Vierailija

Jos vastaus vähän kestää, se ei johdu siitä että googlaisin sivuja ja etsisin epätoivoisesti vastausta. Olen kyllä lääkäri ja vastaan rehellisesti jos en tiedä. En työskentele enää yleislääkärinä mutta vastailen kysymyksiinne jos vain osaan :-)

Sivut

Kommentit (34)

Ja sille joka ihmettelit etten vastaa kaikkiin kysymyksiin.

Siihen menisi kuule melko pitkä aika enkä ajatellut olla koneella kuin hetken. Mielestäni tämän ilmaisin ihan selkeästi - kiitos sille joka asiasta jo huomautti.

Hyvää KESÄÄ kaikille

t ap

Minulla todettiin Meniere muutama vuosi sitten. Tasapainohäiriöitä on ja korvien soimista.

Mitäpä tuosta kuuroutumisesta: maailmassa onkin aivan liikaa meteliä.

2

Sisältö jatkuu mainoksen alla

tuttua on!

Liittyy kohdun kasvuun ja jos kohtusi on hirveän eteen päin kallistunut (yleensä on näin mutta voi olla vielä jyrkemmin kuin normaalisti) niin rakon voi olla vähän vaikea tyhjentyä - vaikka viikkoja olisikin vasta noin vähän.

Älä huoli. Todennäköisesti oire vain pahenee...

ps jos oireeseen liittyy jotain muuta, pahanhajuista valkovuotoa, kirvelyä tms mainitse neuvolassa tai käy lääkärissä ettei ole sitten mitään tulehdusta mukana.

ap

ja siellä on tosiaan tasapainoelimet mutta on siellä meidän kuulokeskuskin (+aivot tietty). Eli alkuun tulee niitä kohtauksittaisia huimauksia ja kuulonalenemisia, ja kuulo palautuu alkuun sitten mutta alkaa hiljalleen huonota.

Mutta ei ole minun erikoisalaa joten tämä vastaus on tällainen ympäripyöreä.

ap

keskimmäinen varvas. Luulin ensin että ihan perinteistä ihottumaa, mutta nosti kynnen irti ja vuosi nestemäistä jotain yökköä kynnen alta. Nyt tulehdus levinnyt koko varpaaseen niin että puoli varvasta tulehtuneena. Siitä menee iho tosi helposti rikki ja vuotaa, muuten ihan siisti, siinä on tuntoa eikä kovin turvota. Olen käyttänyt siihen eloconia (koska epäilen sen olevan ihottumaa) ja lisäksi mulla on sienikuuri päällä pottuvarpaan kynsien takia

Mistä johtuu että kohdunsuulla on joku rakkula, joka tuntuu turpoavan juuri ennen kuukautisia? Voiko se olla endometrioosipesäke?

Entä missä vaiheessa runsaat kuukautiset mielestäsi vaativat lääkehoitoa? Itselläni synnytyksen jälkeen niin runsaat, että tamponi täyttyy 2h sisällä läpi kuukautisten.

Mitä ongelmia voi myöhemmin tulla selkärangan kieroudesta? Nyt kolmekymppisenä alkaa olla kipuja siellä sun täällä: alaselässä, niskassa, päässä. Jalatkin puutuvat välillä. Voiko skolioosi aiheuttaa kulumia tms.?

Varsinkin aamulla alaselkään sattuu niin kauheesti että en meinaa saada lasta pinnasängystä pois millään. Nukkumistakin häiritsee.

Oon joskus kuullut veikkauksen diagnoosiksi mutta kun en muista mikä se oli. (Ei kuitenkaan iskias) Kipu on alhaalla, vähän häntäluusta ylöspäin ja oikealle. Ei auta buranat eikä venyttelyt. Pahenee kuukautisten aikana.

Esim. rintavauva huolehtii kyllä itse nestetasapainostaan, tosin vettä voi tarjota (keitettynä ja jäähdytettynä jos ei syö vielä kiinteitä) jos haluaa. Rintamaito kyllä riittää pelkästäänkin.

Isommille vauvoille vettä tulee näillä helteillä tarjota usein - vauvat hikoilevat melkoisesti.

Kysymys on sitten ihan eri jos on sairas vauva, ripuloiva ja/tai oksenteleva. Vauvat menevät nopeasti huonoon kuntoon jo näihin sairastuvat, ja kannattaa herkästi käydä näytillä.

Kuivumisen merkkejä; ihon kimmo alenee, suun limakalvot kuivuvat, aukile päässä on kuopalla, " sairas katse" , vaipat eivät kastu kunnolla jne.

Vähän vaikea vastata tarkemmin.

Ap

Onko mahdollista että liittyisivät jotenkin kierukkaan? Ja vielä jatkan, osaatko sanoa prosenttimahdollisuutta raskautua kuparikierukan kanssa? Eli kuinka usein kuparikierukka pettää ehkäisymuotona?

En kauheasti taudista muista, mutta valitettavasti taitaa olla niin että taudin kulku on etenevä, siis se sisäkorvavaurio ja johtaa lopulta pysyvään kuulonmenetykseen. Ennuste ei siis kuulon suhteen ole hyvä. Toisaalta lohdullista, että kyseessä ei ole tappava tauti.

ap

Minulla on myös alapäässä pigmenttiluomia. Voiko niistä kehittyä melanooma? Jos voi, kannattaako ne poistattaa vai voidaanko ne edes poistaa?

Mutta ei se mahdoton ajatus ole, joskin rauhoittelisin sen verran että seurailkaa tilannetta vielä hetki kotona. On mennyt vasta muutama päivä. Onko mahakipuja - vääntelehtiikö? Seuratkaa ulostetta ja mahdollista ripulia. Ihon kunnon seuraaminen tietysti tärkeää.

Maitoallergian testaaminen taidettiin tehdä ihan altistuskokeella sairaalassa - tähän voi olla tullut muutos kyllä - lastentautien kurssistani on 5 vuotta aikaa ja trendit tuppaavat näissä allergia-asioissa muuttumaan tätä nykyä.

Vinkki: antakaa sitä " oikeaa" maitoa nyt alkuun kypsennettynä esim. puuroissa, älkää raakana. Ja alkuun hapanmaitotuotteita esim jogurttia, piimää, viiliä. Se on vähän topakkaa ainetta tuo lehmänmaito vielä 10kk - tai voi olla siis.

Tsemppiä, t. ap

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat