Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Meillä on 1v9kk poika joka ei millään meinaa alkaa päiväunille. Tätä on kestänyt nyt kuukauden päivät. Riehuu pinniksessä, potkii pinnoja ja seiniä, repii verhoja, huutelee, itkee, nakkelee peittoja ja tyynyjä. Poika on aina ennen nukahtanut ja nukkunut hyvin kun hänet laittaa omaan viileään ja pimeään huoneeseen ja oven kiinni. Joskus kun hän on ollut kipeänä, on yritetty nukkua vierekkäin, mutta on sen verran vilkas tapaus, että nukkumisesta ei tule sillon mitään jos huoneessa on joku toinen. Nyt menee kaksikin tuntia kevyesti ettei nukahda. Isin kanssa on tehty semmoinen periaatepäätös aikanaan, että jos ei nuku, niin saa olla sängyssä sen päikkäriajan joka tapauksessa ettei totu siihen, että ei tarvi nukkua. Nyt alkaa kuitenkin tuntua jo ihan naurettavalle pitää poikaa kuukausitolkulla pinniksessä se kaks tuntia niin että se ei nuku millään. Illalla sitten menee nukahtamiseen kauemmin aikaa ja aamulla herää aikaisin, tänä aamuna 6.30, jos käy niin, että kahden tunnin riehumisen jälkeen nukahtaakin tunniksi. Muuten nukkuu kyllä sen 12-13 tuntia yössä, mikä minun käsittääkseni on tuon ikäiselle se normaali uniaika. Päivän aktiviteettien rasittavuudella ei tunnu olevan vaikutusta nukahtamiseen, on kokeiltu monenlaista. Minulla on paha mieli aina päikkäriajan jälkeen kun on joutunut taas vanginvartijaksi. Toisaalta sitten en halua jättää päikkäreitä kovin helpolla poiskaan, jos vaikka poika tarvitsisikin ne, mutta on vaan niin jääräpäinen. Päikkäriaika on minulle ollut aika tärkeä hengähdyshetki kun meidän perheessä on myös 4-kuinen vauva. Olen myös ajatellut sitäkin, että jos poika menee jossain vaiheessa päiväkotiin niin voi olla että siellä vaaditaan että kaikki lapset nukkuu, entä sitten jos meidän poika on kotona tottunut siihen, ettei tarvi?

Onko kellään vastaavanlaisia kokemuksia? Mitä tekisitte vastaavassa tilanteessa? Onko kellään tietoa, minkäikäisten lasten ei tarvi enää nukkua päiväunia päiväkodissa?

Kommentit (4)

Kyllä reilusti alle kaksivuotiaan pitäisi ne päiväunet nukkua - kuten mielestäni myös yli kaksivuotiaan.

Tuntuisi, että teillä vuorokauden unimäärä tulee täyteen jo yöllä - ja siksi päiväunet ovat jääneet väliin. Toisaalta - en myöskään usko siihen, että kohta kaksivuotiasta on mielekästä pitää sängyssä odottamassa olemattomia unia kahta tuntia.

Itselläni on ollut se linja, että tietty aika pitää sitä unta sängyssä odotella - siinä tulee samalla lepohetki päivään. Nukahtaminen ei ole pakollista - jos uni ei " säädetyssä" ajassa tule - sitten noustaan ylös ja tehdään jotakin muuta. Mikä on sitten se oikea aika odotella - riippuu varmasti lapsesta ja perheen omista tavoista. Meidän pojan ollessa 1 v 10 kk vielä odoteltiin maksimissaan tunti (siinä ajassa kyllä nukahti aina vaikka muutaman kerran se tunti kyllä tulikin hyvin lähelle täyteen). Nyt kun ikää on pari kuukautta enemmän -- kyllä puolessa tunnissa jo näkee, onko niitä unia ollenkaan tulossa -- tähän mennessä on tasan kahtena päivänä koko ikänä jättänyt unet väliin - ja hyvin jaksoi kumpanakin päivänä leikkiä koko päivän eikä ollut yliväsynyt yöunille mennessä.

Teilläkin varmasti tuo lepohetki on paikallaan - mutta jos se ei kestäkään ihan sitä kahta tuntia - voisi käydä myös niin, että jonakin päivänä lapsi väsähtää hieman enemmän - ja jos yöunet eivät siitä entisestään pitenekään - seuraavana päivänä voisi nukahtaa päiväunillekin...

Meillä tuo päiväunien pituus tuntuu aaltoilevan - ja tosiaan niinä kahtena päivänä, kun päiväunet jäivät kokonaan väliin - poika nukkui aamulla normaalia pidemmät yöunet - sen tunnin, puolitoista pidempään kuin normaalisti.

Tuo on hyvä periaate, että pitää kuitenkin sen päikkäriajan sängyssä. Näin lapsi tietää, että se kuuluu päivän rytmiin. Luultavasti teillä on joku mustasukkaisuus-protestivaihe päällä ja lapsi testaa sinua tuolla tavalla. Menee ajan kanssa ohi, älä vain luovuta! On meilläkin välillä vaikeeta (lapsi 1.5v), mutta olen päättänyt että sängyssä pysyy, nukkui tai ei. Joskus tuntuu puistattavalta pitää lapsi tunnin ajan siellä huutamassa, mutta useimmiten kuitenkin nukkuu. Jos nukkuu vain 10 minuuttia ja herää, pidän tässäkin tapauksessa sängyssä sen tunnin. Olen varmaan aika julma, mutta mulla ei ainakaan oma pää kestä ellen saa päivässä pientä taukoa...

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Niin - oma lapsi ei päiväkodissa ole ollut, mutta sen verran tiedän käytännöistä. Useimmissa paikoissa kaikki lapset menevät kyllä lepäämään samaan aikaan, mutta kun tietty aika tulee täyteen - jos uni ei ole tullut - saa nousta tekemään jotakin hiljaista.

Sitä ei tarvitse miettiä sinällään, jos lapsi onkin jo kotona jättänyt päiväunet pois. Päiväkotielämä yleensä väsyttää helpommin kuin kotona olo ja lapset väsähtävät enemmän. Joten unikin tulee helpommin - saattaa siis nukkua päiväkodissa vaikka ei kotona nukkuisikaan (esim. viikonloppuna). Tästä syystä myöskään päiväkodissa ei suoraan anneta lasten jättää päiväunia väliin - " kokeilemassa" täytyy käydä.

Että tuon ikäisenhän keskim. vuorokausiunimäärä on 12-13 tuntia joten mulla tuli mieleen että entä jos lapsesi kuitenkin nukkuu yöllä liikaa? Meillä nukutaan yöllä n. 11 tuntia ja päivällä tunti. Tietysti yksilöllistä tämäkin.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat