Vierailija

Itse olen ns. ylikoulutettu ja minulla on se ongelma, etten pääse edes haastatteluun, koska olen " liian hyvä" . Miten ihmeessä saan töitä? Pitääkö osa koulutuksesta ja meriiteistä jättää pois hakemuksesta? Jos jollain on samanlaista kokemusta niin vinkit kehiin vaan!

Kommentit (22)

Edustan/esitelmöin kansainvälisesti ja olen julkaissut mm. kv-aineistoon perustuvan väitöskirjani englanniksi. Niistä ei jää kiinni, eikä siis kielitaidostakaan.

Pitää siis alkaa vääntämään rautalangasta vielä enemmän sitä, miksi olisi hyvä. Joihinkin paikkoihin olen jopa selvittänyt etukäteen sitä hommaa ja jo hakemuksessa perustellut sitä, millaisia asioita itse haluaisin nostaa esille tehtävän hoidossa, jos minut valittaisiin.

Turhaa kai minä täällä tätä epätoivoani täällä jaarittelen. Ei pitänyt mennä näin pitkälle tässä keskustelussa, piti vain kysyä että miten niitä töistä oikein saa. Hyviä vinkkejä olen kyllä saanut, täytyy myöntää. Kiitos niistä. AP

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Ehkä jokin akateemisen maailman projektisi on liittynyt johonkin käytännönläheisempää alaan tms.? Opiskeluaikainen oman alan työkokemus (vai onko sekin yliopistolta), olisiko sieltä jotain suhteita jäljellä?

Itse olen aikuiskouluttaja ja vastaan meidän lafkan henkilöstökoulutuksen suunnittelusta, urapolkujen miettimisistä jne. ja paljon tekemisissä rekrytointia hoitavien kanssa.

Sun ongelma ei varmastikaan ole se, että olet tohtori, vaan se, että sulla ei ole ns. oikeaa työkokemusta. Olet tehnyt hanttihommia ja sitten teoreettista tutkimusta, jota kyllä yritysmaailmassa ja julkisen sektorin töissä arvostetaan, JOS ohella on tehnyt muitakin töitä.

Sun pitäisi nyt keksiä jotain, mikä paikkaisi tuota puutetta. Oletko tehnyt vapaaehtoisena, järjestöissä tms. projekteja, joita voisit nostaa yksityiskohtaisemmin esiin. Onko mitään, joiden avulla voisit näyttää, että omaat esim. loistavat viestintätaidot? Tai jotain yleisesti työelämässä hyödyllisiä taitoja?

Nykyisenkin paikan sain ja pomo jopa sanoi, että ottaa mielellään itseään älykkäämpiä töihin, niin saadaan enemmän aikaiseksi :) Palkkahan on huono koulutukseen nähden (mulla n.1900e/kk), mutta parempi tämäkin kuin sata vuotta opintoja takana eikä paria vuotta enempää työkokemusta!!

Eli ovat ihan omissa sfääreissään pyöritellessään teorioita eivätkä osaa soveltaa niitä käytäntöön.

Ja tämä on tosiseikka vaikka ei siitä niin puhutakaan. Minunkin ex-työpaikassa ollessani mukana rekrytoimassa, jätimme useasti nämä " ylikoulutetut" ilman käytännön työkokemusta omaan arvoonsa.

Kerran erehdyimme palkkaamaan erään tohtorin, joka oli tehnyt väikkärin juuri siitä aiheesta, josta kaipasimme tiimiimme asiantuntijaa. Sfääreissähän se eleli ja omassa ideaalimaailmassaan. Siirtyi sitten enemmän suunnittelutehtäviin, kun ei kentällä pärjännyt.

Mutta mitä jos laittaisitkin jo hakemuksessasi kissan pöydälle? Että kerrot olevasi " epätyypillinen" akateemikko ja haluat " oikeisiin töihin" , pois teorioiden pyörittelystä. Että todella palat halusta jättää teorisoinnin vähemmälle ja korkeintaan hyödyntää niistä sopivimmat käytäntöön...riippuen tietysti haetko ns. oman alan paikkaa.

Se, että henkilö tiedostaa ko. asian, voi herättää rekrytoijassa mielenkiinnon vilkaista asiantuntijaa ihan face-to-face ja sitten pääset näyttämään kyntesi ;-)

Tsemppiä työnhakuun!

t.13

yritysmaailmaan. Ehkä tuo onkin yksi vika, siis ettei ole " kaupallisesti seksikäs" ala, edes teoreettisesti. Eikä hyödytä lääketiedettä, tekniikasta puhumattakaan.

Mä taidan olla nyt ihan suossa.

KONKREETTISESTI se, miten sun loistavat verkostoitumistaidot ilmenee. Ei se haittaa, missä yhteydessä olet niitä verkostoja luonut, kun vaan pystyt osoittamaan, MITEN ja MILLAISET verkostot olet aiemmissa duuneissasi luonut. Ei riitä, että sanoo, " olen hyvä verkostoitumaan" . Näitä höpöhöpöiskulauseita nyt osaa jokainen kirjoittaa. Rekrytoijaa kiinnostaa konkreettiset esimerkit taidoistasi.

Napakasti on myös osattava perustella, miksi olet tehnyt tähän mennessä pelkästään tutkimusta, jos kerran olet mielestäsi " käytännöllinen" . On ihan mahdollista, mutta sun on hakemuksessasi perusteltava se vakuuttavasti. Sun pitää hakemuksessa osoittaa, että ymmärrät millaista tieto-taitoa hakemasi duuni vaatiin ja sitten osoitat, että sulla on noi taidot, VAIKKA työkokemuksesi onkin tutkimusmaailmasta.

Voit kirjoittaa vaikka, että tiedostat, ettei sun väikkärin aihepiirillä ole käyttöä hakemaasi työhön, mutta sun tiedonhankinta, analysointi ja itsenäinen työskentely kyvyillä on. Eli koko ajan painotat ja väännät rautalangasta, mitkä on ne sun taidot, jotka sopii just siihen kyseiseen paikkaan. Se on yksi valintakriteeri, että hakemuksesta näkee, että hakija ymmärtää, millasta paikkaa on hakemassa.

Jos sulla oikeasti on hyvät verkostointitaidot, niin kai olet alkanut käydä sua kiinnostavan alan tilaisuuksissa, tapahtumissa? Koulutuspäivät, ammatijärjestöjen tilaisuudet jne., missä liikkuu sua kiinnostavan alan ihmisiä?

Voit tietysti hakea vaan maisterinakin, mutta jääkö sulla sitten CVhen omituinen aukkoa? Se ei ole hyväksi. Parempi tohtorina hakea.

En vaan pääse koskaan esittäytymään, koska todistukseni ja julkaisuni ovat esteenä.

Miten työnantajat suhtautuvat, jos hakee töitä maisterina vaikka onkin tohtori? Olisiko se salaamista, jos jättää korkeamman tutkinnon ja/tai julkaisut mainitsematta? AP

Olen toiminut järjestöissä ja harrastan kilpatasolla urheilulajia, jossa sosiaalisuus on valttia ja oikestaan elinehto.

Tuntuu, ettei mikään riitä. AP

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat