Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Meillä on pojalla ensi viikolla 2-vee neuvola ja mielenkiinnosta kyselen mitähän siellä tsekataan?

Kommentit (6)

http://pre20031103.stm.fi/suomi/eho/julkaisut/neuvola/nopas.pdf



9.3.11 Kaksivuotias lapsi neuvolassa



Terveen kaksivuotiaan lapsen kehitysvaihe. Kaksivuotias kehittyy liikunnallisesti koko ajan. Hän osaa jo vähän juosta, opettelee kiipeämään portaita ja yleensäkin harjoittelee tasapainoilua. Kaksivuotias tahtoo saada ja tehdä mitä erilaisimpia asioita, mutta hänellä ei kuitenkaan ole käsitystä siitä, mitä hän voi saada ja mitä ei, joten tämän ikäinen on usein aikuisen mielestä hankala. Lapsi leikkii mielellään toisten lasten kanssa, mutta lapset eivät varsinaisesti vielä osaa leikkiä yhdessä, vaan leikkivät samaa leikkiä rinnakkain. Kaksivuotias puhuu jo kaksisainaisia lauseita, mutta hän saattaa sanoa sanoja väärin ja toistaa sanojen alkutavuja. Lapsi kysyy ¿mikä¿-kysymyksiä. Puheeseen ei pidä puuttua korjailemalla lapsen ilmaisuja. Sen sijaan on hyvä jatkaa keskustelua ja antaa samalla lapsen sanoman väärän sanahahmon oikea malli. Lapsen kehitystä edistää, kun hänen kanssaan puhutaan ja luetaan paljon ja katsellaan kuvia lapsen kanssa. Nyt on siisteyskasvatuksen aika: Moni lapsi pääsee 2-3- ikävuoden välillä kokonaan eroon vaipoista, mutta toisaalta hyvin moni tarvitsee vielä ainakin yövaippoja. Kuivaksi oppiminen riippuu yksilöllisestä kypsymistahdista, ja vanhemmalta tarvitaan herkkyyttä aistia lapsensa tilannetta. Tutin käytöstä olisi hyvä luopua viimeistään tässä iässä. Infektiotauteja sairastetaan yhä paljon.



Vanhempien voimavarojen ja huolien tunnistaminen ja Terveysneuvonta: ks.9.3.9 sivu X. Yksivuotias lapsi neuvolassa



Lisäksi terveysneuvontaan kuuluu keskustelu

- kaksivuotiaan kehitysvaiheesta: tahtoiästä, rajojen asettamisesta ja tavoista, millä hankalista tilanteista voidaan selvitä;

- perheen ja lapsen ruokailutavoista, yhteisten aterioitten tarpeesta, terveellisestä ruokavaliosta; jatkuvan napostelun välttämisestä ja D-vitamiinilisästä muistuttaminen;

- lapsen hampaiden harjauksesta ja reikiintymistä aiheuttavien bakteerien tartunnan ehkäisystä

- lapsen ja perheen fluorihammastahnan ja ksylitolin käytöstä

- siisteyskasvatuksesta ja tutista luopumisesta;

- television katselun rajoittamisesta



Kaksivuotiaalta lapselta tutkitaan:

- yleisvaikutelma

- pituuden, painon ja päänympäryksen kehitys

- iänmukainen kehitysarvio: Ks. kuvaus edellä. Käveleminen, kyykistyminen ja ylösnouseminen, pallon potkaisu. Puheen kehitys: yksinkertaisten ohjeiden noudattaminen ja kieltojen ymmärtäminen, tuttujen esineiden nimeäminen kuvasta. Muutaman palikan tornin rakentaminen.



Erityistä huomiota tulee kiinnittää lapsiin, jotka eivät vielä 1.5 -vuotiaana osanneet sanoa mielekkäitä sanoja tai joiden lähisukulaisilla on tai on ollut luki-, oppimis- tai keskittymisvaikeuksia. Ellei lapsi kaksivuotiaana puhu sanoja tai ellei hän ymmärrä yksinkertaisia verbaalisia ohjeita, tutkitaan ensin kuulo. Jos kuulo vaikuttaa normaalilta, lapsi kannattaa lähettää puheterapeutin arvioon. Jos kuulo ei ole normaali, kirjoitetaan lähete korvalääkärille.



Vanhemman ja lapsen vuorovaikutusta tulee havainnoita. Lapsen tulee olla aloitteellinen vuorovaikutuksessa, ja hänen tulee osata totella kieltoa ja lyhyitä, selkeitä ohjeita (itsesäätely). Lapsen tulee osata lohduttaa ja hakea lohdutusta vanhemmaltaan (lapsen ja vanhemman empatiakyky). Vanhemman tulisi kyetä antamaan lapselle selkeitä ohjeita ja rajat, ja huolehtia niiden toteutumisesta ilman väkivaltaa. Vanhemman tulee osata suhtautua myötätuntoisesti lapseen. Lapsella tulee olla säännöllisiä päivärutiineja (ajantaju ja itsesäätely).

Meillä meni 2-vuotisneuvola tosi helposti. Tyttö äkkäsi heti huoneeseen astuessaan pallon ja terkkari rupesi leikkiin mukaan. Siitä sitten piirtämään, nuppipalapeliä tekemään, palikoita pinoamaan ja kirjaa lukemaan (esineiden ja eläinten nimeämistä). Tyttöä ei tarvinnut erikseen pyytää tekemään mitään, niin hyvin terkkari sai " huijattua" seuraavaan juttuun. Ja samalla juteltiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Jostain luin että 2-vuotis neuvolassa rakennettas palikoista tornia ja laitettas erimallisia palikoita johonkin " reikä-laatikkoon" . Mutta varmaan on eri neuvoloissa eri jutut...

Silloin testattiin:



Terkkari piirsi viivan ja ympyrän paperiin ja pyysi tyttöä piirtään myös

Terkkari näytti ruutua lattiassa ja ilmoitte että se on hyppelyruutu, hyppeli siinä hetken ja tyttö sitten perässä.

Lisäksi juttelua, palapelin rakennusta ja normaalit mittaukset

On varmaan ihan terkkakohtaista, että mitä sattuu kokeilemaan - tai ainakin tämmöinen kuva on tullut, kun olen kavereiden kanssa puhunut 2-v neuvolasta.



Meillä pojalla oli 2-v neuvola pari viikkoa sitten. Pituus ja paino mitattiin - ja päänympärys. Sitten terkka jututti poikaa - antoi nuppipalapelin leikittäväksi ja yritti saada poikaa näyttämään pyydettäessä oikean kotieläimen. Lähinnä siis yritti testata puheen ymmärrystä. Noh - meillä todella kova ujostelu vielä silloin päällä - ja terkkakin oli hänelle uusi (meillä vaihtui toiselle terkalle samassa neuvolassa) - ei suostunut näyttämään. Sitten kun itse näytin eläin kerrallaan kuvia - suostui poika kyllä sanomaan ääneen, mitä kuva esitti --- oli terkka ihan tyytyväinen.



Helpompi näin - meillä kun poika osaa puhua jo ihan täysin (oppi tuossa kevään aikana, vaikka jouluna ei ollut kuin kaksi sanaa...) - toki puheen selvyys ei kaikilta osin ole ihan täysin kehittynyt, kuten harvalla 2-vuotiaalla on, mutta kaikki sanat tulevat, mitä suinkin on kuullut, ja pitkää tarinaa - ja lauluja...



Palapeliä myös purettiin ja koottiin siinä samalla.



Sitten lähinnä terkka kyseli pojan leikkiessä vieressä - pottailusta, syömisestä, nukkumisesta tms. yleistä.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat