Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Punnitsemme mieheni ja nyt 5 kuukautisen tyttären kanssa tilapäistä muuttoa Espanjaan. Muuttaisimme tytön ollessa vuoden ikäinen ja viettäisimme siellä noin 9 kk.

Lopullista päätöstä emme ole vielä tehneet. Löytyykö täältä Espanjassa oleskelevia tai siellä olleita äitejä/isiä? Olisi mukava kuulla kokemuksianne. Asuinpaikkamme tulisi olemaan Madrid.

t. Terhi + perhe

jk. kiitos vain stacys:mum vinkistä, en tällaista keskusteluosiota huomannutkaan.

Kommentit (17)

Me asutaan nyt Suomessa mutta asuttiin kolme vuotta Madridissa, jossa esikoisemme syntyi. Jos etit vanhoja viesteja sielta ehka loytyy jotain lisainfoa myos...

Me asuttiin ihan Madridin keskustassa ja elaminen oli ihan mukavaa. Huonoja puolia jos ajattelee...metroja joutuu kayttamaan ja hisseja ei ole ku ihan uusimmissa asemissa. Mutta kylla ihmiset on yleensa sen verran ystavallisia etta auttavat rappusissa ja niita valilla riittaa. On hyva hankkia kapeat matkarattaat, siella ei Suomen paksupyoraisilla rattailla tee mitaan ja ovat ihan liian painavia ja tyolaita. Bussejakin kannatta kayttaa...kannaataa rohkeasti vaan kysya ja pyytaa apua. Ihmiset on tosi ystavallisia ja hyvantahtoisia yleensa ..pain vastoin kuin Suomessa...

Ruoka on ihan hyvaa, vaatii ehka totuttelua. Sama juttu ruoka-aikojen kaa. Iltaruoka tosi myohaan ja ravintolasta ei sita yleensa saakaan vasta ku 9 jalkeen. Ihanaa oli ku lapsia voi vieda ravintoloihin ja baareihin mukaan syomaan eika kukaan mulkkaa etta mitas toi taalla nain myohaan ja viela baarissa...lapsista tykataan ihan mielettomasti, vaikka se huomio on valilla blondista kyseenollessa aikamoista...

Lähtö on vasta vuodenvaihteessa, joten ei kaikkea osaa kysellä vielä. Ilmasto jännittää aika paljon, täällä Suomessa kun on nyt ollut helteitä viikon verran niin sekä äiti että tytär on ollut hermona.

Asumisvaihtoehtojen pohtiminen tuntuu vaikealta. tarjottu vaihtoehto on erittäin kallis, mutta vaikealta tuntuu tutkia vapailta markkinoilta. tiedätkö jotain luotettavia välittäjiä, joilla olisi englanninkieliset nettisivut.

Onko Espanjassa omaa MLL:ää tms. järjestöä jolta kysellä muskareita, uinteja tai ihan perhekerhoja. Miehen opiskelujen vuoksi lähdetään, itse olen siis " vain" kotona lapsen kanssa. Lienee aviokriisin paikka kun ei ole seuraa eikä aktiviteetteja. Sattui vielä olemaan Madrid, meret kaukana.

t.t

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Apua,kirjotin pitkät stoorit mutta kun olen tällä palstalla niin vähän ollut aloitin vahigossa uuden viestin vaikka piti tähän laittaa jonon jatkoksi,höh. Heissuli kaikille kirjoitin otsikoksi.. Elikkä saman toistoa tässä nyt kirjoitan.. Mulla on siis 5lasta ja pidemmän aikaa olen haaveillut muutosta joksikin aikaa espanjaan, gran canaria kiinnostaa pääasiassa mutta kyllä tuo aurinkorannikkokin. Ollaan siekkä joskus oltu lomailemassa ja tykkäsin kyllä kovasti paikasta. Minua siis kiinnostaisi kouluasiat kanarialla/costa del solilla. Lapseni ovat 6-luokkalainen,4-luokkalainen,2-luokkalainen sekä 5v.ja 2.5v. Tällaisen revohkan kanssa ulkomaille lähteminen vaatii kyllä sellaisia järjestelyjä että kyllähän sitä miettii että kuinkahan se onnistuisi... Onko jollakin kokemuksia, olisi mukava kuulla kuinka koulut sielläpäin sujuu yms... Olen haaveillut muutosta vuosia ja eihän sitä koskaan tiedä. Mieheni miettii että viittiikö lähteä koska lasten harrastukset katkeaa(vanhimmat lapseni,pojat pelaavat kummatkin jääkiekkoa).Varmasti vuodenkin tauko voisi olla jo niin pitkä että jäisi kovasti jälkeen kun tämän ikäiset lapset vielä kehittyvät vuodessa älyttömästi. On nämä isoja asioita mietittäväksi mutta toivoin että joskus saisimme ne toteutettua. Kaikkea hyvää kaikille espanjassa asuville ja muillekkin!!

Kuumuus on aika tukalaa...toukokuusta suurin piirtein lokakuunalku/puolivaliin. Ilmastointilaitteet on must, vaikka kannattaa varoa vilustumisia niitten takia...

Meilla oli yksityinen vakuutus. Asunto hankittiin englantilaisfirman kautta http://www.lynchco.org/

suosittelen...

Vasta löysin tämän palstan ja ajattelin kirjoittaa, kun olen tälläinen orpopiru kataloniasta. Juurikaan ei suomalaisia täällä meidän kulmilla näe/kuule, eläinlääkärin mukaan jossain ainakin ennen asui suomalais-pariskunta.

Olen vm-70, avopuoliso -71, espanjalainen ja poika-04.

Olen asunnut Espanjassa vuodesta-98 ensin Mallorcalla ja nyt viimeiset kaksi vuotta Tarragonan lähellä, pienessä kyläpahasessa jota rakastan yli kaiken. Ihmiset täällä todella ystävällisiä (ei kuten Mallorcalla) kaikki tervehtivät vastaan tullessa vaikka et heitä tuntisikaan ja vihannekset ja hedelmät (kausiluontoisesti) voit ostaa suoraan koti ovilta.

Ensi viikolla lähden Mallorcalle sukuloimaan ja tutustumaan yhteen suomalais tyttöön joka on juuri sinne muuttanut ja saa vihdoinkin puhua naamatusten suomea muillekkin kuin omalle pojalle.

Mutta nyt ruoanlaittoon.

Jaksaisiko joku vielä kertoa, miten siellä toimii päiväkoti/koulusysteemit? Eli miten voisi esim varata paikan koulusta etukäteen Suomesta käsin ennen kuin on siellä osotetta? Entä kuinka paljon päiväkodit koulut maksaa 2-6 v lapsille?

Ollaan perheen kanssa muuttamassa piakkoin sinnepäin. Minulla olisi paljon käytännön asioista kysyttävää, esim. vaippahinnat, edullisimmat kaupat jne. Tässä meilini jos jaksat vastat minulle suoraan: metsakarhut@hotmail.com

Kiitos etukäteen (jos näet tämän ilmoituksen:-))!

Espanjan kansalaisuuden hakuprosessi tytollemme on kaynnissa eli paperit ovat vetamassa mutta kuulemma saa odottaa ihan rauhassa useita kuukausia. Haimme taalla tyton kanssa sosiaaliturvaa kun KELA:n " jasenyydesta" joutui vakituisen muuton takia eroamaan. Espanjassa myonnetaan paikallisten mukaan liiankin helposti sosiaaliturvan piiriin kuuluminen lahes kaikille ketka sita hakee.

Eli kun meilla on nyt Espanjan " KELA" -kortti niin sen avulla asioiminen terveyskeskuksessa onnistuu ja saadaan rokotukset. Mutta luulisin, etta eurooppalaisella sairaanhoitokortillakin rokotuksia voisi saada (suomessahan ei onnistu edes neuvolaan pain katsominen) kun kerran maassa asuu pidemman aikaa.

Julkinen sektori terveyspalveluissa toimii mielestani moitteetomasti. Eurooppalaisella sairaanhoitokortillahan saa maan terveyspalvelut samaan hintaan kuin paikalliset ja taalla kaikki julkiset sektorin palvelut ovat kayttajalle ilmaisia. Toki jokainen espanjaan verojansa maksava niista maksaa. (en haluaisi ketaan arvostella kansalaisuuden tai elamanvaiheen perusteella mutta on ihmisryhmia jotka torkeasti kayttavat tata etua hyvakseen...taalla etelassa varsinkin)

Mieheni on terveysalan ammattilainen ja oli todella narkastynyt siita, miten Suomessa voidaan peria maksu siita kun menee sairaalaan synnyttamaan! Minulla on vakuutus, mutta esim. onnettomuuden sattuessa menisin taalla julkisen sairaalan hoitoon.

Minulle on tullut tunne, etta taalla ihmiset eivat maksa kaytetyista vauvan tavaroista. Esim. mina Suomessa ostin parhaalta ystavaltani 50sentin kappalehintaan vastasyntyneen vaatteita ja mieheni pahoitti siita mielensa. Han ymmartaa, etta perheen ja ystavien kesken voidaan kaytettyja vauvan tarvikkeita antaa, mutta rahaa niista ei milloinkaan oteta. Mutta jokaisella mielipiteensa...

Kysymykseesi vastauksena etta eipa ole yhtakaan kirpputoria tai kaytettyjen vauvatarvikkeiden liiketta tullut viela vastaan (en ole kovin paljoa matkustellut taalla, ehka joissain kaupungeissa voisi olla). Minun mielestani taalla nautitaan kuluttamisesta, shoppailu kuuluu elamantyyliin...toki tarjontaakin kaikessa on aivan valtavasti.

Minua harmittaa se, etta ostimme Suomesta yhdistelmarattaat, jotka ovat levearenkaisina aivan huiput maastossa kuin maastossa MUTTA samalla hintaa ja viela edullisemminkin taalta saa rattaat joihin sisaltyy itse ratasosa, kuomullinen kova koppa (katevasti pienempi kuin Suomessa myytavissa) seka auton turvaistuin joka tietenkin kiinnittyy ratasosaan ja sita kayttaavat taalla pikkuvauvojen kanssa kaduilla ja ostoskeskuksissa kavellessa. Eli tuollaisen saa siis n. 300 eurolla. ;)

Hintataso on siis joissain asioissa huomattavasti matalampi.

Vauvauinteja yms. jarjestaa mielestani lahinna yksityiset kuntosalit/uima-altaat seka jonkinverran myos kunnat. Mieheni mukaan saatta olla myos joitain jarjestoja jotka jarjestaa touhua vauvojen kanssa. En ole niihin viela sen tarkemmin perehtynyt. Ainoastaa tuo uinti homma, pitaa luultavasti liittya suht hinnakkaan kuntoklubin jaseneksi etta paasee heidan palvelujaan ja uima-allasta kayttamaan, en tieda pitaako vauvauinnista maksaa viela erikseen.

Tulipa taas tekstia, toivottavasti loytyy muitakin kokemuksia ja myos sielta pohjoisemmasta Espanjasta.

Täällä jo lähes 10 vuotta asustellut ja viihtynyt oon vaikka aina välillä iskee tosi paha koti-ikävä.

Suomesta ikävöin kesää, mökkiä ja saunaa, sekä asioitten hoitamisen helppoutta. TäällÄ kun yleensä missä asiassa tahansa joutuu jonottamaan tuntikaupalla ja pelkästään että saa lääkärille ajan on odotettava vuoroaan tunnista kahteen. Viime viikolla kävin residenssiasioissa poliisilaitoksella ja odotin ensin kaksi tuntia ettÄ sain vuoronumeron ja sitten vielä toiset samanlaiset että oma vuoro tuli. Uskomatonta mutta totta. En sitten tiedä miten on Madridissa mutta täällä etelässä on niin ihmisiä ja vain vähän henkilöstöä virastoissa...........

Kesällä on tuskasen kuuma, mutta pakko jaksaa tehdä töitÄ. Sosiaalinen elämä voisi olla vilkkaampaa, ystäväpiiri pääasiassa suomalaista kun espanjalaisiin on todella vaikea tutustua vaikka kielen osaankin jo lähes täydellisesti! Virastoissa ulkomaalaisena saattaa saada huonoa palvelua vaikka kielen osaakin.

Palkkataso todella huono, ja tukia saa heikosti. Penniä joutuu kuun lopussa venyttämään, koska hintataso on viime vuosina noussut uskomattoman paljon.

Hyviä puolia: Rento elämäntapa, käydään paljon kahviloissa ja baareissa, ulkona voi olla ympärivuotisesti, ja kesällä luksusta on ranta ja uima-allas. Täällä ihmiset eivät turhasta valita ja kaduilla vallitsee iloinen ja elävä tunnelma. Perhe on tärkeä ja sukuloissa kyläillään ahkerasti. Lapset puetaan aina siisteihin vaatteisiin ja niitä viedään rannalle, puistoihin etc.

Huh kuinka paljon tuli mieleen huonoja puolia ja vain vähän hyviä! Ilmasto ja ilmapiiri ovat pitäneet meidät täällä näin kauan ja en varmasti kadu päivääkään että päätin jäädä espanjaan asumaan, mutten myöskään vanno etten koskaan palaisi Suomeen.

Onnea tulevalle taipaleelle ja varmasti kokemisen arvoinen vuosi, takaisinhan pääsee jos tulee sellainen olo. Ja pitkää pinnaa vain virastoihin niin kyllä joustavalla aseeteella niistäkin selvitään!!!

Hei!

Kokeilenpa minäkin tänne kirjoittamista, toivottavasti onnistuu...

Mekin ollaan aikeissa muuttaa puoleksi vuodeksi Espanjaan, tosin pohjoisempaan suuntaan Oviedoon. Tarkoituksena on tulla helmikuussa -07 puolison opiskelujen perässä kolmen kuukauden ikäisen vauvan kanssa ja viipyä kesäkuun loppuun. Kiva on kuulla muiden kokemuksia Espanjasta. Varmaan jonkun verran systeemit vaihtelee riippuen siitä, missä asuu?

Marzifun:

Onko teidän lapsenne Espanjan kansalainen? Tiedätkö, saavatko myös suomalaiset maassa-asujat rokotukset julkiselta puolelta?

Miten muuten lääkäriasiointi vauvan kanssa: toimiiko julkinen sektori hyvin vai kannattaako ottaa vakuutukset ja käyttää yksityistä?

Kerroitkin kestovaippojen puutteesta; miten muuten, löytyykö käytettyjen vauvantarvikkeiden kauppoja tms.? Ei tekisi mieli raahata kaikkea Suomesta eikä toisaalta ostaa uutenakaan, kun ollaan kuitenkin niin vähän aikaa.

marizfun, Onko teillä siis mies espanjalainen, vai syntyikö lapsenne espanjassa, kun haette kansalaisuutta?

tiedätkö saako seguridad social- toimistosta eurooppalaisen " kela" kortin? tarvisin kun menemme käymään elokuun ajaksi suomessa.

me asutaan costa del solilla, poika syntyi 10/05.

on suomen ja espanjan kansalainen. isä siis espanjalainen, synnytin täällä.

lapsen kanssa pärjää kyllä ihan yhtälailla kuin suomessa.

Vakuutus asiat kannattaa ulkomaalaisella olla kunnossa tai tosiaan vähintään se eurooppalainen kela kortti mukaan niin useimmiten saa hoitoa automaattisesti, joissain paikoissa meidän alueella olen kuulut että on saanut taistella hoidon saamiseksi. vaikka alueella paljon suomalaisia asuukin.

rattaat/vaunut todellakin kannattaa olla melko kapeat, eli suomen mallit on todellakin liian leveitä useammille kävelyteille. jopa nämä meidän mallit täällä tuntuu välillä olevan liian isoja.

meillä ainakin tällä hetkellä busseihin ei oteta rattaat auki olevia, vaan ne pitää pistää kasaan. kerranpa tässä teki kolme bussi kuskia niin että eivät ottaneet edes kyytiin.

oli siestan pahin hetki ja kotiin 6km matkaa. viimeisin bussi tuli mihin yritin. kysyin espanjaksi että saako tulla, kuski eka kysyi et mihin meet ja heti perään sanoi että ei. vauvat vain sylissä. bussissa oli tilaa ja oli vaunuille tarkoitettu paikka. saman tien kuski vetäs ovet kiinni. me sit käveltiin kotiin,kun ei muutenkaan päästy.

et näin välillä, ei kannata sokeasti luottaa että palvelu on samaa kuin suomessa.

ihmiset kyllä tykkäävät hirveästi lapsista ja niitä tosiaan tullaan pällistelemään välillä liiankin läheltä.

meilläkään mies ei osannut sano mistä saisi käytettyjä lasten tarvikkeita. ainut on kirppis joka meillä on sunnuntaisin,mutta siellä on sitten kaikkea muutakin!

kestovaippa asiasta voin sen verran sanoa että kaveri osti heidän kuukauden ikäiselleen vaipat täältä,en vain muista mistä.

sideharsoja ei oikein saa samanlaisia kuin suomesta,paitsi olisko ollit carrefourissa?

ja jos käyttää pamperssia niin dodot merkki on ihan sama vaippa.

kannattaa itsetehdä hedelmä soseet, tai mä ainakin teen hedelmien taso on musta todella hyvä purkki hedelmä soseisiin verrattuna.

ns. suolaiset ostan purkista mutta sekoitan sekaan perunaa makua tasaamaan.

tässä nyt jotakin sekavaa mun suunnaltani

me ollaan kovasti rakastuttu juuri Barcelonan seutuun ,asuttiin viime syksynä puolivuotta Barcelonan alapuolella Sitgesissä ja vilanova i la geltrussa. nyt ollaan suomessa mutta yritetään jatkuvasti järjestää asioita niin että päästään muuttaan takasi sinne.

Yhtään suomalaista en tavannu siellä oloaikanamme mutta kylläkin paljon hollantilaisia ja englantilaisia. Jäi vaan sellanen kaipuu että olis ollu kiva kun olis jotain suomalaiskontakteja siellä.

Me ollaan siis molemmat suomalaisia miehen kaa ja meillä on neljä lasta. Jos haluat kirjotella privaatisti niin kerro , voin sitte antaa s.postin.

kestovaippoja saa tilattua ainakin http://www.crianzanatural.com/ ja sielta klikkaa oikealla Pañales de tela

meinasin jo Suomesta tilata kun tosiaan ei tunnu hirveessa suosiossa taalla olevan, googletin jopa ja aika niukka valikoima on..

mutta tosiaan ovat tuolla kuitenkin hiukka halvempia kuin suom. nettikaupoissa ja saastaa viela lahetyskulut ulkomaille tietty..

niin ja hei kaikille teille, olen uusi tulokas ja loysin palstan juuri..

rv 29+5 meneillaan (esikoinen) ja asun hollantilaisen mieheni kanssa Barcelonassa, viime syksysta oltu taalla.

olen ihan tyytyvainen menoon tosin palkathan on huonoja verraten edellisiin tyopaikkoihini ja vuokrat silti korkeita mutta onneksi muut elinkustannukset ja verotus sitten kompensoi, ainakin meille hollannista tulleille taalla on halpaa..

olen julkisen terveydenhuollon piirissa ja myoskin tyytyvainen, tosin (viela) nihkealla espanjallani laakarinkaynnit on valilla aika selkkausta vaikkakin ymmarran nykyaan jo suurimman osan mutta tuo puheen tuottaminen takkuilee valilla..

tukeudun kylla naihin suomalaisiin keskustelupalstoihin ja tilaan Vauvaa ja Kaksplussaa Suomesta ja ostan kirjoja netista suomeksi, englannksi ja hollanniksi etta ainakin tiedan missa mennaan raskauden ja vauvanhoidon suhteen..

olen myos huomannut etta kaytettyja tavaroita ei ole myynnissa. mekin saimme hienon ja iskemattoman nakoisen minicunan (hakkisanky) ilmaiseksi (!!) kun jai tutun tutun tutuilta..samaa mallia katselin Prenatalissa ja maksoi vajaa 200 euroa

mukavaa kuulla teidan muiden mielipiteita ja tervetuloa vaan Espanjaan, kylla taalla hyvin parjaa lapsen kanssa. uudet asiat ja tavat vaativat tietty aina totuttelua mutta vastineeksi saa myoskin paljon!

Eli tervetuloa vaan tannepain. Me olemme espanjalais-suomalainen perhe Aurinkorannikolta, tyttomme on nyt 6kk. Han kavi syntymassa Suomessa(opiskelutilanteeni takia) ja muutimme hanen ollessa 2kk.

Tassa muutamia mielipiteitani asumisesta Espanjassa.

Meilla on taalla kaikkea mita tarvitsemme ja paljon ylimaaraistakin.

Ilmasto on erilainen ja se kannattaa huomioida, mutta syyta paniikkiin ei ole. Nyt kuumana aikana kaytamme hyodyksi sisatiloissa ilmastointilaitetta (joka toimi lammittimena kylmaan vuodenaikaan). Ulkona liikkuminen nailla helteilla kannattaa suunnitella alkuillan tunteihin tai raikkaaseen aamuun.

Ruoan suhteen ei ole ollut ikina mitaan ongelmia, taaltapainhan sinne Suomeen tuodaan paljonkin kaikenlaista syotavaa ;) esim. nyt saamme kotimaisia tomaatteja ympari vuoden, eika maksa paljon ;)

Rokotukset ovat samat kuin Suomen rokotusohjelmassa, mutta lisana B-hepatiitti ja Aivokalvontulehdus(C) rokotteet. Vastasyntyneille ei taalla anneta Calmette eli tuberkuloosirokotusta...

Kestovaipat raahasin Suomesta, taalla naisvaki katselee ja kuuntelee kauhuissaan miten joku kehtaa harsojen kanssa touhuta vaikka kertakayttoisiakin on. Jokainen tyylillaan.

Elamantyyli on mielestani rennompaa, joskin joskus liian rentoa Suomeen verrattuna. Jotkin palvelut erilaisissa virastoissa ottavat oman aikansa mutta muuten taalla mielestani ihmiset ovat palvelualttiimpia kuin Suomessa.

Mikali lapsesi on vaalea (niinkuin meilla) saa han varmasti extra-huomiota kadulla liikkuessanne...moni on silittelemassa ja ihastelemassa. Tama tallainen tuntemattomien tuleminen sormeilemaan ei miellyta minua koska jokainen kannamme kasissamme omanlaista elamaa ja pikkulapsi yleensa mielellaan laittaa katensa suuhun.....

Jos on pokkaa niin tokkaisee " tunkeilijaa" (joka on yleensa nainen) tissiin. Jos siita sapsahtaa niin kysyy etta onko teista kiva kun tuntematon tulee liaan lahelle ja sormeilemaan ;)

Taalla tyttolapsille laitetaan korvakorut heti synnyttya. Meidan tytolle ne tulee sitten/kun han itse niita pyytaa. Mutta et voi pukea korvakorutonta tyttoa niin vaaleanpunaisiin yms rusetteihin etteiko joku teille sanoisi etta " onpa ihana poika" . No tama on henkilokohtainen kokemuksemme...

Tassa vain muutama pienenpieni yksityiskohta. Kokonaisuudessa olen erittain tyytyvainen elamaan taallapain. Hyvaa ruisleipaakin loytyy ainakin meidan lahileipomosta...mutta jos itse on kovin leivontaintoinen niin muutamia tuotteita joutuu suomesta tilaamaan. Onneksi vain muutamia ;)

Kysele halutessasi lisaa ja tarkemmin niin yritan vastailla, nyt taytyy rientaa syomaan.

Heidi-poika05:lle

Mies on espanjalainen, tytto syntyi viimejouluna Suomessa ja espanjan kansalaisuusasiat on vetamassa...kestaa kuulemma kauan. Siniset " kela-kortit" meilla on, nyt en vaan muista mista mies ne hommasi (tata kirjoittaessani ei ole kotona, mutta kysyn mista sai).

Onpa kiva kun loytyy taalta muitakin suomalaisperheita. Olen kylla tietoinen etta taalla asuu paljon suomalaisia, mutta en ole heihin/meihin paljon tormaillyt.

Vaippahinnat on edullisempia ja suunnilleen samaa tasoa kaikissa ruokamarketeissa. Itse olemme ostaneet Mercadonasta, Carrefourilta ja kerran Toys ' r us-l elutaivaasta ;) pakkauskoot on isompia kun aina on laitettu bonusvaippoja, parikymmenta kaupan paalle *hih*

Ollaan nyt aloitettu vauvauinti. Solincassa, Plaza mayorilla yksi kuukausi (4 kertaa) maksaa 20euroa, mutta tuo hinta oli muistaakseni klulbin jasenten lapsille. Maksaessamme mieheni oli maksanut oman kk maksunsa. Mina itse en ole jasen. 6kk tayttaneet vauvat voi aloittaa uinnin. jos kella on 6-12kk (ryhman ikahaarukka) ikaisia vauveleita niin lahtekaa mein kanssa vauvauimaan lauantaisin :) ..ja vaikka muulloinkin rannalle.

Espanjalaiset ei tykkaa hankkia kaytettyja tarvikkeita...oli puhe sitten autoista tai vauvan tavaroista ;) taalla kulutetaan ja kulutetaan...ja soppaillaan paljon.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat