Seuraa 

Hei!

Meillä poika on 7.5 kk ja istumaan opettelu on kamalan tuskan takana. Paikallaan ei tahdo olla jos lattialle laitan hänet istumaan tukien tyynyjä vasten. Hän joko lähtee ryöminään tai sitten hänellä on kamala vimma päästä pomppimaan. Syöttötuolissa taas pyörii kuin hyrrä ja pomppimista yrittää harrastaa siinäkin.

Kysymys kuuluu, että oppiiko vauva itse istumisen vaikka häntä ei pidäkään lattialla tyynyjen varassa, eli nouseeko hän automaattisesti istuma-asentoon ja pysyy sitten siinä?? Sekavaa...? : )

Kipe ja vauhti-hirmu

Kommentit (16)

Tässä tulikin tarpeeksi tietoa. Kysymykseni heitin koska esikoinen on meillä erityislapsi, joka on kaikki mahdolliset siirtymävaiheet jättänyt väliin ja häntä on autettu fysioterapialla. Kokemusta ei ole ns. normaalista lapsesta ja sen vuoksi tässä mietin, että oppiiko lapsi automaattisesti istumaan eli nousemaan kylkiasennosta ylös pysyäkseen siinä vai täytyykö häntä aluksi esim. yrittää istuttaa syöttötuolissa/ lattialla tyynyjen varassa. Mutta kun järkevämmin ajattelee niin lapsen lihastaso vahvistuu/ selkä, lantio, vatsanseutu niin eiköhän hän pysy siinä sitten kun tarve vaatii.

Kiitos kaikille mielenkiintoisesta keskustelusta.

SPIRALille vielä, että onko teidän lapsi jumppauksen alla? Jos on niin minkä vuoksi?

Kipe

Aattelin kertoa meidän kokemuksia, kun mietin tuota istumista myös kauheesti varsinkin tuossa iässä, että miks poika ei jo istu (vaikka ei siinä kiirettä ollutkaan, aattelin vain et helpottais tiettyjä asioita, kun sais vaan tökätä istuun pikkumiehen)..

Eli siis meillä poika konttas ja nousi jo seisoon ym. noin seitsemän kuukauden tienoilla ja istuminen ei sitten sujunut ollenkaan!

Joskus puolen vuoden tienoilla ostettiin syöttötuoli ja siinä " istuttiin" eli oltiin hiukan kenossa ja pyörittiin niiiiin hirveesti (edelleenkin kyllä!). Mutta en muuten oikeestaan yrittänyt mitenkään opettaa istumista paitsi just syöttötuolissa ja rattaissa koitettiin nuokkua..

Ja oppihan se meidän poika sen sit itsekseen yhtäkkiä pari päivää vajaa 8 kk. Siis yhtenä päivänä se vaan istua könötti suoralla selällä lattialla ja piti lelua kaksin käsin ja söi sitä.. tottakai ;)

Että niin vaan se sit kävi, nopeasti. Vaikka eka kestikin noin pari kuukautta opetella sitä :)

Et kyllä se teilläkin sit koittaa itekseen omaa tahtia!

Ehkä ne sen taitaakin jo, mut ei malta pysyä paikallaan =D

Musta tuntu just, et meidän poika ei vain ollut sit siihen niin aiemmin keskittynyt, kun oli oppinut liikkuun ym, oli siis mielenkiintoisampaakin tekemistä..

HYVÄT JUHANNUKSET!

Emmuli ja poitsu, viikon päästä 9 kk

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Spiral:

Lainaus:

Mutta jumpaari sanoi mulle, että lasta ei saisi laittaa lattialle istumaan tyynyjen kanssa tuettuna, jos ei itse nouse istumaan. Lapsesta voi tulla pyllykiitäjä, ja kävelemään oppiminen sitten hidastuu. Mutta ei se pyllykiitäminen mitenkään haitallista lapselle ole ;)

Kysyin itse fysioterapeutilta, miksi joiltakin lapsilta jää konttaus tai ryömiminen tai molemmat väliin. Sanoi johtuvan juuri samasta syystä kuin Spiral kertoi. Kävelyn kannalta kuulema olisi tärkeää oppia kyseiset liikkumismuodot.

Syöttötuolissa myös istui hienosti vähän tuettuna, en nyt muista minkäikäisenä mutta varmaan viisi-kuusikuisena. N. kuusikuisena tykkäsi istua sohvankulmassa ja leikkiä. Tämän jälkeen tuimme häntä lattialla imetystyynyn kanssa, siihen " kouruun" mahtui tyttö hyvin istumaan. Oppi istumaan ilman tukea seitsemänkuisena. Istumaannousun oppi vasta vuoden ikäisenä! Eli pitkälle olisi mennyt tuo istumaanoppiminen jos itse olisi sitä harjoitellut. Motoriikka lähti vähän myöhässä muutenkin liikkeelle (10-kuisena vasta lähti ryömimään, tosin 1v 2vk iässä otti jo ekat askeleet ja oppi sitä ennen konttaamaan ja liikkumaan tuen varassa).

Minulle ei ainakaan kukaan ollut sanonut etteikö lasta saisi tukea istumaan, mutta ehkä on jokin uusi ohjeistus sitten. Ainakaan neuvolassa ei sanottu mitään vastaavaa. Esikkomme on nyt 2v4kk eli en nyt ihan jurakaudella häntä ole saanut ;) Nyt toinen lapsemme on 4kk, saa nähdä mitä neuvolassa tällä kertaa ohjeistetaan.

itse nousta istumaan?

Tuli hirveä huoli, kun meillä tyttö 9kk ja istuu kyllä tukevasti(on jo istunut aika kauna) kun istumaan laittaa muttei itse vielä nouse istumaan.. Ei myöskään vielä konttaa mutta ryöminyt on jo pari kk...

Kertokaa pliis joku kuka tietää!

-Alpukka ja " Pinsku"

Meillä opittiin 6 kk vanhana ryömimään ja 8 kk vanhana istumaan! Me aateltiin, että on niin kova tohina eteenpäin, ettei kerkiä istumista harjottelemaan. Sit se tuli just ton kylkinojan kautta äkkiä.

-s-

meillä on käyty jumpparilla erbin takia,ja koska vauvalla on liskäksi sut paha ger, niin syöttämien puolimakuulla sitterissä ei onnistu. Ratkasuksi löytyi bumbo, jossa selkä ei rasitu vaan lapsi on ergonomisesti oikeassa asenossa. Jumpparimme antoi tukensa myös kävelytuolille, se ei hänen mukaansa edistä varvistamista tai hidasta kävelmään opppimita, mikäli tuoli on lakettu riittävän matalalle, jolloin vauva yltää maahan koko jalkapohjallaan eikä siinä seisoteta kohtuuttoman kauaa.

Istumista ei tarvitse mitenkään opettaa. Lapsi oppii itse istumaan nousun. Eli se tapahtuu kylkimakuun kautta, lapsi puskee samalla käsillä itseään pystyyn. Sitä liikerataa voi tietty tehdä tutuksi lapselle. Mutta jumpaari sanoi mulle, että lasta ei saisi laittaa lattialle istumaan tyynyjen kanssa tuettuna, jos ei itse nouse istumaan. Lapsesta voi tulla pyllykiitäjä, ja kävelemään oppiminen sitten hidastuu. Mutta ei se pyllykiitäminen mitenkään haitallista lapselle ole ;)

Meille neuvolassa annettiin ohje, ettei pidä istuttaa tukien vaan malttaa odottaa, että lapsi nousee itse istumaan. Terveydenhoitaja kertoi keskustelleens asiasta juuri fysioterapeutin kanssa ja varmistaneensa ohjeen paikkansapitävyyden, koska vanhemmat olisivat ja ovat niin innokkaita lapsiaan istuttamaan.

Kuulema istuttaminen ennen kun lihakset ovat siihen valmiita saattaa vaurioittaa selkää. Mahdolliset ongelmat eivät terveydenhoitajan mukaan ilmene niin kauan kun lapsella-nuorella-aikuisella pysyy lihakset hyvässä kunnossa ja oireet alkavatkin vasta keski-iässä.

Meillä tyttö on viikkoa vaille 6 kk ja todellakin olisi paljon helpompaa syömisen yms. suhteen jos voisi istuttaa syöttötuoliin. Mutta eipä olla viitsitty uhmata tytön selän terveyttä nämä ohjeet saatuamme. Ehkä olemme liian varovaisia (välillä tässä asiassa tuntuu siltä itsestäkin :), mutta eipä viitsi hätäillä lapsen tukielinten terveyden kustannuksella!

Jonsku

Meillä myös vauva joka tosi aikaisin pönki istumaan sylissä. Jos yritti makuuttaa niin alkoi karmea karjunta ja huuto. Lattialla kyllä hiukan paremmin viihtyi selällään.

Siinä vaiheessa kun terkkari totesi selän suoristuneen istutettiin hiukan rohkeammassa nojassa esim. sitterissä. Saatiin myös lupa pitää hetkiä syöttötuolissa tuettuna, vielä kuitenkin syötiin sitterissä. Hieman tämän jälkeen leikittiin usein parisängyssä peuhuleikkiä. Eli mm. laitoin istumaan leveään haara-asentoon, josta sitten aina muksahteli selälleen - ja hauskaa oli. Istumiseen tarvittavia heijasteita en minä tai muutkaan koskaan ole bonganneet.

Alkoi itsenäisesti nousta istumaan n. 7 kk, mutta ei tosiaankaan kylkiasennosta, vaan kontiltaan pyöräytti hassusti pepulleen.

Meidän nyt jo 2v5kk tyttö ei ole erityislapsi, käytiin jumpparilla muutaman kerran " pehmeyden" takia eli siis tyttömme ei ole kovin jäntevä, mutta silti on normaalin rajoissa. Hän nousi istumaan n. 9kk iässä, kuitenkin sitä ennen istutimme häntä syöttötuolissa ihan vaan sen takia, että ruokailu sujui kätevämmin.

Tosiaan kannattaa pitää lasta vatsallaan lattialla mahdollisimman paljon ja leluja voi asetella vauvan " sivuille" , jolloin vauva siirtää yläkroppaansa kylkeä kohti (onpas hankala selittää). Siitä se sitten lähtee pikkuhiljaa.

Kyllä ne taidot sieltä tulee vähitellen. Lapsen liikunnallista oppimista voi tukea eri kehitysvaiheissa, mutta kuten joku sanoikin, lopullinen oppiminen tapahtuu, kun lapsi on siihen valmis.

...ja kavereille sitä naureskelinkin, kun poika viiletti jo tukia pitkin (7kk iässä) ennen kuin " todistettavasti" istui ilman tukea. " Todistettavasti" =heti kun lattialle pääsi, niin ryömittiin kauheeta vauhtia jonnekkin. Meillä myös konttaminen tuli vasta tukia pitkin kävelemisen jälkeen... Nyt poika 9,5 kk ja otti ekat askeleet ilman tukea pari viikkoa sitten ja tällä viikolla oppinut nousemaan seisomaan ilman tukea... ja kaikki nämä ihan ilman opettamatta ;)

Että kyllä hän sitten istuu, kun malttaa :)

tuiskuneiti79 + poika 9,5 kk

Eiköhän se lapsi nouse itse istumaan sitten kun lihaksisto siihen valmis. Itse en tukisi ( enkä ole tukenut kumpaakaan lastani ) lasta istumaan jollei hän itse siinä pysy. Lapsen selkänikamat ovat pehmeät ja selkälihasten tehtävä on niitä tukea. Maltti on valttia tässäkin asiassa!

Hei taas en voi olla hiljaa...Minulla on 6 lasta ja 7 mahas,ja minun lapsistani esim.ei ole kuin 1 kontannut,mut istuneet ovat tukevasti,mut ei itse menneenä istumaan vaan niin et olen istuttanut lattialla,syöttötuolissa..eli 5 lapsistani on mennyt istualaatn hyppien tai miten milloinkin ja ovat aivan normaalisti kehittyneitä lapsia,oppineet kaikki taidot ajallansa kuten kävelyt ,kiipeilyt ymÄlkää hyvät ihmiset yli reagoigo lapset ovat yksilöitä ja tekijät ovat erilaisia niin kehitys lapsissa myös erilaista...Joku oppii jo 7kk käveleen ja joku vasta 2v ja silti oppivat ja kehittyvät ihmisisksi ja pärjääviksi aikuisiksi...Itse en ole neuvolan oppimis käyristä piitannut,jos muuten lapsi kehittyy,ymmärtää ja menee eteiäpin vaik hitaasti.Lapsen luonne jos esim.rauhallinen niin monesti se näkyy just opettelemisisessa uusia asiota...NAUTTIKAA VAIKKA VAIN PIENISTÄ MURUSISTA,MITÄ LAPSENNE OSAA....ESIM,HYMYILEMISESTÄ

Kiitos vinkeistä. Luulen, että liikkuminen on niin vilkasta pikku miehellä, ettei kerta kaikkiaan malta olla istumassa.

Spiralille ( ? ) myös sen verran, että olen jo taistellut esikoisen kanssa jumppaukset läpi, joten tuo oli ihan uusi asia meille ettei lattialla saa istuttaa tyynyn varassa. Kaikki asiat ovat tervetulleita!

Hyvää Juhannusta teille!

Kipe ja poju 7.5 kk

Mä en edes osaa sanoa, koska tyttömme oppi istumaan. Syöttötuolissa taisi istua n. 7-kuisesta, mutta ilman tukea istuminen oli pitkään hataraa. Tyttö oli hyvin pienikokoinen, ja epäilen, että lihaksiston kehittyminen vei aikaa. Pää oli suhteessa iso, joten eihän se tasapaino helpolla pysynyt ;)

Konttaaminen meinasi jäädä väliin, mutta 1-vuotiaana tyttö oppi senkin ihmeen.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat