Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Perustele!

Sivut

Kommentit (39)

Ei kaikki aika mennyt vauvojen hoitamiseen, ehdin kyllä olla esikoisenkin kanssa. Ja kävimme perhekahvilassa ja esikoinen kävi kerhossa 2xviikossa. Nyt kaksosetkin ovat jo yli 1-vuotiaita ja kaikki kolme ovat kotihoidossa edelleen. Olen tyytyväinen ratkaisuun.

HOITAA OMAA LASTA!!! Viette paikat niitä OIKEASTI tarvitsevilta!

mitä hittoa te teette kotona jos ette jaksa lastanne hoitaa ja mitä hittoa teette lisää lapsia ylipäätäsnä sitten. on niitä suurempiakin perheitä jossa vallan mainiosti äiti jaksaa uhmikset ja vauvat sun muut hoitaa ja jopa kodinkin siinä sivussa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

ekaksi tuli ainakin mieleen, että olisi hirveä homma viedä ja hakea lapsi tarhasta, varsinkin talviaikaan kaikkien pukeminen ja hankalaakin se olisi, jos olisi päiväunia pienemmillä nukuttavana. Enkä oikein keksisi, mitä sellaista 3-vuotias tarhassa tekisi, mitä ei kotona olisi. 5-6-vuotiaan varmaan laittaisin.

En ehdi lukea koko ketjua, joten en tiedä joko te riitelette jostain muusta. Mutta vastauksena ap:n kyssäriin voin pikaisesti kertoa toimineeni juuri niin.

Eli meidän esikoispoika oli 3v4kk kun meille syntyi kaksoset, poika ja tyttö. Vauvat olivat aikas helppoja, joten ehkä olisin kestänyt kotona kaikkien kanssakin isyysloman jälkeen. Mutta tämä esikoinen oli niin vilkas ja energinen, että hänelle ei olisi ollut mitään järjellistä tekemistä kotona koska en todellakaan voinut heti lakuun lähteä puistoihin yms.

Poika meni siis läheiseen ryhmikseen siten, että mies vei aamulla töihin mennessään ja mä hain kaksosten kanssa kävellen pois sitten iltapäivällä. Kovin pitkää päivää ei siis tullut ja tämä toimi meillä. Korostan, että toimi MEILLÄ, en tarkoita että toimisi välttämättä muilla tai että muiden tulisi toimia näin.

Kaksoset syntyivät tammikuussa joten kevään poika oli hoidossa ja kesäksi otin kotiin meidän kanssa touhuamaan. Mummi ja mummu auttoivat aika paljon lähinnä olemalla meillä niin että sain välillä touhuta esikoisen kanssa kun kaksoset veteli päiväunia mummujen tönäämänä :o)

Nyt esikoinen ja esikoulussa ja nämä kaksi taaperoa kotona edelleen. Lisää lapsia ei meille näillä tiedoin tule, sen verran haipakkaa on tämä ollut!

Jos paikan saisin. Meidän kaupungissa ei vain paikkaa meinaa saada jos toinen vanhemmista on kotona. (se siitä subjektiivisesta ph-oikeudesta). Veisin ihan siitä syystä, että lapsi saisi ohjattua tekemistä ja leikkiseuraa, eikä hänen tarvitsisi 24/7 katsoa vierestä kun äiti hoitaa kaksosia eikä ehdi hänen kanssaan leikkimään. Niin surullista kuin se onkin :(

oli sitten yksi, kaksoset tai neloset.

hoitopaikat on työssäkäyvien lapsille ja töissä käydään siks ettei haluta olla sossun tai kelan tuella! kuten eräät...

töitä on näes tehtävä että saa leipää pöytään!

Vierailija:

Lainaus:

vaan pakenevat töihin ja laittavat lapsensa alle vuoden ikäisinä päiväkotiin... Tämä on hyväksyttävämpää kuin kolmivuotiaan puolipäivähoito???

Mielestäni lasten paikka on kotona, jos toinen vanhemmista on kotona. Kyllä oma vanhempi on aina oma vanhempi oli se sitten väsynyt tai ei. Johonkin kerhoon kyllä tuon ikäisen jo veisin.

Pitäisi varmaan itse kokeilla ja katsoa, onko 3-vuotiaan parempi olla koko ajan kotona vai osapäivähoidossa. Minusta ei voi ottaa mitään vahvaa kantaa asiaan, jos ei ole itse ollut vastaavassa tilanteessa ja nähnyt itse, millaista se itsellä juuri niiden lasten kanssa olisi.

Jos odotettavissa on vaikea raskaus ja mahdollisesti pienipainoiset vauvat, yrittäisin saada esikoisen kokopäivähoitoon jo paljon ennen laskettua aikaa. Lisäksi pitäisin varmuuden vuoksi kokopäiväpaikkaa varattuna 2-3 ensimmäistä kuukautta ja sen jälkeen siirtyisimme 2-3- kokopäivää viikossa hoitoon.

Olin itse sairaalassa pari kuukautta ennen esikoiseni syntymää ja siellä sosiaalityöntekijä soitteli ympäri helsinkiläisiä päiväkoteja ja etsi kriisipaikkaa 2-3-vuotiaille, joiden kotona ollut äiti oli joutunut osastolle vuodelepoon. Varsinkin kaksosraskaudessa tai riskialttiissa yksösraskaudessa varautuminen ei ole tyhmyyttä eikä laiskuutta.

Minulla on mies joka tekee pitkiä työpäiviä (tulee kotiin seitsemältä tai vasta kahdeksalta illalla) eikä meillä ole sellaisia tukijoukkoja joilta saisin päivittäistä tai viikoittaistakaan apua. Helsingissä ei ole toivoakaan saada mitään kunnallista kotiapua, vaikka saisi kaksoset. Jos tilanne olisi toinen, en tiedä mitä tekisin, on aina hankala oikeasti eläytyä toisen elämään.

Lisäksi lapsissa on valtavasti eroa, vilkas poika tarvitsee ihan erilailla motoorista leikkiä toisten kanssa kuin vaikka pitkään itsekseen piirtelevä rauhallinen tyttö.

Tuota pukemisongelmaa en muuten ymmärrä tässä yhteydessä. Ainakin meidän 3-vuotias on pakko viedä ulos 2 kertaa joka päivä, joten vaikka hän olisi kotona, joutuisin kuitenkin pukemaan kaksoset 2 kertaa päivässä.

Vierailija:

Lainaus:

aiotaan antaa esikoisen (3 v) jatkaa puolipäiväisenä tarhassa, kun vauva syntyy ja isyysloma loppuu. Ihan lapsen takia, koska ainakin hän itse oli koko ajan rinnalla muutaman ensimmäisen kuukauden. Onpa kiva vilkkaalle pojalle, kun äiti vaan imettää vauvaa...

Viemisistä: aiomme järjestää niin, että on tarhassa iltapäivän ja isänsä hakee pois töistä tullessaan. Vauvan kanssa ei siis tarvitse muuta kuin käydä viemässä ja aamut ovat rauhallisia. Isä voi aloittaa työt aikaisin, niin pääsee pois ennen neljää.

kummasti minun ystävä pärjää oikeen hyvin reilu 2v vilkkaan tytönkanssa ja 2kk ikäisen vauvankanssa jota imettää useasti!

kiva sun pojalle sitten kun tuntee ittesä äitin hylkäämäksi kun äiti laittaa pojan pois tieltä tarhaan että saa itse olla rauhassa! =/

jos ei jaksa hoitaa? nykyäidit on niin paapottuja ja menee sieltä mistä aita matalin ja valittaa aivan liikaa kaikesta.

t. toistaiseksi yhden lapsen äiti, 24v

Vierailija:

Lainaus:

Jos paikan saisin. Meidän kaupungissa ei vain paikkaa meinaa saada jos toinen vanhemmista on kotona. (se siitä subjektiivisesta ph-oikeudesta). Veisin ihan siitä syystä, että lapsi saisi ohjattua tekemistä ja leikkiseuraa, eikä hänen tarvitsisi 24/7 katsoa vierestä kun äiti hoitaa kaksosia eikä ehdi hänen kanssaan leikkimään. Niin surullista kuin se onkin :(

olevan kaukana.

Toimi omien voimavarojesi mukaan, loppuunpalaminen ei ainakaan ole lapsen etu, ja kaksosvauvojen kanssa kaikki apu mitä saat on varmasti tarpeen. Kyllä siitä selviää, mutta ensimmäinen vuosi voi olla aika sumuista aikaa jälkikäteen muistellen, joten yhtään ei pidä nolostella tai miettiä muiden mielipiteitä. Rehellisesti sanottuna kukaan täyspäinen ihminen ei varmasti kaksosten äitiä tuollaisesta tuomitse.

Puolipäiväisyyden sijasta kannattaa ehkä kuitenkin miettiä esim. kahta koko päivää, kuljetusten ja muitten kannalta, jos ette ihan hoitopaikan vieressä asu.

Onnea ja voimia teille!

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat