Vierailija

Sivut

Kommentit (59)

Vierailija:

Lainaus:

On otettava vastaan sitä mitä tarjotaan, jos ylipäätään töitä haluaa.

Tietysti vaihtoehtona olisi jäädä kotiin, mutta meidän tilanteessa monet eri asiat yhteen summaten (rahatilanne, tulevat työmahdollisuuteni, urakehitys, seuraavien lasten toivottu saantiaikataulu) todettiin, että minun on parempi mennä töihin.

Siksi 1,5 vuotias on tällä hetkellä 9 tuntia päivässä hoidossa, klo 7:30-16:30. Minulla menee puoli tuntia työmatkoihin, miehellä on vielä pidemmät päivät. Eikä me edes asuta pääkaupunkiseudulla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Jos teen normaalia vuoroani ja mies omaansa, lapsi menee päiväkotiin klo 11.30 ja haetaan pois 15.45. Eli reilu neljä tuntia. Joskus joudun tekemään aamu- ja iltavuoron, jolloin menen töihin 5.30 ja pääsen 17.00. Silloin lapsi on hoidossa isänsä työvuorojen mukaan 7.00-15.45. Sellaiset päivät on onneksi harvassa. Lapsi on nyt 4 vuotias. Kaksi vuotta teen vielä näillä vuoroilla töitä, mutta kun lapsi menee kouluun, siirryn normaaliin työpäivään, jolloin työpäivän pituus kasvaa, mutta pääsen aikaisemmin töistä.

Olen itse päiväkodissa töissä ja eipä tulisi mieleenkään pitää siellä omaa lasta 9 tuntisia päiviä.

Pääkaupunkiseudulla työmatkoihin menee aikaa, ei juurikaan muualla Suomessa. Tämäkin helpotuu jos hankki hoitopaikan oman työpaikan vierestä, porrastaa puolison kanssa töitä (toinen vie-toinen hakee), tekee töitä mahdollisuuksien mukaan kotonakin (ei tietenkään kaikilla mahdollista mutta joillakin kyllä).

Itselleni (JOS lapseni olisivat hoidossa, lapset 3,5 ja 8) aivan ehdoton päivän pituus olisi n. 7h, jonka lapsia suostuisin hoidossa pitämään. Olen nähnyt päiväkotielämän enstisenä lto:na, enkä siitä syystä lapsia siihen touhuun mukaan halua, ovat liian rakkaita minulle. Ja juu, hyvin hoidin muiden lapsia, ei siitä ole kiinni. Mutta systeemi on huono, ja lapset täysin unohdettu yhteiskunnan pohjasakaksi.

LAPSET ENSIN!

En siis ole nro 22, mutta sanoinpahan nyt kuitenkin.

Hoitopäivä joko 7.30 - 15.45 TAI 10.15 - 16.30 (about). Pieniä heittoja tietty voi olla hakuajoissa. Vientiajat on aika vakiot. Hoitopäivät ja niiden määrä viikossa riippuu ihan toisen puoliskon kolmivuorotyön aikataulusta.

Minun työpäiväni on 7,5h, yliopistolla ja ainakin minun poikani kiljuu riemusta jos tulen aiemmin ja hän pääsee taas omalle pihalle leikkimään vaikka päiväkodissa viihtyykin. Itselleenhän voi asioita selitellä monella tapaa..

38 esitti oman mielipiteensä - mielipidehän se sinunkin kommenttisi on.

Mitään oikeaa totuuttahan ei tässäkään asiassa taatusti ole. Vaikka oletkin yliopistoihminen (kuten halusit kertoa) ei sinun silti pitäisi sortua vähättelemään muiden mielipiteitä selittelyiksi.

Minulla on paremmat mahdollisuudet saada töitä sen jälkeen, kun olen seuraavien lasten kanssa ollut PIDEMPÄÄN kotona, kun otin tämän urakehityksen kannalta erittäin hyvän paikan vastaan.

Asumme pk-seudulla emmekä heti saaneet lapsille hoitopaikkaa kodin vierestä. Sen sijaan saimme paikan päiväkodista töiden läheltä (meillä on miehen kanssa työpaikat lähekkäin).

Siirsimme kuitenkin lapset kodin lähellä olevaan päiväkotiin heti seuraavana vuonna (eli viime syksynä), kun sieltä avautui paikka. Tämä sen vuoksi, että kuljemme työmatkat julkisilla, eikä lapselle ja lapsen kanssa ole mitenkään mukavaa matkustaa aamuin illoin ruuhkabussissa tai junassa. Pääsimme harvoin edes istumapaikoille, kesällä bussissa ja junassa on usein tukahduttavan kuuma, matka tuntui lapsista pitkältä ja tylsältä, nuorempi voi helposti pahoin bussissa jne.

Vaikka lasten hoitopäivät ovat nyt yli tunnin (melkein 1,5 t) pidemmät kuin aiemmin, on mielestäni kuitenkin kaikille paljon parempi, että ovat sen 1,5 t päiväkodin pihalla leikkimässä kuin täydessä bussissa/junassa seisomassa.

Meillä miehellä on kiinteät työvuorot, joten emme aina pysty limittämään työpäiviämme, yleensä onneksi sentään ainakin jonkin verran.

Lapseni ovat 6 v ja 4 v ja hoidossa 8-9 t päivässä. Teen itse lyhennettyä työaikaa, minkä vuoksi lapsilla ja minulla on yksi ylimääräinen vapaapäivä joka viikko.

Meillä myös lapset (3,5,8v) kotihoidossa (paitsi eppuluokkalainen koulupäivän ajan koulussa), mies ja minä hoidamme yhdessä ja teemme töitä vuoron perään.

Meilläkin toimii loistavasti!

Kun en ollut yliopistolla, lapseni aloitti päiväkodin, olin yksityisellä ja tein 6h päivää (8h:n työt oli tehtävänä), palkka ei paljoa pienennyt koska veroprosentti laski. Siirryin yliopistolle työaikojen ja perheen edun vuoksi ja palkka laski 600¿. Joten semmosia arvovalintoja itse meillä kullakin. t.39

Näin on ollut koko päiväkotiuran ajan.

Mies menee aamusta aikaisin töihin ja minä myöhemmin (ja vien lapset päiväkotiin) ja vastaavasti mies lähtee töistä kotia kolmen maissa, jotta ehtii hakemaan lapset noin neljän maissa.

Ei haluta lapselle pidempää päiväkotiaikaa.

Järjestely tietysti vaatii kaksi autoa, kun ei pystytä kulkemaan samassa kyydissä, mutta aika lasten kanssa on rahaa tärkeämpää.

Vierailija:

Lainaus:

Olen itse päiväkodissa töissä ja eipä tulisi mieleenkään pitää siellä omaa lasta 9 tuntisia päiviä

Mitäs sitten hoidat niitä lapsia siellä niin huonosti.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat