Seuraa 

Kun ensimmäisen kerran n. 3,5kk ikäisenä vauva maisteli soseita, oli syöminen niin sotkuista, kun mössöt ei tahtonut pysyä suussa, vaan vähintään puolet valui ulos.

Nyt kun ikää on kohta 5kk, ruoka menee kyllä hyvin suuhun, ja vauva oikein hihkuu ja " hätäilee" että eikö se lusikka jo tule, ja tarttuu samalla lusikkaan ja ruokaa löytyy sitten päälaelta varpaisiin asti, ja silloin kun lusikka on suussa, niin samalla siellä on myös pari kappaletta nyrkkejä... Omat kädet on ihan soseessa, ja vaikka miten hyvin yritän ruokalapun laittaa paikoilleen, niin aina on vauvan paidan kaulukset oranssina soseesta...

Milloinkahan tämä syöminen siis " siistiytyy" ? Missäs iässä vauvat alkavat itse syömään? Hedelmäsoseita syödessä taas syöminen on niin siistiä, ettei edes ruokalappua tarvita. On vissiin niin hyvää, että " höseltämiseen" ei jää mielenkiintoa:)

Kommentit (12)

Uhmaikä painaa päälle, ja kokeilun halu, ja vauvatus, joten sotku on KAMALA. Vaikka halutessaan on osannut jo reilusta 1-vuotiaasta syödä suht siististi itse.

Sylissä syöttäminen minunkin keino, ja oma lusikka, vähemmän lusikkaan kerralla, joka lusikallisen jälkeen alahuuli pyyhitään lusikalla ja paperilla, syöttölappua, pyyhettä, jne. Ja käsistä kiinni tarvittaessa. Ja totuttamista olen nähnyt myös, että ruokaa ei lähesty jos käsillä huidotaan. Ja suu pitää avata kunnolla, ennenkuin ruoka lähestyy... nämä temput tepsii toiseemme aika hyvin. Esikoisen kanssa on leikitty kausittain myös " lentokoneen lennätystä" suuhun ja se vauvaankin toimii, eli huomion kiinnitys toisaalle, niin syöminen sujuu paremmin...

Silti on keittiö kattoa ja lattiaa myöten, seinistä puhumattakaan pysyvästi ruoassa. Ja tarvitseeko mainita, että ei ole mattoa lattialla.. Ja käden ulottuvilla on suihkepullossa lantrattua astianpesuainetta, ja rätti valmiina. Ja iso rulla talouspaperia... Ja omat vaatteet ei tietenkään ole ne hankalimmat pestä. ;)

Meillä tyttö 8kk syö jo melko siististi syöttötuolissa, mutta kun pienempänä syötin turvakaukalossa (meillä ei oo sitteriä ollutkaan) niin levitin ensin kylpypyyhkeen sen päälle, niin ei tarvinnut aterian jälkeen kuin heittää pyyhe koneeseen.

Keskimmäisemme söi reilu yksivuotiaana innokkaasti ja siististi jopa viiliä, joten toivoa todella on!

Kesäterkuin Pähkis :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Lusikan kanssa meilläkin meni aina nyrkit suuhun ja meidän vauvalla on välillä tapana pörrätä, että ruoka varmasti lentää joka suuntaan! Itse unohdin koko sitterissä syöttämisen. Se on siinä todellakin sotkuista puuhaa. Otan vauvan syliini puoli-istuvaan asentoon, laitan vauvan toisen käden oman selän taakse, toista vauvan kättä pidän omalla kädellä kiinni, sosepurkki pöydälle ja toisella kädellä syötän. Näin meillä ei enää tule sotkua syödessä!! Kokeilkaapas tota. Se oli meillä ratkaisu lopettaa sotkut syödessä. Mielelläni syötän vauvaa sylissä kuin sitterissä :)

Aluksi se oli minustakin hankalaa, mutta kun pääsee vauhtiin niin huomaakin, että hei, tää onkin helppoa. Sylissä syötettäessä vauva ei pääse huitomaan käsillään.

Meillä tämä neljäs vauva 8,5 kk ei tahtoisi millään syödä, mutta silti on ainakin tuolin alus täynnä leivänmurusia. Ja jos " erehtyy" syömään soseita, on hiuksetkin naamaa myöten soseessa (mikä on minusta vain huvittavaa näin neljännen kohdalla jo).

On meilläkin kokeiltu sitterit, sylissä syöttämiset (vauva ei tykkää ahdinkotilastaan yhtään!) ja muut, mutta aina sama juttu. Paitsi tuossa sylissä syöttämisessä vain pyykkihomma vaihtuu äidin (tai isän) paidan vaihtoon, pahimmassa tapauksessa myös sisarustenkin - hihii!!!!

Anteeksi pieni ironiani - on vain vähän älytön olo, kun astianpesukone laukesi ja meillä remontoidaan seuraavat viikot. Että ihan sama, mitä pyykkiä tulee, kun 6-henkisen perheen astiatkin pitää pestä saunalla kaiken muun kiireen lisäksi.

mindamaria toivottaa hyvää (rauhallista) juhannusta!

ai, mutta, nyt muistinkin, että tiedän kyllä yksivuotiaita, jotka syö oikein mallikkaasti. Taitaa olla persoonallisuuskysymys. Toivoa siis on!

Meillä sitterissä syöminen oli todella sotkuista. Joskus otin syliin, mutta tyttö kyllä tottui siihen nopeasti. Niinpä välttelin sylissä syöttämistä, jos olimme kotona, missä sitterikin oli käytössä. Ajattelin, että muuten syötän lasta sylissä ties miten kauan.

Meillä helpotti silloin, kun vauvan voi pistää syöttötuoliin. Syöminen siistiytyi aika lailla. Kyllä vieläkin nyrkit menevät suuhun ja sitten niillä pienillä käsillä pläästitään pöytää, mutta siistimpää se silti on kuin sitterissä syöminen. Ja aikakin on meillä tehnyt tehtävänsä. Välillä otan vieläkin syliin syömään, jos tyttö on väsynyt ja hosuu ja huitoo ihan kauheasti.

Minäkin tiedän yksivuotiaita, jotkas syövät itse oikein siististi. Ja sitten tiedän myös viisivuotiaita, jotka sotkevat syödessään samalla tavalla kuin meidän vauva. Varmaan luonnekysymyskin osittain, koska syömisestä tulee siistiä.

meidän poika 1v9kk on syönyt talvesta lähtien enemmän tai vähemmän itse, mutta edelleen on tukka, housut, pusero, varpaat ja koko keittiö ruuassa syönnin jälkeen. Minä odotan että ehkä kolmivuotiaana...

Hei. Täälläkin odottellaan milloin syöminen edes vähän siistiytyisi. Meillä babysitteri on ihan perunassa, seinille ja verhoihin asti on lentänyt soseita. Välillä pikku mies tarttuu itse lusikkan kiinni ja heiluttelee sitä...huh huh...ja odotan vain kauhulla kun alkaa omilla sormilla syönti :)

pieni kommentti tohon sylissä syöttämiseen. Meillä ainakin esikoinen tottui tuohon sylissä syömiseen niin ettei mikään muu paikka enää kelvannut. Ei vieläk' ään syö kunnolla muuta kuin sylissä, ikää nyt 2,7vuotta.

Sinuna kokeilisin vielä sitterissä syöttämistä. Koitan saada vauvan huomion johonkin muuhun kuin nyrkkien työntämiseen suuhun. Sitten kun ikää vielä hieman karttuu nuiin laitat syöttötuoliin.

Meillä laitettiin kakkonen syöttötuoliin reilut 5kk ikäisenä. Tuettiin vaan hyvin. Nyt kun iää on kohta 7kk istuu jo tuolissa melko mallikkaasti.

Tsemppiä syömiseen =)

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat