Vierailija

Toisessa ketjussa sanottiin sen onnistuvan kahdessa viikossa - miten se tapahtuu? Kaksi viikkoa saa kuulemma pissiä lattialle - siitäkö oppii?

selittäkää joku, asia olisi meillä ajankohtainen.

Otanko vaipat pois ja ohjaan potalle kesken leikkien ja annanko vahinkojen tulla housuihin, että oppisi märän. epämiellyttävän tunteen liittyvän housuihin pissaamiseen. paljonko pitää tarjota pottaa vaihtoehdoksi?

Kommentit (12)

toki lapsen täytyy olla valmis mutta jotkut lapset tarvitsevat silti pikku potkun vanhemmilta, koska heidän mielestään on vain yksinkertasempaa pissiä vaippaan.

Meillä keskimmäiseltä kun jätettiin vaipat pois niin vahinkoja sattui pari viikkoa, sitten oppi. Hän oli kyllä fyysisesti valmis koska olin huomannut että esim yövaippa oli aina kuiva, samoin päivävaippa oli monta tuntia kuivana, sitten kastui kokonaan kun iso pissa tuli. Ennen tilanne oli ollut se että pissaa lirui vähän kerrallaan ja lähes koko ajan.

Jos pissat tulevat lattialle, käy aina hakemassa vanhemman paikalle kuivaamaan jäljet. Eikö vielä ole pottailun aika? Lapsi on kohta 2 v.

Mistä sen oikean ajankohdan tietää? Hakeutuu itse potalle istumaan ja tietää mitä siihen pitää tehdä?

Koiran opettaminen sisäsiistiksi oli niin helppoa....huoh.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kerran tosin tuli jo pissat ja kakat pottaan, ja sitä tietenkin ihasteltiin suureen ääneen, kaikki läsnäolijat. Sen jälkeen potalla on istuttu korkeintaan sekuntti. ap

Lasta alettiin käyttää pöntöllä (potolle ei suostunut) alle vuoden ikäisenä aamuin illoin. Vähän yli 1v. iässä useammin, eli joka vaipanvaihdolla. Meillä lapsi teki pönttöön aina, heti ekasta kerrasta lähtien jotain. Joko pissa, kakka tai vaikka pieni pieru, yritys oli aina kova :) Ja kiitokset ja kannustukset myös!

Lapsi meni hoitoon 1v5kk iässä ja siellä sama homma jatkui. Vaippoja kastui päivällä vain ulkoillessa, muutoin teki pissat aina potalle hoidossa (siellä suostui potalle, kotona vain pöntölle). 1v8kk iässä päivävaippa pysyi kokonaan kuivana ja lapsi osasi itse pyytää pissalle, jos hätä yllätti. Ja osasi myös pidättää pissaa, vaikka edelleen oli aina vaippa päällä. Tuolloin hoidosta ehdotettiin, että jos jätetään vaipat kokonaan pois ja niin tehtiin.

Meillä siis lapsi oli ensin kuiva ja sitten vasta otettiin vaippa pois.

Minkä ikäinen lapsesi on?

Minä olen molemmat opettanut potalle ihan vaippaillessa vielä. Eli aina ruuan jälkeen, ulos lähtiesää, ulkoa tullessa, HETI herättyä potalle istumaan. Kun alkaa saalista tulla, lapsi innostuu itsekin käymään. Siitä tulee tapa.

Jos lapsi ei osaa pidättää tai ei tunnista pissahätää, ei pottailulla kannata turhaan kiusata ja pitää kiirettä. Kuukauden-aprin tauko pottailusta ja sitten uusi yritys.

Meillä se tapahtui kuin itsekseen, kun lapsi oli siihen valmis. Liika houkuttelu ja kehuminen vie koko jutusta aika pian sen " maun" jos siitä kakkaamisesta tehdään jotain juhlaa.

Antakaa lapsen rauhassa tutustua itse pottaan jotta itse keksii, mitä varten se on.

Turha tuputtaminen ei ainakaan tehoa...

Esikoisen kanssa olin liian pitkään hellämielinen, enkä sanonut esim että " nyt ei narinat auta, istumme hetken tässä potalla ja sillä siisti!" , vaikka olisi pitänyt.

Kuopus yritti samoja kikkoja kuin esikoinenkin, mutta äitipä oli viisastunut. Tiesin, että lapsella on kyky pidättää ja tunnistaa hätänsä, kunhan vaan ei malttanut istua paikallaan tarpeeksi kauan.

Otin systemaattisen pottailu-aikataulun. Vaikka lapsi rutisi, laitoin takaisin istumaan potalle ja sanoin, että yhden laulun/sadun verran nyt potalla istutaan. Jonkun aikaa sitä rutinaa kesti, kunnes istuskelemisesta tuli tapa ja lapsi halusikin jo itse mennä istunnolle :)

6

Kyllä se pottailu pitää lapselle rutiinitoimeksi totuttaa samoin kuin hampaidenpesukin. Eihän se lapsi hammaspesullekaan itse ala hakeutumaan, vaan vanhemmat ohjaa ja totuttaa lasta siihen tapaan.

Kaikki eivät siedä leluja tai kirjoja vessassaan, mutta meillä lukeminen on ollut hyvä tapa saada lapset viihtymään potalla. Meillä on vessassa korillinen kirjoja ja lehtiä aina. Vielä nytkin, kun pottailu on rutiinia, lukevat useimmiten asioilla istuessaan.

4

Ei meillä ole yksikään lapsi oppinu märistä housuita eikä lattialle pissimisistä. Sitten kun lasta on itseään ruvennut kiinostamaan pottatouhut, niin sitten on onnistunut ja noepasti on edetty sen jälkeen.

Meillä oppi kaksi vuotiaana pissaamaan pottaan ja vaippa jäi muutaman kuukauden jälkeen, eikä koskaa olla erityisemmin opetettu tai pakotettu. Itse oppi hienosti kun aika oli siihen kypsä.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat