Vierailija

Itselläni tulee olemaan kaksi alle kolmevuotiasta lasta kun vuoden päästä lähden takasin töihin. Nyt olenkin miettinyt oisko järkevämpää palkata lastenhoitaja kotiin. Onko kellään kokemuksia lastenhoitajista? Mistä niitä kannattaa kysellä ja paljonko niille maksetaan palkkaa? Eikö valtiolta saa jotain tukea jos itse järjestää hoidon eikä osallistu kunnalliseen hoitoon? Luultavasti tekisin lyhyempää työpäivää jolloin hoitoaika ois 6-7h päivässä tai vastaavasti 8-9 h mutta neljäpäivää viikossa. Ideaalihan ois jos lähipiiristä löytyis joku varhaiseläkkeelle jäävä joka kuitenkin haluaisi vielä kartuttaa hieman eläke tulojaan.. Onko kellään kokemuksia? Ja tietoa paljonko hoitajille maksetaan?

Kommentit (5)

huhuna olen kuullut että tuki yksityisen hoidon järkkäämiseksi oisi 600 per lapsi. Luultavasti joutuisimme maksamaan tarhaan maksimit eli onko 250 ja 200 oikeita summia. No silloinhan palkka voisi olla jo 1650,-. Luulis että sillä rahalla jo joku innostuisi. Ruuankinhan jo saisi talon puolesta...

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Ensinnä Sinun kannattaa selvittää, millaista yksityisen hoidon tukea kuntasi tarjoaa. Meillä se oli muistaakseni n 650 ¿/ lapsi.

Palkkataso hoitajalle lienee jossain 1000 - 1500 ¿ välillä, riippuen tietenkin tehtävistä. Joillain tutuilla on hommaan lastenhoidon lisäksi kuulunut muita kotitöitä. Meillä hoitaja hoiti vain ja ainoastaan lapsia, kävi heidän kanssaan kerhoissa/ muskarissa jne. Ruuat minä tein etukäteen, hoitajan tarvitsi vain lämmittää. Toki saivat halutessaa leipoa, tarvikkeet ostin sitten sitä mukaa.

Tuon palkan maksu menee niin, että Kela maksaa suoraan hoitajalle tuon palkan. Jos hoitajan palkka on suurempi kuin tuen määrä -> maksatte itse sen ylimenevän osuuden. Palkan lisäksi sinun tulee hoitaa työnantajamaksut (TaEL, sosturvamaksut). Lisäksi sinun täytyy ottaa vakuutus hoitajalle (ei ollut kallis, olisikohan ollut n 50 ¿ / vuosi).

Mitäs vielä? Kannattaa pitää kaikista maksuista/ Kelalta tulleista päätöksistä tarkkaa kirjanpitoa, sillä joudut tekemään verottajalle työnantajan vuosi-ilmoituksen, jossa selvitetään sitten kaikki maksetut palkat/ työnantajamaksut.

Hankalinta varmaan on löytää hyvä ja pysyvä hoitaja, meillä oli tuuria ja löysimme todella ihana nuoren hoitajan, johon pystyi luottamaan ja jonka hoidossa lapset viihtyivät tosi hyvin.

Kovasti ainakin kehuivat ihan vapailta työmarkkinoilta löytynyttä vanhempaa lastenhoitajaansa ja vaikken tarkkaa palkkaansa muista tms., niin ainakin ihmettelin, että välisumma kunnallisiin päivähoitomaksuihin verrattuna oli todella minimaalinen, vaikka hoidettavana vain yksi pienempi lapsi ja eskarilainen.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat