Seuraa 

Olin esikoisenkin kanssa kovin varovainen uusien ruokien antamisessa, nytkin jotenkin on jässähtänyt nämä kasvis-lihasoseet ja hedelmäsoseet samoille linjoille enkä tiedä, mitä antaisin seuraavaksi ja miten karkeana. Esim. kananmunaa en ole vielä antanut, lähiaikoina varmaan - haluan lingata näitä allergisoivia ruokia vähän pidemmälle.

Mitä jo annat 8-kuiselle?

-pupsu

Kommentit (6)

Tosin meillä poika 8,5 kk syö noita 8 kk soseita hyvällä halulla. Minä olen kyllä hienontanut niitä kokkareita haarukalla vähän pienemmiksi, sillä muuten meidän hotkija kyllä alkaa yökkäämään. Aamulla putoaa pikahiutaleista tehty kaurapuuro (syön sitä itsekin) ja illalla Piltin 8 kk puurojauheesta tehty. Varmaan menis tavallinenkin, mutta tulee aina niin kiire ettei kerkeä keittämään. :o)

Myös ne tölkkipuurot menee, mutta niitä on käytetty lähinnä mökillä.

Mä olen niin laiska kokkailemaan että meillä syödään noita purkkiruokia. Tietysti jotain vaihtelua olis kiva saada pojallekin, mutta kyllä noissa purkeissakin on valinnanvaraa. Valitettavan moni niistä vaan tuntuu olevan sitä tomaatilla maustettua ja aina sitäkään ei viitsisi antaa.

Lisäksi kaipaillaan jotain vinkkiä siitä mitä voisi antaa itse syödä. Kurkkua syö ja maissinaksuja, mutta mitä muuta voisi antaa? Pojalla on vasta kaksi alahammasta.

syödään meillä,eli poika 9kk ja olen jo jonkun aikaa keitellyt ruispuuroa,ohrapuuroa,kuntokauraa...eli aamulla eri puuroa kun illalla,hillosilmän kanssa välillä uppoaa hyvin ja välillä huonommin.meillä ei pojalla ole vielä hampaita,mutta syö karkeaa ruokaa,pilttipurkkeja käytän reissuissa näitä 8kk tarkotettuja ja hyvin menee klömpit alas vaikka ei ole kuin ikenet joilla pureskella.sormipaloina poika syö ruisleipää,kurkkua,kalkkunaleikettä olen antanut maistella pieniä paloja,juustoa vähän,vesimeloonia,herneitä,ananasta...tuntuu kaveri kaikki ruokaiselta.tiedän että suositus aloittaa samanlaisen ruuan syöminen kuin itse syödään on 1-vuotta,mutta kohta tulee 10kk täyteen ja pikkuhiljaa totutan samaan ruokaan mitä itse syödään,tehdään kuitenkin terveelistä kotiruokaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Lähinnä syödään valmiita kaupan purkkiruokia ja puuroja. Tämän lisäksi maissinaksuja, suolattomia riisikakkuja, ohkaisia omenasuikaleita, viinirypäleitä, tuoretta luumua, tuoretta aprikoosia, tomaattia, kurkkua, baanania paloina, mandariinia (ensin kuorin siivun, nykyään ihan sellaisenaan), kananmunaa muutaman kerran muussatun perunan kanssa ja keitettyjä herneitä (maissiakin voisi antaa). Näitä on syöty jo varmaan 8 kk:n iässäkin, myös silloin nuo kaksi hammasta. Tänään ekan kerran tuoretta mansikkaa ja porkkanaa ihan ohuina viipaleina.

Hän syö jo oikeaa perunaa, maustamatonta kanaa, maustamatonta suikalelihaa, riisiä, hedelmäsoseet, porkkana-perunaa... Eli ruokavalio on jo todella laaja!! Ollaankin aloitettu soseet jo kolmen kuukauden iässä. Kaikki perunasoseet teen aivan itse. Hedelmäsoseet ostan kaupasta. Esim. tuon perunan murskaan vain haarukalla äkkiää ja muutamia pieniä klönttejä jää. Vauva ei ole moksiskaan klönteistä vaan syö kaikki mitä annetaan. Huvitti, kun yksi päivä vauva oikein muka puri ruokaa!! Alhaalle tullut kaksi hammasta. Että näin meillä, eli puolivuotias jo syö vähän klönttistä ruokaa eikä yhtään laita hanttiin.

..antaako kukaan muu muuta kuin kaurapuuroa? Meillä ollaan yhä niillä purkki- ja paketijauhepuurojen linjalla, mutta ne kyllä tulevat niin kalliiksi, että alan kyllä kanssa keitellä samaa kuin isoveljelle. Kiitos rohkaisuista :)

Porkkanan muuten annoin vauvalle tässä yhtenä päivänä, ihmeissään sitä imeskeli, vaikkei mitään irti saanutkaan ;). Pitää kanssa kokeilla tuota kurkkua. Annatteko ihan vain palasen käteen vai miten? Esikoisesta ei kokemusta, ei huolinut niin mitään kasviksia tuoreena :( eikä huoli vieläkään..ei myöskään hedelmiä, ei edes raasteena. bansku oli ainut mikä meni (sitä olen muuten anatnut soseena nyt myös).

Siitä imetyksestä (kuka nyt kertoikaan), niin kummipoikani oli kanssa aikoinaan samanlainen, vain äidin tissi kelpasi, ei tuttipullo millään muotoa. Sitten kerran oli tilanne, jolloin poika oli minulla hoidossa äidin asioinnin ajan, oli nälissään ja joi tuttipullosta ihan hyvin!! Tajusi kai, ettei tuolta saa luomuna, hih..eli kokeileppa antaa vauva jonkun muun hoitoon vaikka puoleksi päiväksi.

Toinen mikä voi tepsiä, on hommata Aventin (hyvinvarustetuista lastentarvikeliikkeistä,esim. Seinäjoella Rintamäeltä ja joitain saa Cittaristakin) tuttipulloja. ne on muotoiltu matkimaan äidin rintaa. vauvana meidän vauva ei suostunut juomaan muista tuttipulloista ollenkaan. Tutteja on eri suuruisia (ts. tutin reiät kokoa 1, 2 tai 3) ja lisäksi vellitutti, jossa 3 eri virtaussuuruutta.

Eli meillä poika nyt pian 9kk, ja ollaan lähes samoilla ruokalinjoilla kuin teillä. Itsekin olen jo pitempään mietiskellyt sitä, että kun on " jämähtänyt" tähän tää ruokavalio :( Mutta olen yrittänyt antaa vaikka mitä, niin kaveri yökkii ja puklailee. Huoh!

Esim. tavallinen kaurapuuro (tai mikään muukaan hiutalepuuro) ei mene alas, vaan meillä syödään niitä Muksun tetrapuuroja. Olis jo aika päästä niistäkin eroon, iso mies kun on jo!

Edelleenkin meillä syödään niitä 5kk ikäisille tarkoitettuja liha- ja kasvissoseita, eli niitä pikkupurkkeja. Isompien lasten ruuat (edes ne 8kk!!!) ei mene alas, vaan heti oksennetaan. Rasittavaa!

Taitaa tämäkin kaveri olla samanlainen kuin isoveljensä aikoinaan, että on melkoinen sihtikurkku! Hänelläkin tuli kaikki karkeampi ruoka aina heti pihalle. Ja oksensi KAIKEN puuron ja vähänkin " lönttisemmän" aina 2-vuotiaaksi asti. Huokaus.

Olen ajatellut, että pikkuhiljaa sekoittelen noita pienten lihasoseita ja 8kk lihasoseita sekaisin, jolloin koko annoksessa olisi vähemmän niitä kokkareita. Jospa tästä pikkuhiljaa opittais nieleskelemään vähän muutakin kuin hienonhienoa sosetta! Mutta en jaksa kamalasti stressata tästä syömisestä... Kunhan hengissä pysyy ja ruokaa uppoaa - vaikkakin sitä hienompaa sitten.

Maito on meillä toinen murheen aihe. Olen itse raskaana, ja yritän pikkuhiljaa lopetella imetystä. Kaveri ei vaan kiinnostu pullosta saatika nokkamukista :( Olen ostanut tuttipulloon sellaisen " nokan" , kuten nokkamukeissakin on, sellainen pehmeä, muovinen. Siitä jonkun verran poika juo, mutta heikonlaisesti. Ei mene edes 2dl:aa päivässä korviketta :( Olen vielä imettänyt juuri tuon takia, ettei poika ihan kuivuis, mutta ei mullakaan enää sitä maitoa niin tule. Voi, kun kaveri oppisi juomaan siitä pullosta!!

Tällaisissa mietteissä täällä...

Nasu

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat