Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

En muista enää että olikos se neuvolan terkkari, joka kirjoitti kelalle menevään todistukseen, että raskaus on kestänyt sen tietyn ajan ja että tuleeko siihen ja nimenomaan sen todistuksen perusteella kelan tietoon laskettu aika päivärahan laskemista varten? Olipas sekavasti kysytty, mutta tarkoitus on selvittää että millä perusteella kela sen lasketun ajan katsoo.. Äitiyskortissa on kolme eri laskettua aikaa: viimeisten kuukautisten perusteella, hedelmöityksen perusteella ja ultran perusteella. Mikä näistä on " voimakkain" , kuka sen päättää, ultraava lääkäri vai viime kädessä siis terkkari, ja mitä kaikkia tietoja mahd. lasketun ajan versioista kelalle menee ja mitä kautta? Itsellä on nimittäin päivästä kiinni että äitiyspäiväraha laskettaisiin 2005 vuoden mukaan jolloin se olisi 302 euroa/kk suurempi kuin jos laskettu aika olisi päivää aikaisemmin...tällä hetkellä raskaus on kyllä niin alussa että matkaa np-ultraan on vielä, muistelenko oikein että esim. sen ultran mukaan tarkentuisi la?

Kommentit (6)

Ultralla ne vissiin määrittää sen lasketunajan. Mulla oli kaksi veikkaus päivä mutta ultran mukaan merkattiin, tosin terveydenhoitaja kysyi kumpi merkataan kelan paperiin.

Suomessa pitäisi olla semmoinen suositus että alle 4 päivän erolla ei laskettua aikaa muuteta. Eli pitäisi mennä kuukautisten mukaan jos muutos ei ole yli 4 päivää. (tämä suositus on opetettu mulle koulussa, ja kättärilläkin ne siitä sanoivat).

Kun terveydenhoitaja on kirjoittamassa sulle sitä kelalappua niin kysäise voisiko hän kirjoittaa kumminkin sen päivän mukaan mikä on sulle edullisempi (ihminen se hänkin on).

Kättärillä ne sanoi mulle kun kysyi minkä mukaan kelalle laitetaan että neuvolantäti sen kelalappuun kirjoittaa ja " päättää" kumman päivän siihen rustaa ja terveydenhoitaja kysyikin multa kumman päivän haluan voimaan. Valitsin ultran mukaan (jälkimmäisen päiväyksen) ja poika syntyikin 40+2, eli oikein meni....

Toivottavasti on kiva terveydenhoitaja ja kuuntelee sinun pyynnön

Olen kaikissa kolmessa raskaudessa käynyt yksityisellä varhaisultrassa, ja joka kerta sekä yksityinen lääkäri että neuvolan terkkari ovat sanoneet, että la vahvistetaan sitten np-ultran yhteydessä. Jos vauvan mitat vastaavat kuukautisten mukaista päivämäärää, se jää voimaan. Mullakin oli tässä kolmannessa raskaudessa 3 eri la:ta, eli terkkari otti omalta koneeltaan 1.8. (en tiedä, mitä ohjelmaa hän käytti), menkkojen mukaan oli 2.8. ja sekä varhaisultran etää np-ultran mukaan oli 4.8. KOska heittoa oli vain 2 pvää menkkojen mukaiseen, ultraaja piti sen voimassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

on se ajankohta, jolloin jäät äitiyslomalle, ei suinkaan laskettuaikasi. Itse taktikoin aikoinani esikoisen kanssa siten, että jäin muutaman päivän varhennettuna äitiyslomalle, jotta sain suuremman äitiyspäivärahan. Virallisesti ä-lomani olisi alkanut vuoden 2003 puolella, mutta jäinkin sitten jo loppuvuodesta 2002, jolloin päivärahat laskettiin eri vuoden vahvistetun verotuksen mukaan.

P**le olis pitäny muistaa omat kuukautiset päivällä väärin. Opin aina kantapään kautta että rehellisyys ei kannata.. Mulla vielä kierto 31 vrk ja terkkarit käyttää aina sitä 28 vrk oletusta.. Nyt harmittaa. Tosiaan yhdestä päivästä kiinni se reilusti suurempi avustus.

eli koska terverydenhoitaja kirjoittaa todistuksen, niin etköhän voi pyytää, että lasketuksia ajaksi laitetaan se sinulle edullisempi. etkä varmasti ole ainoa, joka on venkslannut päiviä :)

a.

ultran mukaan katsottu todennäköisin laskettu aika, joka sitten on se virallinen. Tässä raskaudessa ultra rv 8 yksityisellä ja edellisessä LA katsottiin np-ultran mukaan raskausviikolla 14.

Mayella rv 25

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat