, pahanolon poissa pito näkyi puntarissa parin kilon nousuna lähtöpainoon nähden...

Ei muuta tällä erää!

Pitäkää masuistanne huolta!

T: Äititobe rv 9+6

Turun yhdessä neuvoloista, jossa itse käyn ei ainakaan kuunneltu sydänääniä ekalla lääkärikäynnillä. lääkäri vaan totesi kylmästi, että mitäs sä sitten teet jossei niitä kuulukaan... Oli muutenkin tosi tyly ja inhottavan oloinen. Onneksi olin tätä enne käynyt yksityisellä ultrassa, joten tiesin, että pikkusydän sykki vaavilla. Yksityisellä paljastui lisäksi, että kyseinen lääkäri oli arvioinut kohdun koonkin vielä ihan väärin, vaikka oli niiiiin varma asiasta. Jäi paha mieli tästä...

Mut jos viikkoja on tarpeeksi, lääkäri voi yrittää kuunnella sydänääniä. On yksilöllistä miten alkavat kuulua masun päältä. Mulla oli silloin ekalla käynnillä viikkoja 10+5, mutta en saa nyt koskaan tietää olisko ne kuuluneet jo silloin.

Mutta käytännön vaihtelevat tosi paljon... pidä pääsi, jos haluat ne kuulla äläkä pelästy, jos niitä ei vielä kuulukaan :))

[color=8B2500]Voi mahtavaa ja upeeta!

Soitin eilen itselleni neuvola-ajan tälle päivää kun kävi vähän hermot kireelle noiden yök-olon loppumisen ja mahapistoksen loppumisen vuoksi. Mietin odotustilassa, että miksi sitä tuntuukin neuvolaan tullessa että ihan kuin menisi tuomiolle?! Verenpaineen mittaus on kyllä mielestäni puoliturha, kun omakin syke nousee aivan mielettömästi..

Sovittiin hoitsun kanssa, että kuunnellaan eka sydänääniä ja jos ei kuulu niin kurkataan ultralla. Kuuluihan ne, syke oli tosiaan 170! Kovin oli liikkuvaista sorkkia, kun koko ajan karkasi sydänkuuntelulaitteen kohdalta jonnekin sivummalle..

*huokaus*

-mielenrauha palasi-

Mary rv9+6[/color]

...ja pieni sydän siellä kovasti lepatti. eli kaikki hyvin näillä näkymin. vauva vastas viikkoja, mutta tarkemmat mitat otetaan sittn vasta np-ultrassa.

kaikille siis vaan oikein iloista mieltä ja hyvää päivän jatkoa!

sapa

Hei!

Raskauden aikana voi tulla kuukautiset, ne ovat usein niukemmat kuin tavallisesti, kuten itselläsikin mainitsit olleen, eli raskautesi saattaa olla pidemmällä kuin luulit. Tämä on helpoin varmistaa ultraänellä. 3-4 viikon ero näkyy kyllä ultrassa ja jos kyse on näin suuresta erosta tullaan laskettua aikaasi mitä todennäköisemmin muuttamaan. Tuo migreenilääkeasia on tärkeää mainita lääkärille ja mainitse se ultrassakin jos siinä käyt.

Onnea matkaan sinulle!

[color=darkviolet]Heti sitä alkaa miettimään onko masussa kaikki hyvin, kun jollainlailla nipistelee/vihlasee tai miksi tuota nyt sanos. Yks päivä, kun aivasti niin tuntu masussa tosissaan. Nyt ilman sen kummempaa " erikoista" tekemistä tuntu masussa. Sitä ei enää muista esikoisen aikaa oliko tällasia tuntemuksia. Sen muistan, että mp-ajelujen jälkeen olin kipee ja sitten luovuin niistä suosiolla.

Ukko ei sitä muistanut, kun yritti tuossa joku päivä houkutella mua kyytiin. Ei jäis houkutteluksi, mutta nyt en uskalla riskeerata. Kaikki tuntuu ajelevan nyt mp:llä, kun ite ei pääse etes kyytiin :/ siltä ainaki tuntuu.

*huoh* no sitten ens kesänä. .

Pitänee oikasta selälleen ja miettiä mukavia aatoksia. Jospa se ukon köllykkäki pian tulis tallista autoa rappaamasta. .

Hyviä öitä.

Huomenta kaikille!

Olen siis menossa huomenna lääkäriin, kiinnostaa kovasti tietää mitä siellä tapahtuu? Olen ekaa kertaa raskaana,viikkoja 11+ koossa. Ultraan olen menossa miehen kanssa heinäkuun alussa. Kuunnellaanko lääkärikäynnillä sydänäänet, vihdoinkin?? Olen huolestuneena lueskellut tammenterhojen koettelemuksia, ja tuntuu ihan kamalalta, kun meitä on tippunut matkan varrella joukosta niin moni! Jaksamista kaikille! Pohdiskelin eilen illalla juuri tuota pikkuisen jaksamista masussa. Mies totesi, että olet kyllä taatusti raskaana, kun söin iloisin mielin pussillisen leipää!!

Miestä huvitti, kun ostin sellaista talouspaperia, jossa oli tammenterhojen kuvia! Fanituote, nääs! ;)

Helteistä tiistaita Tammenterhoille! Minä myös tykkään kovasti näistä lämpöisistä päivistä.

T: Petra Pan

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat