Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Sielläkun kaikki lapset 3v alkaen käy kindergartenissa, vaikka äiti on kotona. Sen katsotaan kuuluvan asiaan.

Ranskassa taas pitkät koulupäivät alkaa jo kolmevuotiailla. Ja ryhmätkin on siellä isoja ja opettajia yksi.

Miksi suomalaiset lapset traumautuu, jos joutuu osa-aikahoitoon päiväkotiin, kun äiti on kotona ?

Kommentit (17)

ja äidit ovat melkeen poikkeuksetta kotiäitejä. Ajatellaan että lapsi näin valmistautuu kouluun joka alkaa kun lapsi täyttää 6 vuotta. Tarhat ovat usein osapäiväisiä ja niissä ei ole sen kummempia opetussuunnitelmia eli lapset ovat siellä leikkimässä ja hoidossa. Valmistautuminen tarkottaa että lapsi oppii toimimaan ryhmässä. Ajatellaan myös että 3-vuotias jo kaipaa leikkiseuraa. Äidit eivät todellakaan häpeile myöntää että on ihanaa kun vihdoin saa omaa aikaa muutaman tunnin päivässä (ellei sitten ole pienempää lasta kotona). Toisaalta katsotaan sitten paheksuen jos lapsi menee hoitoon aikasemmin kuin sillon kolmivuotiaana.


Täällä Suomessahan ongelma on lähinnä mammoilla, kun ei huvita mennä töihin. On niin kiva lusmuilla kotona sen tekosyyn varjolla, että lapsen täytyy olla kotona 7 vuotiaaksi...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Saksassa koulu alkaa sinä vuonna kun lapsi täyttää 6 v jos on syntynyt ennen kesäkuun loppua. Loppuvuodesta syntyneet alottavat vuotta myöhemmin. Ja Saksan tarha on nimenomaan vain leikkipaikka, siellä ei ole opetussuunnitelmaa kuten esim Suomessa. Mistä sä nyt ton vedit että Saksassan mennään kouluun 3-vuotiaina, täällä mennään tarhaan 3-vuotiaana.



Ja miten Saksan koulujärjestelmä on paska? Mä olen ollut oikeen tyytyväinen siihen mitä lapset ovat täällä oppineet.



Mielipiteitä saa olla puoleen ja toiseen mutta pliis, ottakaa nyt vähän selvää ennen kun tulette kertomaan tänne asioita suurina totuuksina ilman mitään perustetta.

erittäin hyviä on vähemmän kuin muualla ja samoin huonoja. Tuloksiin vaikuttaa myös se, että Suomessa on vähemmän erikieliä äidinkielenään puhuvia. Ja suomeahan on lapsen tosi helppo oppia lukemaan ja kirjoittamaan, kun kaikki kirjotetaan kuten sanotaan.

Siinä ei mitattu mitenkään lasten itsetuntoa, esiintymiskykyä. Kykyä ilmaista itseään, väitellä. Analysoida asioita ja luoda mielipiteitä ja tupda niitä julki. Sellaisissa muun maalaiset on kyllä parempia.

Olen siis itse ihan suomalsinen suomessa - puhun vaan kokemuksesta ulkomailla opiskelusta ja ulkomaalaisten kanssa työskentelystä.

ihan kun tarhanalotusikä määräisi lapsen identiteetin. Minun lapseni ovat kaikki menneet tarhaan sillon 3-vuotiaina ja eläneet saksalaisessa yhteiskunnassa mutta kyllä he ovat suomalaisia. Toki heillä on saksalainen puolensakin mutta suomea puhutaan ja on aina puhuttu kotona (myös sisarukset keskenään).



Että ottaa päähän tollanen suppea katsantokanta. Ulkosuomalaisena tosiaan oppii arvostamaan useita eri kulttuureita ja huomaa että eipä ole asiat niin mustavalkosia.

ei ainakaan ruveta Saksasta mallia ottamaan. Tiedättekö kuinka surkea koulujärjestelmä siellä on??? Ollaan onnellisia Suomen koulujärjestelmästä jossa pienten lasten ei tarvitse vielä opiskella, vaan leikkiä niin kuin pitääkin. Pisa kokeethan sen todistaa, ettei 4v koulunaloituksesta oo paskaakaan hyötyä.

Saksassa, Ranskassa ja Englannissa on paljon yksityisiä kouluja, joissa isolla rahalla saa hyvää(kin) opetusta. Ja sitten siellä on kunnallisia kouluja köyhien kakaroita varten ja niitä nyt lähinnä yritetään opettaa lukemaan ennenkuin joutuvat vankilaan. Ja sitten siellä on huonoja yksityisiä kouluja ja hyviä valtionkouluja. Ja ne ovat siis erilaisia ja niistä saadaan erilaisia tuloksia. Sitten ne ovat vielä arvosidonnaisiakin. Toiset laskevat eduksi sen, että katolinen nunna kasvattaa lapsia kristillisiin arvoihin ja toiset pelkäävät että luostarikouluissa on pedofiilien pesä. Joillekin koti uskonto ja isänmaa ovat tervehenkistä kansalaiskasvatusta ja toisille puolimilitaristista porvaripaatosta. On valittava mitä haluaa.



Meillä täällä Suomessa on vain ja ainoastaan kansainvälisestiajatellen hyvää keskitasoa olevia kunnallisia kouluja (no joo ja joku yksittäinen yksityinen koulu). Meidän kaikista kouluista pääsee jatkamaan keski-ja korkea-asteelle ja niiden arvomaailma on päällisin puolin yhtäläinen. Vanhemmat opettavat omat eronsa sitten itse. Siksi ne ehkä näin kansallisesti jäävät meillä pienemmiksi kuin poliittiset ja kulttuuriset erot eri väestöryhmien kesken esim Saksassa, Englannissa ja Ranskassa.



Hesarissa oli kirjoitus jokin aika sitten, kuinka toimittajaperheen vanhemmat olivat ällistyneitä saksalaisen(taisi olla Berliinissä) päiväkodin käsienpesemiskäytännöstä. Siellä EI pesty käsiä ollenkaan, mutta HAMPAITA kylläkin. Perheen vanhemmatkin olivat 3-kymppisenä sairastelleen kovasti ja miettivät mistä moiset pöpöt tulevat.



Onko näin muuallakin saksanmaalla?

että miten kehtaan viedä paikan muilta ja aiheuttaa traumoja lapselle, kun lapsi menee elokuussa osa-aikahoitoon, vaikka olen pienemmän kanssa kotona.

Pitkään Saksassa asuneena ja sittemmin Suomeen palanneena tunnistan tämän olennaisen eron. Saksassa lapsen " kuuluu" aloittaa tarha sen vuoden syksyllä, jolloin hän täyttää 3v. Edeltävänä vuonna lapsi voi jo käydä ns. esitarhaa, joka on parituntinen kerho pari kertaa viikossa. Omat lapseni ovat käyneet sitä ennen muuttoamme Suomeen. Lapset aloittavat Saksassa koulun 6-vuotiaina eli samassa iässä kuin Suomessa esikoulun.



Toinen ero Saksassa on, että tarha todellakin aloitetaan klo 8 ja koska se on yleensä osapäiväinen, päivä päättyy aina klo 12 tai viimeistään klo 13. Lapset kuuluu viedä sinne klo 8 eli ihan kuten kouluun eikä silloin, kun se itselle parhaiten sopii. Mysö haku on tarkasti silloin kun päivä päättyy. Tämä kaikki kuvastaa sitä, että kyseessä todellakin on lapsen etu ja kasvatuksellinen asia eikä mikään aikuisen vapaahetken tai työnteon mahdollistaminen (ainakaan ensisijaisesti).



Olennaista on sekin, että Saksassa parhaisiin tarhoihin haetaan paikkaa heti lapsen synnyttyä tai ehdottomasti viimeistään vuosi ennen aloittamista.

25 oppilaan ryhmiin yhden open kanssa. Mutta ihmettelen miksi suomalaislapselle luxus hoito siihen varrattuna rymässä 3 hoitajan kanssa on niin huono.

suuntaan tai toiseen...

ensin sitä, miksi Suomessa 1,5 voi mennä päiväkotiin ja sitten jäin uudele äippälomalle ja esikoinen kotiin - niin ihemtellään miksei 3vnä mennytpäiväkotiin ja nyt kun on menossa 3 ov viikossa ihemetellään miksei mene joka päivä. Ja Suomessa on taas ihan toiset ihmetyksen aiheet. Ja lapsista kasvaa ihan onnellisia kunnon kansalaisia joka paikassa - tai jos ei kasva - ei se kuitenkaan näistä jutuista johtunut :-)

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat