Seuraa 

Meillä oli tänään tytön 1-vuotissynttärijuhlat. Olin kutsunut lähisukua kylään oikein kutsukortilla ja kutsu oli klo 12. Minun vanhemmat tuli juuri klo 12, mutta miehen vanhemmat ja miehen veli perheineen vasta klo 12:45. Eivätkä missään vaiheessa ilmoittaneet, että etteivät olisi tulossa klo 12.

Yleensä kun miehen suku on ollut ihan liian etuajassa, siis tulleet aina ainakin puoli tuntia aiemmin kuin mitä on kutsuttu, niin olipa järkytys, kun nyt sitten noin paljon myöhässä!!! Minä kun olin laittanut kaiken valmiiksi jo 11:30 mennessä, että heidän passaisi taas tulla etuajassa.

En edes kysynyt, miksi miehen vanhemmat tulivat noin myöhässä. Mikä lie ollut heidän syynsä. Mutta miehen veli perheineen kävi ennen meille tuloa Kodin1:ssä!!! Siis haloo! Sunnuntaina kun kaupat aukeaa klo 12, niin silloin olisi pitänyt olla meillä, niin ovatkin olleet Kodin1:ssä! Arvatkaa miten PALJON suututtaa! Olen nähnyt suuren vaivan, kun olen suunnitellut innolla suuret juhlat, tehnyt juhlajärjestelyt, kukat, leivonnaiset jnejne. ja sitten ei tulla siihen aikaan kun on kutsuttu, vaan mennään mieluummin ensin kauppaan ja sitten tullaan meillä myöhässä! Eivätkä missään vaiheessa edes pahoitelleet myöhästymistään.

Kaikki em. sukulaiset asuu aika kaukana eri paikkakunnilla. Liikenne oli ollut kuulemma sujuvaa, niin ei ole ollut myöhästymisen syy siinäkään. Miehen veljen paikkakunnalla ei ole isoja kauppoja, ja aina meillä käydessään heille on Kodin1 tosi tärkeä paikka missä käydä. Tuntuu, että meillä käynti on vain siinä sivussa ja se hemmetin Kodin1 se varsinainen käyntikohde!

Kyllä on nyt niin paskan maku suussa koko juhlista, kun piti noiden hemmetin sukulaisten tulla niin törkeästi myöhässä ja pahoittelematta myöhästymistään. En edes olisi polttanut hihojani, jos oltaisiin sovittu myöhemmästä tulo-ajasta yhdessä, mutta eivät vaivautuneet sanomaan mitään etukäteen! Kivat juhlat oli kyllä muuten, mutta suututtaa että lapsen synttärijuhlia ei kunnioiteta sen vertaa, että edes tultaisiin ajoissa! Nämä nyt kuitenkin oli meidän pikku neidin ekat synttärit!

Kommentit (13)

Itse olen huomannut, että juhlan järjestäjän ilmoittamaa kellonaikaa ei nykyisin monikaan kunnioita. Juuri pienten lasten kohdalla tämä ärsyttää eniten, koska juhlia järjestettäessä ja toeutettaesa on otettava huomioon lapsen normaalit päiväuni- ja ruokailuajat. Ja sitten, jos tulee tunnin heitto, niin sitä paikkaillaan vielä kaikessa arjessa monen päivänkin kuluttua.

Kouluikään saapuneiden lasten syntymäpäiväjuhlia varjostaa se, että vanhemmat eivät pyynnöstä huolimatta ilmoita lapsiaan juhliin. He joko tulevat tai eivät, ilman ilmoitusta. Tai sitten jonkun todella allergisen lapsen vanhemmat soittavat edellisenä iltan 8:n jälkeen, että meidän lapsemme ei sitten voi syödä sitä tai tätä. Ja jos juhlat ovat sunnuntaina, niin kaupat ovat ainakin talviaikaan jo armottomasti sulkeneet ovensa.

Lisäksi isompien lapsien kohdalla minua on suunnattomasti ärsyttänyt, se, että jotkut lapset tulevat juhliin ainoastaan riehumaan. Että ei sen verran ole kotikasvatusta, jotta osattaisiin kunnioittaa toisen juhlia ja edes jollakin tavalla yrittää käyttäytyä. Niin, että juhlakalun vanhemmilla ei ole aikaa tarjoilla, kun pitää komentaa jatkuvasti toisia lapsia, jotka vain sabotoivat koko tilaisuutta.

Ja ne pöytätavat! Mielestäni jo ainakin 2-vuotiaan tulee ymmärtää, mikä ero on serveetillä ja pöytäliinalla. Kumpaa saa taitella ja kumpaan saa pyyhkiä. 2-vuotiaana pitäisi mielestäni jo ymmärtää sekin, että silloin kun syödään, niin istutaan paikallaan. Ei siis piehtaroiden eikä' pyörien, vaan nätisti syöden.

Mutta valitettavan useasti tilanne on nykyisin niin, että näiden lasten vanhemmatkaan eivät osaa käyttäytyä. Saattavat juhlapöydässä puhua sujuvasti ruoka suusssa, kurkotella lisää ruokaa toisten lautasten yli, eivät osaa käyttää serveettiä tai kaikkia ruokailuvälineitä. Humpsutetaan ja hompsutetaan kaikenlaista kunnioittamatta päivänsankarin juhlahetkeä.

Siisti käytös ei tarkoita sitä, etteikö tunnelma voisi olla rento. Liian rento käytös taas ei useinkaan ole enää siistiä ja saattaa pilata toisten juhlan.

Minäkin suosittelen lämpimästi Käytöksen Kultaista Kirjaa ihan jokaisen luettavaksi. Mieluiten sen paikka on keittiössä, josta se on helposti saatavilla ja nopeasti luettavissa.

Moukkamainen käytös tuo moukkamaisia seuralaisia, korrekti käytös tuo korrektia seuraa. Jokainen saa valita, mitä lapselleen haluaa!

Meillä oli kuopuksen 1-vuotis synttärit muutama kuukausi sitten. Lähetin kutsukortit, joissa alkamisajaksi olin merkinnyt klo 14.30. Ajatuksenani oli, että sankari ja isompi sisar ehtivät nukkumaan kunnon päiväunet ennen juhlia ja jaksavat sitten juhlia paremmin.

Toisin kävi. Mieheni sukulaiset ovat kanssa aina ajoissa, mutta nyt he tulivat jo heti PUOLEN PÄIVÄN JÄLKEEN. Ovat vielä erittäin kovaäänistä porukkaa, mikä ei minua muuten haittaa, mutta onnistuivat herättämään vähän aikaa nukkuneen sankarin terassilta.

Miehen etälapsi oli saanut samanlaisen kutsun ja exä heitti hänet pihaan ennen yhtä. Sitten kun tämä konkkaronkka tuli sisälle heräsi isompikin lapsi huoneessaan meteliin ja riehuminen alkoi.

Klo 14.30 saapuivat minun sukulaiseni ja muut vieraat. Että näin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Rauhoitu Arnica hyvä. Kyllä meilläkin osataan käytöstavat ja tilannetaju. Ehkä käytin väärää ilmaisua "virallinen juhla" kun sain sinut noin tuohtumaan. Juhlia, joihin me menemme ajoissa, ovat mm. päivälliskutsut tietenkin johtuen lämpimän ruuan tarjoilusta, häät ja hautajaiset joissa varsinaiseen tilaisuuteen mennään yleensä kirkosta. Toki myös esim. päiväkotikavereiden synttärit, joissa on kutsussa ilmoitettu alkamis- ja päättymisaika. Mutta meidän "piireissä" esim. sukulaislasten synttärit joita vietetään viikonloppuna eivät ole sellaiset juhlat joihin tullaan kellonlyömällä, eikä siihen käytöksen kultainen kirja auta. Elämme akateemisessa ja sivistyneessä ympäristössä ja kaikenlaisia tilaisuuksia riittää :).

[

Velmutin osat hyvän käytöksen kultainen kirja ja lue. Ainakin meilläpäin on lasten synttärikutsuissa sekä juhlien alkamis että päättymisaika, jolloin toivotaan lasten noutoa. Ohjelma alkaa pian tuon alkamiskellonajan jälkeen.

Velmutin mitkä ovat epävirallisia ja mitkä virallisia juhlia? Ymmärrän, että esim kaikki valtiolliset ja pulustusvoimien juhlat ovat tietenkin virallisia. Ovatko perhejuhlat epävirallisia? mielestäni kyllä, samoin joulu jne ja perheystävien kesken lounas/päivälliskutsut.

Olisin tosi loukkaantunut, jos kutsutut vieraat olisivat myöhässä häissä/hautajaisissa, saapuisivat puoli tuntia myöhässä juhlapäivälliselle jne. Ovatko kulta/hopeahäät virallisia? Syntymäpäiväkutsut? Millä kategorioit viralliset ja epäviralliset juhlat?

[/quote]

Sori kun karkasi... Mutta eikö se ole pääasia, että tulevat. Meillä ei lapsen yksi kummi ole käynyt kahdeksaan vuoteen kertaakaan synttäreillä, eikä edes korttia laittanut. Kutsuttu on välillä ihan kortilla ja aina olen pyytänyt, mutta kun eivät ehdi, niin minkäs teet. Kiireitä on monenlaisia... ?:|

Minusta tapana on kyllä ennemminkin se, että juhliin ei mennä sillä kellonlyömällä kuin on kutsuttu vaan sopivasti sen jälkeen. Siis tuollaisiin ns. epävirallisiin juhliin. Olimme juuri 40-vuotispäivillä viikonloppuna, kolmelta oli kutsuttu, olimme paikalla puoli neljä ja olimme vasta toiset vieraat. Vieraita tuli liukuvasti puoli viiteen asti.

En tiedä ovatko tavat eri puolella Suomea vähän erilaiset. Itä-suomalainen mieheni alkuun kummeksui kun haluan aina olla vähän myöhässä, kun minusta on tosi jurpoa olla ensimmäisenä jossain juhlissa ja odottaa sitten puoli tuntia että muita alkaa tulla :). Miehen suku on aina mieluummin vielä vähän etuajassakin.

Itse jos kutsun vaikka kahdeksi lasten synttäreille, niin kakun korkkaus tapahtuu joustavasti sitten kun kaikki on paikalla, lahjat ja kuulumiset vaihdettu, ei suinkaan kello kaksi. Eikä mua kiinnosta missä ne sukulaiset silloin kahdelta on, olkoon vaikka ruokakaupassa :).

ja olen myös käsittänyt, että tulkintatraditioissa on alueellisia eroja..

Mulle on aikanaan opetettu, että jos on tarjolla lämmintä ruokaa niin pitää olla ajoissa, jos taas on enempi kakkukahvimeininkiä niin sitten voi (ja on ihan kohteliastakin) olla vähän myöhässä. Tietty 45 min on aika paljon myöhässä, että sikäli ymmärrän ap:n ärtymyksen.

Toinen muotoseikka mun saamien neuvojen mukaan on tää akateeminen tapa, että jos kutsussa lukee 12:00 (eikä vaan 12) niin se tarkoittaa että "olkaa paikalla tasalta", jos taas kellonaika ilmoitetaan tasatunnein niin voi vähän joustaa. Tietenkin häät ja hautajaiset on tästä poikkeus.

Me tehtiin lapsen 1-vuotissynttäreiden kohdalla se virhe, että aateltiin että kun on paljon väkeä tulossa ja pieni kämppä niin tehdään liukuma, kutsuttiin ihmiset tyyppiin "avoimet ovet 14-16". Tuloksena oli, että kaikki vieraat tuli kertarysäyksellä klo 15 eikä niitä tietenkään saanut ulos vielä tunnin päästä siitä..

Tämän jälkeen on siirrytty synttäripiknikeihin puistossa, se on sen verran epävirallista hommaa että ihmiset tulee ja menee miten ehtii ja lapset saa juurikin riehua niin paljon kuin haluavat, se on jopa suositeltavaa. ;-)

Mutta yhdyn edelliseen kirjoittajaan siinä, että on hyvin ärsyttävää kun vieraat eivät ilmoita tulemisistaan, ja pahimmassa tapauksessa vielä ovat hyvinkin ruokarajoitteisia. Meidän lapsen yhdellä iäkkäällä sukulaisella on oman ilmoituksensa mukaan sekä keliakia että maitoallergia, ja se tuppaa ilmoittamaan että "olisi kyllä tosi mukava tulla mutta kestääköhän minun terveys ja mitenköhän minä jaksan". Seurauksena, että joka kerta hankitaan erikseen gluteeniton ja maidoton vaihtoehto ilman varmaa tietoa siitä, aikooko ko. henkilö ilmaantua paikalle vai ei. Ja joka kerta kun hän sitten on saapunut, on maistellut hyvällä ruokahalulla myös niitä maidollisia ja gluteenipitoisia tarjoomuksia. -huoh-

olla paikalla sillä kellonlyömällä kuin kutsukortissa lukee! Ei kai sitä kellonaikaa kutsuun muuten kirjoitettaisi. Lukisi esim open house klo 12 alkaen.

Useimmissa juhlissa on ohjelmaa eikä ole kiva mennä kesken. En ole moisista moukkamaisista tavoista mennä myöhässä ennen kuullutkaan. Monissa kutsuissa on myös juhlien loppumisaika, johon mennessä juhlista lähdetään, ellei juhlan järjestäjä henkilökohtaisesti muuta pyydä ja toivo.

Velmutin osat hyvän käytöksen kultainen kirja ja lue. Ainakin meilläpäin on lasten synttärikutsuissa sekä juhlien alkamis että päättymisaika, jolloin toivotaan lasten noutoa. Ohjelma alkaa pian tuon alkamiskellonajan jälkeen.

Velmutin mitkä ovat epävirallisia ja mitkä virallisia juhlia? Ymmärrän, että esim kaikki valtiolliset ja pulustusvoimien juhlat ovat tietenkin virallisia. Ovatko perhejuhlat epävirallisia? mielestäni kyllä, samoin joulu jne ja perheystävien kesken lounas/päivälliskutsut.

Olisin tosi loukkaantunut, jos kutsutut vieraat olisivat myöhässä häissä/hautajaisissa, saapuisivat puoli tuntia myöhässä juhlapäivälliselle jne. Ovatko kulta/hopeahäät virallisia? Syntymäpäiväkutsut? Millä kategorioit viralliset ja epäviralliset juhlat?

Meillä myöskin esikoisen 1v. synttärit hyvässä muistissa....

Myös minä laitoin kutsuun kellonajan ja lähisuku tuli eriaikaan kuin kaverit lapsineen, eli liukuma aikaa oli yllin kyllin.

No isovanhemmat tulivat miten tulivat, 1,5h erolla ilmoitetusta ajankohdasta piittaamatta ja vielä kiukkuisena ihmettelivät miksi sitä kahvia ja kakkua ei voi vaan aloittaa heti... Että kyllä ne muut saa sitä siitä pöydästä sitä mukaa kun tulevat.

Niin kesällä kun on lämmintä se 32 astetta niin jopa marsipaani kuorrutteinen kakku alkaa per**le sulaa siinä helteessä!

Niinpä minun aikani meni siihen, että laitoin kakkua jääkaappiin, otin esille, takaisin jääkaappiin ja taas pois....

Suurin osa vieraista ilmoitti kyllä saapuvansa paikalle, tai kysyi voiko tulla myöhemmin/aiemmin jos on muuta menoa sovittuna, mikä oli mielestäni kohteliasta.

Nooo....

Muutama perhe ei päässyt kyseisenä päivänä tulemaan vaan sovittiin, että tulevat sitten rääppiäisille seuraavana päivänä tiettyyn kellonaikaan.

Me odotamme, ja odotamme... Loppujen lopuksi yritän soittaa, ei vastata.

laitan viestiä, ei vastausta. Tässä vaiheessa he ovat myöhässä jo 3h!!!

Loppujen lopuksi mieheni saa heidät kiinni, ja perheen mies puolinen kertoo että he ovat ihan kohta lähdössä hänen äitinsä luota meille, että juovat vaan kahvit loppuun!!??!!

Siis mitä v***tua?? He menivät sinne kahvittelemaan silloin kun piti olla meillä, eikä viitsineet edes ilmoittaa muuttuneesta tuloajasta!

Tästä viisastuneena _en enää ikinä_ lupaa järjestää juhlaa seuraavana päivänä mitään tarjottavaa.

Jos ei kutsutut vieraat pääse silloin kun juhlat ovat niin so sad, olkoot ilman.

Käytöstavoista sen verran, että vielä en 2v lähtisi odottamaan nätisti istumista pöydässä varsinkaan vieraassa paikassa. Yleinen jännitys tekee pikkuisen rauhattomaksi ja on mielestäni ymmärrettävää.

Mutta sitä en hyväksy että pöydästä käydään vain napsimassa sitä sun tätä ja sitten juostaan herkku kädessä pitkin huushollia ( Ellei kyseessä ole lasten napostelupöytä.)

Myöskin yksi tuttava äiti narahti siitä että oli kotona antanut ihan luvan siihen, että kylässä saa syödä niin paljon herkkuja kun jaksaa...

Kyseessä 8v poika, joka todellakin jaksaa syödä niitä herkkuja paljon.

Äiti nääs kielsi poikaa ensinnäkin juoksemasta keksi kädessä, että pitää syödä pöydässä. No poika meni syömään pöytään.

Kohta kyseinen äiti kielsi, että nyt voisi sitten tulla pöydästä pois, kun poika istui yksin enää siellä.

Poika itkua vääntämään ja sanomaan että mutta sä lupasit että mä saan syödä niin paljon herkkuja kun jaksan, et tää on nyt meidän herkkupäivä!

Eihän hautajaisiin/häihin/ristiäisiin/valmistujaisiin/yms mennä sillä periaatteella, että nyt saankin siellä päivän ruuan!

Minä en osaisi tuollaisesta vajaan tunnin myöhästymisestä edes hermostua. Olen nykyään valmistautunut kaikkeen. Eli pistän paremmaksi FatAndFurious...

Mieheni vanhemmat ovat vierailleet meillä koko yhdessäoloaikanamme (eli 10 vuoteen) vain 8 kertaa. Vaikka heillä on auto ja matkaa meille tuona aikana on ollut maksimissaan kymmenen kilometriä. He eivät juhli äitienpäiviä (matkoilla), joulua (matkoilla), lastemme syntymäpäiviä (matkoilla), juhannusta (matkoilla) jne. Tuli varmasti selväksi... Muut miehen sukulaiset sentään yleensä tulevat juhliin, eivät tosin aina, mutta eivät pyynnöstä huolimatta kuitenkaan ilmoita tulevatko vai eivät. Häissämme kaikki olivat, mutta jouduin jokaiselta kysymään, että tulevatko... Usein kaikki kuitenkin ovat myöhässä. Parhaimmillaan yhdet vieraat tulivat neljä tuntia kutsutun ajan jälkeen! Kun me menemme heidän juhliinsa (ilmoitettu "tulkaa alkuillasta") klo 17.30, meille valitellaan, että kaikki on vielä aivan kesken ja kun olemme lähdössä kotiin kahdeksan aikoihin lasten nukkumaanmenojen vuoksi, alkavat muut sukulaiset vasta saapuilla. Eli sinänsä vika ei varmaan ole heissä, vaan meissä, kun emme sopeudu heidän tapoihinsa. Silti olen välillä todella tuskastunut.

Olenkin nyt päättänyt, että lastemme syntymäpäiviä juhlitaan yhtä aikaa (vaikka väliä on pari kuukautta) ja jossain sen tyyppisessä paikassa, jossa on aikarajoitus (ei sentään McDonaldsissa, mutta joku saman tyyppinen idea kuin heidän synttärikekkerinsä). Tietysti siinä joutuu maksamaan ylimääräistä niistä, jotka eivät tule paikalle, mutta hermoja se säästää!

Meillä minun veljeni on vanhimman lapsemme kummisetä, kun pojalla oli synttärit, täytti vissiin 4 vuotta, veljeni tuli 4 tuntia myöhässä kutsun ajasta... Samoin tuolloin saapuivat omat vanhempani. Soittelin heille jo aikaisemmin, että ovatko tulossa, eivät tuolloin vielä tienneet ja kun sitten saapuivat tosiaan tuon 4 tuntia myöhässä, sanoin, että tulitte kuitenkin, muut ovatkin jo lähteneet niin äitini sanoi, että ei me ymmärretty, että on niin tiukka aika tuossa kutsussa... Hei haloo, ei kai kukaan nyt minuuteista olekaan puhunut, mutta 4 tuntia myöhässä, ilman mitään ilmoitusta...

Pojan myöhemmillä synttäreillä, armas veljeni tuli saman 4 tuntia myöhässä, kun oli ollut jotain känää avopuolisonsa lasten kanssa, eikä voinut ilmoittaa mitään!

Viimeksi hän ei saapunut synttäreille lainkaan! Kysyin jo aikaisemmin puhlimessa, että sopiiko se ja se päivä tulla, sanoi puolisonsa kanssa, että sopii oikein hyvin. Viikolla vielä varmistelin heidän tuloaan ja sitten juhlapäivää edeltävänä iltana kuulin isältäni, että eivät olisikaan meille tulossa... Soitin ja kysyin asiaa, juu eivät ole tulossa, lähtivät käymään sukulaisten luona kylässä!!!!

Vähän ottaa päähän, eivät mitään olisi ilmoittaneet ellen olisi perään kysellyt, mutta sen päätöksen olen tehnyt, että jatkossa emme heitä enää meille kutsu! Menkööt ja tulkoot miten haluavat, jossain muualla!

istui perjantai-iltana kaljalla niin ei sitten tullut.

Juhlat olisi ollut klo 18:00.

Nyt 2-vuotispäiville ei tule, koska lähtevät matkalle juuri parahiksi pari

päivää ennen.

Jouluaattona oli niin jumalaton kiirus, että lahjat piti hakea autosta

hautausmaalta.

Noooh.

Pistäkää paremmaksi!

Itse en ole koskaan odottanut, että synttärivieraat olisivat paikalla juuri siihen aikaan, minkä olen kutsuun laittanut. Ihan siitä syystä, että kaikki vieraat ovat muutamaa poikkeusta lukuunottamatta vuorotöissä/yrittäjiä. Eikä mieleeni tulisi vaatia heitä vaihtamaan työvuoroa lasten syntymäpäivien takia.

Esim. tänä vuonna ensimmäiset vieraat saapuivat klo 11.00, vaikka ilmoitin synttärikemujen alkavan klo 12.00. Viimeinen juhlavieras ilmestyi illasta klo 21.00 ja kysyi pääseekö saunaan ja onko vierashuone vielä vapaa, jotta voisi jäädä yöksi. Juhlavieraita oli kutsuttu paikalle yhteensä 40 henkeä eli sisälsi molempien lasten kummit tietysti sekä lähisuvun eli siskomme ja veljemme perheineen sekä vanhempamme.

Tämän vuoden myöhästymislista oli seuraava: piti nostaa perunat, työvuoro kesti siihen ja siihen saakka, piti lähteä Lappiin laittamaan lämmöt mökkiin, oli pakko mennä korjaamaan yks poltin, piti käydä vetää pari viemäriä, lehmä poiki, olin yövuorossa ja piti nukkua sen päälle, juniorin piti saada nukkua ensin päikkärit, meillä oli just silloin ruoka-aika, paskakouru meni epäkuntoon ja piti hakee varaosat siihen sekä loppui bensa kesken matkan. Ai niin ja yhdelle tuli hälytys onnettomuuspaikalle kesken kahvinjuonnin.

Siispä mieheni ja minun suvussa ei ole koskaan ollut tapana olla ajoissa paikalla muissa kuin ristiäisisssä, häissä, hautajaisissa ja jouluaattona ruokapöydässä.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat