Vierailija


Jännitän jo nyt muutaman päivän päästä olevaa puheenpitotilannetta niin, että kädet tärisevät ja vatsassa on " möykky" .



Tiedän, että esiintymistilanne menee hyvin. Minulla on paljon kokemusta puheitten pitämisestä, ja se menee varmasti rutiinilla. Mutta tämä etukäteen jännittäminen pahenee kerta kerralta.



Olisiko vinkkejä tämän jännityksen vähentämiseksi?

Kommentit (4)

Esiintymistaidon opettajana antaisin muutamia ohjeita. Jännitykseen ei sinänsä ole mitään yksinkertaisia kikkoja, vaan jännityksen hallintaan saaminen vaatii aikaa ja pitkäjänteistä harjoittelua. Mutta nopeasti oloa voisi yrittää parantaa ainakin muutamilla asioilla:



- harjoittele esityksesi hyvin, ota huomioon myös b-suunnitelmat, eli mitä teet, jos jotain menee pieleen (esim. tietokone tai piirtoheitin ei toimi)

- pohdi etukäteen, millainen yleisö sinulla on (ovatko vastaanottavaisia, onko esitys juuri heille hyvin suunnattu). Esityksen aikana voit yrittää löytää yleisöstä " ystävällisiä kasvoja" , joista saa tukea omalle suoritukselle.

- jos jännitys alkaa tuntua häiritsevältä kesken esityksen, anna itsellesi jo etukäteen lupa esimerkiksi lyhentää esitystä, pitää pieniä taukoja ja hengittää rauhallisesti, ottaa kulaus vesilasista jne. Muista, että yleisö ei tiedä, mitä sinun piti sanoa, vaan näkevät vain lopullisen tuotoksen.



Entä jos mokaat? Senhän takia usein jännitetään, että pelätään jotain virhettä ja ehkä omien kasvojen menettämistä yleisön edessä. Mieti, millaiset mokat ovat oikeasti mahdollisia ja mitä niistä pahimmillaan voisi seurata. Yleisö on kuitenkin sinun puolellasi, toivoo onnistumistasi. Eikö niin? Olen itse esiintynyt paljon työni puolesta ja olen tehnyt ties minkälaisia mokia, mutta mitään fataalia niistä ei ole seurannut. Ja useimmiten yleisö ei edes huomaa niitä virheitä, joista esiintyjä itseään soimaa. Ole siis itsellesi armollinen.



Muista, että esiintymisjännityksestä ei tarvitse päästä kokonaan eroon. Kysymys on ensisijaisesti sen hallitsemisesta ja jopa siitä, että jännitys auttaa parempaan suoritukseen. Ihan samalla tavalla kuin jännitys siivittää esim. urheilijoita antamaan kaikkensa suoritustilanteessa.



Kaikkein tärkeimpänä neuvona pidän esiintymiskokemuksen kartuttamista ja esiintymistilanteisiin hakeutumista. Tuolloin esiintyminen tulee arkipäiväisemmäksi eikä enää vaadi yöunien menettämistä. Esiintymistaidon harjaannuttaminen pätevän opettajan johdolla on niinikään suositeltavaa. Tuolloin saa esiintymisestään ammattitaitoista palautetta ja esiintymistaidot kehittyvät. Taitojen kehittyminen puolestaan jeesaa jännityksen hallinnassa.



Mukavaa esiintymiskokemusta sinulle, pärjäät varmasti hyvin!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Ihme juttu jos jännitys lisääntyy eikä vähene, vaikka sulla on paljon kokemusta. Oletko miettinyt miksi?



Mun paras neuvo on se, että tee niin hyvä puhe että itsekin innnostut siitä. Silloin jännityksen keskellä melkein odottaa pääsevänsä pitämään sen. Auttaa mua.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat