Seuraa 

Eli siis aikeissa olisi vaihtaa imetyksen loputtua (on jo loppunut) ehkäisyä johonkin muuhun (nyt Cerazette). Tuleeko kierukan laitto kipeää? Entäs poisotto? Kokemuksia ehkäisyrenkaan laitosta/poisotosta? Ja muuta näistä mitä olisi hyvä tietää. Kiitos vastanneille .)

Kommentit (12)

Minulla on kaksi tytärtä.Ikäeroa heillä on 1v.8kk.Mielestäni aivan liian vähän.Tavoittelin 2:n vuoden ikäeroa,ja 2,5 v:tta olisi ollut napakymppi.Jätin e-pillerit pois n.kolmelta vrk:lta ,ja esikoisen syntymän jälkeen H-E-T-I tärppäsi.

Halusin varman ehkäisyn,jota minun ei tarvitse muistaa,eikä unohtaa.Valitsin hormonikierukan.Valitsin hormonikierukan,koska toivoin kuukautisvuodon vähenevän esikoisen syntymän jälkeen,jonka jälkeen vuoto oli runsasta.

En ole peloissani hormonimääristä,mitä sisään asennettu ehkäisimeni irroittaa päivittäin,koska takanani on jo kaksi raskautta maidonerityksineen.Raskauteni sisälsi hormoneja,synnytyksistäni ensimmäinen käynnistettiin hormoneilla,maidoneritykseni liittyy erityisesti hormoneihin.

Olen ihotyypiltäni kuiva-iho.Olen saanut vain hivenen näppyongelmia hormonikierukastani.Paikkailen asiaa säännöllisellä rasvaisen ihon kuorimisella joka toinen päivä.

Alustaessani ehkäisinprojektiani;Suunnitelmissani oli:Ehkäisyimplantti(käsivarteen kirurgisesti operoitavaa),hormonikierukka,kuparikierukka.

Negatiivisista puolista mainitsen myöskin,että verenvuoto on todellakin niukkaa,kuin välivuotoa.

Alkukuukausina sain kierukan asentamisen jälkeen jonkinlaisia supistelujakin.Luulen niiden johtuvan kohdun paksuuntumisesta.

Olen kuullut ,että tämä ehkäisin oireilee oireensa ensimmäisenä vuotena.

Ehkäisin on kestoltaan viisivuotinen.Sen voi myöskin poistattaa soittamalla tk:seen ajan,jossa lääkäri vetaisee pinseteillä hormonikierukan pois.Taidokkaat voivat tehdä sen kotona,jos hedelmöitymisella on todella kiire.

Hintaa hormonikierukalle kertyi n.163¿.Viiden vuoden ehkäisy;halpa sijoitus.

Asennustoimenpide oli mieluisa,koska se kesti niin vähän aikaa.Jälkikäteen kipuun auttoi mieto särkylääke.Kipu samantyyppinen,kuin papankin jälkeen.

Minun unelmani perheeni koosta on neljä lasta,mutta en halunnut vauveleitani yhdessä pötkössä.

Onnea ehkäisimen/E-pillereiden tms:n hankintaan!

Mulle laitettiin jälkitarkistuksen yhteydessä kuparikierukka. Ei sattunut yhtään ja oli nopea toimenpide. Olen ollut tyytyväinen kun en tykkää hormonien kanssa pelailusta. Suosittelen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Mulla oli edellisen raskauden jälkeen hormonikierukka, joka oli muuten aivan loistava, mutta aiheutti kauheat iho-ongelmat :-((

Kierukan laittaminen ei sattunut yhtään; tunne oli papa-kokeen ottamisen luokkaa. Kuukautiset menivät tosi niukiksi, lähes hävisivät kokonaan. MUTTA ihoni meni aivan törkeän huonoon kuntoon! Sain todella pahan aknen kasvoihini ja selkääni. Luin vasta jälkeenpäin, että hormonikierukka voi aiheuttaa finnejä.

Seuraavaksi ajattelin laitattaa kuparikierukan; hormoneja en haluaisi enää " pumpata" .

Se rengas on iso ja joustava, siis läpimitaltaan varmaan joku 4 cm eli sen saa kyllä ihan helposti pois (ei siis häviä mihinkään). Minä en rengasta tunne eikä mieskään kuulema. Yhdynnän ajaksi ei tarvitse ottaa pois mutta jos se jotakuta siellä häritsee niin rengas voi olla 3 tuntia poissa ilman että teho laskee. Laastarit on tosiaan toinen vaihtoehto renkaalle, täällä kuitenkin lääkärit ihan yksmielisesti suosittelevat rengasta.

Mä en itsekään ole kauhean ihastunut mihinkään hormonaaliseen ehkäsyyn mutta kuparikierukka ei mulla tule kyseeseen koska on nyt jo runsaat ja kivuliaat menkat. Eli luulen että mulle toi rengas on paras vaihtoehto.

Kokeilin pari kuukautta rengasta, mutta mulla tuli myös paljon valkovuotoa, joten en halunnut jatkaa. Mies myös tunsi sen ja ei hänestä tuntunut mukavalta.

Nyt mulla kuparikierukka, laittaminen ei sattunut juuri lainkaan. Kuukautiset eivät ole vielä alkaneet, joten en tiedä kuinka runsaat tulevat olemaan. Kierukan laiton jälkeen oli muutama päivä tiputteluvuotoa.

Minulla on kivuliaat kuukautiset ja e-pillereiden sivuvaikutuksista johtuen päädyin hormonikierukkaan. kuukautisia ei ole näkynyt, poika jo 6,5kk ikäinen (täysimetin ja soseet aloitettiin vajaa 6kk ja nyt hellekelillä ei kelpaa kuin tissi). Mulla tuli hormonikierukan laitosta hirveät kivut (keho luultavasti aluksi hylki vierastaesinettä ja täysimetyksestä johtuen , kohdunsuu oli ahdas tms.). alussa jouduin syömään särkylääkettä kuurina, tuntui kun olis synnyttämään menossa. kivut vähitellen laantuivat, mutta niitä kesti n. kuukausi ja lopussa särkyä esiintyi lähinnä vain yöllä. Vuotoa esiintyi myös n.kk ajan.Aion suosia hormonikierukkaa myös seuraavan mahdollisen raskauden jälkeen, mutta ensi kerralla en täysimetyksen aikaan kyllä laita.

Synnytyksen jälkeen ekojen menkkojen aikana. Ei tuntunut juuri kummemmalle kuin muukaan alapäätutkimus. menkat kestivät sen aikaa mitä ovat kestäneet ennenkin - nelisen päivää, ekat synnytyksen jälkeen ovat aina runsaammat kuten olivat nytkin. Mitään vuotoja ei menkkojen loppumisen jälkeen ole ollut eikä kierukka tunnu missään.

Asennuksen jälkeen oli vähän huono, jollain lailla pökerryttävä olo parin tunnin ajan ja vatsassa nipisteli, sen jälkeen ei mitään.

Itsellä on ollut aina lyhytkestoiset ja niukat menkat ja äidillenikin sopinut tuo, siksi halusin kokeilla kun pillereitä on tullut syötyä yli 10v.

-pupsu

Itselleni laitettiin jälkitarkastuksessa hormonikierukka. Aikaisemmin minulla on ollut kuparikierukka ja sillä vuosin yleensä noin viikon. Horminikierukkaa en ole aikaisemmin uskaltanut laittaa, koska mitkään pillerit eivät ole minulle sopineet. Ajattelin kuitenkin kokeilla horminikierukkaa ja yllätys yllätys, se on sopinut mainiosti. Kuukautiset ovat jääneet kokonaan pois(aika yleistä). Hormonin eritys on aikalailla paikallista, joten ei vaikuta mielialoihini. Olen todella tyytyväinen, on ollut hintansa " väärtti" .

nurse+yökyöpelipoika 5kk21pv

Mulle laitettiin hormonikierukka 13vkoa synnytyksen jälkeen. Menkat eivät olleet vielä alkaneet ja asennuksen suorittanut lääkäri sanoi, että suurimmalla osalla ne eivät sitten alakaan jos laittaa kierukan noin ennen menkkojen alkua. No, mulla tuli kuitenkin yhdet menkat viikko kierukan laiton jälkeen ja sen jälkeen... aaah, autuus. Ei huolen häivää mistään ehkäisyasioista!

En käsitä, miksi edes harkitsin pillereitä kun tää on niiiiin helppo. Asennus ei tosiaan papa-koetta kummempi ollut ja ehkäisy nyt kunnossa seuraavat 5v.

Suosittelen.

Mulla Cerazettesta tulee jatkuvasti tiputteluvuotoa joka ei todellakaan ole kivaa. Välillä pitää pitää sidettä, kun vuoto on runsasta. Kuukautiset tulee miten sattuu. Viimeisimpiä sain odottaa 71 päivää. Entäs ehkäisyrenkaan poisotto? Saako sen helposti otettua pois? Siinähän ei käsittääkseni ole mitään narua niinkuin tampoonissa... Kuinkas yhdynnän aikana, pitääkö ottaa pois vai onnistuuko yhtäaikaa? Voi muutkin vastata tähän jotka tietävät. Kiitos kaunis :)

ehkäisyrenkaasta. Aluksi toimi ihan hyvin. Rengas teki kuitenkin sen, että valkovuotoa oli ihan kauheasti. Sit alkoi hiivatulehduskierre, jonka takia jouduin lopettamaan renkaan käytön. Ilmeisesti mulla rengas ärsytti limakalvoja. Oon kuullut paljon hyvää ehkäisylaastarista, jota aion itse kokeilla, kun imetys loppuu.

se laitetaan siis itse paikalleen (ihan samanlainen " operaatio" kun joku emätinpuikon laitto) ja annetaan olla 3 viikkoa, sitten otetaan pois itse viikoksi jollon tulee kuukautiset, sitten taas rengas kolmeksi viikoksi jne jne.

Ehkäsyrenkaan vaikuttavat aineet on samat kuin yhdistelmäpillereissä, hormonikierukan samat kuin cerazeteissa. Jos siis cerazettet sopivat niin sillon varmaan myös kierukka sopii. Mulla ei cerazettet yhtään sopineet kun yhdistelmät oli ok. Siksi päädyin renkaaseen.

Olen ihan tyytyväinen, alussa oli vähän paha olo mutta sitten jo tokan renkaan aikana meni paremmin. Ainoa mikä harmittaa on että suunnilleen kuukautisten alkamisesta varmaan kierron puoliväliin mulla on naama aivan finninen. Järkyttävää koska en ole ikinä aikasemmin kärsinyt akneesta tai vastaavasta. Kuitenkin ehkäsyrenkaan ohjeessa sanotaan että rengas vähentäisi mm aknetta. Outo juttu, ehkä mun keho reagoi jotenkin omituisesti.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat