Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

" Meillä aloitettiin maissivelli 5 viikos iässä neuvolan suosituksesta. Nyt poika 2kk ja mukana myös perunaporkkavelli, se porkkanainen perunapuuro. Kaikki neuvolan suosituksesta, poika syö paljon ja usein.

Ei tullut masuvaivoja, kakka hiukan kiinteempää nykyisin ku saa velliä maidon lisäksi n 3dl vrk. Aloitin varovasti, 20ml korvikkeen seassa, lisäsin 10ml päivittäin. Nyt yleensö 120ml velliä ja 80ml maitoa sekaisian , eli pelkkää velliä en anna.

Varmaan itse tiedät mikä lpasellesi parhaaksi. Näin meillä ainakin aina neuvolassa sanotaan... "

Kommentit (19)

Jos lapsella ei ole yksinkertaisesti maidolla paino lähtenyt nouseen. Tai kitisee aina, mutta on tyytyväinen kun saa velliä. Jne. mitä te nystyröitänne kulutatte ja AIKAA epäilemällä muita! Mitä sit?

ja muistaakseni se oli jotain 1 litra per vuorokausi ja sen jälkeen pitäisi keksiä jotain muuta. Lapselle on haitallisempaa juoda hervottomia määriä maitoa kuin saada jotain kiinteämpää kuten esim maissivelliä, joka täyttää kuitenkin mahaa ihan erilailla kuin maitoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Normaalistihan ekat neuvolat ovat 1vk. ja 1kk. iässä.

No joo, mun kaverille kuulemma 2,5 vuotta sitten oltiin neuvolassa suositeltu kiinteiden aloitusta 2kk. iässä, koska maitoa meni niin paljon. Mutta noista kuulopuheista ei voi tietää. Ihan hyvin on voinut olla niin, että äiti on itse kysynyt, voinko jo antaa, ja neuvolantäti ympäripyöreästi vastannut, että itse päätät annatko, tms. Ja äiti on kuullut mitä on halunnut.

Äidinmaito on ihmislapselle suunniteltua, siksi sitä voi juoda vuorokaudessa vaikka kuinka paljon. Korvike puolestaan rasittaa munuaisia sisältämänsä lehmänmaitoproteiinin takia, joten siksi korvikevauvoille kiinteitä voi suositusten mukaan aloitella jo 4 kk iässä. Mutta että alle tuon iän, ei mahdu mun kaaliin.. :(

Velleistä vielä sen verran, että kukaan tuskin itse tekee vellejä vaan tarkoitatte velleillä näitä kaupassa myytäviä tetroja? Onko oikeasti vielä ihmisiä, jotka eivät tiedä, että valmisvellit ovat maustettua korviketta ja niissä on paljon vähemmän rasvaa ja siten energiaa kuin esim. äidinmaidossa. Joten ainakaan ämmän sijaan niitä ei todellakaan kannata antaa. Eivät ne vie nälkää yhtään sen paremmin kuin maito!

Jos lapsi joisi esim 1,5 litraa maitoa päivässä ja silti huutaisi nälkää. Ettekö antaisi muuta kuin sitä maitoa? Ja kantaisitte sitten sitä huutavaa lasta ja pitäisitte nälissään?

Vaikka lapsi olisi sen 5 viikoa, minä kyllä antaisin ja olen antanutkin tuon ikäiselle velliä, riisi- ja maissivelliä. No, minun lapseni ovat kyllä tosi isokokoisia vaikka syntyivät siinä reilut 3 kiloisina.

ja noin minäkin aloitin silloin. 5 viikkoisena maissia. Myöhemmin peruna-porkkanaa jne.

en tiedä nyky suosituksia, tai sitä miten ne ovat muuttuneet, mutta epäilen että suosituksia on niin paljon kuin suositusten antajiakin.

Meillä tosin myöhemmät lapset ovat saaneet ensimmäiseksi maissia ja riisiä ja hedelmää ja vasta paljon paljon myöhemmin perunaa, näin mahavaivojen takia.

Jotkut eivät kuitenkaan anna muuta kuin maitoa alle 6 kk ikäisille. Mutta on myös lapsia, joilla sitä maitoa menisi hervottomasti eli sen lähes 1,5-2 litraan vuorokaudessa niin silloin on kyllä parempi antaa jo muutakin. Kukin ruokkikoon lapsensa lapsen ehdoilla ;) ja siten ettei lapsen tarvitse nälkää kärsiä.

kiakia:

Lainaus:

Jotkut eivät kuitenkaan anna muuta kuin maitoa alle 6 kk ikäisille. Mutta on myös lapsia, joilla sitä maitoa menisi hervottomasti eli sen lähes 1,5-2 litraan vuorokaudessa niin silloin on kyllä parempi antaa jo muutakin. Kukin ruokkikoon lapsensa lapsen ehdoilla ;) ja siten ettei lapsen tarvitse nälkää kärsiä.

meillä varmaan sai sen 2 litraakin päivässä, kun painoa tuli monena kuukautena 1kg/kk. 6kk imetin täysin ja hyvin vauva kasvoi ja jaksoi. ei olisi tullut mieleenkään alkaa velliä antamaan, vaikka paljon maitoa joikin. en usko, että mikään " 1litra/pv" on mikään suositus. suositus on, että antaa/imettää vauvaa ekat 6 kk niin paljon kun mahdollista/tarpeen ja jos ei riitä maitoa tai vauva jää nälkäiseksi, niin sitten velliä tms.

Ensimmäinen neuvolakäynti on ensinnäkin KUUDEN VIIKON iässä!!! Eli tuskin on neuvolassa suositeltu...tai ehkäpä porvoolaisessa neuvolassa...

se ero, että tissimaitoa saa juoda miten paljon vaan, mutta korviketta ei ole hyvä juoda yli 1,5l /vrk. Se rasittaa munuaisia liikaa. Kaverin pojalle jouduttiin antaa kiinteitä aikaisin tästä syystä.

En tietenkään tiedä mikä on ap:n kirjoituksessa olleen tapauksen syyt vellin annolle. Henk koht yrittäisin viimeiseen asti vaikka lypsää omaa maitoa vauvalle, ettei täin pääsisi käymään. Oli tosi kurja mieli kaverin puolesta joka olisi halunnut täysimettää sen 6kk ja imetys ei onnistunut ja vauva puklasi ihan järkyttäviä määriä 1v. asti. Oli siis tälle kaverille tosi vaikea paikka.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat