Vierailija

Siis miten työvoimatoimistossa suhtaudutaan jatko-opiskelijaan, joka menee perustutkinnon suorittamisen (maisteri) jälkeen ensimmäistä kertaa hakemaan sitä perustyöttömyysturvaa? Jos opiskelu on laitokselta saadun todistuksen perusteella sivutoimista (2-4 h/vko) ja jatko-opiskelija toteaa selvityspyynnössä, että on valmis ottamaan välittömästi kokopäivätyön vastaan? Onko kukaan ollut samassa tilanteessa?

Kommentit (17)

Helvetti. Mitä tutkijat ja projektityöntekijät sitten on, maan matosia vai? Joilla ei ole edes normaalin ihmisen sosiaalisia oikeuksia?

Toivottavasti täällä olisi joku työvoima" koneiston" virkailija paikalla...

Itse olen vuosikausia kuulunut alan liittoon ja maksanut maksuja lähinnä sen takia, että jos sattuisi jäämään työttömäksi, niin saisin ainakin ansiosidonnaista päivärahaa. Näin ei kuitenkaan ole, sillä jatko-opiskelija katsotaan tosiaankin opiskelijaksi. Olen siis saanut ihan ok palkkaa ja ollut erilaisissa projekteissa jo kauan. Väitöskirjaa olen tehnyt hissukseen siinä sivussa. Eli todellakin olen mieltänyt itseni normaaliksi työntekijäksi, enkä opiskelijaksi.

Epäreilua!!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Sain sellaisen käsityksen, että edes sosiaalitoimistosta eivät antaisi, että jatko-opiskelijan katsotaan " rahoittavan opintonsa jollain muulla tavalla" esim. lainalla tms.

Täytyy kyllä sanoa, että jatko-opiskelijoiden työttömyysturva on vedetty vähän liian kireälle.

Ja tuo on suoraan sanottuna p*rseestä. Ei jatko-opiskelu, ainakaan vielä siinä vaiheessa, kun ei ole saanut tutkijakoulupaikkaa tai apurahaa, siinä vaiheessa opiskelu ei ole perustutkinto-opiskelijan päätoimisuutta vastaavaa.

Ei voi mitään, täytyy jotenkin yrittää. Se vaan minua lähes huvittaa, että ihminen sivistää itsensä kirjapuolella ja valmistuttua käy läpi vielä nuo " viimeiset kiusaukset" eli sen kauhean köyhyyden, jollaista ei oikeastaan muut kansalaiset joudu läpikäymään. Usealle muulle ihmisryhmälle löytyy aina jokin tuki ja sille peruste, mutta lisensiaattityötään tai väitöskirjaansa aloittelevalle ei valtiolla ole mitään tukitoimia. Hän on sosiaalitukien puolesta katsottuna yhteiskunnan silmissä ei ihminen ollenkaan :-(

Hän on tutkijakoulutusvirassa.

Nyt rupesi kyllä ihmetyttämään. Vielä ymmärrän, ettei tämä epäoikeudenmukainen vehnäpullamössövaltio takaa minkäänlaista työttömyysturvaa, mutta jos tutkijat ja muut määräaikaisissa viroissa työskentelevät eivät saa mitään työttömyysturvaa, silloin minusta on aihetta tehdä asiasta ajankohtaisen kakkosen tms. ohjelman pääaihe.

Ei kai se sen ihmeellisempi vaatimus ole, jos tutkijantyötä tekevä ihminen, siinä missä paperityömies, liiton maksut maksaessaan, toivoo takaavansa toimeentulonsa työttömyyden sattuessa. Onkohan kysymys jo ihan asenneongelmasta - tai - tulee mieleen kyllä jo politiikkakin. Kun aktiivisesti yrittäväisiä, paljon lukeneita ihmisiä ja tieteentekijöitä kohdella edes minimisti niin kuin muita työtätekeviä ihmisiä. Kyllä jossain on nyt tosi pahasti vialla.

Sittemmin olen pärjännyt omillani. Ja toki mies jo maksaa elatusmaksutkin, mutta ei se siinä tilanteessa auttanut. Toivotaan, että ajan myötä on vähän joustoa löytynyt tuohonkin ja sinulla on parempi onni. Kannattaahan se yrittää, työvoimatoimiston ja kelan päätökset on kuitenkin valitettavan paljon kiinni käsittelijästä.

Tässä on se porsaanreikä, mitä tuo aukottomana itseään pitävä koneisto ei huomioi. Jatko-opiskelijuus on yliopistoissa työllistymisen EHTO. Ärsyttää tämä eriarvoisuus...

Mutta sikamaisesti apuraha-tutkijoita ja väitöskirjan tekijöitä kyllä kohdellaan. No, toisaalta ei sosiaali/työttömyystoimi ole ainoa. tutkimuksesta ei makseta mutta parasiittiyritykset kärkkyy tuloksia, vetää ne välistä ja käyttää omaski hyödykseen JA yrityksen ääliömerkonomit selittää, että tutkimusta ei tarvii mihinkään.

Mutta yliopiston määräaikaiset ovat kyllä pohjasakkaa tässä yhteiskunnassa....tai siis tarkoitan, että meitä kohdellaan kuin pohjasakkaa.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat