Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Hei,

olen kuljettanut lapsia päiväkotiin noin 7-8 kilometrin päähän, koska vanhempi on tarvinnut pienryhmän, jota meidän kodin lähellä ei ole.

Nuorempi 3-vuotias on ollut pienten ryhmässä 1-vuotiaasta alkaen.

Nyt isompi lähtee kouluun, mutta ajattelin, että en raaski siirtää 3-vuotiastakaan lähemmäs, kun hän on niin kiintynyt nykyisiin hoitajiin.

Mutta nyt soitettiin yksityisestä päiväkodista, että siellä olisi vapaa paikka. Päiväkoti on noin kilometrin päässä meiltä ja se on montessoripäiväkoti ja vaikuttaa tosi kivalta.

Mutta vaihtaako nyt 3-vuotiaana, vuoden päästä vai ei ollenkaan????

Kertokaa kokemuksianne, jos ette osaa muuten neuvoa.

Olen tosi sormi suussa..

Kommentit (6)

ellei hoitomatka olisi aivan ylivoimainen. Vietkö lapsen julkisilla, autolla vai kuinka? Koetko matkan liian raskaaksi? Jos, niin kannattaa harkita.

Muuten pitäisin mielummin tutut kaverit ja aikuiset, koska pienelle lapselle tärkeitä. Vai vaihtuisiko lapsen hoitoryhmä jokatapauksessa " isojen puolelle" syksystä kun on kolme jo täyttänyt? Silloin muutos on jokatapauksessa edessä ja sopeutuminen uuteen ryhmään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Hei,

kiitos kaikille kommenteista. Päädyimme siihen, että vaihdamme nyt, vaikka tuntuu tosi vaikealle.

Eli samalla kun esikoinen aloittaa koulun, nuorempi aloittaa ' leikkikoulun' .

Varmaan on kuitenkin vaikeuksia alussa luvassa, mutta saattaa olla, että sopeutuminen on nyt helpompaa kuin vuoden päästä.

ja taisi olla juuri tuo 3 vuotta. Hyvin meni ja syynä vaihtoon oli lähipäiväkotiin meno. Pystyin viemään / hakemaan kävellen, ei ollut aina autosta kiinni matkanteko. Hyvin sopeutui ja kaverit oli ihan naapurin lapsia, joista oli iloa iltaisinkin. En kadu vaihtoa päivääkään. Nyt 5 v ja vaihdoimme paikkakuntaa. Tosin kavereita ja päiväkotia on ollut ikävä useamman kerran...

Meinaan itselläni on kolme lasta päiväkodissa, nuorin meni 2,5v ja vanhin on nyt 6v. Ja olen huomannut, että mitä isommaksi kasvavat sen tärkeämmäksi pysyvät kaverisuhteet tulevat. Kuopus joka on nyt 4v niin ei ole vielä ehdotonta parasta kaveria ym, mutta 6v isosisko on jo tosi kiintynyt kavereihin.

Myös kouluun on kiva lähteä tuttujen tarhakavereiden kanssa ja samasta päiväkodista menevät varmaan samaan kouluukin. Esikoinen meillä odottaa jo kovasti esikoulua johon pääsee tuttujen tarhakavereiden kanssa.

Eli itse vaihtaisin heti nyt 3vuotiaana, kun lapsen kaverisuhteet eivät ole vielä kovin vakiintuneet (ja vaikka olisikin, niin usko pois, kavereista tulee aina vain tärkeämpiä jatkossa), jos vaihto olisi kuitenkin edessä myöhemmin esim eskarin takia.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat