Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Kommentit (13)

muistaa vaan alkutalvesta totutella ja ottaa tuntuma autoon niin kyllä se hyvin sujuu. Takavetonen tosiaan heittää perää kun etuvetonen lähtee puskemaan, perän heitto on musta helpompi korjata. Molempia on ollu ja en osaa sanoo kumpi olis parempi. Omat ajotavat vaikuttaa eniten

Sisältö jatkuu mainoksen alla

millainen keli on ajaa. Ite ajelin etuvetoisella melko huolettomasti ja takavetoiseen siirryttyäni tajusin kuinka liukasta on. Takavetoinen tuntuu turvallisemmalta, perä kyllä ilmoittaa jos on liikaa vauhtia.

Helpommin huomaa, että liukasta ja peräpää lähtee irti.

Liikkeelle lähdettäessä etuvetoinen vain sutii paikallaa mutta takatuupparissa perä irtoo.

Jos liika vaihtia mutkassa, etuveto menee suoraan mutta takatuupparilla on vielä toivoa pysyä tiellä.

Molemmissa puolensa, itse tykkään enemmän takatuupparista, mutta aiton pitää olla painava - iso Volvo tai vastaava. Ja kun pitää Tankin suht täynnä koko niin takapäässä vielä lisää painoa ja pitoa.

Itse ajoin ajokortin 70-luvun lopussa opetusluvilla, isän Ladalla. Kyllä siinä oppi talviajon, totisesti. Takavetoista oli vaikea hallita, mutta yhtään kertaa en mennyt edes ojaan, vaikka perä lähti aina liukkaalla heittelemään. Nykyään en ajaisi takavetoisella talvella, kun on taito vähän ruostunut. Etu- ja nelivetoisella hätäisesti uskallan.

Ammattiautoilija

Nää keskustelut on ihan turhia. Olen ajanut ikäni ja kummallakin, sekä taka- että etuvetoisella. Takavetoinen on aivan kamala liukkaalla ja talvikelillä. Kyse ei ole ajotavasta tai siitä etteikö joku osaisi ajaa. Kyse on puhtaasti painosuhteista ja siitä että takavetoisella ei pääse liukkaita mäkiä millään ylös ja helposti jää pieneenkin kinokseen kiinni. Älkää vaan missään nimessä ostako takavetoista kun on etuvetoiset ja nelivedot keksitty. Ihan turhaan joku näillä saiteilla aina kuuluttaa, että kyse on ajotavasta tai siitä että hyvä kuski osaa ajaa takavetoisella liukkaat mäet ylös. Sen kun näkisi. Fysiikan lait vaikuttaa, haluttiin tai ei.

Clk

Tiärähäntä,ainakin mun uudehkossa mersussa luistonesto pitää auton ruodussa. Vaikka yrittää ei lähre perä luisuun. 80-luvun ladat oli mitä oli,lähti ne käyntiin talvella.

Uusimmat

Suosituimmat