Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Paljonko vauvalle on tullut lisää painoa 3->4 kk, 4->5 kk jne.? Onko vauvalla ollut maidontilauspäiviä tuon 3 kk:n jälkeen?

Itse täysimetän vielä poikaa joka on ensi viikolla 4 kk. Tällä viikolla poika on selvästi syönyt enemmän. Ei syö pitkiä aikoja mutta syö esim. kahden valvomistunnin aikana molempia rintoja kun aikasemmin on riittänyt yksi rinta!

Mietin vaan, että joka paikassahan lukee että noita tiheän imun kausia on vain alussa mutta kai niitä on pakko myöhemminkin tulla! Luulisin kyllä että maitoni riittää oikein hyvin vielä, koska ainakin vaatteet ovat jatkuvasti tulleet pieniksi supervauhtia...

Kommentit (22)

ollut HELLE ja juomatarve on suurempi. Lapsellasi on ollut jano. Anna aina rintaa kun lapsi haluaa ettei hän kuivu näin helteellä. Rintalapsi ei kuivu helteellä jos saa aina rintaa kun hän tahtoo. Jos pidät väkisin " normaalin" imetysvälin, kuivuminen uhkaa aika helposti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kiitos vastauksistanne! Eiköhän tämä ole jotain maidontilausta. Pojalla ei ole aikaisemmin ollut kertaakaan mitään " tiheän imun kausia" . Esikoisella oli niitä jatkuvasti... Kyllä vauvat voivatkin olla erilaisia!

Viimeksi 3 kk-neuvolassa poju painoi 6,6 kiloa. Eiköhän paina jo reippaasti yli 7 kiloa 4 kk neuvolassa.

Ap

Mulla oli maidon tiheitä imuja enempikin kuin " ohjeissa" . Just 5-6 kk iässä si aika tiheeseen ja kun aloitin kiinte' t 6 kk, niin oli jo korkea aika syöntitiheydestä päätellen. Alkoi syödä 2 vkossa hyvin ruokaa, imi myös usein ja alkoi nukkua yönsä kunnolla. Kyllä ne vauvat vaan tapaa imeä tiuhaankin. Ja varsinkin helteellä.

Meillä poika oli täysimetyksellä 5,5 kk ja paino nousi suurinpiirtein seuraavasti: 3kk ~6800, 4kk ~7400, 5kk ~8000. Eli painoa tuli hyvin, aina ollut hieman pyöreä :). Tiheämpiä imukausia oli useita enkä edes muista koska. Ajattelin vain niin että poitsu tilailee lisää ruokaa niin tissutellaan nyt sitten kuin haluaa.

Ja kiinteiden aloitus sujui todella hyvin eikä ole meilläkään sairasteltu muutamaa nuhaa lukuunottamatta. En kyllä mene vannomaan että johtuu pelkästään imetyksestä mutta voihan se niinkin olla.

tehoimut oli meillä n.3kk,5kk ja 7kk tienoilla.

painoja en kyllä muista,mut meillä on kaikenkaikkiaan todella pienikokoinen lapsi (nyt 4v n.14kg).

Viime viikolla meillä oli TOOSI kuuma ja silloin vähän pelkäsin että poika kuivuu. Mutta silloin ei rinta kelvannut vaikka kuinka yritin tuputtaa. Tällä viikolla poika on kyllä syönyt tosi usein ja paljon kerrallaan. Olen kyllä tarjonnut rintaa aina kun hän on vaikuttanut vähänkin tyytymättömältä.

Märkiä vaippojakin on tullut ihan kiitettävästi!

Ap

mutta puolivuotiaana poika painoi 10 kg ja söi pelkkää rintaa (olisi saanut muutakin muttei huolinut) alkoi syömään puuroa ja vihanneksia ym. siinä 7,5 kk terve oli koko ajan.

oli se kieltämättä vähän pullukka,mutta ei kuulemma haittaa jos on rintalapsi.

minua on ystäväpiirissä vähän " ihmetelty" kun olen halunnut imettää lastani sen 6kk ja painoa on todellakin tullut hyvin (monena kuukautena 1kg/kk) ja 6kk oli 9500g. jotkut kyselevät, että miksi en anna jo kiinteitä... no siis halloota halloo. miksi minun pitää kenellekkään selitellä imetystäni/lastenhoitotapojani. olen siis ystäväpiirissä ainoa joka täysimettänyt 6kk. Ajattelen vain lapseni parasta ja esim 1 tuttavani alkoi antamaan korvikkeita siksi, ettei vauva olisi niin riippuvainen hänestä. Ja olemme aikuisia ihmisiä jo eli lähemmäs 30v, joten ei ole mitään teinien höpinöitäkään.

Kurkkasin neuvolakorttiin, josta ilmenee seuraavaa:

3kk 5780g

4kk 6190g

5kk 6660g

6kk 7000g

Tyttö oli o-käyrän alla, mutta se ei haitannut, kun neuvolan tädin mielestä hän kasvoi kuintenkin tasaista tahtia. Maito riitti hyvin. Välillä tankkasi useammin kuin muulloin, mutta en ole painanut mieleeni noita aikoja.

Jossain vaiheessa alkoi myös tuo molemmista rinnoista syöminen (ja tosiaan hotkaisi molemmat rinnat samalla syötöllä), mutta eihän siinä mitään jos maitoa riittää (eli sen jälkeen kun vauva itse lopetti syömisen ja oli tyytyväinen, niin olin tyytyväinen itsekin; toinen konsti on tarkistaa on että syömisen lopettamisen jäkeen puristaa rintaa että tuleeko maitoa vielä).

Täällä on tarkastuksia vain 1kk, 3kk, 6kk ja 12kk eli ihan tarkkaan en tiedä.

Esikoinen painoi 3kk tarkastuksessa 6400g, 6kk tarkastuksessa 8000g.

Keskimmäinen 3kk: 7900g, 6kk: 9100g.

Kuopus: 3kk: 6600g, 6kk, 8000g

Esikoisen kanssa en missään vaiheessa havainnut mitään tiheän imun kausia. Keskimmäisellä oli 3-kuisena kausi että söi yöllä 2 tunnin välein, ja siis söi todella paljon joka kerralla, sitten 5-kuisena söi taas viikon verran kauemmin. Kuopuksen kanssa oli vajaa 4-kuisena viikon parin kausi että imi koko ajan ja raivosi rinnalla. Tämän kauden jälkeen imemiset pysyivät samanlaisina tuonne 8-kuiseksi jollon tyttö vihdoin viimein rupesi avaamaan suutaan kiinteille.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat