Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Olen täällä aiemminkin jaaritellut eteisistukasta ja nyt olen kaiken kaikkiaan kolmesti ollut sairaalassa vuodelevossa verenvuodon vuoksi.

Nyt taas vaihteeksi kotona..

Ei olis enää paljoo viikkoja, nyt siis 32+5 ja sektiota suunnitellaan viikolle 34-35,IIK!

Alkaa kovasti jännittämään ja osastolle mut otetaan viimeistään viikolla 34 jos ei vuotoa tuu aiemmin. Voi ku sais olla kotona vielä siihen asti!!!

Sektiokin jännittää, mutta vielä jännittää sekin pääsenkö ilman vuotoa sinne asti, ettei vaan tarttis tehä hätäsektioo.

Tällänen raskaus on ollut henkisesti niin raskas, että ootan vaan että tää loppuis jo! Esikoista odottaessa koin jopa nauttivani raskaudesta, nyt en todellakaan, kun koko ajan saa olla varpaillaan, ettei vaan vuoda..

Tälläisiä tuntemuksia mulla ja tulen kyllä kertomaan sitten miten kaikki kävi ja kumpi tuli!;)

Josko jollain samoja juttuja meneillään, kuvittelisin että olisi kiva lukea kokemuksia aiheesta, koska itsekään en paljoa ole tietoa löytänyt..

Oikein antoisaa odotusta kaikille ja koittakaa jaksaa helteitä!!!:)

Minä pidän peukut pystyssä, että kaikki menee hyvin ja pääsen rauhallisissa merkeissä suunniteltuun sektioon..HEIPPA!

Kommentit (6)

Juu, niinhän sä laitoitkin mulle jo aiemmin jotain! Kovillahan tässä on oltu, mutta kaikkeen tottuu...

Nyt vaan tuntuu, että kun kaikki on ohi ja vauva ulkona, ni sitt helpottaa, vaikka onkin varauduttava pienien vauvojen alkuongelmiin, mutta nekin on kaikki sitt hoidettavissa. Varmaan vaan sairaalassa ollaan pitempään. Keltaisuutta ja sokerien heittelyä lähinnä voipi olla, mutta sairaalassa ollessani mulle pistettiin kortisonia, joka kypsyttää hyvästi vauvan keuhkoja, että siihenkin on valmistauduttu. Ja 34-35 vauva on niiltäkin osin hyvästi valmis. Jos normaali synnytyskin käynnistyisi noilla viikoilla,niin ei sitä mitenkään enää jarruteltaisi. Mulla on just hyvä saada tää raskaus " purettua" heti kun vauva on siihen valmis, koska loppuajasta vuodon riskit on suuremmat ja tuleekin helpommin ja runsaampana.

Keskiraskauden ultrassa näkyi, että istukka on oikein hineosti ylös kiinnittynyt, eikä lainkaan tiellä. Viikolla 26 tuli eka vuoto ilman mitään kipuja ja silloin huomattiin istukan tulevan hieman kohdunsuulle. Nyt se siis sijaitsee 2,5 senttiä kohdunsuun edessä, pienestä on kiinni!!!GRR

Mulla on siitä erikoinen eteisistukka,että sen ei periaatteessa pitäisi yltää niin alas, että tulee kohdunsuun eteen, koska se on kiinnittynyt oikein hyvälle paikalle, mutta on erikoisen pitkä!?OUTOO...

Sektio on mun kohdalla sinänsä " helpompi" kuitenkin kuin että istukka olisi täysin edessä. Sektiossa mulle laitetaan embolisaatio, eli suonet tukitaan vuodon välttämiseksi, sekin on oikein hyvä juttu, ettei tuu niitä isoja vuotoja! Ihan hyvillä mielin tässä siis ollaan!Vaikkakin jännittää...Oon saanu hyvin tietoo sairaalassa ollessani,pisimmillään oon ollu siellä viikon täydessä vuodelevossa. Aina kun vuoto hellittää oon kotiin päässy, mutta sitt se taas on tullu melki parin viikon välein. Aina ilman mitään kipuja, hulahtaa vaan..Esikoista en oo hoitanu ollenkaan,hoitoapua onneks löytyy, että mieskin voi olla töissä. Rankkaa aikaa tää on koko perheelle. Onneks kohta ohi!

Tsemppiä sulle ettei se nyt jää etiseksi! Mikäs sun tilanne nyt sitt olikaan? KIva kun kirjottelit taas...VOIMIA!

Ai niin, kohdunsuu mulla on onneks ihan kiinteä ja kiinni. Sitähän tässä nyt lähinnä jännitelee loppua kohti, ett jos se alkaa pehmenemään ni sitt vuotoa kyll varmaan tulee ja runsaasti. Siks tää hissukseen olo,ettei pääsis supistelemaan. Kyllä se on auttanutkin, tosi vähän supistelee ku en saa mitään tehäkään...Ennakoivia kuitenki tulee,niinku näillä viikoilla täytyykin tulla, sillon aina hirvittää että vuotaako vai ei...Yhtä tarkkailua koko ajan...

juu siis rakenneultrassa rv 17 huomasivat että istukka on kohdunsuun vieressä.Kyselin niin paljon sukupuolen tunnistamisesta että sen kätilön jutut meni ihan ohi ja vasta jälkikäteen aloin miettiä asiaa. Ei se minua mistään varoitellut vaan kaikki vuotojutut ja sektio mahdollisuudet olen muualta kuullut. Ei kai se sit niin siinä pahalla paikalla ole että uskovat sen nousevan. Nyt siis rv 24+1 ja hyvin tähän asti mennyt ja maha tosi iso. Saas nyt nähdä mites minullakin käy,mutta kirjoita ihmeessä sitten tänne miten sektio meni ja kumpi tuli ja miten vauvalla sujuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kiitos paljon vastauksista!

Musta just tuntuu että se on tosi hyvä, että mulle suunnitellaan sektioo jo mahdollisimman aikaisn, koska just loppua kohti riskit ja vuodot voi olla tosi rajuja.

Toivottavasti sulle Titsu82 istukka vielä vetäytyy ja hienostihan sulla on menny, ole vaan rauhallisin mielin ja sitt jos jotain muutosta tapahtuu, ni sitt tilanteen mukaan, mutta ei kande murehtia etukäteen. Sitä kerkee tekemään ihan tarpeeks sitt jos siihen on aihetta. Ite et voi istukan paikkaan millään vaikuttaa joten ole ihan onnellisesti raskaana ja nauti!:)

Hurjan kauan on sun(sori,unohtu nimimerkki) vuotoa kateltu! Melkein hoitovirhesyytteenpaikka tommonen! Mun lääkäri on just siinä ehdoton, että niin pitkille viikoille ei edes yritetä, koska suuren verenvuodon vaarana voi olla sitt kohdunpoisto ainoa ratkaisu selvitä. Eikä mistään lapsivesipunktiosta oo mitään puhetta ollut, täytyypä sanoa jos siitä puhetta tulee, että onko pakko ja mitkä on riskit. Musta kyl tuntuu ett sitä ei tarvta ku kortisoni on jo annettu ja se vaikuttaa pitkään mun elimistössä. Ja 34 vauva itekin jo keuhkojaan kypsyttää ja kortisoni sitä on jo vauhdittanut muutenkin.

Kauan olitte sairaalassa? Ja muutenkin miten alku meni?Kärsikö imetys kun olit ite niin kipee?Laita vaan kaikkee kokemuksiamulle jos jaksat!

Tosi kivaa kun kirjotitte!!!!:)

Siis Natusannille oli toi loppujuttu suunnattu!

Tuntuu jotenki että sä heti tajuat mitä käyn läpi..vuodelevot,jatkuva vuodon kyttääminen ym.ym.ym....

Kauniita unia...palataan!

vastasin viimeksi kun kirjoitit tuosta.Sinulla on tosiaan tiukat paikat. Onha se kiva että saat kohta nähdä pienen,mutta tosi aikaseen tuo leikkaus kyllä tulee,että pienihän syntyy keskosena. Voi hitsi.....pysyisipä nyt verivuoto poissa tuon pari viikkoa ettet aikasemmin joudu sairaalaan.Milläs viikolla muuten ekan kerran tuo verivuoto tuli ja sattuiko sitä ennen mahaan tai jotain.Itelläni menossa nyt rv 24+1 ja vielä ei ole vuotoja ollut ainakaan.Tosin istukka ei ole varmasti niin lähellä kohdunsuuta kuin sinulla.Se on vaan jossain siinä vieressä ja sain vaan uuden ultra ajan rv 30 mutta mitään ei varoteltu.Saa nyt nähdä miten menee...kyllä itse olisin paniikissa tuossa tilanteessa kuin sinä olet.Kuitenkin sectio on aina leikkaus ja noin pienellä lapsella joka on keskonen niin se on hurjempaa ja sitten eikö tuo leikkauskin ole hurjempi kun istukka on edessä niin pitää leikata eritavalla ja verta voi menettää enemmän kuin normaalissa sektiossa.Yritä olla pelkäämättä ja kysellä sairaalasta vaikka etukäteen että miten vauvan kanssa toimitaan kun syntyy keskosena ja miten tuo leikkaus etenee ja onko suuremmat riskit.Älä pelkää..kyllä kaikki menee varmasti hyvin.Olen kateellinen kun sinulla on jo noin lähellä tuo vauvan syliin saaminen mutta toivo että minun pieni ei synny kuitenkaan keskosena.Onneksi olet saanut hyvät viikot jo kasaan ja pienelle on hyvin turvallista jo syntyä.Itteäkin pelottaa tuo että jos alkaa nuo vuodot ja joutuu sairaalaan ja jos joudutaan tekemään joskus sit keisarin leikkaus.Minulle kyllä sanottiin että yleensä istukka nousee ja normaali synnytys mahdollistuu mutta sitten ovat nämä harvinaiset tapaukset joissa käy kuin sinulla.Onko istukka nyt niinkuin täysin kohdunsuun kohdalla vai vieressä vielä?Jännittää itseä tuo rv 30 ultra että mitä sanovat.olikos keskiraskauden lääkärissä mitään poikkeamia havaittu siis että kohdunsuu ois pehmenny,lyhentyny tai avautunu?

Mulla oli siis myös eteisistukka, täydellinen sellainen. Eli istukka olla möllötti siinä kohdunsuun päällä kokonaan. Se huomattiin rakenneultrassa ja seuranta oli rv 28. Samalla viikolla alkoi ekat vuodot ja makasinkin seuraavat 2 kk vuoroin kotona ja vuoroin sairaalassa. Välillä lorotti verta, välillä oli rauhallista.

Mulle kyllä sanottiin että jos ei supistuksia tule ja verenvuoto pysyy kohtuullisena, sektio tehdään vasta viikolla 38. Puhuttiinko sulle mitään lapsivesipunktiosta? Mulle se tehtiin vkolla 36+ ja siinä katsottiin onko vauvan keuhkot kypsät syntymään.

Kävi kuitenkin niin että punktio käynnisti " jotain" ja aloin lorottamaan verta ja lapsivettä. Tilannetta seurattiin mielestäni aivan liian kauan, sillä tästä n. 15 tunnin kuluttua jouduin kiireelliseen sektioon runsaan verenvuodon takia. Ei kiva. Toipuminen oli hidasta koska olin niin huonossa kunnossa ja verenhukka oli suuri.

No, kaikki hyvin nyt, mutta ymmärrän kyllä huolesi. Itse makasin sen 2 kk koko ajan miettien koska se lähtee syntymään ja joka ikisellä vessakäynnillä pelkäsin että taas alkaa vuoto. Henkisesti siis tosi raskasta.

Tsemppiä kovasti ja toivotaan että kaikki menee hyvin!

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat